Perussuomalaiset

Reijo Tossavainen

Nopeusrajoitukset tulisi porrastaa nykyistä joustavammiksi

Sain poliisilta huomautuksen. Siinä lukee, että ”poliisi kehottaa tapahtumahetkellä kyseistä autoa kuljettanutta henkilöä noudattamaan nopeusrajoituksia, koska vähäinenkin ylinopeus on liikenneturvallisuusriski”.

Olen samaa mieltä, että mitä nopeammin ajat, sitä suurempi on turvallisuusriski. Sen ymmärtää jokainen ilman erillistä huomautusta.

Itse ajoin 84 km/h nopeutta 80 km/h tunnissa alueella. Näin tapahtui siitä huolimatta, että yritän tunnollisesti noudattaa nopeusrajoituksia. Joskus tarkkaavaisuus pettää, varsinkin jos ajaa paljon. Edellisen kerran sain huomautuksen noin 10 vuotta sitten.

Äskettäin ajoin kakkostietä Forssasta Poriin. Useimmiten tiellä on satasen rajoitus, mutta vähän väliä risteysten kohdalla on 80 km/h rajoitus. Pitää olla tarkkana, että kaikki muutokset huomaa.

Mietin, että onko jatkuva nopeusten vaihtelu järkevää. Ehkä se hieman parantaa turvallisuutta, mutta jarruttelu ja kiihdyttäminen lisäävät polttoainekulutusta. Lisäksi se aiheuttaa varsinkin vilkkaassa liikenteessä tökkimistä. Olen kallistunut sille kannalle, että tien yleisestä nopeudesta poikettaisiin nykyistä harkitummin.

Nopeusrajoituksia pitäisi harkita kokonaisuutena. Aikoinaan kansanedustajana olin liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen. Silloin puhuin usein nopeusrajoitusten uudistamisen puolesta.

Mielestäni 80 km/h on ongelmallisin. Sen tilalla pitäisi olla nopeudet 70 km/h ja 90 km/h. Usein 80 km/h on liian korkea, esimerkiksi mutkaisilla sorateillä. Joskus 80 km/h on liian matala, esim. vähänliikennöidyillä, päällystetyillä teillä.

Moottoriteillä pitäisi siirtyä nopeuksien etäohjaukseen kelin mukaan. Oikein huonolla kelillä, esim. talvella pimeässä ja sankassa lumipyryssä, nopeus voisi olla 90 km/h. Talvella perusnopeus olisi kelistä riippuen 100-110 km/h. Kesällä nopeus voisi olla kelistä riippuen 110-130 km/h.

Ehdotukseni eivät menneet eteenpäin. Nyt kuitenkin nykyinen liikenneministeri näkyi ehdottavan ajonopeuksien etäohjausta. Hyvä niin.

Osallistu keskusteluun!


0 kommenttia

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000