Ajan, siis olen.
Ammattini on henkilölogistiikan alalla. Olen sekä taksin-, että linja-autonkuljettaja.
Asun maaseudulla ja työmatkaa on seitsemän kilometriä suuntaansa. Vaimo toimii myyntityössä ja hänellä työmatkaa kertyy 16km yhteen suuntaan. Poikani työskentelee tällä hetkellä vuokrafirman kautta naapurikunnassa ja hänen päivittäinen työmatkansa on pääsääntöisesti yli 25km. Välillä tuuli puhaltaa sellaisesta suunnasta, että työmatka on yli 100km.
Julkista liikennettä ei ole.
Tuo minun 7 kilometrin työmatkani ei olisi mahdoton pyöräilläkään, mutta sateella, helteellä, kylmällä, tai muuten kurjalla säällä se ei onnistu. Pitäisi nimittäin täyttää taksinkuljettajalta vaadittava hygieniataso töiden alkaessa.
Ja jos nyt ihan totta puhutaan, niin eipä taitaisi olla tällä nykyisellä kunnollani edes mahdollista polkea tuollaista matkaa. Hyväähän se varmasti tekisi, muttei ole käytännössä toteutettavissa.
Tarvitaan siis autoja. Ja kun kulkeminen perheessämme tapahtuu samoihin aikoihin, tarvitaan autoja kolme. Poikamme maksaa omat autoiluun liittyvät kulunsa itse. Ja vaikkei hänellä säännöllistä työtä olisikaan, on auto oltava käytössä työn hakua ajatellen, sekä siltä varalta, että töitä löytyy. Työttöminä jaksoina kulut jäävät perheen maksettavaksi.
Noiden kolmen auton ylläpitoon kuluu rahaa enemmän, kuin asumiseen. Vakuutukset ja käyttömaksut on maksettava, vaikka autolla ei ajettaisikaan. Renkaat, polttoaineet, huollot, lasinpesunesteet ja korjaukset vievät ison siivun ansioista. Jokaisessa edellä mainitsemassani kulussa on lisänä vähintään arvonlisävero. Polttoaineen hinta koostuu suurimmaksi osaksi veroista. Käyttömaksut, eli ajoneuvovero on puolestaan puhdasta veroa.
Valtio kerää nykyisellään lähes kymmenkertaisesti veroa liikenteestä verrattuna siihen, kuinka paljon sitä vastavuoroisesti käytetään tieverkkoon ja infraan.
Perheessämme autolla hoidetaan miltei kaikki päivittäiset asiat. Käydään töissä, kaupassa, pankissa, sekä kuljetetaan lapsia harrastuksiin. Lisäksi välillä pidetään yllä sosiaalisia suhteita käymällä kylässä tuttavien, tai sukulaisten luona. Näillä polttoaineen hinnoilla tulee tarkoin harkittua, miten saisi yhdistettyä monta askaretta samalle reissulle. Turhaa ajoa ei juurikaan synny.
Hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt. Kunnianhimoinen tavoite, täytyy sanoa. Enkä nyt puutu siihen, miten Suomen liikennepäästöjen leikkaaminen sadallakaan prosentilla ei vielä vaikuttaisi maailman mittakaavassa ilmastokysymykseen.
Karu tosiasia on kuitenkin se, että vaikka polttoaineen hintaa kuinka korotettaisiin, niin Suomessa tulee autoilu jatkumaan nykyisellään. Tilanne pakollisen autoilun suhteen on melkolailla sama koko tuttavapiirissäni, enkä usko olevani mitenkään erikoinen tapaus koko muun maan mittapuullakaan. Ennemminkin väittäisin olevani hyvin tyypillinen maaseudun asukas.
Jossain kohtaa toki tulisi vastaan raja, jolloin esimerkiksi vaimon autosta olisi pakko luopua. Samalla vaimo joutuisi jäämään pois työelämästäkin. Tietooni on tullut, että nykyiselläänkin on paljon tilanteita, joissa työpaikkaa ei pystytä ottamaan vastaan kulkemisen hankaluuden ja kalleuden vuoksi. Kiristämällä autoilun verotusta saadaan kuristettua työtä tekevää kansalaista. Lisääntyvä työttömyys taas ei voi olla vaikuttamatta valtion talouteen. Työtön kun ei kartuta verokertymää, vaan päinvastoin kuluttaa sitä. (Toki tiedän, että työttömyyskorvauksesta maksetaan veroa, mikä sekin on sangen erikoista. Valtio maksaa satasen ja perii kaksikymppiä verona. Maalaisjärjellä tulee herkästi ajateltua, että byrokratia vähenisi, mikäli työttömyyskorvaus olisi ns. verovapaata.)
Polttoainetta käytetään kuitenkin muuallakin, kuin yksityisautoissa. Maantiekuljetuksissa polttoaineet ovat kulurakenteessa todella suuressa roolissa. Raskaan kaluston polttoainekulut vaikuttavat suoraan kotimaamme kilpailukykyyn.
Monet kuljetukset on kilpailutettu todella piukkaan ja sopimuskaudet voivat olla pitkiäkin. Polttoaineen raju hinnankorotus tarkoittaa nopeaa konkurssia, ellei sopimusta saa neuvoteltua uudelleen.
Tavaraliikenteen lisäksi ammattiliikenteessä kuljetetaan paljon myös ihmisiä. Kela, kunnat, sekä yritykset ovat kilpailuttaneet usean vuoden sopimuksilla taksit, sekä linja-autot. Polttoainekulut ovat pääroolissa näissäkin ja kilpailu on kovaa.
Keskusta haluaisi rakentaa paikannukseen perustuvan käyttömaksun. Maksua määrätessä otettaisiin huomioon ajoneuvon kulutus ja ajetut kilometrit. Näillä eväillä pystyttäisiin kuulemma kannustamaan vähäkulutteisemman, eli vähäpäästöisemmän autokaluston hankintaan. Minulle se vain ei ole millään tavoin auennut, että mikä uusi etu tässä olisi, kun otetaan huomioon, että jo nykyisellään polttoainevero kannustaa samaan. Toisin sanoen mitä enemmän auto kuluttaa, sitä enemmän maksat veroa polttoainetta ostaessasi. Ja mitä enemmän ajat, sitä enemmän ostat polttoainetta ja maksat veroa. Ainoa merkittävä ero tässä on siinä, että polttoaineveron perimiseen ei tarvita lähellä keskustapäättäjiä olevien yritysten paikannusjärjestelmää.
Puhutaan usean sadan miljoonan euron kaupoista. Ja toki tarvitaan konsultointia ynnä muuta, ennenkuin uudistus on valmis. Joka tapauksessa Kepun tavoitteena on nostaa autoilun kustannuksia, vaikka yrittävätkin hallituspuolueena esiintyä, kuin vastustaisivat veronkorotuksia.
Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama, maksanko 6l/100km kuluttavalla autollani veroja nykyisen vajaan kuuden euron sijaan kahdeksan euroa. Tai vaihtoehtoisesti kuusi euroa polttoaineveroa ja kaksi euroa käyttömaksua. Verotus kiristyy varmuudella.
Vihreät vaativat polttoaineveroon korotuksia. Muut hallituspuolueet empivät. Voisin väittää, että empiminen johtuu lähestyvistä kuntavaaleista. Vassareiden, demareiden ja kepunkin kannattajissa on väkeä, joka asuu maaseudulla ja jotka vastustavat polttoaineen lisäverotusta. Korotuksiin myöntyminen saattaisi olla kohtalokasta kuntavaaleja ajatellen. Vihreiden kannattajat ovat enemmälti kaupunkilaisväkeä ja heidän on helpompi kannattaa polttoaineiden hinnankorotusta. Melkoista peliä, miten vihreät nostavat kannatustaan kuntavaalien alla vaatimalla veronkorotuksia siinä, missä muut tekevät sen vastustamalla.
Ja sanokaa minun sanoneen, että ennen ensi kesää niitä veronkorotuksia tulee. Perusteluina tullaan käyttämään ilmastoa ja oletusarvo on, että verotulot kasvavat. Valtiontalouden korjaaminen on luonnollisesti jokaisen puolueen agendalla, koska valtion kassa kumisee tyhjyyttään. Vasemmalla ollaan sitä mieltä, että verottamalla enemmän asia korjaantuu. Itse olen sitä mieltä, että asia korjaantuisi paremmin keventämällä sekä hallintoa, että verotusta tietyiltä osin, jolloin työn määrä kasvaisi.
Pitkä ja rönsyilevä juttu taas kerran.
Loppuun tiivistys: Autoilun kulujen kasvattaminen heikentää työn kannattavuutta ja työvoiman saatavuutta. Suomen etu ei ole siinä, että kuristamme kansalaisiamme.
Tekstin aiheet:
Minulla oli tuo 7 kilometriä kouluun joka piti kävellä. Oli vain talvella hevostie jota myöten hiihdettiin tai käveltiin. Kotiin tulle piti vielä käydä jotain tavaraa kaupasta.
Että ei ole matka eikä mikään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Niin minullakin oli 7.5km yhteen suuntaan,eli 15km edestakanen matka päivässä.Koulurepussa piti tuoda vielä lisäksi 5:den naapurin postit lähes päivittäin.Talvella piti hiihtää jos puusuksi luisti,jos oli suojasää piti kävellä.Parikertaa viikossa piti koulureppuun mahtua vielä kauppaostokset.5.5km koulumatkasta oli täysin synkkää korpea,ja tie pahaista kärrypolkua.Talvella ei edes aina minkäänlaista jälkeä,mikäli oli ollut yöllä lumituisku.Susia sai pelätä vaikkakaan niitä ei 1950/1960 luvulla paljon ollut.60 luvun taitteessa oli nähty susipari lähellä koulua jota kävin,mutta onneksi ne olivat vaan läpikulkumatkalla.Kertaakaan en jättänyt menemättä kouluun,susien takia.Perkele!että riepoo tuo nykyinen susiensuojelu!Nämä nykyiset susiensuojelijat paskoisivat varmaan housuihinsa,jos joutuisivat pimeällä kulkemaan yksistään susialueella saman matkan,kun minä pikkumuksuna.Nimittäin silläkin alueella missä aikanaan kouluni kävin on tänäpäivä aikapaljon susia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tämä on ollut monille suomalaisille todellisuutta. Nyt ansaitsisivat hyvät vanhuudenpäivät kaikesta selvittyään ja Suomea rakennettuaan.
Väestö Suomessa vanhenee, mutta se on todellista kunniaväestöä, jota meidän nuorempien tulisi hoivata parhaamme mukaan!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiitos!Tuollaiset sanat lämmittävät mieltä.Mutta en ole ainoa tässä rakkaassa” kotimaassamme”,joka on kulkenut pitkienmatkojen takaa kouluun/työhön.Monella minunikäiselläni,ja vanhemmilla sukupolven edustajilla on samanlaisia kokemuksia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nähdäkseni on melkolailla asiatonta verrata aikojen takaista koulumatkan kulkemista tämän päivän aikataulutetussa yhteiskunnassa epäsäännöllisinä kellonaikoina työtään tekevän ja samalla perheestään huolehtivan isän työmatkoihin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Enhän verrannutkaan sitä nykypäivän työssäkäyvän perheenisän työssäkäyntiin,enkä aikataulutukseen.Vaan vastasin ensimmäisen kommentoijan kommennttiin.Ja siktoisekseen olen aloittanut työssäkäynnin samasta paikasta,1967 kuin mistä aikanaan kouluni kävin.Ja suksilla piti hiihtää työmatka talvella,ja polkupyörällä polkea sulanmaanaikaan,kunnes sain säästettyä mopedi rahat,ja ostettua ensimmäisen moponi.Sittemmin muutin kaupunkiin töihin,ja työrupeama kesti pitkälti neljättäkymmentä vuotta.Elämtyöni tein palvelualalla elintarvikemyymälöissä eripuolella kaupunkia,ja maakuntaa,ja jos missä niin elintarvikemyymälässä työ on aikataulutettua.Työantaja laski kokoajan myyntityön tuloksia=myynti per,tehty työtunti.No olen nyt jo ansaitulla eläkkeellä.Ja perheen olen aikanaan perustanut minäkin,ja monta vuotta yksin myös vastannut sen elatuksesta.Kunnes vaimo aloitti lasten kasvettua isommaksi myös työt.Mutta silti en väheksy yhtään sinun työtäsi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ja lisään vielä tuohon edelliseen kommenttiini,että en väheksy kenenkään muunkaan työtä,tämäpäivän yhteiskunnassa.Nykyinen Hallitus,ajaa tuolla jatkuvalla polttoaineverojen,ynnä muiden verojen korotuksilla.Maaseudulla pitkien etäisyyksien päässä asuvien,työssäkäyvien,ja eläkeläisten elämän todella ahtaalle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Minusta on hienoa, kun tuodaan esille sitä Suomea, josta tämä kansa on ponnistellut eteenpäin. Pitäisi olla enemmänkin tätä lajia, jotta nuoremmat ymmärtäisivät, että nykyinen hyvinvointi on koottu vähä vähältä ja monien erilaisten haasteiden läpi puskemalla.
Respect eli kunnioitusta sinne, ja kiitos!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kokeneempi pirssikuskikollega kertoi joskus tarinan:
Kylässä, jossa oli muutama taksi, asui varttuneempi rouvashenkilö. Hän tilasi taksin aina perjantaiksi klo 13 kauppareissua varten. Päivystäjä kysyi häneltä sitten että voisiko kauppaan mennä vasta klo 13.30 kun autoja on silloin vähän kun kaikki koululaiset pääsevät juuri silloin koulusta. Tietysti tämä sopi koska kauppa ei ollut menossa kiinni ja pankitkin olivat auki niinkuin takavuosina oli tapana.
Joka kerta rouva kertoi taksikuskille kuinka silloin kun hän kävi koulua niin kävellen kuljettiin vastamäkeen ja vastatuuleen räntäsateessa avojaloin.
Kollegalla oli ollut yhdellä kertaa vähän huono päivä niin oli kysynyt asiakkaalta että millais sitten kun lähdit kävelemään kouluun niin lähtikö mummu ja pappa taksilla kauppaan… Oli kuulemma ollut hiljainen reissu se.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.Tuo sanonta pitää kyllä paikkansa.Mutta ennen sodanjälkeisessä Suomessa.Alettiin rakentamaan niukkuudessa/köyhyydessä hyvinvointiyhteiskuntaa.Jota nyt hajotetaan pala palalta.Päättäjämme ovat luovuttaneet päätösvallan jo aikojasitten EU:lle ja Brysselille.Ja nyt jos vielä jossain hitunen päätäntävallasta on jäljellä?Niin siitä oikein maksetaan miljardi tolkulla,että päästään eroon.Ja vielä syntymättömät sukupolvetkin laitetaan maksumiehiksi.Sanna Marin ja muut Hallituskumppanit!Eikö teitä yhtään hävetä?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Bussikuskina olo on eräs ammatti, jossa OMA AUTO ON VÄLTTÄMÄTÖN melkein joka paikkakunnalla, jos työmatka on kävellen, fillarilla kulkien ”liian pitkä”. Hgissäkin!
Syyt siihen, miksi minä kuljen omalla autolla työhön:
1) TYÖasu ei aina ole sopiva asu kulkea jalan, polkupyörällä. Helle, sade, pakkanen…. Omien vaatteiden vaihto voi olla mahdollinen työasuun, jos työ alkaa tallilta, jossa on sosiaalitilat ja vaatekaappi. E.m. kulkutavat ovat hitaat ja syö aikaa, jota muutenkin on hyvin aikaisessa aamussa vähän.
2) Pitkä työmatka
3) Julkista liikennettä ei kulje niin aikaisin/ myöhään. Bussikuskihan itse on se ensimmäinen/viimeinen julkinen vuoro. Työ alkaa hyvin aikaisin/loppuu hyvin myöhään. Aamu- ja iltavuoroon on mentävä ”omalla” päästäkseen työhön ja työstä kotiin.
4) Mukavuus
5) Nopeus
6) Kilometrikorvaukset
7) Kaupassa käynti aamuvuorosta tullessa
8) Kaukoliikenteessä työaika voi alkaa/päättyä vaikka kello 02:50.
9) Oma auto on edullisempi kuin taxi
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Se on juurikin noin.Ja kaikenlisäksi Bussikuskilla on kova vastuu kyytiläisistään.Pitää olla jatkuvasti ajantasalla,ja tarkailla muuta liikennettä.Ja ennenkaikkea pitää olla rautaiset hermot,sillä joukkoon mahtuu myös niitä hankalia asiakkaita,esim,päihteiden käyttäjät ym.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mitä ihmeen lasinpesunestettä oikein käytätte jos se muka vie vuosittain ison siivun rahoistanne? esim. motonet, biltema, isojoen konehalli, kärkkäinen yms. erilaisista tavarataloista voi ostaa alle 20 eurolla (halvimmillaan noin 15 euroa) 10litraa -40C lasinpesunestettä. Tästä kun sitten kotona laimennatte kylmällä kraanavedellä lasinpesunesteen pakkasen kestävyyden vaikka -20c tai -30c kestävyyteen niin saatte kokonaisuudessaan aika paljon lasinpesunestettä autoillenne.
Lasol on melkoisen ylihintaista ilman tarjouksia.
Järkevä ihminen ei osta autolleen mitään metanolia sisältäviä lasinpesunesteitä, koska ihmisen terveydelle haitallista metanolin hyöryä tulee kyllä auton raitisilmajärjestelmän läpi sisätiloihin kuskin ja matkustajien hengitettäväksi. Tätä ei silmin näe, mutta pystyy kyllä haistamaan lasinpesunesteen hajun muodossa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lasinpesuneste ei ole suurikaan kuluerä, mutta pakollinen. Kunhan nyt kirjoitin sen tuohon listaan autoilun kuluista kun juuri täytin säiliön ennen blogon kirjoittamista. Ja kyllä, tiedän että sitä voi laimentaa. Yleensä teen 200 Litraa kerralla, ja tulee vielä halvemmaksi kun ostaa tynnyreittäin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nuo halvat lasinpesunesteet ovat elimistöllä myrkkyä joka tulee sisätiloihin löyhkäämään ainakin mun pikkuautossani. Käytän korkealaatuista ja parempaa ainetta, josta maksan vähän enemmän. Eikä se ehkä ole niin myrkyllistä?
Vakuutukset, korjaukset ovat ne suurimmat menoerät pienen fiestan dieselin kulutuksen lisäksi. Alle 5 litraa
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onko tutukittu paljonko on sitä turhaa ajoa?.
Väitän että sitä on paljon. Nyt itse huomaan kun on tämä korona niin ajot on puolittunut.
Kun eläkkeellä on niin niitä ajoja kyllä voi vähentää ja paljon.
Kun olin työelämässä, oli niitä jotka kulki 500 metrin matkan autolla töihin. Onko tämä matka liikaa jos sen vaikka kävelee?.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onko tutkittu, että mistä rahat veroeläteille, jos autoilu lakkaa?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eiköhän vapaassa maassa jokaisen pitäisi itse voida päättää mikä on välttämätöntä ja mikä ei.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Olkaa työssäkäyvät autoilijat iloisia, sillä saatte elättää kerrostaloissa asuvat cityvihreät verorahoistanne ja lisää saatte kohta maksaa tekosyynä ilmasto. Jos kaikki heittäytyisimme toisten rahoilla loisiviksi cityvihreiksi, niin kuka meidät elättäisi? Onneksi meitä hölmöjä maksajia on vielä, jotta cityvihreät voivat meitä syyllistää elättämään heitä ”hyviä” ihmisiä. Mutta kuinka kauan?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti