Yritystuki valui Kiinaan
On surullista, että valtio pääomitti Turun telakan uuteen nousuun ja silti suomalaisten omat laivat rakennetaan nyt kiinalaisella työvoimalla. Ei pitäisi olla sinisilmäinen. Kiinan kommunisteilla on varmasti näppinsä pelissä, sillä Kiina saa suomalaista laivanrakennusteknologiaa ja pystyy tulevaisuudessa kilpailemaan Suomen laivanrakennusalan kanssa.
Suomi on maa, joka jakaa miljardeittain yritystukia samaan aikaan kun valtio velkaantuu lähes kahden miljardin euron vuosivauhtia. Tuet tulevat osalle yrityksistä automaattisena rahavirtana, eikä niiden tarkoituksenmukaisuutta juurikaan kyseenalaisteta.
Taloustieteilijät ovat yleisesti samaa mieltä, että merkittävä rahallinen tukeminen luo markkinahäiriön, kun yritykset ovat erilaisissa kilpailuasetelmissa keskenään.
Hyödyllistäkin yritystukea on silti olemassa. Sitä on talouden rakenteita uudistava tuki, kuten uusien tuotantotapojen tutkimista tukevat varat. Ilman tuotekehitystä Suomi ei voi olla tulevaisuudessa innovaatioiden suurvalta. Innovaatioita hyödyttävää tukea on työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan kuitenkin vain 11 prosenttia yritystuista.
Yritystukia tulee katsoa suomalaisen työn kannalta. Suurin ongelma yritystuissa on, että kaikki tuet eivät lisää suomalaisten työpaikkoja, vaan niitä myönnetään erilaisten poliittisten päämäärien vuoksi. Tästä esimerkki on todella kalliit ja kannattamattomat tuulivoimatuet. Yritystukijärjestelmältä on pudonnut pohja, kun rahat valuvat ulkomaisten suuryritysten taskuun.
Toinen varoittava esimerkki on Viking Line, johon alussa viittasin. Se on suurimpia tuensaajia, mutta silti yhtiön uusi 200 miljoonan arvoinen risteilijä rakennetaan Kiinassa. Laiva olisi voitu rakentaa Rauman telakalla. Turun telakan tilauskirjat ovat täynnä, joten rakentamisaikataulu Turussa olisi vaatinut uudelleenjärjestelyä. Meyer tarjosi kuitenkin rakentamista suomalaisten alihankkijoiden kanssa Saksan telakallaan, joka sekin olisi ollut Kiinaa paljon parempi vaihtoehto.
Täytyy myös ymmärtää, että teollisuuden karkaaminen Kiinaan on ollut ympäristökatastrofi. Kiina käyttää kivihiiltä ja on suurin saastuttaja. Suomalainen työ on ekoteko.
(Julkaistu Turkulaisessa 22.9.2018.)
Tekstin aiheet:
Eikös nämä yritystuet , ole jo Kekkosen ajoilta ??! Ja Paavo Väyrysen tukemana suur yrityksiä suojeltiin , suurella rahalla ja tehtiin niin sanottja , monopooli yrtyksiä !?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mitä Yritystuet itse asiassa ovat? Se kannattaisi selvittää ennenkuin heittelee mielipiteitä asiasta? Rahvas mieltää ne helposti shekeiksi joita Valtio jakaa yrityksille, kuin hyvä sanomaa. Näinhän yksinkertaista se ei ole. Kyseessä saatta olla vain alempi verokanta esim sähköstä, kuin mitä tavallinen kansalainen maksaa.
Tuo Viking Linen ja myös Silja Linen, halvan viinan hakureissujen tukemiset voisivat kyllä olla ensimmäisten selvitettävien listoilla. Alkakaa vaikka niistä. Seurataan mikä puolue eniten ärähtää, vaikka eriarvoistumisen lipun alla?
Jotenkin asian hoito tuntuu toivottomalta. Erilaisilaisten kuppikuntien lobbarit osaavat asiansa. Valtion hallinnossa taas kukaan ei katso kokonaisuutta, eri ministeriöillä on omat intressinsä. Asioita selvitellään todetaan vaikeiksi ja sitten unohdetaan.
Tuo ympäristönäkökohta on kyllä vakavasti otettava kriteeri.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nytt on kyllä täysin älytön äänten kalasteluun tehty blogikirjoitus vailla mitään faktaa väitteiden perusteeksi. Syy miksi aluksia eirakenneta turun telakalla on ihan siistä syystä että risteilijämarkkinat käyvät kuumina eikä telakkaa kiinnosta buumin aikaan harrastaa nappikauppaa suomalaisilla autolautoilla.
Matkustaja-alustuki ei ole tuki ja sen kutsuminen siksi voitaisiin lopettaa.Kyse on siitä että suomi kaikessa älyttömyydessään verottaa merimiehiä oli kyse sitten kotimaan tai ulkomaanlipun alla seilaavasta merimiehestä kun mualla maailmalla käytäntö alalla on että tulo on verotonta, koska palkan pitää olla kilpailukykyinen alla joutuvat suomalaiset varustamot maksamaan merimiehille paljon suurempaa palkkaa joka sitten verotetaan. Tämä verotettu tulo taas maksetaan takaisin varustamolle jotta suomalainen merimies on edes lähimain saman hintainen(siltikalliimpi) kuin ulkomainen työvoima
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ilman tuota tukea suomessa ei olisi ainuttakaan suomen lipun alla seilaavaa laivaa,eikä ainuttakaan suomalaista merimiestä. Mikä järki tässä systeemissä on niin vastaus että ei mikään. Ay liike ja monta valtion virkamiestä pysyvät järjestelmässä työllistettyinä ja kuppaavat rahat välistä,ei paljoa muuta.
Menee vähän ohi aiheen mutta on kerrassaan käsittämättöntä miten veroahneudessaan suomi kohtelee ulkomaanlipun alla seilaavia merimiehiä. Puhtaasti nettotuloa valtiolle tuova ulkomaan työntekijä verotetaan kuin kotimaan kansalaista,muutama vuosi takaperin vietiin vielä oikeus terveydenhoitoon suomessa verojen maksamisesta huolimatta,sama terveydenhoito joka annetaan kaikille työttömille kansalaisille kuin turvapaikanhakijoille. Kaiken tämän lopputuloksena en tunne enää ketään itseni mukaanlukien joka seilaa pohjoismaiden lippujen ulkopuolella ja asuu päätoimisesti suomessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti