Maksamme sähköautot muille EU kansoille.
Eräs komissiota paljon puhuttanut ajatus olisi, että EU yhdistäisi kaikki kansalliset sähköautojen edistämisohjelmat osaksi koronavirukseen liittyvää selviämispakettia, josta unioni äskettäin sopi. Ajatus on tullut paitsi komissiosta myös autoteollisuudesta. Kun jäsenmaat valmistautuvat toimittamaan suunnitelmia saadakseen osansa 750 miljardin elpymisrahastosta, maat, joissa on alhainen sähköautokanta, saattavat hakea tukea tai lainaa sähköisen liikenteen edistämiseen.
ÄÄNESTÄ SUOMI TAKAISIN
Kaadetaan EU:n tulonsiirtorahasto!
Koronapandemiasta huolimatta
Sähköautoja myydään reippaasti
Sähköautojen myynti kukoistaa Länsi-Euroopassa ja Pohjoismaissa, kun taas Etelä- ja Itä-Euroopassa niiden kysyntä laahaa, kirjoittaa POLITICO.
Koronapandemia on laskenut diesel- ja bensa-autojen myyntiä, mutta sähköautojen kysyntä on kasvanut selvästi. Ilmiö on ollut silminnähtävissä erityisesti Euroopan varakkaammissa länsiosissa. Nyt Euroopan komissio yrittää selvittää, millä tavoin maanosan muutkin alueet saataisiin mukaan puhtaan liikenteen edistämiseen.
Eräs komissiota paljon puhuttanut ajatus olisi, että EU yhdistäisi kaikki kansalliset sähköautojen edistämisohjelmat osaksi koronavirukseen liittyvää selviämispakettia, josta unioni äskettäin sopi. Ajatus on tullut paitsi komissiosta myös autoteollisuudesta. Kun jäsenmaat valmistautuvat toimittamaan suunnitelmia saadakseen osansa 750 miljardin elpymisrahastosta, maat, joissa on alhainen sähköautokanta, saattavat hakea tukea tai lainaa sähköisen liikenteen edistämiseen.
– Autoteollisuus hyötyy varmasti kunnianhimoisesta elpymisinstrumentista (750 miljardia €) samaan aikaan, kun se on oikeutettu saamaan rahallista tukea useista ohjelmahankkeista, nimettömänä pysyttelevä komission virkamies sanoo. Ohjelmahankkeet ovat osa EU:n seitsenvuotista budjettiesitystä.
Euroopan autoteollisuuden edunvalvontajärjestön ACEA:n mukaan kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla autojen myynti sukelsi 38 prosenttia. Mutta sähköautot poikkesivat virrasta, niiden osuus kokonaismyynnistä oli 8 prosenttia — mikä on tuplasti enemmän kuin vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla.
Ongelma on kuitenkin se, että myyntiluvut ovat vahvasti vinoutuneita. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 98 prosenttia Euroopan kaikesta sähköautomyynnistä tapahtui 14 rikkaimmassa EU-maassa sekä kahdessa unionin ulkopuolisessa maassa, Britanniassa ja Norjassa.
Ruotsi myyntitilaston kärjessä – Suomessakin selvää edistystä
Sähköautojen myynnin kasvu ei johdu siitä, että koronavirus olisi tehnyt autonostajista vihreämpiä. Pikemminkin kyse on siitä, että isoissa maissa kuten Saksassa ja Ranskassa hallitusten pelastusohjelmissa on tiettyjä ehtoja, joilla sähköautojen hankinta tehdään erityisen houkuttelevaksi. Sillä houkutellaan myös teollisuutta ja kansalaisia tukemaan EU:n vihreän diilin hanketta, jolla unioni on tarkoitus saattaa ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050 mennessä.
Kesäkuussa sähköautojen (ml. hybridit) osuus koko henkilöautokannasta nousi Ruotsissa 26 prosenttiin, kun taas sekä Saksassa että Ranskassa päästiin 9 prosenttiin. Vastaavasti Italiassa ja Espanjassa osuudet yltävät juuri ja juuri 3 prosenttiin. Puolassa taaperretaan 1 prosentin tasolla. Luvut on kerännyt kansainvälinen puhtaan liikenteen neuvosto, International Council on Clean Transportation (ICCT).
– Etelä on jäänyt ongelmaksi, todetaan autoteollisuuden huipulta. Ei ostovoimaa, ei kasvua ja korkea työttömyys, seuraa selitys.
Suomikaan ei ole voinut rehvastella puhtaiden autojen korkeilla myyntiluvuilla, mutta kuluvana vuonna on täälläkin tapahtunut muutos, minkä myös ICCT on noteerannut katsauksessaan. Sähköautojen myynti pysyi koko ensimmäisen vuosipuoliskon aikana yli 10 prosentissa, ja kesäkuussa noteerattiin jo 15 prosenttia. Suomessa myytävistä sähköautoista suurin on hybridejä.
Teollisuus: Kuilua supistettava!
Autoteollisuus haluaa komission auttavan jäsenmaita työskentelemään sen eteen, että saadaan aikaiseksi kunnon kansalliset kannustinohjelmat — eli jotain sellaista, joka helpottaisi kuromaan kuilua lännen ja idän välillä.
– Ongelma ei ole niinkään itse tukihankkeissa vaan niiden huonossa suunnittelussa, sanoo Julia Poliscanova Transport & Environment -kansalaisjärjestöstä. Hyvä esimerkki tästä on Puola, jossa suurimman osan autoista ostavat yritykset, eivät yksityishenkilöt. Muuallakin Euroopassa asian laita lienee näin, Poliscanova lisää.
– Puolan päätös jättää suuret myyntierät sähköautojen tukiohjelmasta pois on jarruna edistyksessä, sillä seuraava iso myyntiaalto tulee yritysten suurista ostoeristä.
ACEA:n mukaan 26:lla 27:stä EU-maasta on kannustimia, joilla rohkaista ihmisiä ostamaan sähköautoja.
Järjestön sähköautoanalyytikko Matthias Schmidt korostaa, että niin kauan, kun sähköautoja on laajoin tukimuodoin tarjolla suurempituloisten markkinoilla, joudumme sietämään kahden erivauhtisen markkinan olemassaoloa.
Myös autonvalmistajat ovat keskittäneet suurimman osan myyntiponnisteluistaan mantereen vauraampaan osaan, koska siellä ostajilla on yksinkertaisesti enemmän rahaa ja latausinfra on kehittyneempi. Nuo myynnit varmistavat sen, että valmistajat läpäisevät seuraavan vuoden diesel- ja bensamalleillaan EU:n asettamat päästörajat.
Mutta valmistajien on suunnattava katseensa myös muualle EU:hun, sillä vuosien 2025 ja 2030 päästötarkistuksissa painotetaan enemmän markkinoita, joilla sähköistä liikennettä on vähemmän. Silloin luulisi myös Puolan ja Romanian tapaisten maiden kiinnostavan sähköautojen valmistajia ja myyjiä.
Norjan esimerkin luulisi kiinnostavan?
Euroopan kiistaton johtava sähköisen liikenteen maa on Norja, joka voisi tarjota esimerkin muille rikkaille maille. Norjan 33- vuotias ilmasto- ja ympäristöministeri Sveinung Rotevatn totesi POLITICOlle maaliskuussa, että jos Norja kykenee sen tekemään, voi sen tehdä myös joukko muita maita, varsinkin sääoloiltaan lauhat, tiheään asutut maat kuten Belgia ja Hollanti.
Rotevatnin mukaan kysymys ei ole ainoastaan sähköautojen hankinnan tukemisesta, vaan myös tarjoamisesta alennuksia parkkimaksuihin ja veroihin. Tällöin myös sähköauton käyttö tulee perinteisiä autoja halvemmaksi.
Mutta Norja on maailman rikkaimpia valtioita kiitos sen mittavien öljy- ja kaasuvarantojen. Köyhimpien maiden olisi korotettava veroja kattaakseen menetykset, jotka tulisivat esimerkiksi siitä, että sähköautoilla ei olisi tietulleja lainkaan. Myös diesel- ja bensaverojen laskua jouduttaisiin paikkaamaan joillain muilla veroilla.
– Norja on aikamoinen erikoistapaus, johtuen esimerkiksi siitä, että ajoneuvon hankintaan ja omistamiseen liittyvät verot ovat selvästi korkeampia kuin monissa muissa maissa ja että maa oli valmis hyväksymään aleneman verokertymäänsä, kun sähköautojen verotusta helpotettiin, ICTT:n tutkija Peter Mock sanoo.
https://www.energiauutiset.fi/uutiset/sahkoautoja-myydaan-reippaasti.html
———————————
Ranskan Macron lupasi autotehtaiden omistajille 8 !! MILJARDIA tukea jo ennen tukipaketin sopimissta. Siis RANSKALAISVALMISTAJILLE.
Nyt muut mat ostavat?+ tuki(VELKARAHALLAMME) sähköautoja joihin suomalaisilla ei ole varaa
KOSKA MAKSAMME AUTOJEN TEON JA OSTOHINNAT VIELÄ ..
TULONSIIRTOUNIONI ON EMÄHUIJAUS!!
Tekstin aiheet:
Odottiko joku jotain muuta tapahtuvaksi? Hölmölässä on juuri sellainen hallitus kuin hölmölä ansaitsee. Jokainen nyt hallituksessa olevia puolueita äänestänyt on menettänyt oikeuden arvostella kovaa verotusta ym seikkoja. Tilatkaa paskaa, saatte paskaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hallitus yrittää kantaa säkillä valoa tupaan?!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ja vieläpä vain , eteläeurooppaan !!? Ei suinkaan Suomeen !?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nykyisen akkutekologiaan perustuva systeemi tarvitsee miljardeja tonneja harvinaisia akkumateriaaleja. Toiveet ehtymättömästä akkumateriaalista voisi haudata ajoissa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, akkuja tarvitaan moneen tarpeeseen, kuten sisällä käytettäviin trukkeihin ja sähköisiin työkaluihin, mutta myös joukkoliikenteen kaupunkikalustoon. Henkilöautoihin tavaraa menee liikaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mielestäni idea fossiilisista polttoaineista luopumisesta, polttomoottorillisista autoista luopuminen ovat typeriä ideoita. Autokantaa voitaisiin ihan hyvin uudistaa vähäpäästöisemmiksi ilman minkäänlaisia verotukia, romutuspalkintoja, lisäveroja yms. Tämä onnistuisi ihan hyvin poistamalla kokonaan 98E5 ”suojalaadun” polttoaine markkinoilta ja korvaamalla sen 98E10 laadun polttoaineella. Tämä pakottaisi ihmisiä luopumaan ilmanlaatua pahasti saastuttavilta alle 2000 luvun bensa-autoista koska moniin näihin autoihin ei kelpaa yli 5% etanolia sisältävä bensa. Useimmat 2000 luvun ja uudemmat bensa-autot kyllä toimivat ongelmitta 10% etanolia sisältävällä bensalla.
Epätasa-arvo on hyvä asia ja alle 2000 luvun polttomoottorillissilla autoilla ajavilla ei tulisi olla minkäänlaisia oikeuksia päästä liikkumaan kaupunkien keskustoissa. Näin saataisiin jatkossakin säilytettyä kaupunkien ilmanlaatu mahdollisimman laadukkaina.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Samoja rajoituksia Saksassa. Toisaalta rajoitukset koskevat juuri kaupunkialuetta tai tietyjä alueita. Fossiilisten ajopelien kehityskulku on nopeaa, eikä jollain sirppivasaralla juuri kehitystä nopeuteta. Liäksi polttonesteiden tislauksessa lopputuote on asfaltiin tarvittava piki, jota ilan ollaan pia hiekkateillä, niin sähköautoilla, kuten muillakin. Kannattaa muistaa, joka paikkaan ei saada rautateitä, maa on laaja, ja vihreiden pitäisi, vaikka täysiä pölkkypäitä ovatkin, tajuta aivan päivän selviä asioita.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ihminen ei loppujen lopuksi tarvitse paljon sähköä välttämättömiin tarpeisiin. Kuitenkin infrastruktuuri vaatii jatkuvaa sähkönsaantia.
Sähköauto on liikenteelle
kuin kännykkä puhelinverkolle.
Sähköauton erinomaisuus on siinä, että se pystyy kuljettamaan mukanaan valmiiksi sähkön muotoon varastoitua energiaa.
Ajatellaanpa vaikka kesämökkeilyä. Sähköautoilijan ei tarvitse vetää mökilleen kallista ja vanhanaikaista kiinteää sähkölinjaa. Mökillä käydään sähköautolla; auto kytketään mökin sähköverkkoon pistokkeella ja se on siinä. Aurinkopaneelit lataavat autoa päivällä ja auto sähköistää mökin yöllä.
Mökkiasuminen hajaantuu;
irtoaa sähkön infrastruktuurista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyse on myös suhteellisuustajusta. 100 hv on noin 64 kW, ja aurikopaneeleiksi muutettuna noin 100 neliömetriä aurinkopaneeleita, jos neliömetriltä saataisiin yksi kW. Todellisuudessa neliömetriltä saadaan luokkaa 100 wattia. Euroopan koko sähköntuotanto tarvitsisi liki Suomen kokoisen aurinkopaneelin, eikä se siitä parane, vaikka laitetaan vähän kerrallaan. Kaupunkien sähkönjakelu autoihin vaatisi kaikki kaupungin kadut auki, ja pistorasioita muutaman metrin välein, ja helvetinmoisen muuntajaverkoston kaupungin ympärille. Automassan ja useiden eri kitkatekiöiden voittamiseen tarvitaan muutakin, kuin joitakin aaa pattereita. Latauksessa tulee häviöitä alkaen siirtoverkon häviöihin ja sähkön tuottamiseen, puhumattakaan muuntohäviöistä. Kaiken kaikkiaan sähköautoissa jätetäänuseita häviöitä ja kitka huomiotta, kun unelmat menevät järjen ja tiedon edelle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kallion terasseilla kaikki on mahdollista, kunhan on vähän kuppia kaadettu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Paljastanen tyhmyyteni Musta Pekalta, missä sähköautossa on ulosottopistoke 240 valovirralle, tai 12/24 virrallekaan?
Kun näilll ei saa vetää peräkärryä, ei ole valopistoketta. Kuinka ajotietokoneet tunnistaa mökkisi vaihtelevan kokoiset kuormitukset valaisimet, kahvinkeittimet tai sähkösahan tehontarpeen jne.
Niin mielelläni kuin sähköä mökille kantaisiin nellipyörävankkurilla, sillä hankintatuella/EU-pikavipilllä liisattulla sähköautolla, ei Saksan tai Korean autotehtaat ota minua suunnittelussaan huomioon.
Korkeajännitepaketti elektronikkoineen ei pysty siihen kuin 250 euron polttomoottori-agregaatti, tai se kaasupullosta toimiva jääkaappi on viisammin suunniteltu kuin Das e-Auto….
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Täyssähköautoista en osaa sanoa. Mutta ainakin pistokeladattavassa hybridiautossa Mitsubishi Outlander Phev on 240voltin ulosotto kalliimmassa varustelussa. Saa vetää 1600kg jarrullista perävaunua.
Monilla nelivetoisilla hybridiautoilla saa vetää jarrullista perävaunua. Volvon hybridiautoilla 2.4 D6 1800kg perävaunua ja T8 twin engine 2000kg perävaunua. Uudella Ford Kuga 2.5l hybridillä jopa 2100kg. Toyota RAV4 2.5l itselataavalla 1650kg.
Lisäksi Lexuksen nelivetoisilla ”itselataavilla” hybridiautoilla on jo pitkän aikaa saanut vetää 2000kg jarrullista perävaunua. Lexus joka on Toyotan kalliimpi luxus automerkki on valmistanut ns. itselataavia hybridiautoja jo yli 12 vuotta. On myös ollut jo pitkän aikaa yksi markkinoiden luotettavimpien/toimivimpien autojen valmistajista, vaikka toki on muutaman automallin kohdalla ennen tapahtunut valmistusvirheitä(esim. RX400) kuten muillakin merkeillä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Liikenteen sähköistäminnen älykkäästi tarvitsee tulevaisuuden tekniikkaan, ilmusaattorin. Tuossa auton alustaan kiinnitetty ilmusaattorianturi avaa tien pinnan alle sijoitetun sähköverkoston ilmusaattorin, joka koodin saatuaan lähettää tietyin metrien välein sähköisen impulssin impulssikondensaattoriin, joka varaa auton akkua ajon aikana. Näi kukaan ei voi kompastua ilman impulssikoodia teihin upotettuun impulssisähköön.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, tuo on sitä älykästä sähköverkkoa parhaimmillaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä, tuo on sitä älykästä sähkönjakelua. Ilmukondensaattori systeemi toimii mainiosti vaikka autohalleissa tai kaduilla, kadun rakenteeseen upotettuna, ilmusaattorin ollessa täysin suojaeristetty systeemi, kuten voi käyttää vaikka sateella, eikä lumikaan haittaa. Sähkönkäytöstä maksetaisiin koodilaskurin avulla, eikä ilman vahvaa koodia voisi sähköä käyttää. Absoluuttisen varma ja älykäs systeemi. Näin jäisi myös pistorasia helvetti unholaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Varmahan tuo on, kun tiehen upotettu kelamagneetti liikuttelee elektroneja akuston ja kelan välillä, jossa tyristorit ohjaavat elektronien liikkeitä, eikä itse sähköä ole käytössä missään, kuin vasta varatuissa akuissa. Sähköautoissa ei ole edes polttoaineita häiritsemässä turvallisuutta magneettisista impulsseista. Ohjailussa voidaan käyttää myös ILM- hilavitkuttimia, joilla voidaan optimoida virransäätöä, ja vähentää ilmuhaurautta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti