Vantaan ratikkaselvitys on puuta heinää!
Vantaan ratikan päätöksen taustalla on ollut mittavan luokan petos ja harhautus kuntalaisia kohtaan.
Vantaan ratikan rakentamispäätös perustuu kaupungin tilaamaan selvitykseen ratikan kiinteistötaloudellisista hyödyistä. Laskelmat on tehnyt Newsec-yhtiö, joka käytti laskentaperusteina vuosien 2018–2020 välistä rakennus-, kiinteistö- ja tonttialan arvonmääritys- ja markkinatilannetta.
Selvitys on puuta heinää
Kun tarkastellaan yhtiön tekemää vastaavaa selvitystä Tampereen ratikasta, niin huomataan, että tehdyt selvitykset ovat lähes identtiset. Kopiointi onkin ollut kovassa käytössä selvitystä laadittaessa.
Selvityksen tehnyt Newsec vaikuttaa Suomen kiinteistömarkkinoilla laajasti. Vantaan ratikkareitin varrella yhtiö hallinnoi kymmeniä asuin-, liike- ja tuotantokiinteistöjä. Aviapoliksen alueella lähes joka toinen liikekiinteistö on yhtiön hallinnoima.
Vantaalaiset ovat siis saamassa ratikan ja sen tuomat kustannukset harteilleen kevyesti ja huolimattomasti teetetyn sekä tehdyn arvion pohjalta
Halvalla saadaan juuri sitä mitä halutaan
Ratikan taloushyötyjen selvitys maksoi 53 000 euroa. Ratikan rakentaminen maksaa vähintään miljardin. Miksi kaupunki ei teettänyt useammalla toimijalla kiinteistötaloudellisia selvityksiä? Syynä tähän on venkoilu: alle 60 000 euron pienhankinnassa ei tarvitse noudattaa kilpailulainsäädännön mukaisia menettelytapoja.
Selvityksen tekijäksi valittiin yhtiö, joka laittaa luvut uskottavasti ”oikeaan” järjestykseen.
Rakenteellinen korruptio kukoistaa
Vantaan kaupungin päätäntäkoneiston taustat herättävät myös epäilyjä. Ratikan rakentamisesta hyötyvät valtuutetut istutettiin merkittäville paikoille lautakuntiin, hallitukseen ja muihin toimielimiin. Toimintaa ohjattiin yhdessä poliittisilla virkanimityksillä toimivien johtajien kanssa.
Nyt tämä kaikki on selvityksessä hallinto-oikeudessa. Päätöksiä odotetaan tämän talven aikana.
Ratikan rakentaminen on aloitettu luvatta – nyt poltetaan surutta rahaa
Vantaan ratikan rakentamispäätös tehtiin ehdollisena. Tämä tarkoittaa sitä, että valtion pitää tulla mukaan 30% rakentamisosuudella. Valtion päätöstä ei ole vielä olemassa ja aikaisintaankin se tulee vasta kesäkuulle 2024 suunnitellun MAL-sopimuksen (maankäyttö, asuminen ja liikenne) jälkeen.
Vantaalla viitataan kintaalla ehdolliseen rakentamispäätökseen. Ratikan rakentaminen on aloitettu HSY:n ja Vantaan Energian toimesta. Sähkökaapelointeja, vesi- ja viemärijärjestelmiä teetetään täyttä häkää ja tulevat ratikatkin pistettiin jo tilausjonoon!
Kaupungin taktiikka on polttaa rahaa niin paljon kuin mahdollista, jotta valtio ei voi enää perääntyä valtionavusta. Muuttunut taloustilannekaan ei valtuutettuja kiinnosta ja kiinteistötaloudellisten lisäselvityksien perään ei kukaan enää huutele, sillä raha Vantaalle tulee taikaseinästä.
Tekstin aiheet:
Vantaa on niin haja-asutusalue, että ratikan rakentamisen tarkoitus on vain nostaa tiettyjen kiinteistöjen tai rakennettavien alueiden arvoja veromaksajien ja valtion varoilla, totta kai niiden kannalta, jotka omistavat tai rakentavat kyseisten reittien varrelta kiinteistöjä tai vain rakentamiseen kaavoitettuja alueita. Jonkun kauppakadun pätkän takia ratikoita ei kannata rakentaa tai uhrata miljardeja veronmaksajien rahaa, josta jälkipolvet maksavat kovan hinnan jo pelkästään korkojen muodossa. Totta kai kaavoituksissa kannattaa jättää tilaa ratikoille jossain vaiheessa tulevaisuudessa, tilan tekeminen rakentamisen jälkeen on käytännössä äärimmäisen vaikeaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, kiinteistösijoittajat kusettavat muutoinkin onnetonta Vantaan demarijohtoista kaupungin päättäjiä, ja tuleekin mieleen se kun Hunttalan Matti Suomen osti, tai osa päättäjistä on mukana veronmaksajien kusetuksessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä Tampereella jyllää nyt kokoomus.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei mitään uutta auringon alla.
Vantaa on hyvä veli -korruption luvattu maa. Onhan siellä poliitikkoja ja jopa yksi kaupunginjohtajakin asetettu syytteeseen piilokorruptiosta. Saivat oikeudessa rangaistuksia, menettivät poliittiset paikkansa.
Järkyttävän kallis ratikka-linja palvelisi vain gryndereitä ja heidän liittolaisiaan, ei tavallisia asukkaita millään tavalla.
Ratikkaa ajetaan nyt kuin käärmettä pyssyyn, kun Vantaan asema hyvien kuntien joukossa on romahtanut.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On helpompi liikkua ratikalla, kuin busseilla. Näin mamut lastevaunuineen pääsevät liikkumaan helpommin.
Vantaalla on jo yli 25% maahanmuuttajia, mikä on järkyttävää.
Esim. Kyproksella kansa nosti mellakan, kun siellä on 6% mamuja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vantaalla on tosi surkeat bussiyhteydet. Muutama hyvä linja on, jos asut sen varrella, mutta suurin osa on uudistuksen jälkeen ihan surkeita. Ja HIRVEÄT hinnat. 2.80/kerta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mamut on Vantaan suurin ongelma!
Mamut kuihduttaa Vantaan, imee Vantaan verotulot itselleen.
mitään ei jää enää perusvantaalaisille.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Maahanmuutto-osaston osastopäällikkö Minna Hulkkonen oli haastattelussa Maikkarilla (Viiden jälkeen). Naama nyrpeänä vastaili toimittajan kysymyksiin Suomen kansalaisuusehtojen kiristämisestä.
Ei taida olla mieluisia tulevat kiristykset?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miksi meidän pitäisi elättää muiden maiden kansalaisia?
EI MIKSIKÄÄN!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kuusikko-kaupungeilla vaikuttaa olevan menossa kisa, miten poltetaan maksimaalinen määrä rahaa ideologisella perusteella. Vantaa taitaa olla nyt kärjessä ratikka-investoinnillaan. Miljardilla lähdetään liikkeelle, ja lopullinen summa on 2 jaardia. Vrt Espoon Metro.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yli 100 vuotta vanhan keksinnön rakentaminen olemassa olevaan infraan on rahan heittämistä Kankkulan kaivoon. Hyötyjinä veronmaksajien rahoilla muutamat harvat tahot ja korruptoituneet päättäjät. Tampereella ratikka-helvetti (liikennettä haittaavat työmaat) jatkuu 7:tä vuotta. Ongelmia on ollut paljon ja rahaa palaa ylläpitoon käsittämätön määrä. Vielä kun käyttäjistä iso osa on sossutuilla eleleviä työvoimapulan paikkaajia, niin ”investointi” ei ikinä tule maksamaan itseään takaisin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Raitiovaunujen ja metrojen rakentaminen on järkevää vain suuriin ja asukasluvuiltaan tiheisiin metropoleihin, jota harvaan asuttu Vantaa todellakaan ole, siis ei todellakaan ole. Tampere saattaa aikanaan olla sitä, joten siinä ja siinä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, jotta Vantaa olisi edellistä, sen tulisi liittyä Helsinkiin, jolloin saataisiin yhtenäisen asuin- ja teollisuusalueiden hyödyt, samoin kuin esim. Sipoo. On muistettava myös hallinnolliset kulut, kun on naurettavaa, että Vantaalla ja Helsingillä olisi esim. erilliset julkisen liikenteen huollot, raitiovaunuhallit jne. Helsingin metro ja raitioteiden laajentaminen olisi järkevämpää Vantaalle, kuin rakentaa joku oma järjestelmä. Mallia kannattaa ottaa vaikka Ruotsin Tukholman läänistä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, tällä hetkellä systeemiä suunnitellaan vain gryndereiden ohjeiden mukaan, jossa poliitikoiden korruptio rehottaa ja asuinalueiden arvoilla leikitään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tampereen ratikka kattaa n.100 000 asukkaan alueen. Kaukana metropolista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kairon metropolialueella on noin 20 miljoonaa ihmistä, Lontoossa noin 12 miljoonaa, Suur-Tukholmassa liki 2,5 miljoonaa ja vaikka Sao Paolon metropolialueella n. 22 miljoonaa ihmistä jne., eli yksin väestön tiheys ei ole ratkaisevaa, vaan myös palvelualue. Pirkanmaa on laaja alue ja väestöntiheys noin 37,9/neliökilometri, kun vaikka Monacossa on reilut 24 000 henkeä neliökilometrille jne.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sama se on nykyisessä ilmastonmuutoskiihkossa, suihkuvirtaukset ovat jälleen muuttamassa pohjoisen pallonpuoliskon ilmastoa, ja tulossa näyttää olevan varsin ankara talvi. Tuo johtuu ylemmän ilmakehän suihkuvirtausten riippuvuutta aurinkotuulen hiukkasiskuista, jossa koko suihkuvirtaus on seurausta ristikkäisistä planetaarisen ilmakehän kierroista, eli kun päiväntasaajalla ilmakehä pyrkii kiertymään maapallon mukana, heikon magneettikentän alueilla navoilla napaonkaloiden ympärillä ilmavirtaukset ovat näennäisen vastapäiväisiä. Ero on valtaisa, kun päiväntasaajan ilmavirtaukset ovat suhteellisesti esim. viikon takaisessa mittauksessa 149 km/h myötäpäivään, niin pohjoisen napaonkalon ympärillä ja hiukkaspommitusten takia ilmavirtaus on noin 130 km/h vastapäivään ja eteläisen napaonkalon ympärillä noin149 km/h myös vastapäivään. Polar Vortexin ydin tekee auringon rauhalliseen aikaan vain heikkoa liikettä, kun toista on keväällä koko suihkuvirtaustoiminnan hajoamisessa liike kaoottinen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, hirmumyrskyt ovat juurikin seurausta ilmakehän liikkeiden suunnista ja yleensä pinnan hurrikaanit ovat yhteydessä yläilmakehän vastakkaisista liikkeistä ja niiden rajoilla, jossa suihkuvirtausten nopeudet voivat ylittää reilusti jopa 400 km/h, jossa meren yllä tuo liike muodostaa rajuja matalapaineita, joka ottaa vettä mukaan kiertoon merialueilla, ja joka voimistaa ilmiötä. Maapallon magneettikentän jyrkkä heikkeneminen on johtanut siihen, että ilmasto muuttuu nyt nopeammin, kuin vahvan magneettikentän aikoina. M-kenttä on heikentynyt viimeisten 3000 vuoden aikana noin 30%, ja siitä puolet viimeisten noin 150 vuoden aikana. Syitä ilmiölle voi hakea vaikka maapallon prekessioliikkeestä, jossa rauta-ferriitti-maapallon ydin seuraa auringon painovoimaa, josta pinnalla näkyvin seuraus on magneettisen pohjoisnavan nopea liike, kilometri/viikko, kohden Siperiaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ryssä on haastamassa meitä ja koko Natoa sotaan, ja joku vääntää miljardeja johonkin joutavaa ratikkaan, kun pitäisi laittaa puolustusta ja turvallisuutta kuntoon. Nyt ei ole velkaunionin aika, vaan rahalle on varmuuden vuoksi muuta käyttöä. Yksi ryssä lennoksi pysäyttää maamme sähköverkot, eli nyt hiilivoimaloita ylös joka paikassa, siihen ei ryssä kykene, kuten ei koivuhalkoon. Omavaraisuutta on parannettava, kun jo Ruotsin ja Vironkin kaapelit on katkaistu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, ratikalla ei ole juurikaan ilmastollista merkitystä, paitsi verkosto tulee kuormittamaan maamme sähkönjakelua, kuten lisääntyneet sähköautotkin, rajulla kädellä. Yhden lisäwatin neliömetrille lämmittävä vaikutus vastaa noin yhden hyttysen lämmittävää vaikutusta, vaikka 5000 metrin korkeuteen jaettuna vain 0,0002 C astetta kuutiometrille, kun ihminen lämmittää ilmakehää noin 150 watin teholla, kerrottuna 8 000 000 000. Suurin yksittäinen lämmittävä vaikutus on kaupunkilämpöjen lisääntyminen ja ne miljoonat asfalttikilometrit kaupunkien välillä ja ympärillä. Hiilidioksidilla ei ole mitään merkitystä ilmastoon, mutta ravinnontuotannolle erittäin suuri merkitys.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sähköautot ovat pelkkää kusetusta, eivät kestä edes normi sadekeli ajoa, eli lasku akkujen vaihdosta parikymmentä tuhatta euroa, eikä vakuutus korvaa. Ne jotka ujuttavat meidät sähköautoriippuvaisiksi, ovat maamme pahimpia huijareita. Muutamien vuosien päästä me emme saa muuta kuin sähköautoja, olisikohan tässä jo oikea yleislakon aika edessä, kysyn.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sähköautot ovat pelkkää rahastusta ja kusetusta, en suosittele, ainakaan jos ei rahaa ole kuin öljyheikeillä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, tavallisen kansalaisen kannattaa kiertää sähköautot kaukaa, akun hinnalla saa maalta muutaman omakotitalon.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yrityksille sähköautoista ei ole haittaa, kaikki saa vähennyksiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomalaisten tulee varautua ryssän ajamaan maailmansotaan kaikin mahdollisin keinoin, ja sähköt on helppo kaataa. Junaliikenteeseen on rakennettava sekä hiili- että halkovetoisia moderneja höyryjunia, kuten paikallisten sähkölaitosten toiminnan varmistamiseksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, koksivarastot eivät vanhene miljooniin vuosiin, mutta sotia saattaa matkan varrella olla useita.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nykymaailmassa meidän tulee valmistautua sotaan, mieluummin kuin vain valitella kun idän roisto tuhoaa maamme infraa pala palalta. Sähköinen liikenne on lähinnä naurun tasoinen suojatoimenpide energian kannalta, jossa tosiasia on, että autoja, ei edes sähköbusseja latailla verkossa, öljy on kortilla ja armeijan käytössä. Vain äärimmäisen naiivi kuvittelee, että että vihollinen sotatilassa jättäisi sähköverkot vapaasti käyttöön. Vaihtoehtoja on oltava, vaikka sitten kehittyneemmistä häkäpöntöistä ym. Kasvihuoneisiin on saatava lämpöä, valoa ja hiilidioksidia talvenkin olosuhteissa, jolloin kaikki ns. ilmastotoimet ovat lähinnä maan pettureiden sabotaasia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Aasian kaakkoisosalla samalla aikavyöhykkeellä ja UV-indeksillä noin samoilla lämpötiloilla hiilidioksidipitoisuudet voivat vaihdella rajustikin, joka todistaa vuoren varmasti, että hiilidioksidi ei säätele ilmastojen lämpötiloja. Thaimaa- Indonesian alueella lämpötilat ovat 29,4-30,0 CO-pitoisuudella 387-381 ppm, 29,6-29,3 CO-pitoisuudella 421-421 ppm. On absoluuttisen selvää, että hiilidioksidi kasvaa mikrobitoiminnan seurauksena yleisesti ottaen, mutta ihmisen tuottamalla kokonaisuudessa erittäin vähäinen hiilidioksidi ei kykene muuttamaan vallitsevaa maapallon kaasukehän hiilidioksidin määrää, koska se lisäksi kiihdyttää kasvua, jos vain lämpöä ja vettä riittää saman aikaisesti, eli tasapaino säilyy, käytti ihminen kivihiiltä tai öljyä kuinka paljon tahansa. Ihmismassan lisääntyminen vaatiikin ihmiseltä osansa CO:n tuotannossa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, Hamasin ja Isisin kaltaiset vihreät natsijärjestöt vaativat hiilidioksidin vähentämistä, mutta nuo massamurhaajien taustat huomioiden, väestön ei pidä mennä murhaajien lankaan. Suomenkin tulisi suurena metsäisenä maana huolehtia riittävistä hiilidioksidi päästöistä, jotta metsämme säilyy kunnossa, jatkossakin. Elinehtoon kuuluu myös riittävät rikkipäästöt, jossa sienirihmasto on täysin riippuvainen rikin olemassa olosta, ja maapallon kasvikunta on täysin riippuvainen rikin olemassa olosta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, kaupunkien tulisi pyhittää katujen varret vapaaseen pysäköintiin, ei jatkuvasti vain vähentää pysäköintimahdollisuuksia, samoin kun pysäköinnin tulisi olla pääsääntöisesti maksutonta. Maksullisuutta tulisi käyttää sen alkuperäisen ajatuksen mukaan, jossa palveluihin pääsisi aina myös autoilla, ei varsinaiseen pitkäaikaiseen pysäköintiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, nyt on erittäin tärkeää pelastaa maamme kymmenet tuhannet kivijalkakaupat, jotka se työllistävät että tuottavat verotuloja kaupungeille ja valtiolle, työttömyyden ja konkurssien sijaan. Kaupungin saamat pysäköintitulot ovat vain yksi ahneen verotuksen muoto, joka jarruttaa talouden kehitystä hyvään suuntaan. Vihreistä tulisi päästä eroon maan hallinnon kaikilla tasoilla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, pelkät koiriaankin ulkoiluttavat ihmiset eivät juurikaan pidä kauppojamme käynnissä, ja talvisin jopa kokonaisen autokaistan käyttävä pyörätiet ovat älyttömyyden huippu, kuka helvetti kykenee pyöräilemään lumihangessa, korkeintaan 1800-luvun hevoskulttuuria. Kadut on pidettävä autojen käytössä ja jalkakäytävät jalankulkijoille, tuon on riitettävä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tulossa on todella ankara talvi, suihkuvirtauksista voidaan todeta jopa kuusi erittäin laajaa korkeapaine aluetta pohjoisella pallonpuoliskolla, kun etelässä 70 hPa:n korkeudella on vain yksi, joka on samassa vaiheessa syklisyydessä, kuin pohjoinen napapyörre hajosi, eli se on koonnut itsensä. Myös etelässä lämpötilat ovat 10 hPa:n korkeudella miinus 4,3 C astetta, kun 70 hPa:n korkeudella pakkasta on peräti miinus 77,9 C astetta. Tästä voidaan päätellä, että säteilylämpö pysähtyy etelässä yläilmakehän atomeihin, kun pohjoisella napa-alueella korkeudella (10 hPa) lämpötila on miinus 63,9 C astetta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti