Perussuomalaiset

Katja Rantala

Oppimisen tuen uudistus tulee, mitä se tarkoittaa kouluissa

Opetus- ja kulttuuriministeriössä on käynnissä lakimuutoksia nuorten tulevaisuuden hyväksi. Tarkoituksena on tukijärjestelmän uudistus sekä esi- ja perusopetuksessa että lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa. Uutta lakia aletaan noudattaa 1.8.2025.
Tavoite on selvä: Selkeyttää oppimisen tukea ja yhtenäistää oppimisen tuen jatkumo varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Keskiössä on siirtää tuen painopistettä varhaiseen sekä oikea-aikaiseen tukemiseen. Oppimistulosten suunta ja koulujen nykyinen vääräsuuntainen laskukiito pyritään kääntämään oikeille raiteilleen.
Avainasemassa on ennaltaehkäisy ja erilaisille oppijoille tuen ja avun saanti mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Uudet ryhmäkohtaiset tukimuodot korvaavat nykyisen yleisen tuen.

Tämä muutos toki velvoittaa ja vastuuttaa koulun väkeä hyvinkin paljon ja koulujen sisäiset toimintamallit nousevat keskiöön. Ryhmäkoot muutetaan nykyistä maltillisemmaksi, täten taataan erityisen tuen tarvitsijoille ansaitsemansa tuki nykyistä paremmin, korostuen pienryhmissä erityisoppilaat huomioiden.
Opettajille tulevaisuudessa vähemmän byrokratiaa ja hallinnollista taakkaa, resurssit opetukseen pääpainona. Erityisluokat ja pienryhmät lisääntyvät. Erilaisille oppijoille ja tuen tarvitsijoille apua entistä matalammalla kynnyksellä oikea-aikaisesti. Oppimisrauha ja opetusrauha pyritään palauttamaan!
Tähän tarvitaan kotien yhteistyötä. Pumpulikasvatus seis! Rajat ovat rakkautta ja tunnetaidot tulee opetella! Mielestäni oppimisen tuen uudistus on todella hieno askel oikeaan suuntaan. Nämä muutokset ovat enemmän kuin tarpeen!

Eduskunnassa käynnissä on myös parlamentaarinen peruskoulun tulevaisuustyön ryhmä. Kenttää on myös kuultu, mikä onkin ensiarvoisen tärkeää. Sata miljoonaa euroa rahaa laitetaan yllämainittuun oikeasuuntaisen muutoksen tukeen.
Muita muutostarpeita koulukentällä mielestäni ovat: Tarvitsisimme kouluihin saavutettavat psykologipalvelut matalalla kynnyksellä sekä ohjaajille osin samat oikeudet kuin opettajilla turvallisuuden ja ennaltaehkäisyn näkökulmasta.

Kouluruoan tulisi olla laadukkaampaa. Raha toki puhuu tässä, syy ei ole koulujen keittäjissä. Kouluruoka on paperilta tarkasteltuna laadukasta ja monipuolista, mutta todellisuus on hyvin ravintoköyhää ja hiilihydraattipainotteista. Terveellinen, ravitseva ruoka tuo jaksamista ja auttaa myös keskittymiseen. Keho ja mieli ovat yhtä. Proteiini puuttuu lähes kokonaan.
Suuntaus on myös menossa mielestäni entistä huolestuttavampaan suuntaan. Kouluruoka on liian monelle lapselle se päivän ainoa lämmin ateria ja laatu on vuosien varrella todella jyrkässä laskukiidossa. Hinta ei saisi määrittää kaikkea.
Ei vääräsuuntaiselle inkluusiolle! Kyllä oppi- ja opetusrauhalle kouluissa. Lisää resursseja nuorille, tulevaisuutemme rakentajille.

Osallistu keskusteluun!


2 kommenttia
Nimetön
#1

1950 luvun lopulla ja 1960 luvun alkupuoliskolla koulua käyneenä.Olen monesti muistellut kouluaikoja.Meillä oli usein ruokana vain pelkkää kaurapuuroa ja näkkileipää ja lasi maitoa.Joskus saattoi saada vielä voi silmän puuroonsa.Samaten olin niinkutsuttua klimppisoppaa joka oli valmistettu perunoista hiukan naudalihaa joukossa.Ja vehnäjauhoista veden kanssa valmistettuja harmaita klimppejä,perunoiden säästämiseksi joukossa.Saattaisi jäädä tämänpäivän koululaisilta syömättä tuo soppa?Joskus oli valkokastiketta joka oli höystetty kananmunalla ja lisukkeena keitetyt kokoperunat.Tuo oli juhla ruokaa siihen aikaan.Usein oli myös hernekeittoa joka oli myös suosikkiruokien joukossa,vaikkakin joskus keiton joukossa olleet tutisevat läskinpalat inhottivat.Tuommoisilla eväillä”kultalusikkasukupolvi”lähti elämäänsä ja hyvinvointiyhteiskuntaa rakentamaan.Eikä silloin miesopettajat työnnelleet solkerijuurikkaita pakoputkeensa ja kuvailleet kaitafilmikameroilla kotipornoa.Valistaakseen oppilaita.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Jatkan vielä kommenttiani.Niin vaikkakin maaseudulla oltiin ja kaikkia juureksia oli saatavilla.Niin edellä kuvatun laisia juttuja ei tapahtunut.Jos olisi tapahtunut,niin opettaja olisi lentänyt,niskaperse otteella tehtävästään,kunnanhallituksen erottamana.Eikä ollut kirjasia,missä olisi kerrottu,että mieskin voi synnyttää.Sukupuoli-oppi kirjanen oli,jota häpeillen koulun kirjahyllystä joskus otettiin lähinnä salaa luettavaksi.Ja kuri oli kova,opettajien silmille ei hypitty.Pullikoijat vietiin opettajan toimesta pihalle rauhittumaan.Ja kunnon kansalaisia meistäkin tuli.Siinä mallia nyky-yhteiskunnan wokettajille.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000