Posti ja posti ja hyvä niin
Itella kertoi vaihtavansa nimensä Postiksi ensi vuoden alusta lähtien. Markkinointi- ja brändijohtaja Pirjo Kaasinen toteaa, että Itellan nimenmuutosvalmistelussa ei käytetty konsultteja, vaan pohdinnassa hyödynnettiin tutkimuslaitoksen tekemiä nimitutkimuksia.
”Siellä on haastateltu kaikkia meidän asiakasryhmiä ja kohdeyleisöä ylipäätään, eli kuluttajia, yrittäjiä ja yritysasiakkaita”, hän kertoo Yle Uutisille.
Ilman kyselyjäkin tuo asia olisi ollut täysin selvä. Kesti silti yllättävän pitkään, ennenkuin kansalaisilta saatu palaute vaikutti. Toivottavasti nimen ohella myös vanha postitorvi tunnuksena palaa.
En alkuunkaan ymmärrä, että vuosikymmenien kuluessa hyvin vakiintuneita ja hyvin tunnistettavia nimiä ja liikemerkkejä muutetaan vain siksi, että ”pitää uusiutua”. Ja usein myös vain siksi, että mainostoimistot ja kaiken sorttiset konsultit pääsevät laskuttamaan ”työstä” ja uudet pomot pääsevät pätemään.
Toki on aivan ymmärrettävää, että yritysten pitää uusiutua, mutta sitä ei saa tehdä keinotekoisesti. Posti-nimen korvaaminen Itellalla oli suorastaan surkuhupaisaa.
………..
MTV3:n pöllötunnus oli erinomainen. Se oli kaikille tuttu ja sehän on liikemerkin tarkoituskin. Lisäksi se toi katsojien mieleen myönteisiä mielikuvia.
Sitten pöllöä ryhdyttiin ”uudistamaan”. Se sai välillä hyvinkin ihmeellisiä muotoja, ja viimeiset versiot olivat todella ärsyttäviä. Lopulta ideat loppuivat pöllön pompottelijoilta ja pöllötunnus korvattiin mitäänsanomattomalla MTV3 -tunnuksella.
Myös maikkari voisi palata juurilleen ja ottaa pöllötunnuksen konstailemattoman muodon uudelleen käyttöönsä.
………..
Suomen kielen väheksyminen saa joskus jopa naurettavia mittasuhteita. Alimmilla sarjatasoilla pelaavista potkupalloseuroista suuri osa käyttää nimensä yhteydessä FC tai AC lyhenteitä. Se ei johdu siitä, että kuviteltaisiin päästävän kansainvälisille pelikentillä. Kyseessä on vain oman äidinkielen väheksyminen.
Tekstin aiheet:
We’r all living in america!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti