Monopolit kuluttajan kukkarolla
Suomessa kilpailu ei toimi. Meillä on käytännössä Suomessa tasan tarkkaan vain kaksi kauppaa päivittäistavaramarkkinoilla (S-ryhmä ja K-ketju) ja 1 kioski (R-kioski). Onko Kaupan liittokaan huolissaan keskittymisestä?
Monopolisoimisen ihannoijat istuvat tällä hetkellä eduskunnassa päättävässä asemassa ja suurten ryhmittymien edustajina. Kukaan ei tee monopolien purkamiselle mitään.
Yrittäjyyden riski on yrittäjälle sitä suurempi, mitä vähemmän Suomi toimii vapaan markkinatalousmallin mukaisesti. Tosin mielestäni Suomi ei edes ole markkinatalousmaa, vaan lähempänä korruptoitunutta valtiososialismia. Kaiken keskittämisen maksaa kuluttaja.
Kirsikkana monopolikakun päällä: Ruotsissa ja Norjassa apteekkien monopoliasema on purettu – Suomessa ei.
Tekstin aiheet:
Tuota näkökulmaa on pakko kompata. Kaupan alaa katsellessa tulee mieleen se valtava ostosparatiisien tai jopa tavallisten kauppojen määrä, laatu ja niiden prameus. ”Joku” nuokin yli-investoinnit maksaa. Takavuosista tuli mieleen Autoliikkeet. Niiden monopoli oli ehdoton, yksittäisen ihmisen suoratuonti oli mahdotonta. ”Verisestä” kilpailusta, tai siitäkö johtuen, heillä oli varaa rakentaa melkein öljymiljardööreiden luomuksiin verrattavia rakennelmia. Vaihtoehtojen lisääntymisen myötä on tilanne korjaantunut, sen jatkuessa olisimme kohta törmänneet kullatuihin hanoihin, renkaiden potkimisten yhteydessä.
Myös kuntien kaavoitusmonopoli on johtanut tilanteeseen ja ratkaisuihin, joista emme ole vielä nähneet sen koko totuutta.
Noista apteekeista senverran, että Kaupan himoitsema kermankuorinta saattaa sitten johtaa todellisten lääkkeiden hintojen nousuun? Tiedä sitten häntä, mikä se parempi olisi?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
> kauppojen määrä, laatu ja niiden prameus
Yksi tapa havainnoida talouden vääristymiä on seurata, mitkä toimialat ottavat haltuunsa kaupungin kalleimmat torin varren kauppapaikat. TORI-INDEKSI. Oli aika, jolloin torin varren neljälle sivustalle mahtui viisi pankkia.
Toinen tapa tarkastella talouden menoa on havainnoida firman mainoksilla varustettuja UUSIA AUTOJA. Se kertoo, millä toimialalla ei ole tarve säästellä menoissa. Valtio, kunnat ja sähköyhtiöt ovat tämän indeksin kärkipäässä. Nyt ovat tulleet kuvaan kunnille palvelujaan myyvät, verorahoista toimeentulonsa saavat, pienet hoivayhtiöt. Nämä autot ovat pienikokoisia; mistä se kertoo?
— Millä mitata tätä hetkeä?
— Onko fyysinen ulottuvuus menettämässä arvostustaan?
— Onko sen hinta laskussa?
— Tulevatko tilalle virtuaalimaailman ilmiöt?
— Mitä ilmiöitä kannattaisi NYT seurata?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Isojen keskusliikkeiden hallintoneuvostoissa istuu useita poliitikkoja. Siinä on se yksinkertainen syy, miksi monopolinomainen tilanne jatkuu. Yrityksen hallituksen jäsen voi edustaa vain ko. yritystä. Tämä asia tuntuu unohtuvan aina, kun liikutaan politiikan ja yritysmaailman välimaastossa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
https://www.hs.fi/paikalliset/jarvenpaa/art-2000005885334.html
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti