Perussuomalaiset

Ville Tavio

Autoilun verotus on epäonnistunutta

Liikenteen verotus on Suomessa hyvin epäoikeudenmukaista. Autoilun verot kerätään yhä polttomoottoreilla liikkuvilta suomalaisilta ja polttoainehintoja korotellaan häikäilemättömästi. Autoilun tulisi olla perusoikeus ja valtion tulisi kunnioittaa autoilijoita, eikä nähdä heitä vain lypsylehminä.

Autoilun sähköistymistä tehdään liikaa imagosyistä ja polttomoottoriautoilijat laitetaan maksumiehiksi. Minulla ei ole mitään hybridi- tai täyssähköautoja vastaan, mutta kaikilla ei ole varaa uuteen hybridiin tai täyssähköautoon, eivätkä kaikki siis hyödy niiden veroalesta.

Uusien hybridien ja sähköautojen alhaisemman verotuksen ohella autokannan uudistusta tulisi tehdä selkeämmin myös polttoaineella autoilevat huomioiden.

On varsin keinotekoista, että vain hybridiautot saavat veroalennusta, vaikka todelliset kulutukset olisivat modernin polttomoottorin tasolla. Miksi uusia bensa- ja dieselautoja ei voisi tarjota kuluttajille samanlaisella veroalella kuin hybridejä tai täyssähköjä? Näyttää siltä, että autoilijoita verotetaankin pääasiassa verojen vuoksi, ei suinkaan päästöjen.

Suhteellisesti korkea autovero saa aikaan sen, että edulliset ja vähäpäästöiset uudet autot ovat harvemman tavallisen kansalaisen ostettavissa. Keskimääräinen autovero uudessa autossa on Suomessa noin 6 000 euroa ja keskihintainen uusi auto maksaa noin 33 000 euroa. Autoveron määrä seuraa auton hinnassa sen koko elinkaaren läpi eli myös käytettynä myytäessä. Tämä ohjaa siihen, että uuteen tai vähemmän käytettyyn autoon vaihtaminen on Suomessa suuremman välirahan takana kuin esimerkiksi Virossa tai Ruotsissa.

462 hevosvoiman Porsche Cayenne -hybridimaasturin autovero on 6 000 euroa ja hinta 107 000 euroa. Keskiverron 92 hevosvoiman bensalla kulkevan Škoda Octavian autovero on 2 000 euroa ja hinta 20 000 euroa. Huippukalliin Porsche-hybridin ostava rikas maksaa siis autoveroa 5,6 % auton hinnasta ja Škodan ostava keskivertotyöläinen maksaa autoveroa 10 % hinnasta eli suhteellisesti paljon enemmän kuin rikas. Porsche on kuitenkin näistä kahdesta se, joka tulee käytännön ajossa saastuttamaan enemmän.

Ihmettelen, miksi ympäristöystävällisiä dieselautojakin yhä lisäverotetaan käyttövoimaverolla. Varsinkin uudet dieselautot tekevät vähemmän päästöjä kuin bensakoneet. Dieselauto on vastaavan kokoista ja tehoista bensiinikäyttöistä autoa noin 20 % pienempipäästöinen hiilidioksidipäästöjen osalta. Dieselin päästökeskustelun keskiössä olleet typenoksidipäästöt ovat kaikilla uusilla dieselautoilla jopa pienemmät kuin sähköautoilla, kun huomioidaan Suomen sähköntuotannosta syntyvät typenoksidipäästöt.

Dieseleiden käyttövoimavero perustui aikoinaan ajatukseen edullisemmista polttoainehinnoista, mutta tuo fiskaalinen peruste ei ole enää kestävä. Valitettavasti myös dieselpolttoaineen veronkorotuksista on poliittisilla päätöksillä tullut automaatio.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


34 kommenttia
Nimetön
#1

Tässä hiljattain eräs aasialainen autonvalmista ilmoitti, että he saivat polttomoottorin hyötysuhdetta parannettua peräti 25%, eli monissa pieniruokaisissa kulutus alkaa olla luokkaa muutama litra/100 km. Kehitystä tapahtuu, mutta maapallon raaka-aineet kokevat uuden ongelma, kun sähköistäminen tarvitsee paljon harvinaisempia metalleja, kuten kuparia ja magneettien raaka-aineita, joista tulee pula vain lähiaikoina, jos sähköautoja aletaan valmistaa satoja miljoonia. Vaarallinen kehitys. Vain lyhytnäköiset vievät ja asiantuntijat vikisevät.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Sähköinen liikenne tulisi keskittää vain julkiseen liikenteeseen, kuten raideliikenteeseen. Akkukäyttöjä tulisi rajoittaa vain esim. kaupunkien bussiliikenteeseen. Maapallon henkilöautokanta on ylivoimaisesti liian suuri, jotta raaka-aineet riittäisi kaikkeen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen.
Iloinen
#3

Hei. Kiitos Rakas Ville ja Hallituskin. ”Anteeksi, kun en ole muistanut sanoa, etteihän sitä lehmääkään: Ympärivuotisesti lypsetä: Sillähän on: Ummessaoloaika.” Siksi kai tuo Hallitus aina on roikkunut, niissä utareissa kiinni. Nyt, siihen saisi tulla: Oikein: Suomalainen Loppu, ja: Sihen on, jo, kova hoppu. Kiitos. Siunaten, Lasse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Lasse Hietanen
Iloinen
#4

Hei. Kiitos Rakas Ville, ja Hallituskin. ”Anteeksi, Etten- ole sanonut: Että, Eihän sitä lehmääkään, ympärivuotisesti lypsetä: Sillähän On: Ummessaoloaika.” Siksi, ”myöskin” kai, tuo Hallitus: ”On roikkunut, niissä utareissa kiinni.” Nyt Se saisi: Isän ❤️ Jumalan nimessä loppua. Ei Hän ole lopettanut: Meitä kantaSuomalaisiakaan Rakastamasta. Näkeehän Sen jo, tästäkin , Kun saa uhmata PERKELEEN aikaansaannoksia. Hän ei tule kyllä seisomaan saman multakasan päällä: Missä Jeesus Kristus seisoo viimeisenä. Kiitos. Siunaten, Lasse.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Keskiverto autoilija tuottaa autoilullaan oman ravintonsa kasvun tarvitseman hiilidioksidin, eli on hiilineutraali. Koko maapallon väestön ravintoon kuluu noin 12,5 miljardia tonnia hiilidioksidia vuosittain, ja loput pääosin kasvillisuudelle. Suurin hiilinielu ihmisen osalta on valtameriin päätyvät hiilihydraatit vesistövalumien kautta, jossa ne sekoittuvat mereen ja merivirtauksiin, ja lopulta valtamerien sedimentteihin hiiltymään mikrobien ottaessa vielä ravintonsa aineksista. Suurin maapallon päästö syntyy siitä, että mantereet rakennetaan täyteen, jolloin kaikki lepää pian valtamerien varassa. Hiilidioksidi pitoisuus on edelleen ennen teollista aikaa tasolla, vain parin kolmen kilometrin korkeudella, jossa kasvu on erittäin vähäistä. Ilman nykyisen tasoista hiilidioksidin tasoa ruoka loppuu maapallolta, joten sen vähentäminen käy vuosi vuodelta vaarallisemmaksi vaihtoehdoksi, koska jäljelle jääneiltä viljelymailta on saatava entistä enemmän ravintoa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Vihreät pahempia kuin natsirikolliset
#6

Juuri näin, vihreiden tavoite on vähentää maapallon väkeä näännyttämällä väestöä nälkään, raakaa massamurhaajan ajatuksia. Peitelläkseen rikostaan, he rahtaavat rahaa roistovaltioiden kassaan, jotta nämä sotisivat vallasta ja nälkiintyneet uhrit olisivat vain sodan uhreja, ei nälkään kuolleita. Tämä on suomalaisen veronmaksajien varojen väärin käyttöä ja natsirikollisten tasoista epäinhimillistä raakuutta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Unto
#7

Onpahan melkoista huuhaata tohtori Nimettömältä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000