Perussuomalaiset

Lauri Heikkilä

Lainauskorvausten laajentaminen oppimateriaaleihin

Kirjastojen suorittamien lainauskorvausten kohdentaminen on ulotettava myös opetus- ja tutkimuskirjastojen ja kouluille kehitettävien e-oppikirjojen lainauskorvauksiin.

 

Eduskuntapuolueiden työryhmällä on suunnitelmissa on nostaa lainauskorvauksen tasoa siten, että nostaminen ajoittuu useammalle vuodelle niin, että saavutetaan tavoitetaso 14,2 miljoonaa euroa (suunnitelmissa tämä sisältää myös korvausta opetus- ja tutkimustoimintaa palvelevista kirjastoista tapahtuvasta lainaamisesta). 

 

Mielestäni tässä asiassa pitää painottaa erityisesti sitä, että opetus- ja tutkimuskirjastot saisivat määrärahan ja kirjojen tekijät korvauksen. Suomen Pisa-tulokset ovat romahtaneet jo riittävästi. Opetuksen uudistamiseen pyrkivät sähköisten oppimateriaalien kokeilukoulut kaipaavat kipeästi hyviä e-kirjoja ja niihin perustuvia oppimisympäristöjä.

 

Osa hitaasta oppimateriaalien kehittämisestä johtunee siitä, että oppikirjojen tekijäoikeuksista ei korvata ja kehittämisinto sen seurauksena on laimeaa tai lopahtaa. 

 

Nyt tulisi ottaa kiireesti myös e-kirjoiksi tuotetut oppikirjat ja -materiaalit näiden korvausten piiriin, koska ipateille tehtyjä hyviä elektronisia oppikirjoja huutaa koko Suomen koulumaailma.

 

Tulevaisuusvaliokuntakin puoltaa tätä asiaa aiemmassa lausunnossaan: ”Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta nosti esiin lausunnossaanvuoden 2015 talousarvioesityksestä (TuVL 3/2014) lainauskorvausten matalan tason ja opetus- ja tutkimuskirjastojen puuttumisen korvauksen piiristä. Tekijöiden omaisuuden suojan ja yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi oikeus lainauskorvaukseentulee tulevaisuusvaliokunnan mielestä laajentaa koskemaan myös opetus- ja tutkimuskirjastoista tapahtuvaa lainaamista.”

 

Mihin tästä puolueiden työryhmän lainauskorvauksia käsittelevästä esityksestä ovat unohtuneet elektroniset oppikirjat ja muu kouluissa kipeästi kaivattava sähköinen oppimateriaali? Kokeilukouluissa on jo siirrytty padien käyttöön opetuksessa, mutta kokeilussa on törmätty siihen, että tarjolla olevat oppimateriaalit soveltuvat heikosti opetukseen ja vaasittujen oppisisältöjen saavuttamiseen. Mielestäni nyt on korkea aika panostaa ja edistää suomenkielisten sähköisten oppimateriaalien kehittämistä koulujemme käyttöön.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


0 kommenttia

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000