Perussuomalaiset

Reijo Paunonen

Suomi, yrittäjäystävällinen maa

Suosi suomalaista. Ei tunnu koskevan kuitenkaan valtiosopimusten valmistelua.

Suomen ja Venäjän välisen uuden maantieliikenteen valtiosopimuksen mukaan venäläisyritysten rekat voivat ajaa Suomessa eri ehdoin kuin suomalaisten yrittäjien rekat Venäjällä. Sopimus suosii venäläisiä kuljetusyrittäjiä ja syrjii suomalaisia itäliikenteessä, eikä edes sopimuksen allekirjoittanut liikenneministeriö pidä sopimusta tasapuolisena.
Venäläiset kuljetusyhtiöt saavat soveltaa Suomessa korkeampia ajoneuvojen painoja, kuin suomalaisyhtiöt saavat noudattaa Venäjällä. Aiemmin Suomi on edellyttänyt Suomeen EU-alueen ulkopuolelta tulevien rekkojen noudattavan auton rekisteröintimaan painorajoituksia. Sopimuksen mukaan suomalaiset kuljetusyrittäjät joutuvat Venäjällä hankkimaan keskimäärin 200–300 euroa autokuormalta maksavan ylipainoluvan, jos rekan kokonaispaino ylittää 38 tonnin enimmäispainon. Sen sijaan Venäläiset kuljetusyrittäjät voivat ajaa Suomessa ilman 180 euron ylipainomaksua 40 tonnin kuormalla.

Liikenneministeriön ihmeellisten perustelujen jatkoa:

  • Syy sopimukseen on se, että ainakin kymmenen vuotta hiertäneeseen asiaan haluttiin sopu.
  • Suomen viranomaiset ovat joutuneet valvomaan venäläisajoneuvojen venäläisiä paino- ja mittarajoituksia.
  • Valtiosopimus tehtiin mm sen vuoksi, että itäkuljetukset ovat jo nyt 90-prosenttisesti liukuneet venäläisten yritysten haltuun. Sopimus ikään kuin sinetöi vakiintuneen tilanteen.

Sählääminen on ollut esillä myös muissa ministeriöissä. Käsittämätöntä on siis toiminta myös liikenneministeriön taholla. Näyttää olevan maan tapa, että ministeriöt toimivat periaatteellisissa ja tärkeissä asioissa oman mielensä mukaan. Poliittinen pakka on sekaisin kuin seinäkello, jota selitellään päivittäin kameroiden edessä. Aiemmista yleisistä käsityksistä poiketen, EU lait ja säädökset näyttävätkin olevan venyviä, eikä kansallisistakaan lakiin perustuvista eduista haluta enää pitää kiinni. Suomalaiseen yritystoimintaan kohdistuvat iskut halutaan pimittää ja epäkohdat tulevat esille vasta kun sopimukset on jo allekirjoitettu.Viimeisten tietojen mukaan sopimuksen pitäisi tulla vielä eduskunnan hyväksyttäväksi.
Mikäli eduskunta hyväksyy sopimuksen sellaisenaan, on tämä jälleen yksi todiste siitä, että Suomi on yrittäjäystävällinen maa.
Mutta ei omille.

Lähde: HS.Kotimaa

Reijo Paunonen, Juva
eduskuntavaaliehdokas (ps) Kaakkois-Suomen vaalipiiri

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


1 kommenttia
Jari
#1

Enpä ollut kuullukkaan tuota aikaisemmin. Ei tuo sopimus saa mennä läpi eduskunnassa johan meidän päättäjille rupeaa nauraa kaikki maat.
(EU.kin vedättää Suomalaisia ku pässiä narussa, mutta ei me kansalaiset sitä huomata mukamas ).
Jos toi menee läpi niin Venäläis rekoille sitte tienkäyttö maksu vaikka 200 – 300€ / keikka. Saadaan teiden kunnospitoon pikkasen rahaa. Muutenkin tuo Suomen ja Venäjän väilinen rekka liikenne on outoa. Vähän väliä tulee joku uusi tulli lomake Venäjän puolelta ja sit rekat seisoo vaalimaassa ihmetellen ku paperit ei ole mukamas kunnossa. Kyllä Venäjllekkin pitää uskaltaa sanoa, että ei näin ja iskeä oma ehdotus pöytään. Kyseessähän on vain kaupan käyntiä jossa molempia osapuolia pitää kuunnella eikä mennä toisen pillin mukaan. Tälläinen nykytapa on huonoa bisnestä ja tappaa Suomalaiset kuljetus yritykset pikku hiljaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000