Perussuomalaiset

Mari Rantanen

Korona-strategia ja tartuntatautilaki

8 kommenttia

Suomen korona-strategiana on ollut lieventää tautihuippua ja tällä tavoin pyrkiä siihen, että terveydenhuollon kapasiteetti riittää sairastuneille. Lisäksi Suomi on pyrkinyt siihen, että riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä suojellaan erityisesti. Tautia siis hidastetaan, ei tukahduteta. Tästä kertoo myös A-studiossa viime viikolla vierailleen Sosiaali- ja terveysministeriön (Stm) kansliapäällikkö Kirsi Varhilan toteamus, jossa hän kertoi, että Suomi menee kauniisti R0-luvulla 1,6.

R0-luku kertoo sen kuinka monta henkilöä tartunnan saanut tartuttaa eteenpäin. Jotta tauti voisi tukahtua, tulee R0-luvun olla selvästi alle 1. Kaikesta päätellen näyttää siltä, että Suomi edelleen hakee nk laumaimmuniteettia, vaikka varsinaisen termin käyttö on loppunutkin. Ja itse asiassa sen käytöstä pillastuu koko hallitus. Mutta mikäli toiminta lähtee siitä, että taudin annetaan tarttua ilman tehokasta testausta, jäljittämistä, eristämistä ja hoitoa, ei termin käyttämättä jättäminen asiaa muuksi muuta.

Oma hämmästelyni tässä kuitenkin lähtee siitä, voiko tartuntatautilain lähtökohta taudin leviämisen ehkäisy ylittyä sillä, että Suomi vain päättää tautihuipun madaltamisesta ja taudin hidastamisesta? Koronavirus on luokiteltu valtioneuvoston asetuksella 13.2.2020 yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi ja tartuntatautilain velvoittava lähtökohta on se, että tällaisten tautien leviäminen on pystyttävä estämään nopeasti.

Tartuntatautilain esitöissä todetaan, että Stm huolehtii poikkeuksellisten epidemioiden torjuntatoimien operatiivisesta johtamisesta ja Terveyden ja hyvinvoinninlaitos antaa tarvittavaa asiantuntijatukea, mutta ei ole siis toimiva viranomainen. Lain esitöissä todetaan lisäksi, että tartuntojen jäljittäminen on kuntien ja sairaanhoitopiirien tartuntataudeista vastaavien lääkärien tehtävä, mutta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle säädettäisiin velvoite kuntien ja piirien ohjaukseen ja tukeen sekä velvoite toteuttaa selvityksiä, kun epidemia on levinnyt usean piirin alueelle, kun tauti on erityisen vakava tai selvitys on muutoin valtakunnallisesti tärkeä esimerkiksi harvinaisuutensa takia.

Olisikin mielenkiintoista kuulla oikeusoppineiden ja lääketieteen asiantuntijoiden käsitys siitä, millä tavalla tartuntatautilain velvoitteet on toteutettu tässä epidemiassa? Millä tavalla voidaan perustella se, että hallitus nojautuu pelkästään Thl:n asiantuntijuuteen sillä mm monet virologit ovat olleet eri mieltä tehdyistä linjauksista? Kantaako Stm vastuun toimista ja sitä kautta myös ministerit? Mikä merkitys alkuvaiheessa oli kuntien ja sairaanhoitopiirien tartuntataudeista vastaavilla lääkäreillä ja aluehallintovirastoilla? Jos sairaanhoitopiirit ovat erimielisiä Thl:n toimista, onko heillä toimintavaltuus erilaisiin toimiin virka-aseman perusteella?

Ja mitä suurin kysymys, voiko hallitus ylittää päätöksillään tartuntatautilain tarkoituksen estää viruksen leviämistä linjauksella sen hidastamiseksi? Jos voi, voisiko tämä koskea myös jotakin toista yleisvaarallista tautia kuten vaikka Ebolaa? Ei oikein käy tietenkään järkeen, mutta silloin tämänkin taudin osalta tulisi tehdä kaikki tarvittava sen leviämisen tukahduttamiseksi.

Koronan tukahduttamiseksi on esitetty ratkaisuksi sekä Who:n että usean virologin toimesta aggressiivista testausta, jäljittämistä, eristämistä ja tarvittavaa hoitoa. Testaukseen ja jäljittämiseen ovat mm useat yliopistot tarjonneet apua, mutta he odottavat edelleen pyyntöä viranomaisilta, joka tässä tapauksessa lienee operatiivinen johtaja Stm. Nyt rajoitustoimenpiteiden aikana olisi varmasti paras aika laittaa asia kuntoon näiden toimenpiteiden osalta sillä nyt testaamisen lisääminen ja altistuneiden tehokas jäljittäminen on jäänyt lähinnä puheeksi, joka ei näy tilastoissa.

Mielenkiinnolla vastauksia odotetellessa.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161227#Pidp446168880

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200069

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_13+2016.aspx

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terveys/helsingin-yliopisto-tarjoaa-terveydenhuollolle-apua-koronakriisissa

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006452783.html

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/viisi-tutkijaa-vaatii-koronaepidemia-pitaa-tukahduttaa-suomessa-nyt-aasia-johtaa-torjuntataistelussa-eurooppaa-6-0/

Osallistu keskusteluun!


8 kommenttia
Nimetön
#1

Tautihuipun ”madaltamisesta” kertoo mm. maakuntien hoivakotien vuodepotilaiden sairastumiset, itämisaika, eli ei mitään tekemistä maakuntiin matkailusta. Kyseiset tartunnat ovat peräisin maakuntien hoitohenkilökunnan toimesta. Kymmenet tuhannet pääkaupunkiseudun mökille menijät pidetään arestissa, vaikka ovat toistaiseksi terveitä. Kun tiet avautuvat, kaikki lähtee liikkeelle, jos ei rajoitus jatku koko kesää, tai vaikka seuraavat vuosikymmenet. Henkilöautoliikenne on turvallisin liikennemuoto, ja kaikki mahdolliset turvaan mökeilleen. Tautien jäljitys on helpompaa maaseudulla, jossa kuitenkin mahdolliset taudit majailevat ilman mökkiläisiäkin. Jos väitetään, että kaupunkilaiset kuormittavat maaseudun vähäistä terveydenhoitoa, on muistettava, että sairastuneet voidaan siirtää vaikka lähimpään mahdolliseen hoitopaikkaan, vaikka Helsinkiin lentoteitse. Tuokin tulee halvemmaksi, kuin pitää Uudenmaan eristys yllä jopa kuukausiakin. Uusimaa on vapautettava joka tapauksessa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Hallitus on tullut hulluksi, koko Uudenmaa on nyt sekopäisesti erityistarkkailussa henkilöautoliikenteen osalta. Poliitikoilta on pakko kysyä, annoitteko hallitukselle sellaiset valtuudet, että koko maa laitetaan yhtä sekaisin, kuin on ministereiden päät?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Nyt herää kysymys, onko valtiolla satojen tuhansien yritysten konkursseihin? Vaikkapa ravintoloiden seisovat pöydät jne. olisi voitu kieltää, kun pöytiin ruoan tarjoilu olisi voitu sallia. Valtio velkaantuu nyt sitä vauhtia, että terveydenhoitoon yleensäkään ei riitä varoja tulevaisuudessa. Moniko tulee kuolemaan siihen? Terveys edellä vaikka kalliolta rotkoon? Välimuotoja ennen helvettiin menoa olisi, vaikka se kipeää tekeekin, ja kaikki se, mitä voidaan tehdä, olisi voitu tehdä ilman paniikkiakin. Rajoituksia on selvennettävä, mutta toisaalta löysytettävä, ja kaikki järki edellä. Siis vuodepotilaat suojattava, terveydehuollon henkilökunnan olisi pysyttävä terveenä, kaljakuppilat karaokeineen kiinni jne. jne. Tärkeintä olisi rajoittaa sellaista tekemistä, jotka ovat merkitseviä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

STM:n Kiuru (SDP) ja Varhila (SDP) ovat koronan hoidossa suurimmat töpeksijämme. Suomen tulisi ajaa EU:ssa rangaistullien avulla sitä, että kaikki sairaalatarvikkeet tulisi valmistaa EU-maissa eikä Kiinassa. Kiina levitti pandemian ja tekee nyt valtavaa bisnestä hengityskoneilla ja -suojaimilla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Että tämmöisen ”asiantuntijan” ohjeiden mukaan hallitus toiminut/toimii. Tuleeko jollekin vielä yllätyksenä se, että Suomessa hoidettiin koronaa liian kauan laumaimmuniteetilla.
THL tammikuun lopulla: ”Pieni riski sille, että virus leviäisi Suomeen etenkin epidemiana”
24. 1. 2020
Huoleen ei ole tällä hetkellä syytä, sanoo Salminen.
– Yleisesti ottaen ei kannata kauheasti huolestua. Kiinasta saadun taudinkuvan mukaan tämä ei kovin radikaalisti poikkea tavallisesta kausi-influenssasta. Valtaosa niistäkin tapauksista, joita Kiinassa on todettu, on toipuneet.
Haloo! Uskokaa THL taas Lehtosta.
Kiinalaistutkijat kertoivat HUS:lle, että testien mukaan parantuneiksi osoitetut koronaviruspotilaat ovatkin vielä levittäneet virusta. Asiasta twiittasi HUSin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen eilen perjantaina.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Nykyisellä systeemillä korona ei häivy ikinä.

Ihmiset yksinkertaisesti väsyy varomaan. Ei millään jaksa joka paikassa, EIKÄ VOI JOKA PAIKASSA välttää tarttumasta kahvoihin ja nuppeihin. Mahdotonta.

Korona häviää, jos on hävitäkseen, vasta sitten kun tarpeeksi moni sairastaa sen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Matti
Hämmentynyt
#7

Yksi käytäntöä ja vallitsevaa todellisuutta mukaileva asia on THLn kanta kasvomaskeihin. Kun niitä ei katurahvaalle ole saatavilla, kerrotaan pokkana, ettei niistä ole hyötyä. Miksi niistä on hyötyä sairaaloissa. Itse pidän täysin vastuuttomana, jos esimerkiksi kotihoito ei käytä maskeja työssään. Etenkin siksi, että asiakkaan voi tartuttaa jo oireettomana.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Korona se opetti. THL pitää ajaa alas tarpeettomana. Sote ja maakuntahallinto sairaanhoitopiireineen olisi paljon tehokkaampi ja nopeampi. Varsinkin epidemian torjunnassa, kuten korona. HUS on moittinut hallitusta lue STM:ää ja THL liian hitaiksi ja lepsuiksi. PPSHP mahdollisti tilauksellaan suojamaskituotannon sairaaloille Oulussa. Eksote olisi tarkistanut lentomatkustajat jo heti alussa, mutta THL kielsi lue ”ohjeisti”.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000