Porvoon liikennekulttuurista
Taas mielipiteitä uudelta porvoolaiselta, nyt hämmästelen liikennekulttuuria.
En ole missään nähnyt niin paljon päin punaisia ajavia autoja, kuin täällä Porvoossa. Tuskin ne valot on sen ihmeellisemmin säädetty täällä kuin muuallakaan. Tähän pitää vain itse kuskien ottaa hieman tarkkuutta, turvallisuus ennen kaikkea.
Liikennevaloja on kaupungissa todella runsaasti, kyllä niitä keskustassa tarvitaankin, mutta miten reunamilla. Olisiko liikenneympyrä paljon joutuisampi ja vähemmän odottelua vaativa ratkaisu. Harmittaahan se odotella yksin risteyksessä, että valot jossain vaiheessa vaihtuvat.
Kuninkaanportissa onkin tähän jo lähdetty ja siellä on varsin toimiva iso liikenneympyrä. Liian pieni ympyrä siellä ylempänä tekee monelle autoilusta haastavaa, joten pidetään ympyrät isoina. Jos saisin itse päättää niin laittaisin liikenneympyrät Alkrogintien molempiin päihin sekä Näsin terveysaseman risteykseen. Mutta nämä tiet yhdistyvät ELYn teihin, niin niihin harvemmin saadaan muutoksia. Varmasti muitakin paikkoja olisi, mutta nämä risteykset tulleet tutuiksi tässä lähellä.
Vaalikonekysymyksessä oli myös kohta, jossa kysyttiin mainehaitasta maksullisesta pysäköinnistä. Toivottavasti tämä tulee koskemaan vain ydinkeskustaa ja saamme muutoin pysäköidä ilman maksua. Eikä olisi suuri vääryys perua tämmöinen maksullisuus.
Bussiliikenne on tärkeää ja siihen on panostettava siinä suhteessa, missä palveluita lopetetaan kylistä. Vuorovälit ja ennen kaikkea riittävän monipuolinen liikenne palvelee sitä tarkoitusta mitä varten se on. Moni keskustan ulkopuolella asuva omistaa auton ja on halukas sitä myös käyttämään. Tämä on asia mikä puhuu automarketin puolesta, Porvoo ansaitseen sekä tarvitsee Prisman.
Minulle on kehuttu polkupyöräreittejä, kuulemma kesällä kannattaa ottaa polkupyörä alle ja hoitaa liikkuminen ensisijaisesti sillä. No kesää odotellessa.
Kari Suomalainen
Kuntavaaliehdokas
Porvoon Perussuomalaiset
Tekstin aiheet:
Ennen pysäköinti oli rajoitettu paikoissa, jossa se haittasi liikennettä tai muiden liikkumista, ja se pitäisi olla suunta nytkin. Vapaa pysäköinti pitäisi olla myös ihmisoikeus, kuten liikkuminekin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Täsmälleen näin, nykyinen pysäköinnistä rahastus ei sinällään ole usein rahakysymys, vaan se hankaloittaa vapaiden pysäköintipaikkojen löytämistä mutta myös maksaminen on tehty vaikeaksi. Pientenkin asioiden hoitaminen, kuten kaupoissa käyminen tai muu asiointi herättää aina pelkoa sakoista, mutta yleiset pysäköintirajoitukset on vienyt pysäköintipaikkoja sellaisestakin paikasta, missä siitä ei ole mitään haittaa, etenkin lyhytaikaisten paikkojen osalta, jossa tunti tai muutama riittää usein asioiden hoitamiseen, ja kello 17-08 täysin vapaata aikaa. Totta kai autojen paljous aiheuttaa osan ongelmasta, mutta se on vihreiden toimesta korjattu sillä, että kadunvarsipaikkoja on mielivaltaisesti merkitty kielletyksi pysäköinniksi, täysin järjettömistä syistä, eli ei syitä ollenkaan. Kadunvarret ovat kuitenkin luonnollinen paikka autoille, auton keksimisen jälkeen, ei ne kadut ole ole muuta varten kuin autoja varten, kuten ennen vanhaan hevosia kulkupeleineen varten, ei maisemointia varten.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, jatkuvasti pitää elää sakon uhassa, on tämä yhtä piruilua. Sakkouhka aiheuttaa suuret terveysuhat väestön keskuudessa, eli jotkut helvetin lappuliisat ovat joka paikassa kyttäämässä, kuin Itä-Saksan gestapo.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, viherkommunistit ovat tehneet elämästä helvetin, ei ole ihmekään jos maassamme menee huonosti.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Porvoo on Suomen Malmo ! Niin varmaan saa liikenteessäkin katsella ympärilleen kuin Rovaniemellä olisi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei kaikissa kaupungeissa sakoteta ja karkoiteta turisteja ja vieraita sakko lapulla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pysäköinnin valvonta vastaa täysin Gestapoa, kestävää kehitystä ihmisen mielen valvontaan ja pelon tuottamiseen, kuin nuo perkeleet omistaisivat koko kaupungin. Pysäköinnin valvonta on kuin verenhimoinen peto, joka nauttii sakkolappujen kirjoittamisesta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
23 vuotta takaperin autot olivat vielä järkevän pituisia mitoiltaan. Esim. 5-paikkaisen farmariauton ulkomitan pituus oli 4.5 metriä, nykyisin se on 4.8.4.9metriä mutta autojen sisätilojen mitat eivät ole paljoa kasvaneet. Leveyttäkin on tullut autoihin lisää. Lisäksi näyttää siltä että uusien autojen ulkomitat ovat ilmeisesti taas kasvamassa suuremmiksi.
Pitäisi lailla kieltää yli 9kpl kaiuttimien stereojärjestelmät kaikista uutista autoista joissa istuinpaikkojen määrät on alle 6kpl. Lisäksi pitäisi kieltää sisätilojen osalta hiljaisten autojen valmistaminen, eikä uudet autot saisi olla yhtään hiljaisempia kuin 2020 Toyota Corolla Touring sports, 2018 Mazda 3 sedan. Liikaa äänieristetyissä autoissa on ongelmina että niiden sisätiloihin ei kuulu selvästi esim. osittain päälle jumiutunut takajarru. Eikä takaa lähestyvän ambulanssin tai poliisiauton sireenien ääni ennen kuin ne autot ovat melkein kolaririskin lähellä. Vieressä olevan rekka-auton, traktorin äänetkään eivät kuulu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kadunvarsipysäköinnin vähentämisen syynä on pyöräilijöiden turvallisuuden lisääminen koska pyöräilijät ajavat useimmissa suurempien kaupunkien keskustoissa autotiellä. Kadunvarteen pysäköidystä autosta ulos tuleva ihminen saattaa vahingossa aukaista auton oven pyöräilijän eteen jolloin pyöräilijä törmää oveen tai auton oven aukaisulla kiilaa ja kaataa pyöräilijän vauhdista aiheuttaen polkupyöräilijän loukkaantumisen, kuoleman. Useimpien henkilöautojen vakiopeilit ovat sen verran huonot ettei nopealla vilkaisulla takapenkiltä huomaa takasivulta tulevaa ihmistä. Autoissa pitäisi olla pakollisena vakiovarusteena kunnolliset tuplapeilit(normaali peili+laajakulmapeili) molemmilla puolilla niin takaa, sivuilta tuleva liikenne, ympäristö näkyisi paremmin auton kuskille+matkustajille.
https://www.youtube.com/watch?v=pbN1TTXkr7U
Toinen syy on luultavasti se, että joidenkin mielestä autot rumentavat kaupunkeja koska lähes kaikki modernit autot ovat väreiltään tylsän harmaasävyisiä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pyöräily pitäisi kieltää kaupungeissa siellä, missä ei ole pyöräteitä, eihän jalankulkukaan ole kaikkialla sallittua. Pyörää voi myös työntää siellä, missä pyöräilijä ei kykene turvallisesti ajamaan sillä, kaikki idioottimaisuus ei ole sallittua, kuten autoilijoillakin on omat sääntönsä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, ja valtio ottaa autoilijoilta käyttömaksut, niin kyllä voisivat auttaa Helsinki raukkaa, että ei tarvitse ryöstää autoilijoita toiseen kertaan, onhan autoista maksettu kaiken maailman verot jo muutoinkin, polttoaineverot verinahkaa myöten, lypsylehmä kuten vanha sanonta kuuluu. Autot ovat suurelle ihmisjoukolle ainoa keino liikkua, jos on jo tekonivelet lonkissa ja fyysinen kunto ei kestä viherkommunistien vihaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kaupunkien keskustoissa kuuluu suosia kävelijöitä, pyöräilijöitä liikkumisen tapana enemmän kuin autoja. Toki ei missään tapauksessa saisi kieltää tai ylihoinnoitella autoilua. Kaupunkien kadut pitäisi rakentaa riittävän leveäksi niin että sinne mahtuu kävelijät, pyöräilijät, autoilijat samaan aikaan. Kävelijät, pyöräilijät ottaisivat sivukaistat ja autoilijat keskimmäiset kaistat jolloin liikenne on turvallisimmilaan. Liiallinen autoilun suosiminen aiheuttaa vain lopulta rikkinäisen, ylileveän kaupunkirakenteen jossa enemmistön kaupunkitilasta vievät autot parkkipaikkoineen. Eikä tilaa ole pyöräilijöille tai kävelijöille, muille rakennuksille kuten kerrostaloille, kaupoille, puistoille. Tällöin seurauksena on päivittäisiä liikenneruuhkia, ihmisten ylipainoa ja heikkoa fyysistä kuntoa.
Ihanteellisesti voisi katuja leventää metrin verran nykyistä leveämmäksi taloja, kauppoja ja muita rakennuksia siirtäen. Käytännössä tämmöinen on mahdotonta koska liian kallista, liikaa katutyötä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
No mutta, kaupungit on jo olemassa ja ne on suunniteltu satoja vuosia sitten hevosajoneuvoille, eli ei tässä muu ole muuttunut, kuin hevoset on korvattu autoilla. Ainahan kaupungeissa on ollut jalkakäytäviä, totta kai, mutta ei tarvitse liioitella, ja määritellä kadut vain polkupyörille, jotka ovat sitä paitsi huono ratkaisu talvella, vain pöllöt liikkuvat kahdella pyörällä jäisellä kelillä ja lumisateessa. Autoliikenne on ympärivuotista, ja se palvelee kaiken kuntoisia ihmisiä, ei vain hyväjalkaisia kommunisteja, joita polkupyöräilijät pääosin ovat, lusmuja, jotka eivät halua ottaa osaa katujen kunnossapitoon, ei maksaa veroja, ei mitään muuta kuin valittaa autoista. Kapeita katuja hevoskauden jälkeen on korjattu katuja yksisuuntaiseksi muuttamalla. Tuone ei kyllä mahdu enää kesäkausien takia kaksisuuntaisia polkupyöräteitä, tämä on faktaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, ja joutavat ravintolat pois kaduilta, ne ovat liikennettä varten. Mitään helvetin palmukatuja ei tarvita täällä pohjolassa, ja jos joku niitä kaipaa, ei muuta kun etelään. Toki kahvipaikkoja voi olla leveillä jalkakäytävillä, jos ne eivät haittaa jalankulkua.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Miksei Persujen blokeissa puhuta koskaan politiikasta ja siitä millaista politiikkaa Persujen pitäisi tehdä äänestäjien hyväksi ja puolueen kannatuksen nostamiseksi ?
Me äänestäjäthän me olemme politikoiden työnantajia ja palkan maksajia ,kyllä meitä kannattaisi kuunnella !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eikö olisi parasta vaan muuttaa pois kun kaikki täällä on niin huonosti,että nää uudet asukkaat kehtaavat heti aloittaa kaiken kritisominen,tervemenoa vaan takas Hämeeseen kukaan ei teitä täällä kaipaa!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiitos tästäkin:) Eikö ole kuitenkin hienoa, että yritetään muuttaa toimintaa paremmaksi? Sitä varten kai kaikki politiikassa olevat ovat mukana, ainakin minä. Nyt on mielestäni hyvä jakaa mielipiteitä, kun muistikuvat vanhasta ympäristöstä ovat tuoreita ja uuteen kaupunkiin tutustuu tuorein silmin.
Porvoolla on suuria tavoitteita väkiluvun kasvun suhteen ja monenlaista mielipidettä tulee esiin. Olkaamme myös avoinna niille, jotka ovat vähän outoja avauksia, koskaan ei tiedä milloin sieltä tulee joku loistava ehdotus.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onko Joensuun paikallisliikenteessä pahoja puutteita?
Eikö bussilla pääse asioimaan kaupungilla?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Se kun on tuo jalaka niin helvetin huonossa kunnossa, että ei jaksa kävellä linja-autopysäkille, jonne ei ole linnuntietä kun kymmenisen kilometriä, niin se on pakka liikkua omalla autolla. Van kyllä ne ennen vanhaan kuluki ne linja-autottii, mutta eihän ne ennee, ei oo kylällä kuin jokunen savu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei siellä ainakaan ratikkaa ja metroa ole ,Autolla kait ne isomahaiset tupsu parrat siellä liikkuu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Niin, fillarikommunistit kaiketi ovat standardi ihmisiä, ja muut enemmän tai vähemmän roskaväkeä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä se liikenteessä huomaa, mitä kusipäitä iso osa polkupyöräilijöistä on, kiihdyttävät suojatielle tullessaan. Joskus sitä miettii, että ajakoot kylkeen niin että tuntuu. Poliitikot, etenkin vihreät kiihottavat pyöräilijöitä otteluun autojen kanssa, viimeksi mainitulla on vakuutus ja velvollisuus väistää pyöräilijöitä joka tilanteessa, mutta pyöräilijöillä ei ole velvollisuutta väistää autoa. Kaikilta liikenteessä tulisi olla velvollisuus varovaisuuteen ja välttää onnettomuuksia. Näin on myös vesiliikenteessä. Vihreiden viha autoja kohtaan on myös tappava viha niitä kohtaan, joilla auto vastaa polkupyörää ja jopa terveitä jalkoja, on kammottava virhe ihmisyyttä kohtaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yksi yleistyvä trendi on polkupyöräilijöiden(Spandex tyyppiset) pelleily tieliikenteessä. Nämä ajavat autotiellä autoilijoita tahallaan hidastaen vaikka vieressä olisi pyöräilijöille sallittu kevyenliikenteen väylä. Joskus ajavat jonossa vierekkäin vieden yhden kokonaisen autokaistan, ettei autoilijat pysty ohittamaan näitä spandex pyöräilijöitä käyttämättä vastaan tulijoiden kaistaa. Tämän seurauksena sitten joskus saadaan nähdä tilanteita kuinka autoilijat ohittavat nämä pyöräilijät laittomasti ohittamalla myös ohituskielto alueillakin ja joskus auton sivupeili melkein osuen pyöräilijään. Nämä pyöräilijät kuvittelevat tietävänsä liikennesäännöt ja ajattelevat että joskus tapahtuu vaaratilanne niin vika on aina autoilijassa, eikä koskaan pyöräilijässä. Jotkut näistä pyöräilijöistä ovat uskaltaneet ulkomailla mennä myös moottoritiellekin. Nämä pyöräilijät ihan tahallaan yrittävät pakottaa autoilijoita varomaan heitä tilanteessa kuin tilanteessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti