Mykkänen se jaksaa mykistää
Sähköauton omistajia/ostajia odottaa mukava yllätys, kun se edullinen ’vähäpäästöinen’ vähän kuluttava ajokki alkaakin kuluttaa lompakkoa pelkällä olemassaolollaan. Lisäksi sähköautoihin voidaan vaatia kilowattituntimittari osoittamaan ’kulutuksen’. Voidaan laittaa jopa kaksi; yhden lataamista ja toisen kuluttamista varten jolloin saadaan maksut maksimoitua. Näin valtio saa hyödynnettyä lataajan aurinkokennotkin ja oman tuulienergian verottamalla näiden käytöstä.
Niillä, joilla ei ole mahdollisuutta hankkia sähköautoa (karavaanarit ym. raskaasti vetokoukkua tarvitsevat), ei varaa investoida sellaiseen eikä muutenkaan suuren käyttöasteen takia, ei tule olemaan sen helpompaa. Auton omistamisen verotus tulee kovenemaan niin paljon, että nykyverotus yhdistettynä polttoaineen viiden euron litrahintaan tuntuisi jopa edulliselta koska silloin vähän ajelevalla on mahdollisuus säätää menoja auton osalta. Korkea omistamisen verotus rokottaa vaikka auto seisoisi osina laatikossa autotallin nurkassa jos sitä ei ole käytöstä poistettu.
Luulenpa, että tulevaisuuteni autossa rekisterikilven merkintä alkaa numeroilla…
Tekstin aiheet:
Tuohon sähköautohössötykseen, jote eilenkin taas runnottiin, ihan muutama kysymys:
-Millä opinnäytteillä mm. Sanna Marinille ja Li Andersonille on kirkastunut noin vahva usko asian puolesta?
-Mistä saadaan yht’äkkiä ne kaikki harvinaisehkot mineraalit, joita tuo aikataulu vaatii?
-Miten hoidetaan käyttöikänsä päähän tullut valtava akkumäärä?
-Mistä sähkö otetaan? Lisää Ydinvoimaa, vai koko maa täyteen Tuulivispilöitä? Aloitetaanko Ullanlinnan mäeltä?
Tuohon täydennykseksi, tuli mielestäni yllättävän järkeviä ajatuksia EU-meppi Merja Kyllöseltä. Mielestäni hänellä oli ihan perusteltuja pohdintoja asian tiimoilta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tuulimyllyt ensialkuun Liin ja Marinin takapihoille, niin saavat tuta sitä mitä myllystä irtoaa kun se pyörii.
Ei edes metsän piru suostu asumaan viittä kilsaa lähempänä myllyä. Lähempänä o!o on sietämätöntä!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mulla on pieni 9 vuotias auto, jossa on 1,4 litran diesel. Ajopäiväkirjasta selviää sen keskikulutuksen olevan noin 4,5 litraa kaikenlaisessa ajossa kesät talvet. Päästöksi luvattiin 114 ja kulutukseksi 3,7 litraa.
TM testien mukaan nämä uudet hybridit kuluttavat menovettä 7-10 litraa!! Missä on se säästö ja ilmastohyvä, jota hybridit muka tuovat? Suuri kulutus johtuu katumaasturikorista, liian leveistä renkaista, älyttömän monen sähkö- ja apulaitteen olemassa olosta ja nykivästä ajotyylistä – ohi on päästävä halvemmasta kottosesta…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti