Koko maan saavutettavuus on maakuntien elinehto
Yle julkaisi tiistaina 4.9.2023 artikkelin kansanedustajien kannoista liittyen maakuntalentojen säilyttämiseen. Mikäli lehtijutun lausemuotoilun vuoksi asia jäi hieman epäselväksi: olen sillä kannalla, että nykyinen Suomen sisäinen lentokenttäverkosto on tärkeä säilyttää.
Valtio on viime vuosina joutunut koronapandemian aiheuttaman matkustajakadon seurauksena tukemaan maakuntalentoja. On ollut erittäin tärkeää, että alueellinen saavutettavuus turvattiin myös poikkeusolosuhteiden aikana.
Nyt kun pandemia on takana päin ja pyritään palaamaan kohti normaalia tilannetta, on uuden hallituksen tehtävänä miettiä, miten lentojen jatko turvataan tulevaisuudessakin.
Poliittinen tahto on selvä ja samalla kannalla olen itsekin: tavoitteena on nykymuotoisen lentoasemaverkon säilyttäminen.
Hallitusohjelmaan on kirjattu, että Suomen sisäistä lentoliikennettä kehitetään ensisijaisesti markkinaehtoisesti, mutta huoltovarmuuden, vientiteollisuuden ja matkailun kannalta tärkeät lentoyhteydet turvataan tarvittaessa ostopalveluliikenteellä.
Koko maan saavutettavuus on maakuntien elinehto. Saavutettavuus puolestaan lisää hallituksenkin tavoittelemia huoltovarmuutta, kauppaa ja turismia.
Viennin kannalta on tärkeää ylläpitää nopeita ja toimivia yhteyksiä sekä maan sisällä että Helsinki-Vantaalle ja siitä eteenpäin. Esimerkiksi Keski-Suomessa vientivetoinen teollisuus on riippuvainen toimivista ja säännöllisistä kansainvälisistä yhteyksistä. Jyväskylästä Helsinkiin lentävistä ihmisistä vain murto-osa jää Helsinkiin. Lähes kaikki jatkavat jatkolennoilla ulkomaille. Kansainvälisestäkin näkökulmasta reitti on siis välttämätön.
Ilman lentoyhteyksiä liikemiehet eivät tule tapaamisiin eikä kansainvälisiä suuria tapahtumia saada järjestettyä kannattavalla tavalla. Suuret investointimahdollisuudet ja yritysten satelliittipisteet saattavat mennä maakunnalta sivu suun.
Myös turismin kannalta kaikkien maakuntien helppo saavutettavuus on välttämättömyys. Ulkomaisille matkailijoille on tarjottava nopeita jatkoyhteyksiä eri puolille Suomea. Muuten se jää heiltä todennäköisemmin näkemättä ja matkailuelinkeinolta tulot saamatta.
Edellä mainittujen lisäksi nykyinen maailmantilanne pakottaa huomioimaan kokonaisturvallisuuden ja huoltovarmuuden näkökulmat kaikissa päätöksissä. Näin myös maakuntalentojen kohdalla.
Esimerkiksi Jyväskylän lentokenttä on strategisesti tärkeä sekä sen keskeisen sijainnin että varuskunnan kannalta. Jyväskylä on ilmavoimien pääkoulutuspaikka ja myös puolustusvoimat tarvitsee sekä Keski-Suomessa että muissa maakunnissa hyväkuntoisia ja toimivia lentokenttiä. Jyväskylän lentokenttä on moderni kenttä, jonka kiitotie on juuri remontoitu. Kentän yhteiskäyttö ilmavoimien kanssa luo varman pohjan kehittää ja tukea siellä myös kaupallista toimintaa.
Näen koko Suomen elinvoimaisena pysymisen niin tärkeänä tavoitteena, että tällä hetkellä pidän lentojen valtiontukia tarpeellisina. Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta.
Liikenne- ja viestintäministeriö on selvittämässä mitä vaihtoehtoja tilanteen ratkaisemiseksi on ja tulee tekemään parhaan ja tasapuolisimman ratkaisun lentojen tukemisesta.
Tiedämme, että useiden kaupunkien taloustilanne on erittäin haastava, ja on vaikeaa löytää kunnilta rahoitusta lentoliikenteelle. Hallitusohjelmaan onkin kirjattu, että kunnille halutaan antaa aidot edellytykset siihen, että ne pystyvät vastaamaan perustehtävistään. Maakuntalentojen toimiminen markkinaehtoisesti turismin lisääntymisen ja elinkeinoelämän piristymisen myötä olisi luonnollisesti pitkällä tähtäimellä paras lähtökohta, mutta tällä hetkellä se ei ole vielä realistista. Siksi näen, että valtion tukia edelleen tarvitaan.
Päästöistä ja ilmaston pelastamisesta kukaan tukien lakkauttamista vaativa tuskin kehtaa tässä kohtaa edes mainita. Suomen päästöt ovat globaalissa mittakaavassa niin pienet, että pidän vastuuttomana ajatteluna nostaa sitä huoltovarmuuden, turvallisuuden, viennin, teollisuuden ja turismin edelle. Ensisijaisesti meidän tulee tehdä päätökset Suomen etua ajatellen.
5.9.2023
Tekstin aiheet: