Automatisointi ja digitalisaation avullako nousuun?
Eilen Ylen lauantai aamussa oli Keskustan Sipilä puhumassa kuinka 2 1/2 minuutin työpanoksien automatisointi ja digitalisaation aikaan saama säästö on huikea vuositasolla.
Säästöistä voidaan olla toista mieltäkin, ainakin itse mietin sitä usein työpisteeni äärellä kun odotan tietokoneohjelman avautumista ja toimimista.
Onkohan kukaan koskaan ottanut aikaa sekunttikellon kanssa kauanko työntekijä istuu tietokoneen ääressä ja odottaa?
Sipilä vähentää ihmisiä töistä, kun pitäisi saada säästöjä. Mielestäni tulisi kehittää itse toimintoja sujuviksi ja sitä kautta tehokkaiksi, mutta myös laadukkaiksi unohtamatta ihmisiä, jotka käyttävät esim. ko palveluita sekä ihmisiä, jotka tarjoavat/tuottavat ne palvelut. Satsaamalla saadaan säästöjä.
Keskiössä tulisi olla asiakas ja työntekijä eli Ihminen ihmiselle!
Kehittämisessä lähdettävä siitä, miten hyvin työntekijä pystyy palvelemaan asiakasta laadukkaasti ja tehokkaasti, jotta asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun.
Työntekijällä tulee olla resurssit tieto,taito ja välineet. Tietojärjestelmien toimimattomuus tuo lisäkustannuksia ja jos toimintoja ei muuteta on turha mitata asiakastyytyväisyyttä.
Rakenteita pitää muuttaa, mutta kone ei korvaa koskaan ihmistä.
Tekstin aiheet:
Automaation kuin digitaalisuuden piti olla hyvä renki käyttäjilleen mutta niin kuin ollaan havaittu,niistä on tullut isäntiä ja käyttäjistä tietynlaisia orjia joka ohjailee yhteiskuntamme toimintoja kasvottomine piirteineen,joihin ei saada välttämättä heti yhteyttä – kun ihminen puuttuu. Vaikuttaen myös työllisyysasteeseenkin !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti