Uhkakuvista tuli totisinta totta! Miksi koulussa ei opita?
Uutinen perusopetuksemme Pisa-tuloksien romahtamisesta vyöryy jälleen suomalaisten tietoisuuteen. Yllätyksestä ei kuitenkaan ole kysymys, vaan suunta on ollut selkeä jo pidemmän aikaa. Tiistain A-studiossa tämän totuuden kertoi niin opetushallituksen edustaja, yliopistotutkija kuin opettajakin. ihmetellä vaan sopii sitä, että opetushallitus ei ole tehnyt mitään vallitsevan kehityksen korjaamiseksi. Asioiden on annettu ajautua näin huonoksi.
Viimeisessä Pisa-tutkimuksessa keskityttiin luonnontieteisiin ja äidinkieleen. Rehtoriurani aika minulla oli mahdollisuus tehdä työtä osaavien ja lahjakkaiden opettajien kanssa. Matematiikan opettajani varoittivat jo yli kymmenen vuotta sitten oppilaiden matematiikan taitojen heikentymisestä. Nyt nuo uhkakuvat ovat osan oppilaista kohdalla totisinta totta.
Perustaitojen heikko osaaminen tulee monen kohdalla vaikuttamaan jatko-opintoihin ja myöhemmin työelämään.
Lukutaidon heikkeneminen, kyky ymmärtää luettua tekstiä, vaikeuttaa tuntuvasti opiskelua ja toimimista yhteiskunnassa aktiivisena kansalaisena. Äidinkielen riittävän hyvä osaaminen on välttämätöntä itsensä kehittämisen, kulttuurimme ymmärtämisen ja omien mielipiteiden ilmaisemisen kannalta. Kyseessä on kansalaisyhteiskunnan ja demokratian keskeinen taito.
On todella yllättävää, ettei opetushallituksella ole selkeää kuvaa syistä, jotka ovat johtaneet nykyiseen tilanteeseen (A-studio 5.12.). Vaikka heikentyneisiin oppimistuloksiin toki vaikuttavat hyvin monet sellaisetkin asiat, jotka eivät johdu koulusta, tulisi opetushallituksen väkevästi toimia niissä asioissa, joihin se pystyy vaikuttamaan. Ehkä on niin, että on itse vaikeaa tunnustaa niitä virheitä, joita on tehty esim. opetussuunnitelman laadinnassa. Onko ideologia ohittanut realismin?
Perusopetuksessa vaaditaan nyt perusteellinen uudistus. Muutama lisätunti matematiikkaan ja äidinkieleen ovat varmasti tervetulleita, mutta eivät todellisuudessa ratkaise asiaa. Vuosi vuodelta saamme laittaa yhä enemmän ja enemmän euroja oppilaiden tukemiseen. – Sekään ei ratkaise asiaa. Vaaditaan muutos, jossa koulutuspolitiikan keskiöön asetetaan tietojen ja taitojen todellinen oppiminen.
Risto Pirinen
kaupunginvaltuutettu
perussuomalaiset
Kuopio
Tekstin aiheet: