Perussuomalaiset

Kari Käräjäoja

Maksamme sähköautot muille EU kansoille.

37 kommenttia

Eräs komissiota paljon puhuttanut ajatus olisi, että EU yhdistäisi kaikki kansalliset sähköautojen edistämisohjelmat osaksi koronavirukseen liittyvää selviämispakettia, josta unioni äskettäin sopi. Ajatus on tullut paitsi komissiosta myös autoteollisuudesta. Kun jäsenmaat valmistautuvat toimittamaan suunnitelmia saadakseen osansa 750 miljardin elpymisrahastosta, maat, joissa on alhainen sähköautokanta, saattavat hakea tukea tai lainaa sähköisen liikenteen edistämiseen.

ÄÄNESTÄ SUOMI TAKAISIN

Kaadetaan EU:n tulonsiirtorahasto!

https://youtu.be/8DCoYDQsnu4

Koronapandemiasta huolimatta

Sähköautoja myydään reippaasti

Sähköautojen myynti kukoistaa Länsi-Euroopassa ja Pohjoismaissa, kun taas Etelä- ja Itä-Euroopassa niiden kysyntä laahaa, kirjoittaa POLITICO.

Koronapandemia on laskenut diesel- ja bensa-autojen myyntiä, mutta sähköautojen kysyntä on kasvanut selvästi. Ilmiö on ollut silminnähtävissä erityisesti Euroopan varakkaammissa länsiosissa. Nyt Euroopan komissio yrittää selvittää, millä tavoin maanosan muutkin alueet saataisiin mukaan puhtaan liikenteen edistämiseen.

Eräs komissiota paljon puhuttanut ajatus olisi, että EU yhdistäisi kaikki kansalliset sähköautojen edistämisohjelmat osaksi koronavirukseen liittyvää selviämispakettia, josta unioni äskettäin sopi. Ajatus on tullut paitsi komissiosta myös autoteollisuudesta. Kun jäsenmaat valmistautuvat toimittamaan suunnitelmia saadakseen osansa 750 miljardin elpymisrahastosta, maat, joissa on alhainen sähköautokanta, saattavat hakea tukea tai lainaa sähköisen liikenteen edistämiseen.

– Autoteollisuus hyötyy varmasti kunnianhimoisesta elpymisinstrumentista (750 miljardia €) samaan aikaan, kun se on oikeutettu saamaan rahallista tukea useista ohjelmahankkeista, nimettömänä pysyttelevä komission virkamies sanoo. Ohjelmahankkeet ovat osa EU:n seitsenvuotista budjettiesitystä.

Euroopan autoteollisuuden edunvalvontajärjestön ACEA:n mukaan kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla autojen myynti sukelsi 38 prosenttia. Mutta sähköautot poikkesivat virrasta, niiden osuus kokonaismyynnistä oli 8 prosenttia — mikä on tuplasti enemmän kuin vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla.

Ongelma on kuitenkin se, että myyntiluvut ovat vahvasti vinoutuneita. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 98 prosenttia Euroopan kaikesta sähköautomyynnistä tapahtui 14 rikkaimmassa EU-maassa sekä kahdessa unionin ulkopuolisessa maassa, Britanniassa ja Norjassa.

Ruotsi myyntitilaston kärjessä – Suomessakin selvää edistystä

Sähköautojen myynnin kasvu ei johdu siitä, että koronavirus olisi tehnyt autonostajista vihreämpiä. Pikemminkin kyse on siitä, että isoissa maissa kuten Saksassa ja Ranskassa hallitusten pelastusohjelmissa on tiettyjä ehtoja, joilla sähköautojen hankinta tehdään erityisen houkuttelevaksi. Sillä houkutellaan myös teollisuutta ja kansalaisia tukemaan EU:n vihreän diilin hanketta, jolla unioni on tarkoitus saattaa ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.

Kesäkuussa sähköautojen (ml. hybridit) osuus koko henkilöautokannasta nousi Ruotsissa 26 prosenttiin, kun taas sekä Saksassa että Ranskassa päästiin 9 prosenttiin. Vastaavasti Italiassa ja Espanjassa osuudet yltävät juuri ja juuri 3 prosenttiin. Puolassa taaperretaan 1 prosentin tasolla. Luvut on kerännyt kansainvälinen puhtaan liikenteen neuvosto, International Council on Clean Transportation (ICCT).

– Etelä on jäänyt ongelmaksi, todetaan autoteollisuuden huipulta. Ei ostovoimaa, ei kasvua ja korkea työttömyys, seuraa selitys.

Suomikaan ei ole voinut rehvastella puhtaiden autojen korkeilla myyntiluvuilla, mutta kuluvana vuonna on täälläkin tapahtunut muutos, minkä myös ICCT on noteerannut katsauksessaan. Sähköautojen myynti pysyi koko ensimmäisen vuosipuoliskon aikana yli 10 prosentissa, ja kesäkuussa noteerattiin jo 15 prosenttia. Suomessa myytävistä sähköautoista suurin on hybridejä.

Teollisuus: Kuilua supistettava!

Autoteollisuus haluaa komission auttavan jäsenmaita työskentelemään sen eteen, että saadaan aikaiseksi kunnon kansalliset kannustinohjelmat — eli jotain sellaista, joka helpottaisi kuromaan kuilua lännen ja idän välillä.

– Ongelma ei ole niinkään itse tukihankkeissa vaan niiden huonossa suunnittelussa, sanoo Julia Poliscanova Transport & Environment -kansalaisjärjestöstä. Hyvä esimerkki tästä on Puola, jossa suurimman osan autoista ostavat yritykset, eivät yksityishenkilöt. Muuallakin Euroopassa asian laita lienee näin, Poliscanova lisää.

– Puolan päätös jättää suuret myyntierät sähköautojen tukiohjelmasta pois on jarruna edistyksessä, sillä seuraava iso myyntiaalto tulee yritysten suurista ostoeristä.

ACEA:n mukaan 26:lla 27:stä EU-maasta on kannustimia, joilla rohkaista ihmisiä ostamaan sähköautoja.

Järjestön sähköautoanalyytikko Matthias Schmidt korostaa, että niin kauan, kun sähköautoja on laajoin tukimuodoin tarjolla suurempituloisten markkinoilla, joudumme sietämään kahden erivauhtisen markkinan olemassaoloa.

Myös autonvalmistajat ovat keskittäneet suurimman osan myyntiponnisteluistaan mantereen vauraampaan osaan, koska siellä ostajilla on yksinkertaisesti enemmän rahaa ja latausinfra on kehittyneempi. Nuo myynnit varmistavat sen, että valmistajat läpäisevät seuraavan vuoden diesel- ja bensamalleillaan EU:n asettamat päästörajat.

Mutta valmistajien on suunnattava katseensa myös muualle EU:hun, sillä vuosien 2025 ja 2030 päästötarkistuksissa painotetaan enemmän markkinoita, joilla sähköistä liikennettä on vähemmän. Silloin luulisi myös Puolan ja Romanian tapaisten maiden kiinnostavan sähköautojen valmistajia ja myyjiä.

Norjan esimerkin luulisi kiinnostavan?

Euroopan kiistaton johtava sähköisen liikenteen maa on Norja, joka voisi tarjota esimerkin muille rikkaille maille. Norjan 33- vuotias ilmasto- ja ympäristöministeri Sveinung Rotevatn totesi POLITICOlle maaliskuussa, että jos Norja kykenee sen tekemään, voi sen tehdä myös joukko muita maita, varsinkin sääoloiltaan lauhat, tiheään asutut maat kuten Belgia ja Hollanti.

Rotevatnin mukaan kysymys ei ole ainoastaan sähköautojen hankinnan tukemisesta, vaan myös tarjoamisesta alennuksia parkkimaksuihin ja veroihin. Tällöin myös sähköauton käyttö tulee perinteisiä autoja halvemmaksi.

Mutta Norja on maailman rikkaimpia valtioita kiitos sen mittavien öljy- ja kaasuvarantojen. Köyhimpien maiden olisi korotettava veroja kattaakseen menetykset, jotka tulisivat esimerkiksi siitä, että sähköautoilla ei olisi tietulleja lainkaan. Myös diesel- ja bensaverojen laskua jouduttaisiin paikkaamaan joillain muilla veroilla.

– Norja on aikamoinen erikoistapaus, johtuen esimerkiksi siitä, että ajoneuvon hankintaan ja omistamiseen liittyvät verot ovat selvästi korkeampia kuin monissa muissa maissa ja että maa oli valmis hyväksymään aleneman verokertymäänsä, kun sähköautojen verotusta helpotettiin, ICTT:n tutkija Peter Mock sanoo.

https://www.energiauutiset.fi/uutiset/sahkoautoja-myydaan-reippaasti.html

———————————

Ranskan Macron lupasi autotehtaiden omistajille 8 !! MILJARDIA tukea jo ennen tukipaketin sopimissta. Siis RANSKALAISVALMISTAJILLE.

Nyt muut mat ostavat?+ tuki(VELKARAHALLAMME) sähköautoja joihin suomalaisilla ei ole varaa

KOSKA MAKSAMME AUTOJEN TEON JA OSTOHINNAT VIELÄ ..

TULONSIIRTOUNIONI ON EMÄHUIJAUS!!

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


37 kommenttia
Pekka
#1

Odottiko joku jotain muuta tapahtuvaksi? Hölmölässä on juuri sellainen hallitus kuin hölmölä ansaitsee. Jokainen nyt hallituksessa olevia puolueita äänestänyt on menettänyt oikeuden arvostella kovaa verotusta ym seikkoja. Tilatkaa paskaa, saatte paskaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#3

Hallitus yrittää kantaa säkillä valoa tupaan?!!!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Ja vieläpä vain , eteläeurooppaan !!? Ei suinkaan Suomeen !?!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Nykyisen akkutekologiaan perustuva systeemi tarvitsee miljardeja tonneja harvinaisia akkumateriaaleja. Toiveet ehtymättömästä akkumateriaalista voisi haudata ajoissa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Juuri näin, akkuja tarvitaan moneen tarpeeseen, kuten sisällä käytettäviin trukkeihin ja sähköisiin työkaluihin, mutta myös joukkoliikenteen kaupunkikalustoon. Henkilöautoihin tavaraa menee liikaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

De Gröna
#6

Mielestäni idea fossiilisista polttoaineista luopumisesta, polttomoottorillisista autoista luopuminen ovat typeriä ideoita. Autokantaa voitaisiin ihan hyvin uudistaa vähäpäästöisemmiksi ilman minkäänlaisia verotukia, romutuspalkintoja, lisäveroja yms. Tämä onnistuisi ihan hyvin poistamalla kokonaan 98E5 ”suojalaadun” polttoaine markkinoilta ja korvaamalla sen 98E10 laadun polttoaineella. Tämä pakottaisi ihmisiä luopumaan ilmanlaatua pahasti saastuttavilta alle 2000 luvun bensa-autoista koska moniin näihin autoihin ei kelpaa yli 5% etanolia sisältävä bensa. Useimmat 2000 luvun ja uudemmat bensa-autot kyllä toimivat ongelmitta 10% etanolia sisältävällä bensalla.

Epätasa-arvo on hyvä asia ja alle 2000 luvun polttomoottorillissilla autoilla ajavilla ei tulisi olla minkäänlaisia oikeuksia päästä liikkumaan kaupunkien keskustoissa. Näin saataisiin jatkossakin säilytettyä kaupunkien ilmanlaatu mahdollisimman laadukkaina.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Samoja rajoituksia Saksassa. Toisaalta rajoitukset koskevat juuri kaupunkialuetta tai tietyjä alueita. Fossiilisten ajopelien kehityskulku on nopeaa, eikä jollain sirppivasaralla juuri kehitystä nopeuteta. Liäksi polttonesteiden tislauksessa lopputuote on asfaltiin tarvittava piki, jota ilan ollaan pia hiekkateillä, niin sähköautoilla, kuten muillakin. Kannattaa muistaa, joka paikkaan ei saada rautateitä, maa on laaja, ja vihreiden pitäisi, vaikka täysiä pölkkypäitä ovatkin, tajuta aivan päivän selviä asioita.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#8

Ihminen ei loppujen lopuksi tarvitse paljon sähköä välttämättömiin tarpeisiin. Kuitenkin infrastruktuuri vaatii jatkuvaa sähkönsaantia.

Sähköauto on liikenteelle
kuin kännykkä puhelinverkolle.

Sähköauton erinomaisuus on siinä, että se pystyy kuljettamaan mukanaan valmiiksi sähkön muotoon varastoitua energiaa.

Ajatellaanpa vaikka kesämökkeilyä. Sähköautoilijan ei tarvitse vetää mökilleen kallista ja vanhanaikaista kiinteää sähkölinjaa. Mökillä käydään sähköautolla; auto kytketään mökin sähköverkkoon pistokkeella ja se on siinä. Aurinkopaneelit lataavat autoa päivällä ja auto sähköistää mökin yöllä.

Mökkiasuminen hajaantuu;
irtoaa sähkön infrastruktuurista.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Kyse on myös suhteellisuustajusta. 100 hv on noin 64 kW, ja aurikopaneeleiksi muutettuna noin 100 neliömetriä aurinkopaneeleita, jos neliömetriltä saataisiin yksi kW. Todellisuudessa neliömetriltä saadaan luokkaa 100 wattia. Euroopan koko sähköntuotanto tarvitsisi liki Suomen kokoisen aurinkopaneelin, eikä se siitä parane, vaikka laitetaan vähän kerrallaan. Kaupunkien sähkönjakelu autoihin vaatisi kaikki kaupungin kadut auki, ja pistorasioita muutaman metrin välein, ja helvetinmoisen muuntajaverkoston kaupungin ympärille. Automassan ja useiden eri kitkatekiöiden voittamiseen tarvitaan muutakin, kuin joitakin aaa pattereita. Latauksessa tulee häviöitä alkaen siirtoverkon häviöihin ja sähkön tuottamiseen, puhumattakaan muuntohäviöistä. Kaiken kaikkiaan sähköautoissa jätetäänuseita häviöitä ja kitka huomiotta, kun unelmat menevät järjen ja tiedon edelle.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#10

Kallion terasseilla kaikki on mahdollista, kunhan on vähän kuppia kaadettu.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

#11

Paljastanen tyhmyyteni Musta Pekalta, missä sähköautossa on ulosottopistoke 240 valovirralle, tai 12/24 virrallekaan?
Kun näilll ei saa vetää peräkärryä, ei ole valopistoketta. Kuinka ajotietokoneet tunnistaa mökkisi vaihtelevan kokoiset kuormitukset valaisimet, kahvinkeittimet tai sähkösahan tehontarpeen jne.
Niin mielelläni kuin sähköä mökille kantaisiin nellipyörävankkurilla, sillä hankintatuella/EU-pikavipilllä liisattulla sähköautolla, ei Saksan tai Korean autotehtaat ota minua suunnittelussaan huomioon.
Korkeajännitepaketti elektronikkoineen ei pysty siihen kuin 250 euron polttomoottori-agregaatti, tai se kaasupullosta toimiva jääkaappi on viisammin suunniteltu kuin Das e-Auto….

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#18

Täyssähköautoista en osaa sanoa. Mutta ainakin pistokeladattavassa hybridiautossa Mitsubishi Outlander Phev on 240voltin ulosotto kalliimmassa varustelussa. Saa vetää 1600kg jarrullista perävaunua.
Monilla nelivetoisilla hybridiautoilla saa vetää jarrullista perävaunua. Volvon hybridiautoilla 2.4 D6 1800kg perävaunua ja T8 twin engine 2000kg perävaunua. Uudella Ford Kuga 2.5l hybridillä jopa 2100kg. Toyota RAV4 2.5l itselataavalla 1650kg.

Lisäksi Lexuksen nelivetoisilla ”itselataavilla” hybridiautoilla on jo pitkän aikaa saanut vetää 2000kg jarrullista perävaunua. Lexus joka on Toyotan kalliimpi luxus automerkki on valmistanut ns. itselataavia hybridiautoja jo yli 12 vuotta. On myös ollut jo pitkän aikaa yksi markkinoiden luotettavimpien/toimivimpien autojen valmistajista, vaikka toki on muutaman automallin kohdalla ennen tapahtunut valmistusvirheitä(esim. RX400) kuten muillakin merkeillä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Liikenteen sähköistäminnen älykkäästi tarvitsee tulevaisuuden tekniikkaan, ilmusaattorin. Tuossa auton alustaan kiinnitetty ilmusaattorianturi avaa tien pinnan alle sijoitetun sähköverkoston ilmusaattorin, joka koodin saatuaan lähettää tietyin metrien välein sähköisen impulssin impulssikondensaattoriin, joka varaa auton akkua ajon aikana. Näi kukaan ei voi kompastua ilman impulssikoodia teihin upotettuun impulssisähköön.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#13

Juuri näin, tuo on sitä älykästä sähköverkkoa parhaimmillaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#16

Kyllä, tuo on sitä älykästä sähkönjakelua. Ilmukondensaattori systeemi toimii mainiosti vaikka autohalleissa tai kaduilla, kadun rakenteeseen upotettuna, ilmusaattorin ollessa täysin suojaeristetty systeemi, kuten voi käyttää vaikka sateella, eikä lumikaan haittaa. Sähkönkäytöstä maksetaisiin koodilaskurin avulla, eikä ilman vahvaa koodia voisi sähköä käyttää. Absoluuttisen varma ja älykäs systeemi. Näin jäisi myös pistorasia helvetti unholaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#26

Varmahan tuo on, kun tiehen upotettu kelamagneetti liikuttelee elektroneja akuston ja kelan välillä, jossa tyristorit ohjaavat elektronien liikkeitä, eikä itse sähköä ole käytössä missään, kuin vasta varatuissa akuissa. Sähköautoissa ei ole edes polttoaineita häiritsemässä turvallisuutta magneettisista impulsseista. Ohjailussa voidaan käyttää myös ILM- hilavitkuttimia, joilla voidaan optimoida virransäätöä, ja vähentää ilmuhaurautta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#14

Hyvin pikälle näin, matalaenergiset energialähteet on hyödynnettävä teollisen ja laajemman tekniikan avulla, koska esim. aurinkopaneeleihin ei saada kuin mittansa verran energiaa joka lisäksi riippuu vuorokauden- ja vuodenajoista. Auton lataaminen auringonvalon avulla on poikkeuksellisen tyhmää ja hyödytöntä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#15

Norja onkin ”hyvä” esimerkki ilmastovouhkaajille. Norja tuottaa öljyä ja ostaa öljyrahoilla sähköautoja ja sitä ituhipit kehuu. Norja tekee saman kuin huumediileri, joka ei käytä huumeita itse, vaan myy sitä muille. Meiltä ituhipit haluavat kieltää öljyn eiku turvetuotannon eivätkä salli turverahoilla ostettavan sähköautoja, kuten Norja tekee. Ilmastokahjon hallituksen ”onnistuneita” ilmastotekoja. Kaipola lakkautettiin. Kokkola ostaa puuhakkeen Liettuasta, koska vihervasuri hallitus kieltää turpeen, eikä suomalainen hake riitä alkuunkaan korvaamaan turvetta. Menee niinkuin ituhippien energiapolitiikka yleensä, kielletään ydinvoimantuotanto ja ostetaan ydinsähkö ulkoa, velaksi. Kielletään turvetuotanto ja ostetaa puuhake ulkoa, velaksi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#17

Tätä turve politiikkaa minäkin olen ihmetellyt Suomessa !?! Turpeessa olisi miljartteja , kiinni ja niille myös käyttöä !!?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#19

Olemme tekemästä ilmastonmuutoksen arvioinnissa hirvittävän virheen. Etelämantereen merijäät ovat kasvamassa kohden Afrikan eteläistä kärkeä, ja muutoinkin Länsituultenvirta on hidastumassa järkyttävällä nopeudella. Tällä hetkellä merijäätikön reuna on jo 53 S leveysasteella, joka vastaisi Euroopan osalla noin Hollannin leveyksiä. On se yhtä helvettiä, että elämme jatkuvassa propagandassa ilmaston lämpenemisen suhteen, mutta puupäät eivät todellakaan ole kärryillä, mitä on tapahtumassa. Nyt Etelämantereen jääkausi on leviämässä erityisesti Atlantin suuntaan, ja muutokset ilmastossa on kaikkea muuta kuin kohden lämpimää. Merivirroissa muutokset näkyvät virtaussuuntiin ja voimakuuksiin, mutta lämpimän ja kylmän rajamailla säärintamat aiheuttavat varmasti erikoisuuksia, jossa viljelty hiilidioksidin merkitys on täysin olematon.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#20

Juuri näin, pohjoisin merijäätikön reunapiste on tällä hetkellä täsmälleen 53.00 S astetta ja 13.02 E astetta, joka on ennätys vähintäänkin vuosikymmeniin, jos ei vuosituhansiin. Pohjoisen pallonpuoliskon jääkausi tulee etenemään reilusti laajemmalle, johtuen laajemasta manneralueesta, tai vähemmästä merialueesta, joka rajaa jääkauden etenemistä merivirtoineen ja matalampine merialueineen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#33

Ja Etelä-Afrikan kärki pakkasella suurella alueella, pakkasta jopa 6 C astetta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#34

Jäätikön reuna kasvaa leveysasteilla, edellisen lisäksi mittauspisteessä 53.00 S 14.36 E jäänreuna kasvaa kohisten. 53.01 S 14.77 E uutta jäätä. Kyseessä on siis poikkeuksellinen merijäätiköiden kasvu, joka johtuu ilmasto rajusta kylmenemisestä. Pian esiintyy alarmistien ilmastovalitusta, jossa Etelämantereen linnusto tekee joukkotuhoa ns. ilmaston lämpenemisen johdosta, tosiasiassa kyse on kuitenkin ilmaston kylmenemistä, jossa jäänreuna ja vapaa merialue karkaa mantereen eläimistön ulottumattomiin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#35

Euroopan lämpötilat seuraavat tarkasti napapyörteen reittiä. Napapyörre aiheuttaa matalapainetta, esim. Latviassa 16 C astetta, ja idempänä napapyörteen ulkopuolisella alueella jo yli 22 C astetta. Korkeapaineet, jotka reunustavat matalia, vesipitoisuus eli pilvisyys on vähäisempää, jolloin säteily pääsee vapaammin maanpintaan, vuorokauden ajat huomioiden. Napapyörteet ovat myös hurrikaanien alku ja juuri. Osa hurrikaaneista ei ulotu maahan, vaikka sitä yrittävätkin. Meriveden lämpötilalla ei siis ole hirmumyrskyihin mitään vaikutusta, mutta toisaalta napapyörteiden aiheuttamat voimakkaat matalat ottavat lopulta vettä mukaansa meristä, ja voimistavat hurrikaaneja (linko). Samaiset napapyörteet aiheuttavat myös manneralueilla hurrikaaneja, ilman merivettä. Tuolloin lähtee pölyä ja rakennuksia mukaan. Napapyörteet johtuvat auringon ja sen a-tuulen sekoittamasta planeetaarisen ilmakehän kierron häiriöstä. Koko teoria lämpimästä meriveden aiheuttamista hirmumyrskyistä on hölynpölyä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#36

Juuri näin, hurrikaanin nostama vesi voimistaa rajusti matalapaineen toimintaa, alkaahan kiertoliike pumppaamaan vettä ympärilleen, ja toimii hissin tavoin, eli aiheuttaa ympärillä rajujen sateiden muodossa lisämatalaa keskukseen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#21

Elämme viellä jääkauden jälkeisen ajan lämpenemisen aikaa, kun samaan aikaan Etelämantereen jääkausi vahvistuu, mitä viellä näemmekään. Tuosta pitäisi ottaa opiksi. Perihelikiertymän sykli on noin 21 000 vuotta, ja toimii eri syklissä prekession kanssa, jossa platoninen vuosi on noin 26 000 vuotta. Nykyisen kaltainen ilmasto uusiutuu noin 130 000 vuoden kuluttua, jossa napataivas vastaa nykyistä, ja ollaan jälleen samassa perihelikiertymän tilassa. Jääkausi historiassa nähdään myös, että viimeisin jäätikkövaihe tulee olemaan voimakkain, eli juuri edellisen pohjoisen pallonpuoliskon tasoinen jäätiköityminen. Tästä voi myös vetään johtopäätöksen, että nyt juuri on eteläisen pallonpuoliskon syvin jääkausi vuorossa, jota rajoittaa laajat valtamertialueet. Tuon ei kuitenkaan pidä antaa hämätä, kylmää riittää, hiilidioksidilla tai ilman pian pohjoisessakin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#32

Jääkausihistoriassa nykyisen ja edellisen lämpöhuipun aikaväli on noin 134 000 vuotta. Nykyinen lämpöhuippu alkaa olla ohi, ja jää edellistä lämpöhuippua noin 5-6 astetta viileämmäksi. Perihelikiertymän jakso on noin 21 000 vuotta, ja prekessio hieman alle 26 000 vuotta. Neljän jäätiköitymisvaiheen muodostaa juuri perihelikiertymän jaksot, jolloin nykyinen tila saavutetaan noin 134 000 vuoden kuluttua. Viimeisin perihelikiertymien jaksoista on kylmin, joka aiheutuu molempien ilmastotekijöiden yhteistyö. Nyt pohjoinen on ajautumassa jääkausijaksojen ensimmäiseen jaksoon, jossa samaan aikaan Etelämanner liukuu hitaasti kohden lämpimämpiä kausia, joissa vuoden ajat pitenevät, kun pohjoisella pallonpuoliskolla lyhenee. Kaikki siis tapahtuu saman aikaisesti hitaasti. Miedosta glasiaalista saamme pohjoisessa nauttia portaattomasti, jossa huippu saavutetaan noin 10 000 vuoden kuluttua, kun Etelämanner kylpee jäätiköitä sulattavassa auringonpaisteessa, yöttömiä öitä, pehempaa tulossa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#22

Juuri näin, meidän ei missään nimessä kannata kaivaa maapallon kuorta puhki, jotta saisimme materiaalit täysin epärealistisiin energiaratkaisuihin, mm. liikenteen osalta. Ilmaston vaihtelevat lämpötilat eivät saa sokaista, ollaan täysin luonnon omien syklien varassa. Tuohon sopii hyvin vaikka turpeen käyttö, kunhan yritetään huolehtia vesistöjen puhtaudesta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#23

Kivihiilen louhinta on ekoteko, jäähän kuoreen onkaloita, jotka hidastavat makeanveden valumista meriin, ja toisaalta lisäävät pohjavesivarantoja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#24

Tuo on välttämätöntä, jääkauden jälkeisenä aikana pohjaveden pinta on laskenut jopa 24 metriä keskimäärin, johtuen suuremmasta vedenkäytöstä, ojituksista ja asutuksen leviämisestä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#25

Osalla tuosta vesimäärästä on vaiktusta merenpinnan kohoamiseen, kuten esim. Kuollutmeri tarvitsi noin 283 kuutiokilometriä vettä vuosittain (Jordanvirran vesi menee kulutukseen). Maankohoaminen kallistaa vesistöjä mereen, ja eroosio tuo meriin noin 30 000 kuutiometriä eroosiomaata sekunnissa, joka myös nostaa merenpintaa. Merenpinnan nousu on niin monisyinen, että ennen kuin ymmärtää kokonaisuuden, tulisi kirjata paljon paperille. Toisaalla merenpohja laskee, ja toisaalla vastaavasti nousee (uusia saaria Intian länsirannikolla maanjäristyksen seurauksena). Atollien puristuminen rakentamisen ja kaivostoiminan, kuten myös makeanveden vaikutus korallien rakentamaan alustaan on suuri. Ilman uutta korallinkasvua atolli on tuomittu painumaan meren syleilyyn.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#29

Myös öljynkäyttö on erittäin luontoa säästävää, öljylähteet pursuavat muutoin öljyn mereen. Tuossa moottorina toimii meriveden paine, joka nostaa öljyä, kuten maa painuu kasaan. Mikä tahansa maanjäristys voi aukaista öljylähteitä, jotka ovat tuhoisia merialueilla. Erityisesti mannerjalustat sisältävät usein öljyä, ja vaikka mikrolaatan muodostuminen voi päästellä miljoonia tonneja öljyä rannikoille. Suuren öljyntuottamaan öljyisistä puroista saa realistisen kuvan tarkoista satelliittikuvista.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#30

Juuri näin, mikäli emme käytä öljyä, siitä muodostuu todellinen riesa. Öljyä muodostuu jatkuvasti lisää maapallon kemiallisessa kierrossa, ja on vain ajan kysymys. milloin emme kykene kuluttamaan samaa määrää, jonka luonto tuottaa. Tasapainotila on olemassa, emmekä ymmärrä, miten tärkeää öljyn käyttö on merien eliö- ja eläinkunnalle. Tarvitaan vain yksi kunnon öljykatastrofi, jonka luonto itse järjestää, ja hapentuotanto laskee alle kriittisen rajan. Tuossa on tärkeää muistaa, öljyinen pinta heijastaa merien kasvisoluille tärkeää valoa avaruuteen, ja yhteyttäminen pysähtyy. Miljoonien tonnien öljykalvo riittää peittämään koko Atlantin merialueen, jos se pääsee holtittomasti leviämään. Meksikonlahden onnettomuus on muistissa, mutta tilanne oli silloin viellä jotenkin hallinnassa. Maapallon kuoressa muhiin monin verroin suuremmat voimat, mitä maailman mailla on ydinvoimaa yhteensä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#31

Jäämeren laajuinen luonnon itsensä aiheuttama öljykatastrofi voi aiheuttaa jääkauden, heijastamalla kesänaikaisen lämpösäteilyn avaruuteen, jolloin alkaa muodostumaan ylivuotisia jäätiköitä, myös merijäätiköitä. Siperian edustan jättimäinen mannerjalusta sisältää todennäköisesti runsaasti riskialtista öljyä, joka on vaarassa purskahdella meriin mannerlaattojen liikkeiden myötä. Myös metaaniklatraattia on Jäämeren ja Barentsinmeren pohjissa jopa metaanijärviksi saakka. Mannerlaattojen samojen mahdolliset tuliset purkaukset aiheuttavat jopa tsunameja, metaani purskahtaessa pintaan, kuten Norjanmerellä noin 6000 vuotta sitten, merenpinnan ollessa huomattavasti alempana. Autoihin ja ns. fossiilisiin polttoaineisiin suhtaudutaan turhan kriittisesti, kun asiaa kokonaisuutena ei täysin tunneta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#27

Vihreät haaveilevat jo polttoaineettomasta maailmasta, luonnon ehdoille. Riivit maasta ja puusta, mitä hampailla saa irti. Samaan aikaan ilmakehästä sataa 142 miljardia tonnia hiilidioksidia vuosittain maahan. Mitäpä tuossa painaa enää ihmiskunnan tuottama 30 mijardia tonnia, kun ilmakehän hiilidioksidin lisääntyessä, hiiltä tulee alas enemmän. Vastaavasti jos ilmakehässä ei olisi kuin vähän tai ei ollenkaan hiilidioksidia, sitä sataisi vähemmän tai ei ollenkaan alas. Elämä maapallolla perustuu hiilenkiertoon, ja hiilidioksidin hyvään vesiliukoisuuteen, joka on perusta myös maapallon fossiilisten polttoaineiden synnylle, yhdessä maapallon kuoren kemiallisissa reaktioissa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#28

Kaivovedetkin ovat alunperin sadevesiä, jossa vesi kiertää maannoksien läpi, hiilidioksidi sitoutuu useisiin kohteisiin, ja vesi päätyy viimeksi kaivoihin. Hiilidioksidi on kadonnut matkalla, kaivovettä sanotaan kovaksi, kun sadevesi on ns. pehmeää, sisältää hiilidioksidia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Vihainen
#37

YMPÄRISTÖBONUS = HANKINTATUKI==> ”innovaatiotuki”! sähköiselle autolle ja kassa VIRTAA Liittovaltiolle.Sähköshokkihoitoa veronmaksajille Suomessa.
NÄIN VIHREITÄkin voi  KOIJATAAN MAKSAAN TOISTEN AUTOT!!3.KESÄKUUTA 2020 alkaen vuoden 2021 LOPPUUN
Umweltbonus: Bis zu 9.000 € Innovationsprämie für Elektroautos Der Beschluss der Bundesregierung vom 3. Juni 2020 sieht vor, dass im Zuge eines Konjunkturpakets zur Stärkung der Wirtschaft die staatliche Förderung für Elektro- und Plug-in Hybridmodelle bis Ende 2021 verdoppelt wird.Die Gesamtförderbeträge setzen sich nun wie folgt zusammen:UmweltbonusFahrzeugtypNettolistenpreisFörderungElektroautobis 40.000 €9.000 €
ab 40.000 €7.500 €Plug-in Hybridbis 40.000 €6.750 €
ab 40.000 €5.625 €

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000