Perussuomalaiset

Tiina Hanhikorpi

Uusintahakemukset turvapaikkajärjestelmän ongelmakohta

Turvapaikan voi saada, jos henkilön voi perustellusti epäillä joutuvan kotimaassaan vainotuksi esimerkiksi poliittisen mielipiteensä tai uskontonsa vuoksi. Jos pätevät perusteet ovat olemassa, mielestäni turvapaikka on syytä myöntää. Jos käännämme selän ihmisen todelliselle hädälle, käännämme selän myös ihmisyydelle. Nykyinen turvapaikkajärjestelmä mahdollistaa kuitenkin myös järjestelmän väärinkäytön. Eräs tapa on toistuvat viivytystarkoituksessa tehdyt uusintahakemukset, sillä niiden määrää ei ole lainsäädännöllä millään tavalla rajoitettu.

Uusintahakemus on siis turvapaikkahakemus, jonka voi tehdä siinä vaiheessa, kun aiempaan hakemukseen on saanut lainvoimaisen päätöksen eli edellisen hakemuksen valitusprosessi on käsitelty loppuun. Hieman perspektiiviä uusintahakemusten suureen määrään antavat Maahanmuuttoviraston tekemät laskelmat. Viime vuonna (2017) turvapaikkaa haki noin 5000 henkilöä ja hakemuksista yli puolet oli uusintahakemuksia. Tänä vuonna turvapaikkaa on hakenut tähän mennessä 2300 henkilöä ja hakemuksista lähes puolet on uusintahakemuksia.

Uusintahakemuksen tekemisen edellytyksenä on, että sen tulee sisältää uusia perusteita ja selvityksiä. Silti uusintahakemuksista lähes puolet (47 %) on käsitelty nopeutetusti ja päätetty jättää tutkimatta, koska hakemuksissa ei ole esitetty mitään uusia perusteita. Osa turvapaikanhakijoista on sisäministeriön ja Maahanmuuttoviraston mukaan tehnyt jo neljännen turvapaikkahakemuksensa. Luvut kertovat karua kieltä. Puolet turvapaikanhakijoista siis hakee turvapaikkaa toistuvasti ja puolella heistä ei ole esittää mitään uusia perusteita hakemukselleen.

Viranomaisen tekemiin päätöksiin liittyy myös valitusoikeus. Turvapaikkahakemuksissa Maahanmuuttoviraston päätöksistä on valitusoikeus hallinto-oikeuteen ja mikäli hallinto-oikeuden päätöksestä myönnetään valitusoikeus, valittaa voi myös korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO). Toisin sanoen, vaikka henkilöllä ei olisi esittää mitään uusia perusteita turvapaikkahakemukselleen, kielteisestä päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen ja mahdollisesti edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Jos käy niin, että korkeimmasta asian käsitelleestä tuomioistuimesta tulee kielteinen päätös, turvapaikanhakija voi tehdä heti uuden turvapaikkahakemuksen. Tällöin prosessi lähtee alusta ja se voi toistua niin monta kertaa, kuin uusintahakemuksen vain haluaa tehdä, koska määrää ei ole rajoitettu. Tällä tavalla turvapaikanhakijoiden oleskelu Suomessa voi venyä suhteettoman pitkäksi, vaikka perusteita turvapaikalle ei olisi. Toiseksi prosessi tulee valtiolle ja samalla veronmaksajille tuhottoman kalliiksi.

Todellisten kustannusten määrää koko uusintahakemusprosessille ei silti ole laskettu. Joitakin lukuja voi kuitenkin nostaa esille ja niistä voi tehdä päätelmiä kustannusten suuruudesta. Valtiovarainministeriön talousarvioesityksen mukaan vuonna 2017 vastaanoton kustannukset olivat lähempänä 261 miljoonaa euroa ja hakemusten keskimääräinen käsittelyaika oli 150 vuorokautta. Koska turvapaikanhakijoita oli viime vuonna 5000 ja puolet heistä uusintahakemuksen jättäneitä, on helppo laskea mitä yhden uusintahakemuksen jättäneen henkilön vastaanoton kustannukset ovat valtiolle maksaneet. Summa on noin 13 000 euroa/uusintahakemus.

Tähän summaan ei ole vielä lisätty muita kustannuksia, kuten hallintotuomioistuinten muutoksenhakuprosessista johtuvia kuluja, joita nostaa muutoksenhakuprosessin pitkä kesto. Yle:n mukaan hallinto-oikeudet ja korkein hallinto-oikeus käsittelivät vuonna 2017 yhteensä yli 10 000 turvapaikkavalitusta. Oikeudenkäyntikulut hallinto-oikeuksissa koostuvat muun muassa lakimiehen palkkiosta, erilaisten selvitysten hankkimisesta ja muista oikeudenkäyntikuluista. Esimerkiksi pelkästään lakimiehen keskipalkka oli Lakimiesliiton mukaan vuonna 2016 noin 6000 euroa/kk. 10 000 vuosittaisen valituksen tahdilla lakimiesten työn hinnaksi tulee yhteensä noin 60 miljoonaa euroa.

Koska uusintahakemusten määrä on räjähdysmäisesti kasvanut, tähän on herännyt lopulta myös sisäministeriö. Muutosta halutaan erityisesti uusintahakemusten käsittelyn osalta. Ongelmallista on kuitenkin se, että Suomi on sitoutunut EU:n turvapaikkamenettelydirektiivin asettamaan sääntelyyn eikä voi tehdä tästä menettelydirektiivistä poikkeavia lakiesityksiä. Toivon todella, että uusintahakemusten määrälle voidaan asettaa rajat jo tämän vaalikauden aikana ja ellei niin tapahdu, sen on tapahduttava seuraavan vaalikauden aikana. Myös valitusprosessia tulee voida nopeuttaa niin, ettei se kuormita viranomaisjärjestelmää kohtuuttomasti ja kustannukset pysyvät kurissa.

Osallistu keskusteluun!


5 kommenttia
Nimetön
#1

Uusintahakemus-oikeus pitäisi kokonaan lakkauttaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Turvapaikan hakeminen Ruotsista
Ruotsissa turvapaikkaa haetaan Maahanmuuttovirastosta, joka tekee ensimmäisen päätöksen. Mikäli virasto katsoo, että hakijalla ei ole perusteita turvapaikan saamiselle, hänet lähetetään suoraan takaisin kotimaahansa. Mikäli sen sijaan katsotaan, että henkilö mahdollisesti voisi saada turvapaikan Ruotsista, asia selvitetään tarkemmin. Päätöksen odotusajaksi turvapaikanhakija saa jäädä maahan. Turvapaikan saamisen edellytyksien selvittäminen voi kestää eri hakijoiden kohdalla eripituisen ajan. Neljäsosa turvapaikan hakijoista joutuu odottamaan Maahanmuuttoviraston päätöstä yli kymmenen kuukautta.

http://www.kovatkertoimet.org/againstallodds/factualweb/fi/2.1/articles/2_1_Asylum_Sweden.html

Lukekaa lisää.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Utelias
#3

Todella ihmeellistä, että meillä on kustannuskohteita joille ei osta laskea hintaa. Aikana jolloin euron sadasosien tarkkuudella pystytään laskemaan mm. koululaisten aterioiden hinnat.
Täytynee yhtyä opposition kuorohuutoon koulutusvarojen leikkauksista? Ihan vaan sillä perusteella, että jospa tämä osaamattomuus johtuu niistä? Vai onko kenties muita syitä?
Kuka tämän veronmaksajien, vieläpä velkarahalla, ylläpitämään teatteriin uskaltaisi saada jotain tolkkua? Leimaantumatta rasistiksi tai natsiksi?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Onkos sitäkään asiaa saatu kuntoon , kun hakija palautetaan kotimaahansa ja annetaan jotakin paluurahaa , ettei hän vähän ajan päästä ole taas täällä jonossa , erinimellä/passilla ??! Jos paluurahatkin sopivasti riittävät matkaa varten vielä !? Samako rumpa käynistyy alusta ???

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Hakemuksiin tarvitaan ”jotain rajaa” 😀

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000