Miksi valtionyhtiöt polkevat omiaan?
On julkinen salaisuus, että valtionyhtiöistä mm. VRTranspoint ja Itella/Posti käyttävät ulkomaalaisia kuljettajia raskaan liikenteen ajoissa. Miksi? No, ulkomaalaiset kuljettajat tulevat ajoon jopa 5 euron tuntipalkalla ja usein palkkaa maksetaan vain siitä ajasta, kun auto liikkuu. Lastaus- ja purkuajat ovat palkkauksen ulkopuolella. Suomalaiselle kuljettajalle pitäisi maksaa koko päivältä ja kuljetusalan työsuojelu on tehnyt työaikalain turhan joustamattomaksi. Mihin tämä johtaa?
Sen lisäksi, että meillä on loistavan ammattitaidon omaavia kuljettajia työttömänä, on meillä myöskin ajokelvotonta kalustoa liikenteessä. Usein nuo ulkomaalaiset kuskit käyttävät nimittäin omia ajokkejaan. Kyseisissä ajopeleissä saattaa olla täysin Suomen keliolosuhteisiin sopimattomat renkaat, jarruissa on pääsääntöisesti parantamisen varaa ja taitaisi kotimainen raskaan kaluston katsastaja antaa merkinnän hylätty. Aika usein on myös uutisoitu, kuinka kovia humalatiloja on ulkomaalaisilta kuskeilta puhallutettu. Turvatonta on tieliikenne.
Aiheesta lisää myöhemmissä kirjoituksissa.
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia