Arvokkainta Suomessa
Ylen suurta vaalikeskustelua 14.3.2019 seuratessa korvaani särähti Juha Sipilän intoilu akkuklusterista, johon Antti Rinnekin opposition edustajana yhtyi. Jo pidemmän aikaa olen ihmetellyt, miksi Sipilän hallitus ajaa sähköautoa kuin käärmettä pyssyyn. Hyviä vaihtoehtojahan olisi: vanhojen polttomoottoriautojen konvertointi biokaasuautoiksi ja uusien dieselmoottoreiden hyödyntäminen biopolttoaineilla. Näin saataisiin oikeasti päästöjä alas, nopeasti ja kohtuullisin kustannuksin, toisin kuin sähköautohypetyksellä. Biokaasuun panostaminen toisi myös ansaintamahdollisuuksia ja edullista energiaa maatalousyrittäjille, jotka nyt kärvistelevät kohoavien energiakustannusten ja pienevien tuottajahintojen kurimuksessa. Biokaasu on kotimaista, uusiutuvaa ja lähes päästötöntä – suoranainen ihme siis.
Sähköauton järjettömyys tulee vastaa joka saralla: Suomi joutuu jo nyt turvautumaan sähkön osalta tuontiin. Sähköauto soveltuu huonosti pitkien välimatkojen kylmään Suomeen, ja se on hinnaltaan tavallisen kansalaisen ulottumattomissa. Sähköautoja ei saada käytettyjen autojen jälkimarkkinoillekaan, koska sen akku hyytyy 8-10 vuodessa. Keskeinen puute on myös sähköauton valmistuksen aiheuttama huomattava hiilijalanjälki, verrattuna tavalliseen polttomoottoriautoon.
Omassa arvomaailmassani kaikkein keskeisin sähköautoon liittyvä ongelma on kuitenkin sen akun vaatimat harvinaiset kaivannaiset, joiden louhiminen esimerkiksi Suomesta aikaansaa huomattavan ympäristöhaitan. Ensinäkemältä kyseessä on esteettinen haitta, mutta todellisuudessa avolouhoksesta aiheutuu huomattava ympäristöhaitta vesistölle, ja sitä kautta ihmisten terveydelle. Avolouhinnan yhteydessä kadmium pääsee leviämään laajalle alueelle vesistöön, ja kertymään ihmisiin. Kadmium on yksi vaarallisimmista raskasmetalleista, ja aiheuttaa ihmiselle syöpää.
Kun miettii Sipilän innostusta, ainoa järjellinen syy, joka jää jäljelle, on jälkeen kerran lyhytnäköinen taloudellisen edun tavoittelu ”akkuklusterin” muodossa.
Jos mietitään mikä Suomella on arvokkainta, se ei ole ihmisten henkinen pääoma, menestyvä teollisuus saati maaperän kaivannaiset. Arvokkainta Suomessa on puhdas luonto ja erityisesti vesi. Olemme jo sotkeneet Itämeren, ei uhrata sisä- ja pohjavesiämme lyhytnäköisen taloudellisen eduntavoittelun alttarille.
Tekstin aiheet:
> miksi Sipilän hallitus ajaa sähköautoa kuin
> käärmettä pyssyyn
Olet aivan oikeassa. Tässä on tyypillinen esimerkki siitä, miten Kansan vahinko on valtion etu.
— Myös esimerkki siitä miten henkilöstä joka pyrkii valtion isännäksi tuleekin valtion palvelija.
Sähköautoista kilahtaa rahaa valtion kassaan. Ei ekologisista teoista. Loppupelissä luonto huolehtii itsestään niin kuin yhteiskuntakin huolehtii itsestään ja selviytyy valtiosta riippumatta.
— Yhteiskunta ei tarvitse valtiota mutta valtio kylläkin tarvitsee yhteiskuntaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
”ainoa järjellinen syy” on alettava penkoa vake oy:n kytköksiä
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllähän Akkuteollisuuta kannataa Suomeen rakentaa ja myydä akkuja ulkomaille siitä syntyy valuutta tuloa ja työpaikkoja !
Samoin pitäs kaikkea muuta vientiteolisuta ja Suomeen suuntautuvaa turismia kasvataa msillä sitä rahaa ja valuuttaa ja hyvinvointia ja työtä ja ostovoiman kasvua tähän maahan tulee !!!
Kaivosteollisuta voidaan harjoittaa ympäristöystävällisesti kun siihen panostetaan ja ei ryöstetä yrittäjiä puhtaaksi kaikilla veroilla ja sikamaisilla ksutanuksilla että ne joutuu tinkimään ympäristön suojelusta.
Pitäsiit tehdä lakeja jotka laskee kaivosteollisuden kusannuksia päin vastoin kuin vaatia kaivosveroa ! esim. Koneiden polttoaineen verot pitäisi laskea minimiin koska se on merkittävä kuluerä samoin työntekijöiden kustannkset ja kuljetus kustanukset jne..
Pitäs ottaa Kekkosesta oppia !!
Kekkonen kun perusti Suomeen vientiteollisuuden tehtaita ja investointeja se laittoin liikenne yhteydet ensimmäisenä kuntoon niin maantiet kuin satamat kuin rautatiet..
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomi voidaan pelastaa ottamalla opia ulkomailta joka asiassa.
-Teollistamisessa otetaan oppia VANHASTA ITSENÄISESTÄ KEKKOSEN SUOMESTA
-Rajavalvonnassa otetaan oppia Australiasta
-Verotuksessa ja autoverotuksessa ja sosiaali pummien hyysämisessä ja niiden ulkomailta houkutteemisessa otetaan oppia VIROSTA
-Huumeongelman hoidossa otetan oppia Filipiineiltä
-Suomi ensin oppia otetaan Trumpin Usa:sta
-Ulkomaisten turistien houkutelemisessa rahoineen tänne oppia Esanjasta siellä houkutin on Meri/Aurinko Suomessa Lumi/ luonto /puhdas ilma ja juomavesi (jota monessa paikassa isojen kaupunkin ulkopuolella tulee suoraan hanasta tässä maassa)
-Itsenäisyydessä voidaan ottaa oppia Raja Naapurimaastamme Norjasta
-Valtion velkaantumisessa oppia voidaan ottaa Virosta joka on velaton maa
-Työmoraalista ja teollistamisessa ja Laadusta ja sitä kautta talouskasvusta voidaan ottaa oppia Etelä Koreasta joka on uusi Japani ! joka on apinoinut kaiken sieltä ,siis ei tehdä paskaa vaan laatua
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Se Kekkosen ylistäminen on vähän yksipiippusta !! Nimittäin sodan jälkeen oli Veikko Vennamo, asutuslautakunnan puheenjohtaja ja silloin rakennettiin melkeinn puoli Suomea !!! Asuntoja/asutustiloja/tiestöt myös rautateitä ja paljon muuta ym.jne.jne. Silloin oli kysymys nimittäin leivästä !!?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Missä luuhaa aina tuohtunut Vihreiden Ville Niinistö?
Tuo akkukemikaalien kaivaminen, jalostaminen, akkujen tekeminen ja kuljettelu, tarvittavan sähkön tekeminen ja lopulta käyttöikänsä jälkeen kelvottomien akkujen käsittelyn ongelmat ja niiden vaikutuksia tuskin kukaan on laskenut?
Jos on niin faktoja pöytään. Vai onko juttu tarkoituksellisesti yhtä vaikeasti toteuttevavissa kuin mamujen kustannusten selvittäminen?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sen lisäksi että sähköautoilla yritetään taistella ”ilmastonmuutosta” vastaan. Sähköautojen avulla vähennetään tehokkaasti autoilun lähipäästöjen määrää, säilyttäen erityisesti kaupunkien keskustojen ilmanlaatu mahdollisimman hyvälaatuisena ja raittiina. Tässä lähipäästöjen määrän vähentämisessä sähköauto on täysin ylivoimainen polttomoottoreihin verrattuna koska sähköautosta ei tule lainkaan pakokaasuja ilmaan. Lisäksi sähköautoilla yritetään vähentää suomalaisten riippuvuutta fossiilisista polttoaineista ja öljystä. Sähkömoottoreiden hyötysuhdekin on toistaiseksi moninkertaisesti parempi kuin polttomoottoreilla. Suomessahan on sähköautojen latauspistettä jo yli 2000kpl.
Suomi ei ole lähellekään ainoa maa missä valtio yrittää kasvattaa sähköautojen määrää erilaisten tukien avulla. Esim. Norjassa, ruotsissa, eestissä, isobritanniasssa sähköautojen määrää pyritään lisäämään valtion tukien avulla. Latauspisteitäkin on runsaasti.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti