Perussuomalaiset

Suvi Karhu

Käytetään joukkovoimaa, estetään moottoripyörän ajoneuvovero

Maailma on ollut täynnä viisaita ihmisiä ennen meitä. Yksi viisaimmista on ehdottomasti ollut Winston Churchill. Hän on sanonut paljon sellaista, joka on jäänyt elämään, kuten: ”The pessimist sees difficulty in every opportunity. The optimist sees the opportunity in every difficulty.” tai ”I am an optimist. It does not seem too much use being anything else.” sekä ”Never, never, never give up.” ja lopulta ”Attitude is a little thing that makes a big difference.

 

Sinun asenteesi ratkaisee. Jos olet luovuttanut tai ainoa vaikuttamisen tapasi on vaan purkaa kohdentamatonta vihaa sosiaalisessa mediassa, muutosta ei koskaan tule. Inhoan sanoa tätä suoraan, mutta suomalaiselle kaunisteltu puhe ei auta. Sosiaalisessa mediassa itkeminen on s*****a täyttä ajan hukkaa! Tee jotain hyödyllistä, tee muutos! Käytä aikasi ja energiasi paremmin.

 

Minä olen tehnyt. Olen seurannut aktiivisesti moottoripyörän ajoneuvoveron lakimuutoksen etenemistä. Olen seurannut keskusteluja, olen seurannut tehtyjä tutkimuksia, olen lähettänyt sähköpostia kansanedustajille, jutellut kansanedustajien avustajien kanssa ja neuvonut kymmeniä muita ihmisiä myös laittamaan sähköpostia kansanedustajille.

 

Ja 16.12. tapahtui se tärkein: Valtiovarainministeriö laittoi asian lausuntokierrokselle. Kuka tahansa, myös sinä, voit laittaa lausunnon. Lausuntoaikaa on 16.1. asti. Olen kirjoittanut lausuntoa heille monta päivää, tehnyt laskelmia, tutkinut tutkimuksien tulokset vielä kerran, pohtinut yöllä unta odottaessa uusia näkökulmia ja hakannut jälleen aamulla näppäimistöäni lisää.

 

Joukkovoima on paras voima. Nyt ei ole aika lyödä hanskoja tiskiin. Me voimme vielä vaikuttaa! Me voimme estää tämän, asiallisilla, hyvillä ja tutkituilla perusteluilla. Yhdessä! Siksi haluan antaa teille jokaiselle käyttööni lausuntoni, jonka olen tänään 9.1. aamulla lähettänyt valtiovarainministeriöön. Voit käyttää lausuntoni juuri sellaisenaan, voit muokata sitä, voit lisätä siihen jotain uutta tai poistaa siitä joitain kohtia. Mutta lähetä se ehdottomasti heille 16.1. mennessä: valtiovarainministerio(at)vm.fi (Virallisen lausuntopyynnön löydät: http://vm.fi/documents/10623/2033991/Lausuntopyynt%C3%B6%2C+keyvyiden+moottoriajoneuvojen+vero/8d61409f-7d9d-41d1-b6ae-b977e87adf38 )

 

Lataa siis lausunto kotisivuiltani: www.suvikarhu.fi/mp-vero ja ryhdy heti toimeen!

Lausunto hallituksen esitykseen muuttaa laki kevyiden moottoriajoneuvojen verosta ja laiksi ajoneuvoverolain 21 ja 57 §:n muuttamisesta

Lausunnon sävy ja tausta

Lausunto on kielteinen, kyseisiä lakimuutoksia ei tule tehdä.

Valtiontaloudelliset perustelut

Hallitus on arvellut keräävänsä 50 miljoonan euron vuosittaiset tulot

lisäämällä moottoripyörät ja tietyt moottoriveneet vuotuisen ajoneuvoveron

piiriin. Jo nyt on nähtävissä selviä signaaleja, että hallituksen arvioima

verokertymä ei tule toteutumaan. Moni on poistanut moottoripyöränsä

liikennekäytöstä ja veneilijöille tarjotaan avointa mahdollisuutta rekisteröidä

veneensä Viroon. Veropako asiassa on ilmeinen. On myös selvää, että veron

kerääminen tulee maksamaan melkoisesti ja onkin mahdollista, että veron

kerääminen tulee maksamaan valtiolle enemmän, kuin saadut tuotot, jolloin

tuottovaikutus valtion talouteen kokonaisuutena on negatiivinen. Kunnollisia vaikutusarvioita ei ole tehty ollenkaan.

On myös odotettavissa, että valtion verokertymä muista moottoripyöräilyn

osa-alueista tulee merkittävästi putoamaan, jos uusi laki astuu voimaan. Valtio saa paljon verotuloja moottoripyöräilijöiltä mm. vakuutusmaksuveroista, uusien moottoripyörien autoverosta, polttoaineen valmisteveroista ja polttoaineen alv:stä, ajovaruste- ja lisävarustehankintojen alv:stä, varaosien ja korjaamopalveluiden alv:stä, matkailu- ja ravintola-alan sektorin tuottamien tuotteiden ja palvelujen alv:stä, sekä kaikkien näiden yritysten maksamista muista veroista ja työntekijämaksuista ja niin edelleen.

Smoto:n tutkimuksen mukaan moottoripyöräilijöistä noin 15% omistaa kolme tai useamman moottoripyörän. Heille verovaikutus olisi yksityishenkilönä äärimmäisen kova kantaa, sillä jokaisesta liikennekäytössä olevasta pyörästä kannetaan vero ja tällöin henkilö joutuu äkisti maksamaan 450 euroa vuodessa ja enemmän. Tämän vuoksi moni poistaisi liikennekäytöstä yhden tai useamman omistamansa pyörän välttyäkseen veroseuraamuksilta. Tämä tosiseikka romauttaa veronmaksupohjan nopeasti.

Smoton tutkimus myös kertoo, että 53% moottoripyöräilijöistä poistaisi kaskon yhdestä tai useammasta moottoripyörästä. Kaskovakuutus on usein noin 400 – 1000 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtä kaskovakuutuksesta poistettua moottoripyörää kohden vakuutusveron menetys valtiolle on 96 – 240 euroa.

Liikenneturvallisuusnäkökulmaiset perustelut

Moottoripyöräilijän yksityishenkilönä kohdatessa uusi 150 euron vuosittainen meno on erittäin todennäköistä, että hän siirtää rahan harrastuksensa sisällä osa-alueesta toiseen, ellei lopeta harrastusta kokonaan. Moottoripyöräilijät käyttävät satoja euroja ajovarusteisiinsa, jotta olisivat paremmin suojattuina mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Onkin mahdollista, että moottoripyöräilijät tulevat käyttämään vähemmän rahaa suojaaviin ajovarusteisiin. Laissa pakollinen ajovaruste on ainoastaan kypärä, mutta moottoripyöräilijät hankkivat aina poikkeuksetta muita suojaavia vapaaehtoisia ajovarusteita, kuten ajotakin, ajohousut, ajohanskat, ajokengät ja jopa selkäpanssarin ja kenties rintapanssarin. Monet hankkivat useammat ajovarusteet eri säätyypeille, jolloin yksittäisellä motoristilla voi olla helposti parin tuhannen euron edestä ajovarusteita. Ajovarusteet myös kuluvat ja niitä joutuu uusimaan säännöllisesti. Etenkin kypärän uusiminen kolhujen ja vahinkopudotusten jälkeen on erittäin tärkeää. Onkin huomattava, että moottoripyöräilijän mahdollisesti säästäessä uuden kypärän hankinnassa, onnettomuuden sattuessa vanhan kypärän suojaavuus on heikompi, jolloin vakavat päävammat ovat mahdollisia. Valtiontaloudellisesti on tietenkin pahinta, että motoristi jää vakavasti vammautuneena henkiin.

Tuhannet moottoripyöräilijät käyvät vuosittain vapaaehtoisilla ajoharjoittelukursseilla. Etenkin keväiset ruosteenpoistokurssit ovat suosittuja, joissa motoristi harjoittelee talven jälkeen uudelleen moottoripyörän peruskäsittelyä, kuten väistöä ja jarruttamista. Ruosteenpoistokurssit ovat hyvin tärkeä osa ajotaidon ylläpitämistä. Monet käyvät kesällä myös vapaaehtoisilla rataharjoittelupäivillä. Ratapäivät auttavat motoristia tuntemaan pyöränsä ja itsensä käyttäytymistä ja kehittää loistavasti ajotaitoa turvallisissa olosuhteissa. Äkkinäisessä tilanteessa motoristi on aina heikoilla ja ajan tasalla oleva ajotaito voi auttaa selviämään tilanteesta ilman onnettomuutta. Jos motoristit alkavat säästämään rahaa tällaisista vapaaehtoisista kursseista ja harjoittelutilaisuuksista, jotka maksavat useita kymmeniä euroja kerralta, on vaarana liikenneturvallisuuden putoaminen, vakavat loukkaantumiset ja lisääntyneet kuolemat.

Yksityisten yrittäjien talousnäkökulmaiset perustelut

Moni pienyrittäjä alalla saa elantonsa moottoripyöräilystä. Motoristit käyttävät ajovarusteiden lisäksi rahaa muun muassa erilaisiin lisävarusteisiin, kuten laukkusarjoihin, navigaattoreihin, pyörän ulkonäön paranteluun ja kypäräpuhelimiin. Motoristeista moni huoltaa pyöränsä itse ja ostaa tarvittavat varaosat suomalaiselta pienyrittäjältä. Monet käyttävät pyörää asiantuntevassa huoltoliikkeessä, joka on poikkeuksetta pienyritys. Moottoripyöriä myyvät liikkeet ovat Suomessa myös pienyrityksiä, eikä isoja ketjuliikkeitä markkinoilla ole verrattuna esimerkiksi autoalaan. Uusien moottoripyörien myynnin lasku, tätä kautta motoristien lukumäärän tippuminen, vähentyvät ajovaruste-, lisävaruste-, korjaus-, huolto- ja muut ostot näkyvät näiden yritysten myynnissä ja todennäköisesti aiheuttaisi lukuisia konkursseja ja lisäisi työttömyyttä. Uusi vero aiheuttaisi hyvin ilmeisesti tämänkaltaisen seuraamuksen, kuten myös Smoton tutkimus indikoi.

Yksittäisen motoristin näkökulman ja talouslaskelmien perustelut

Uuden moottoripyörän hankinnan autoveroa ei ole laskettu viime vuosina ollenkaan, päinvastoin kuin uuden auton autoveroa. Motoristi hankkii usein pyöränsä käytettynä, sillä uudet pyörät ovat paljon kalliimpia vaikkapa Ruotsiin ja Norjaan verrattuna. Vaikka käytetty moottoripyörä on edullisehko hankkia, moottoripyöräilyyn liittyvät kustannukset ovat kovat. Pakollinen liikennevakuutus maksaa pyörästä riippuen n. 300 – 800 euroa ja päälle vapaaehtoiset kaskovakuutukset, jotka nekin ovat useita satoja euroja. Ajovarusteiden hankinta vie satoja, jopa tuhansia euroja. Polttoaine ei ole edullista. Pyörän huoltaminen on edullisempaa kuin auton, mutta huoltovälit ovat huomattavasti tiheämmät, jopa vain 6000 kilometriä. Keskimäärin motoristi, joka ajaa n. 7000 kilometriä vuodessa käytetyllä moottoripyörällä ja joka ajaa ajantasaisilla ajovarusteilla, huollattaa pyöränsä säännöllisesti, on täyskaskovakuuttanut pyöränsä ja käyttää suomalaisia matkailu- ja ravintolapalveluita, käyttää tähän rahaa 3000 euroa vuodessa, joista 1200 euroa menee vakuutuksiin, 650 euroa polttoaineisiin, 400 euroa ajovarusteisiin, 500 euroa huoltoihin ja varaosiin ja 250 euroa palveluihin. Tästä suora alv / vakuutusmaksuverotuotto valtiolle on n. 700 euroa, polttoaineen valmisteveron tuotto 270 euroa ja lisäksi muut välilliset verotuotot, kuten käytettyjen yritysten maksamat verot ja työntekijämaksut. 3000 eurolla vuodessa tekee hyvän ulkomaanmatkan ja olisikin vaarana, että uuden veron tullessa moni motoristi myy pyöränsä ja säästyneillä rahoilla reissaa ulkomaille, vieden verorahat muualle.

Tasapuolinen kohtelu

Moottoripyöriä ei ole kohdeltu viime vuosina tasapuolisesti valtion verotuksessa, sillä autoveroa moottoripyöristä ei ole laskettu lainkaan, vaikka autojen autoveroa on laskettu useaan otteeseen. Uusien moottoripyörien myynti on ollut jatkuvassa laskussa vuodesta 2007 alkaen. Uusi ajoneuvovero moottoripyörille ei myöskään kohtelisi motoristeja tasapuolisesti, sillä vero olisi kiinteä, eikä veroa hyvitetä missään tilanteessa. Tämä olisi toisin kuin autoissa, sillä kun auto poistetaan liikennekäytöstä, verovelvollisuutta ei ole. Tosiasiassa moottoripyörien ajoneuvovero verottaisi moottoripyörän omistamista, eikä käyttöä, toisin kuin autojen osalta. Vero ei olisi näin tasapuolinen eikä oikeudenmukainen motoristeille.

Yhteenveto perusteluista

Keskimääräinen motoristi maksaa arvioni mukaan moottoripyörän omistamiseen ja ajamiseen liittyvistä välillisistä ja välittömistä kuluista jo nyt valtiolle puhdasta verotuottoa vuosittain lähes 1000 euroa. Uusi vero moottoripyörille pudottaisi valtion saamaa verokertymää, vähentäisi liikenneturvallisuutta, olisi epätasapuolinen ja aiheuttaisi alalle paljon työttömyyttä ja konkursseja. Kaikkinensa arvioiden uuden veron vaikutus on pelkästään negatiivinen ja näiden vaikutusten vuoksi uusi vero ei ole perusteltu.

Lausunnon lopputulema

Lausunto ei puolla uutta veroa missään muodossa ja kehottaa valtiovarainministeriötä, ministerineuvostoa ja hallitusta hylkäämään esityksen. Lausunto kehoittaa valtiovarainministeriötä arvioimaan esimerkiksi moottoripyörien autoveron laskemisen talousvaikutuksia, sillä moottoripyöräkaupan vilkastuessa valtio voisi hyvinkin saada enemmän verotuloja, sillä yleinen talousnäkymä on positiivinen ja kotitaloudet ovat valmiimpia käyttämään rahaa muun muassa harrasteisiin. Ylimääräinen veromuoto ohjaisi rahat muualle, pahimmassa tapauksessa ulkomaanmatkailuun.

Osallistu keskusteluun!


11 kommenttia
Tötterström
Vihainen
#1

Bullshit!!!!!!!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

omihli
Vihainen
#2

Pakollinen vuosikatsastus veron päälle. Näin saadaan infernaalinen meteli kuriin, joka häiritsee ihmisiä ja eläimiä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

MP- ja venevero on ihan OK.
Sitävastoin asumisen monet verot olisi syytä himmata. Asuminen on pakollista prätkäily ja veneily ei. Jälkimmäiset ovat huvia. 7000 km kesässä! Älytöntä!
On kiinteistö- metsä- sähkö- ym muita mitä lie veroja jotka maksetaan jo kerran verotetusta palkkatulosta.
Myös yhdelle yritykselle lankeava lokakaivojen tyhjennys on lisämenoa asumiseen.
Jos on hinku ajella pitkin mutkateitä ja kaahata veneillä tukka putkella, on sitä huvia syytä verottaa. Huvista aiheutuva häiriö jatkuu läpi yön.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Maksavat autoilijatkin kottosestaan monia veroja. Monella on kalliisti verotettu auto jotta pääsisi työmaalleen. Auto ei oo huvittelupeli kuten on motskari ja vene.
Huvikseen kaahaaminen vesistöissä veneillä on järjetöntä. On mennyt se siunattu rauha. Moniko veneellään menee työhön?
Kesällä pakarit paukkuvat päivin öin niin että korviin koskee.
Hankkikaa harrastus joka ei häiritse muita!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

perkele
#7

Heh-heh… Moottoripyöräverokin maksetaan kerran jo verotetusta palkkatulosta, tampio!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

perkele
Vihainen
#4

Hyvä Suvi, olet ihan oikeassa. Moottoripyöräily on monelle harrastus ja välttämätön kulkupeli. Järjetöntä rokottaa siitä että moni on taltioinut useankin vanhan pyörän. Voiko niitä muuten museorekisteröidä?
Tämä ihmeellinen verotusinto on tämän hallituksen perseilyä, Berner etunenässä äärimmäisen typerän tienkäyttömaksu ja kyttäys suunnitelmansa kanssa!
Maahantunkeutujien (laittomasti maahan tulleiden) hyysäykseen kyllä riittää yks-kaks miljardia vuodessa!
Muutenkin kaikki johtuu eurosta ja liittovaltioon tähtäävästä unionista sekä tietysti globaalista pankkimafiasta jolle työnnämme miljardeja. Ilman Eu-jäsenyyttä voisimme itsenäisenä maana olla velaton valtio.
Ps. Nyt sai puolue viimeisen naulan arkkuunsa kun Soini sanoi kannattavansa Turkin jäsenyyttä! Kannatus sen kun hupenee, ensi eduskuntavaaleissa kannatus ehkä 4-6%. Siinä teille JYTKY!
Vähäistä eu- ja mamutuskriittisyyttä teillä nuorilla vielä on mutta kai se maanpetturi Soini teidätkin harjaa….
Todella vahinko Suomelle

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

spede
#5

Halltus on pyllystä

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Olen niin vihreä arvomaailmaltani, että kannatan mp- ja veneveroa.
Vihervasemmistoa kammoksun.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000