Kyllä syitä oppimistason romahtamiseen on
Oppimistulokset huononevat, mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän miksi. Tämä tuli jälleen kerran todettua tuoreessa opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) sivistyskatsauksessa.
Tulokset ovat huonontuneet jo vuosia. On puhuttu myös Suomen Pisa-ihmeen hiipumisesta. Pisa-tulokset selvittävät peruskoulun päättövaiheessa olevien tai peruskoulun juuri päättäneiden 15-vuotiaiden nuorten taitoja lukemisessa, matematiikassa ja luonnontieteissä. Suomi sai parhaat Pisa-pisteensä vuonna 2006, ja sen jälkeen tulokset ovat luisuneet tasaisesti alaspäin.
OKM:n katsauksessa todetaan, että mahdollisia selityksiä voivat olla ainakin 1990-luvulla alkanut koulutuksen rahoituksen vähentyminen ja sosioekonomisten erojen kasvu.
* * *
Kaivoin Properuskoulu-blogin naftaliinista. Kirjoittelen harvakseen, koska en tee opettajan töitä enää vakituisesti, koska olen eläkkeellä. Teen kyllä jatkuvasti sijaisuuksia.
Hesarin otsikossa todetaan, että kukaan ei tunnu tietävän, miksi oppimistulokset ovat romahtaneet.
Opettajilta olisi voitu kysyä. He kyllä tietävät.
Suomalainen koulutusjärjestelmä oli oikealla tiellä aina vuoteen 2006, Pisa-tulosten mukaan olimme silloin ykkösiä. Jos kerran olimme ykkösiä, olisi pitänyt opetusta ja järjestelmää kehittää valitulla tiellä.
Sen sijaan alkoi hämmentävä uudistuskierre. Kaikkihan ymmärtävät, että kaikki uudistukset eivät aina onnistu. Ne voivat mennä pieleenkin.
Koska asiantuntijoiden on vaikea arvioida, mistä oppimisen tason romahtaminen voisi johtua, listasin vauhdilla erilaisia mahdollisia syitä. Ikään kuin vinkiksi.
Varmaan syitä löytyy muitakin.
Poimi listasta vaikka oma Top Tenisi.
X Pisan jälkeinen ylimielisyys
X Koulujärjestelmän sisäsiittoisuus
X Huono ja ei ohjaava opetussuunnitelma
X Sokea usko lasten itseohjautuvuuteen
X Opettajista tehtiin oppimisen ohjaajia
X Opettajista tehtiin nössöjä sätkynukkeja
X Opettajienkoulutuksen fokus karkasi vallitsevasta todellisuudesta
X Opettamisesta tehtiin kirosana
X Uudistustahdin kiivas sykli
X Arvioinnin ylikorostaminen
X Rehtoreiden ylityöllistäminen
X Opettajien väsyminen
X Koronavaje oppimisessa
X Rahoitusvaje
X Oppimisteknologian ylikorostaminen
X Jatkuva suorittaminen
X Suorituspaineiden kasvu
X Kiire
X Aikapulan illuusio
X Koulun kerhotoiminnan puute
X Priorisoimisen uskallus
X Kova kilpailu jatkopaikoista
X Koulujen väliset erot ovat revähtäneet
X Luokkien väliset erot koulujen sisällä ovat revähtäneet
X Maaseudun pojat ovat pudonneet kyydistä
X Epäonnistunut kolmiportainen tuki
X Inkluusio
X Erityisosaamiskeskusten lopettaminen
X Erityisopettajista tehtiin hanttiopettajia
X Liian suuri luokkakoko
X Unohdettiin pojat
X Liian vähän miesopettajia
X Hyljeksittiin oppikirjoja
X Kaikissa oppiaineissa oppilailla ei ole omia kirjoja
X Ulkoaluku laitettiin pannaan
X Työkirjojen puute
X Käsin kirjoittamista vähennettiin
X Käsialakirjoituksen opettaminen lopetettiin
X Ei opeteta lukemaan kunnolla
X Kaunokirjallisuuden lukeminen on vähäistä
X Teknisen- ja tekstiiliopetuksen sisällöt sekoitettiin
X Vieraskielisten ja kantaväestön PISA-tulosten ero OECD:n suurin
X Uusi oppimiskäsitys
X Oppiaineiden rajat häivytettiin
X Opiskelun systemaattisuus hukattiin
X Vaatimustason lasku
X Kaikissa yläkouluissa ei mennä ulos välituntisin
X Ei saada ehtoja, ei jätetä luokalle
X Opettajien auktoriteetin heikentyminen
X Poikien holtiton tietokonepelaaminen kodeissa
X Kännyköiden luvaton käyttö kouluissa
X Uusi oppimisympäristö
X Lasten kunnon heikentyminen
X Huonot ruokailutottumukset
X Sosioekonomisten erojen kasvu
Tekstin aiheet:
Junes Lokka jakoi hyvän videon Helsingin koulusta. Ihmettelen, että ollaan näinkin korkealla. Miksi muuten positiivinen syrjintä Helsingissä ei koske kaikkia kouluja. Kyllä kaikkiin kouluihin pitäisi ottaa positiivisella syrjinnällä oppilaita. En ymmärrä, miksi eliitti ulvoo inkluusiosta, mutta ei päästä omiin kouluihin. Sibelius lukio ja Töölön lukio S2 kieli alle 2 prosenttia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eliitillä on yksi ylitse muiden oleva parannuskeino kaikkiin koulutusta koskeviin ongelmiin: LISÄÄ PAKKORUOTSIA!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Listasta puuttuu yhtenäiskulttuurin hajoaminen, syynä maahanmuutto Euroopan ulkopuolelta; ja lännen jakaantuminen identiteettipolitiikan vetäjiin, suurimmalta osaltaan globalisteihin; ja kansallismielisiin länsimaisen sivilisaation ylläpitäjiin.
Ennen oli paremmin, ydinperhe voimissaan ja opettajat kristillisiä ja kansallisia arvoja kannattavia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Joo, listasta puuttuu varmaan moniakin syitä, vauhdilla listasin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Inkluusio on ihan hanurista.
Tarvittaisiin ehdottomasti tarkkailuluokkia, erityisluokkia, erityiskouluja.
Tarvittaisiin omia luokkahuoneita kaikille luokille peruskoulussa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nämä avoimet oppimisympäristöt, oppilaiden itseohjautuvuus, ja muu ilman opettajaa tapahtuva ”oppiminen”, se on kaikki aikuisille ja ehkä lukiolaisille sopivaa toimintaa, mutta ei peruskoululaisille sopivaa.
Kun opettaja ei opeta eikä valvo, niin harva oppii.
Ei mitään ihmettelemistä siinä, että oppimistulokset laskee.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Koko yhteiskunnan muutos. Ennen oli äidit kotona lastensa seurana. Nyt lapset ”pakotetaan” valvottuun päivähoitoon, jossa kukaan ei voi valita kaveriaan. Äidit töihin, tulevat kotiin rättiväsyneenä ja aikaa lapselle on muutama tunti.
Tästä se alkaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
# 5, ei ole äitien vika, ratkaisu ei ole naisten kotiin ajaminen!
sovinismi kukoistaa!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti