Uusi hallitus – uusi suunta – uusi Suomi
15.6.2023 saatiin päätökseen intensiiviset hallitusneuvottelut. Perussuomalaiset sai läpi kynnyskysymyksensä ja lukemattomia muitakin Suomelle tärkeitä kirjauksia. Perussuomalaiset on nyt hallituspuolue.
Kesätauon jälkeen alkaa käytännön työ kohti kirjausten toteuttamista. Näistä tavoitteista haluan nyt nostaa esiin muutaman tärkeän kokonaisuuden, joiden päätyminen hallitusohjelmaan oli erityisen merkittävää: lapsimyönteinen yhteiskunta, ilmastohulluuden torppaaminen ja maahanmuuttoon tulevat kiristykset.
Hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallitus edistää lapsiperhemyönteistä politiikkaa kaikilla tasoilla ja kiinnittää huomiota lapsi- ja perhevaikutusten arviointiin päätöksenteossa. Tämän lisäksi tullaan edistämään lasten oikeuksien toteutumista yhteiskunnan kaikilla sektoreilla.
On äärimmäisen tärkeää Suomen väestökehityksen ja tulevaisuuden näkökulmasta, että syntyvyys saadaan nousuun. Lapset ovat siunaus. Lasten tukeminen tarkoittaa laajemmin sitä, että tuetaan perheitä, vanhemmuutta ja parisuhteita.
Valtion talouden tasapainotustarpeista huolimatta lapsiperheet ovat hallituksen silmissä niin arvokkaita, että niitä halutaan tukea myös taloudellisesti: alle kolmevuotiaiden ja monilapsisten perheiden lapsilisää nostetaan, lapsilisien yksinhuoltajakorotusta lisätään ja opiskelijoiden huoltajakorotusta kehitetään. Näiden lisäksi edistetään työnteon ja lastenhoidon yhteensovittamista perheiden valinnanvapaus huomioiden. Lapsiperheille tulee myös 50 euron suuruinen lapsikohtainen korotettu työtulovähennys.
Toinen tärkeä hallitusohjelman periaate on ilmastotoimien kohtuullistaminen ja niiden aiheuttamien kulujen kompensoiminen kansalaisille. Uusi hallitus tulee järkeistämään edellisen hallituksen päästöttömyyslinjaa roimasti. Jakeluvelvoite tullaan ensi vuonna pitämään tämän vuoden tasolla, eikä sitä todellakaan tulla tällä kaudella nostamaan lähellekään niitä lukuja, joita Marinin hallitus ilmastokiihkoissaan suunnitteli. Jakeluvelvoitteen maltillisessa nostamisessa varmistetaan, ettei se näy kalliimpina polttoainehintoina. Valitettavasti markkinahintojen vaihteluun emme pysty vaikuttamaan, mutta ne päätökset mitä hallitus tekee, tullaan kompensoimaan.
Sama periaate pätee EU-politiikkaan: Suomi tulee nyt vihdoin ottamaan asiakseen tehokkaamman ennakkovaikuttamisen ja Suomen etujen ajamisen. Metsiämme ei uhrata muiden maiden hiilinieluiksi. Velkaunionikehitykseen ja elvytyspaketteihin ei suostuta.
Kolmas merkittävä voitto Suomelle ja suomalaisille ovat maahanmuuttoon ja kehitysapuun tehtävät kiristykset. Uuden hallituksen turvapaikkapolitiikka tulee perustumaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevien auttamiseen ensisijaisesti lähiseuduilla, länsimaisten arvojen puolustamiseen sekä haittamaahanmuuton lieveilmiöiden ja turvapaikkajärjestelmän väärinkäytön estämiseen. Kehitysavun budjettia tullaan leikkaamaan lähes 300 miljoonalla. Lisäksi tullaan olemaan tiukkoja sen suhteen, että sitä ei tulla antamaan hallinnoille, jotka tukevat Venäjän hyökkäyssotaa, eikä maille, jotka kieltäytyvät vastaanottamasta Suomesta palautettavia omia kansalaisiaan. Rahojen käytön vaikuttavuuden paremmaksi varmistamiseksi painopistettä siirretään kotimaisten kansalaisjärjestöjen kautta tehtävään kehitysyhteistyöhön.
Uusi hallitus ymmärtää, että Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa ottaa tänne loputtomasti sellaisia tulijoita, jotka jäävät sosiaaliturvajärjestelmämme elätettäviksi, eivätkä ole halukkaita sopeutumaan Suomen tapoihin ja lakeihin. Puhumattakaan muista lieveilmiöistä, kuten katujengirikollisuudesta.
Ongelmien kitkemiseksi tullaan uudistamaan ulkomaalais- ja kansalaisuuslait. Karkeat epäkohdat korjataan. Kuten se, että turvapaikanhakijat eivät enää voi lomailla kotimaassaan. Miksi he tarvitsisivat turvapaikkaa, jos lähtömaassa oleilu ei kerran ole ongelma? Hallitus aikoo myös edistää sitä, että ulkomaalaiset vangit voitaisiin siirtää kotimaihinsa kärsimään rangaistustaan. Suomessa oleskelun perusteiksi nostetaan aiheellisesti kielitaito, työllistyminen ja maamme sääntöjen kunnioittaminen. Näiden vaatiminen olisi pitänyt olla mille tahansa hallitukselle itsestään selvää.
Hallitusohjelman julkaisemisen jälkeen oppositiopuolueet ovat nostaneet metelin. Niin niiden kuuluukin, se kuuluu demokratiaan. Esimerkiksi heidän syyttäessään hallitusta kaikkein köyhimmiltä leikkaamisesta, he unohtavat mainita, että kyse on koko sosiaaliturvajärjestelmän uudistamisesta, jonka yksityiskohdat ja vaikutusarviot tarkentuvat myöhemmin. Ja että esimerkiksi lapsiperheille muutosten vaikutuksia kompensoidaan monin eri keinoin.
Kyllä, hallitusohjelma on myös kompromissi ja se sisältää vaikeita päätöksiä, sillä sopeuttamista on nyt aivan pakko tehdä. Siihen eivät edeltäjämme uskaltaneet tarttua. Nyt meidän täytyy, jotta Suomi voisi tulevaisuudessakin olla hyvinvointiyhteiskunta ja voimme pitää huolta kaikista heikoimmista.
– – – – – –
Eduskunnassa käytiin kesäkuun loppupuolella kolmen päivän ajan keskustelua hallitusohjelmasta. Tuona aikana pidin itse yhteensä 18 puheenvuoroa ohjelman eri teemoista.
Kaikki täysistunnoissa pitämäni puheet löytyvät Eduskunnan sivuilla. Niiden kautta voi tutustua tarkemmin, mitä hallitusohjelmassa päätettiin mistäkin teemasta:
Perhepolitiikka: PUH 18/2023/5/100/100 – Puheenvuoro
EU-politiikka: PUH 18/2023/5/128/128 – Puheenvuoro
Maahanmuuttopolitiikka: PUH 18/2023/5/141/141 – Puheenvuoro
Turvallisuuspolitiikka: PUH 18/2023/5/156/156 – Puheenvuoro
Kehitysapupolitiikka: PUH 18/2023/5/162/162 – Puheenvuoro
Koulutuspolitiikka: PUH 18/2023/5/167/167 – Puheenvuoro
Nuoriso- ja mielenterveyspolitiikka: PUH 18/2023/5/170/170 – Puheenvuoro
Kriminaalipolitiikka: PUH 18/2023/5/173/173 – Puheenvuoro
Sosiaalipolitiikka: PUH 18/2023/5/176/176 – Puheenvuoro
Ikääntyneitä koskeva politiikka: PUH 18/2023/5/178/178 – Puheenvuoro
Liikennepolitiikka: PUH 18/2023/5/180/180 – Puheenvuoro
Energia- ja ympäristöpolitiikka: PUH 18/2023/5/183/183 – Puheenvuoro
Talouspolitiikka: PUH 18/2023/5/185/185 – Puheenvuoro
Kuntapolitiikka ja Keski-Suomi: PUH 18/2023/5/187/187 – Puheenvuoro
Hyvinvointialueita koskeva politiikka: PUH 18/2023/5/189/189 – Puheenvuoro
Vastuullisempaa politiikkaa (debatti): PUH 18/2023/5/192/192 – Puheenvuoro
—
4.7.2023
Tekstin aiheet: