Pakolaispolitiikka uusiksi
Suomen pakolaispolitiikka – millaista sen pitäisi olla?
Tällä hetkellä Suomen pakolaispolitiikka on poliittisesti kuuma aihe. Vaikeaksi asian käsittelyn tekee kunnon keskustelufoorumin puuttuminen. Keskultellaan tunteilla ja ”mustatuntuu” -tiedon varassa. Sen vähäisen keskustelun pohjana on nykyiseen politiikan ongelmat.
Mikä sitten olisi tavoitetila? Millainen pakolaispolitiikka olisi järkevää ja kaikkien osapuolten kannalta sopivaa? Tämä on todellinen kysymys, jota pitäisi pohtia isommallakin foorumilla. Aloitetaan nyt tästä kirjoituksesta.
Pakolaisten ottaminen Suomeen ei sinänsä ratkaise ongelmia
Nykykeskustelussa tämä on yksi asia, josta ei ole pystytty keskustelemaan. Nyt Suomessa tämä menee niin, että maahanmuuttajat ovat kaikki samalla viivalla. Yhteiskunnan puolelta kaikille tyrkytetään ensin kieliopintoja ja sitten 2. asteen ammattitutkintoa ja oletetaan, että heistä kasvaa veronmaksajia. Sitten ihmetellään, kun ei ilmaantuu ongelmia.
Jokaiselle maahanmuuttajalle pitää olla joku tavoite yhteiskunnan näkökulmasta
Työperäisen maahanmuuttajan pitäisi maksaa Suomeen veroja. Siis näin yhteiskuntasysteemimme olettaa. Entäs sitten pakolaiset, jotka tulevat hädänalaisesta tilanteesta? Heidän ei voi olettaa heti maksavan veroja?
Pakolaisuuden lähtömaille on yhteistä niiden infrastruktuurin tai yhteiskunnallisen järjestelmän kehittymättömyys. Toisin sanoen yhteiskunta ei toimi, kuten meillä. On jonkinlaista epäjärjestystä ja turvattomuutta. Nämä taas johtuvat usein koulutuksen puutteesta ja maan ideologisesta suuntauksesta. Niissä maissa, joissa islam tai ateismi on hallitseva ideologia, on yhteiskunnallisia haasteita.
Suomi voi tarjota pakolaiselle koulutuksen avulla mahdollisuuden muuttaa takaisin omaan maahansa. Tällöin voitaisiin odottaa, että tuon pakolaisuuden lähtömaan tilanne muuttuisi pitkällä tähtäimellä. Tämän tulisi siis olla tavoitetila pakolaisen kohdalla, että hänen toimintansa vaikuttaisin pitkällä tähtäimellä lähtömaan tilanteeseen vakauttavasti.
Konkreettisesti tarkoitan, että pakolaisuuden lähtömaissa tarvittaisiin kielitaitoista ja korkeakoulutettua sivistyneistöä. Siis opettajia, insinöörejä, lääkäreitä ja niin edelleen.
Käytännön järjestelyt
Kun keskustelu pakolaispolitiikasta oli kuumimmillaan, keskustelijat olivat jakautuneet kahteen leiriin. ”Suvakit” olivat sallivamman maahantulopolitiikan kannalla ja ”rasistit” olivat vähemmän sallivia. Sallivamman linjan edustajat argumentoivat kantaansa mm. karjalaisten asuttamisella ja vastaavilla esimerkeillä. Heidän vastustajansa taas vetosivat maahanmuuton kustannuksiin ja rikollisuuden lisääntymiseen. Tavallaan molemmat olivat mielipiteissään oikeassa, mutta väitellessään puhuivat eri asioista.
Tosiasiassa maahanmuutto nykymuodossaan on liian kallista. Suomi ottaa velkaa ja etenkin pakolaiset eivät löydä polkua, joka johtaisi heidät nettoveronmaksajiksi. Toisaalta meillä Suomessa on paljon asuntoja tyhjillään, joten miksi ei otettaisi? Siis molemmat ovat oikein. Mutta tästä selvästä ristiriidasta huolimatta onko tilanne mahdoton?
Suomessa valtio on velkainen, mutta kansalaisilla olisi resursseja
Suomen ongelma on vanhentunut pakolaispolitiikka. Sitä ei ole modernisoitu vastaamaan nykytilannetta. Osaltaan ongelma on Suomen ratifioimat kansainväliset sopimukset, jotka eivät vastaa nykypäivän haasteita.
Järkevää politiikkaa olisi luoda pakolaisten vastaanottojärjestelmä, jossa pakolaiskriteerin täyttävälle myönnettäisiin tilapäinen oleskelulupa tiukoin ehdoin. Oleskelulupaa voisi jatkaa vain siinä tapauksessa, että henkilö on joko selkeästi työelämässä veronmaksajana tai sitten etenee opinnoissa hyvää tahtia. Valtio takaisin vain minimitoimeentulon, mutta kansalaisjärjestöt ja muut toimijat saisivat mahdollisuuden auttaa heitä. Minimitoimeentulo tarkoittaisi käytännössä halpaa vuokra-asuntoa syrjäseudulta sekä ruokarahaa.
Tässä mallissa pakolaisten auttamisesta kiinnostuneet tahot kuten SPR ja seurakunnat saisivat vapaan temmellyskentän omalla rahoituksellaan. Näin sallivampaa turvapaikkalinjaa vaativat voisivat itse aktiivisesti vaikuttaa hädänalaisten tilanteeseen. Ne voisivat esimerkiksi auttaa löytämään asunnon ja työtä kaupungista.
Tämä malli vapauttaisi valtion vastaanottokeskustoiminnasta, joka ei nykytilanteessa ole kenenkään etu. Meillä on Suomessa ollut perätysten monta hallitusta ajamassa sellaista linjaa, jossa valtion maksettavaksi on kerätty sille kuulumattomia toimintoja. Tähän saakka Suomi on maksanut työmarkkina- ja sosiaalitukia työperäisesti maahanmuuttaneille. Tämä on väärin kaikkia kohtaan, myös näitä tuen saajia kohtaan.
Ulkomaalaisille opiskelijoille on tarjottu ilmainen koulutus, mutta heille ei ole annettu mahdollisuutta hyödyntää osaamistaan käytännössä. Näin tämäkin investointi on ollut kuin kankkulan kaivoon heitetty resurssi.
Toivoa on
Niin kauan kuin on elämää, on myös toivoa. Jokainen meistä voi vaikuttaa, myös sinä. Kyynisyys ei vie eteenpäin. Päätä itse oma kantasi niin, että voit seistä sen takana. Asiat eivät muutu kotisohvalla istumalla eikä ongelman olemassaoloa kieltämällä.
Tekstin aiheet:
Ruotsi on jo menetetty maa. Meidänkin pitää poistaa maastamme tulijoita, että demografiamme ei muutu tuohon suuntaan. Syntyvyyserot takaavat yhteiskuntamme tuhoutumisen, jollemme toimi. Maksetaan kovallakin rahalla hienot olot lämpimällä alueella pakolaisillemme. Se tulee halvemmaksi, he saavat paremmat olot ja kohtelun, voivat elää kulttuurinsa mukaan, eikä maamme tuhoudu. Se on ainoa ratkaisu. montaa kulttuuria ei voi olla yhdessä yhteiskunnassa. Se on tieteessä, sosiologiassa tiedetty jo vuosikymmeniä. Miksi ihmeessä yritetään sellaista, mikä ei tieteen tietojen mukaan voi onnistua. Monikulttuuri = levottomuuksia, muukalaisvihaa, kiistoja, väkivaltaa, luottamuksen tuho, epäluulon aika.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Järjen köyhyyttä on nykyinen piikki-on-auki-politiikka.
Viime vuonna tämä pelleily maksoi PARI MILJARDIA.
Ja vihervassarit ja muut joilla ei järki päätä pakota haluavat rajat täysin avoimiksi. Ei tarvita kuin tupla tai triplamäärä viimevuoden elintasopakolaisiin ja kustannukset hipovat 10:ä miljardia. Silloin tämä maa kaatuu, tämä sakki jää sossun varaan 99%:sti ja senkun lisääntyy.
Lisänä saamme yleisen kaaoksen ja olemme äkkiä sotatilassa.
Ihmiset joiden kulttuuri ja uskonto on vastoin lakejamme, demokratiaa, ihmisoikeuksia, sivistystä ja normaalia järkeäkin pysykööt täältä poissa.
Ensin ovat kusseet omat yhteiskuntansa ja sitten tuovat saman kaaoksen tänne. Järjetöntä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On tää vaan ihmeellistä, että vihervasssarit ja muut joilla ei järki päätä pakota haluavat rajat täysin avoimiksi.
No, niinhän ne ovat nytkin. Joten miten se eroaa nykyisestä, ja vihervasssaritko ne tän päivän päätökset tekee ?????
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tätä porukkaa valuu koko ajan Suomeen jotakin kautta. Tammikuun aikana turvapaikkahakemuksia 403 kpl, helmikuussa 338 kpl. Näistä miehiä 72,5 %. Melkein kaikki i-uskonnon maista! Myönteisiä päätöksiä koko ajan eli hintalappu nousee jatkuvasti. Samaan aikaan Suomen kunnat vakavissa ongelmissa. Ei riitä niitä veromaksajien rahoja maksajien omiin tarvitsemiin peruspalveluihin! Kyllä on mennyt ymmärrys ja halu maksaa veroja.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Olis toisiaan hyvä olla oma keskustelupalsta maahanmuutolle.
Oma asiallinen ”yhden asian palsta” tai jotain siihen suuntaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kantasuomalaisille hädänalaisille ei aina tarjota edes lämmintä kättä vaan leikataan palveluita ja korotetaan jatkuvasti maksuja ja veroja.
Olisi syytä rukata pakolaiskulujen rahoitus täysin uusiksi.
Pakolaisen kotimaa täytyy velvoittaa maksamaan kansalaistensa aiheuttamat kulut ja vastaanottamaan karkotuspäätöksen saaneet jos maa ei luo turva-aluetta pakolaisilleen.
Jos pakolainen ei suostu siirtymään turva-alueelle tai pakolaisen henkilöllisyyttä ja kansalaisuutta ei voida todistaa 1kk sisällä maahantulosta katkeaa minimituki halvimpaan majoitukseen ja ravintoon ja henkilö lähetetään työllä korvattavat säilöönottopalvelut kustannustehokkaimmin tarjoavaan maahan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nyt käsitteet oikein, kiitos. Pakolainen on henkilö, joka on saanut pakolaisstatuksen ja hän on oikeutettu saamaan kansainvälistä suojelua: Wikipedia:
Kaikki kotimaastaan paenneet eivät ole pakolaisia. Jotta ihminen määriteltäisiin pakolaiseksi, hänelle täytyy myöntää pakolaisen asema eli pakolaisstatus.[2] Pakolaisuutta koskee ja sitä määrittelee Geneven pakolaissopimus vuodelta 1951 ja sen pöytäkirja vuodelta 1967.[3]
YK:n määritelmän mukaan esimerkiksi sota, nälänhätä tai ympäristökatastrofi eivät ole varsinaisesti pakolaiseksi oikeuttavia syitä. Mutta sen sijaan huoltajan puuttuminen; esimerkiksi orpous tai sotaorpous on. Yleissopimuksen mukaan pakolaista ei voida palauttaa maahan, jossa hänen henkeään tai vapauttaan uhataan.
Tätä sopimusta Suomi noudattaa, lisäksi on EU:n ja Suomen Perustuslain sopimuksia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Olisi ilmeisesti pitänyt sanoa turvapaikanhakijamatu.
Asylum-sanahan on korvannut sanat sesam aukene eikä taikasana tai suvakkituomari osaa erotella väkivallan uhreja ja tekijöitä.
Sori siitä…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomen pitäisi nyt ottaa tiukka linja turvapaikanhakijoiden suhteen. Ei oteta ainuttakaan asylum hokijaa TURVALLISESTA maasta. Eli kun on vaihtoehtoja idässä Venäjä, etelässä Eesti, pohjoisessa Norja (ei EU maa) ja lännessä Ruotsi + kaikki Itämeren maat, niin tänne ei tule ketään. Lentokoneella jos tulee, pitää olla passi ja viisumi, jos tulee EU:n ulkopuolelta.
Nykyinen maasta maahan, parhaimman sossuturvan shoppailu on loputtava ja Persujen on keskityttävä nyt näihin turvallisiin maihin ja estettävä tänne tulo turvallisesta maasta. Voisi olla myös EU:n linja: Turkki on turvallinen maa ja sieltä Euroopan puolelle ei tulla hakemaan parempaa elatusta. Tietenkin, jos joku maa itse haluaa vapaaehtoisesti ottaa, niin siitä vaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti