Perussuomalaiset

Markku Saarikangas

FLY HUB MALMI – HELSINKI METROPOLI ALUEEN KASVUN DYNAMO!

En aio tässä puuttua sarvien kolisteluun Helsingin ja maamme hallituksen välillä. Totean vain, että on todella ahneutta, lyhytnäköistä ja ammattitaidottomuutta ajaa Malmin lentoasema nyt alas. Samoin en puutu rajavartioston helikoptereiden toiminnan siirtoon Helsinki-Vantaalle tahi lentäjäkoulutukseen.

Uskon vakaasti, että kompensoivat maa-alueet löytyvät Helsingille, jos niin halutaan. Malmin alueelle suunnitellut asunnot 25.000 asukkaalle ovat ylimitoitettuja.

Puhumme mielellämme Suomesta innovaatioiden, ”clean techin” sekä kasvuyritysten, niiden ”start Uppien” unelmien maana. Meillä on loistava ”Slush-tapahtuma”, SITRA, TEKES ja muita start uppien rahoitus- ja tukimahdollisuuksia. Samaan aikaan laiminlyömme kuitenkin satsauksemme jatkuvaan kehitykseen, yritysten kasvamiseen ja siinä johdossa pysymiseen. Me emme investoi tarpeeksi nopeasti huippunopeisiin tietoyhteyksiin, rautatiemme ja maantiemme ovat katastrofaalisessa kunnossa ja aivo-/kykyvienti maastamme vain kiihtyy. Viimeisenä hulluutena annamme Malmin Lentoaseman kuolla! Noh, toivottavasti emme anna!

Miksi?

Siirtyipä maailma sitten, kuinka videoneuvotteluihin, etäkokouksiin ja kaukopalavereihin, muistetaanpa että kauppaa tekevät kuitenkin aina inhimilliset ihmiset keskenään. Tuota kontaktia, kumppanuutta ja eliniän kestäviä kontakteja ei luoda internetissä tai Skypessä, ne luodaan, kun kaksi ihmistä tapaa toisensa ja oppii tuntemaan toisensa.

Yhä kiihtyvässä elämän rytmissämme elintärkeiksi muodostuvat nopeat, toimivat ja kustannustehokkaat tavat liikkua paikasta toiseen ja maksimoida käytettävissä oleva aikamme. Pärjätäksemme meidän on oltava nopeita ja vikkeliä.

Malmin Lentoaseman tulisi olla, tämä on täysin itsestään selvä tosiasia, toiseksi merkittävin lentoasema Suomessa, heti Helsinki – Vantaa jälkeen. Malmin kautta organisoidaan tulevaisuudessa Suomen sisäinen liikenne, liikenne Tukholmaan, Baltiaan ja Pietariin sekä Karjalaan, Murmanskia unohtamatta.

Malmi on Helsingin ja Suomen Lentoasema – Helsinki-Vantaa eurooppalainen lentokeskus.

Esimerkkejä löytyy lukuisia maailmalta, mm. Bromma, Tukholmassa (7 km keskustasta) London City airport (keskustassa), Hong Kongin vanha kenttä, La Guardian, New York.

On luotava nopeat, joustavat ja edulliset reitit hoitavat kotimaan bisnestä, samoin kuin ulkomaan kauppaa. Ei tarvitse olla suurikaan logistiikan asiantuntija, kun ymmärtää etteivät pienet koneet sovi suurille kansainvälisille kentille jotka toimivat mannertenvälisten liikenteiden ”hubeina”, kuten Helsinki-Vantaa on itseään määrätietoisesti ja menestyksekkäästi kehittänyt.

Nopeus, halpuus ja joustavuus ovat avain asemassa lähilentoliikenteiden synnyssä. Nopeat ja vikkelät pärjäävät! Kenttien ja operaattoreiden tulee toimia yhdessä ja yhteistyössä pärjätäkseen.

Malmin ja Helsinki – Vantaa kenttien välille on luotava express – nopea siirtyminen, niin matkustajille kuin matkatavaroille. Tämä ei ole ongelma – sen ratkaisee nopea non-stop ”shuttle bus” yhteys kenttien välillä.

Sähköinen lentäminen mullistaa lyhyen matkan lentämisen ja näin ollen myös pakottaa Finaviaa ja Helsinkiä sopeutumaan tämän uuden, saasteettoman ja lähes äänettömän liikennemuodon tuomaan mahdollisuuteen. Tässä voimme olla edelläkävijöitä maailmassa, panostamalla tutkimukseen ja tuotekehitykseen, mutta siihenkin tarvitaan Malmin lentoasemaa!

Kasvava lähialueiden kaupankäynti lisää voimakkaasti lähilentoliikenteen kysyntää tulevina vuosina. Porista on päästävä nopeasti esimerkiksi Pietariin. Tämä onnistuu 3 tunnissa Malmin kautta. Tai haluan lentää Vaasasta Joensuuhun. Tämäkin yhteys olisi luotavissa Malmin hubin kautta, meidän tarvitsee vain avata silmämme ja nähdä nämä mahdollisuudet.

Toivon että poliitikkomme, erityisesti kansanedustajat nyt toimivat ja mahdollistavat Malmin Lentoaseman jatkuvuuden tuleviksi vuosikymmeniksi. Jos tahtoa on, niin ratkaisut löytyvät aina. Malmi on koko Suomen asia!

Samalla on huvittavaa seurata tahoja (jotka monilta osin ovat Malmia kaatamassa) touhuilu Helsinki – Tallinna tunnelin ympärillä. Tämä 13 miljardin hanke on nykyarvioiden mukaan täysin toteuttamiskelvoton.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


3 kommenttia
Nimetön
#1

Voisiko Malmin kentän pelastaa niin että rakennetaan kentän läheisyyteen loisto hotelleja ja kylpylöitä mies pakolaisille ja aloitetaan suorat lennot lähiidästä ja Afrikasta ,Hotellien käyttö asteen turvaamiseksi. !

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Onko järkee vai ei
#3

Tällä idealla Suomi nousukiitoon, vieraat ei tule käymään vaan jäämään, mistään ei tarvitse maksaa kunhan Suomen kulttuuri rikastuu…
Ps. onhan lentokoneiden ohjaamo-ovissa panssarointi ja muissa ovissa partalapsilukot, ei kannata rakentaa world trade center rakennuksia?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Helsinki-Vantaa lentokentältä pääsee junalla (kehärata) Malmin asemalle.

Tarvitaan vain yhteys Malmin rautatieasemalta Malmin kentälle – jos siis tällaista yhteyttä lentokenttien välillä tarvitaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000