Perussuomalaiset

Jari Halttunen

Nelostie on kuuma

Wallinheimo muisti meitä äänekoskelaisia taas yllättävän lämpimästi 16.2. KSML:ssa. Se on hienoa, että pohjoisenkin Keski-Suomen hyvinvointi kiinnostaa.
Sekin on hienoa, että 4-tietä Jyväskylä-Äänekoski välillä ehkä vihdoin parannetaan. Ei kuitenkaan vielä vuonna 2015, jolloin Keski-Suomeen osoitetulla 13 miljoonalla korjataan Äänekosken ja Jyväskylän välistä junarataa ja 4 miljoonalla Sinistä tietä. 125 miljoona on onneksi lisää luvassa vuosina 2016-2018, mutta ei sentään Äänekosken pohjoispuoliselle 4-tielle.
Isoja lukuja, mutta jotain vertailupohjaa suhteellisuudentajun säilyttämiseksi.
Hallitus esittää eduskunnalle hyväksyttäväksi vuoden 2015 talousarvioesityksessä liikenne- ja viestintäministeriön hallinnon alalle 2,85 miljardia euroa, josta liikenneverkkoon 1,63 miljardia euroa. Tästä summasta Äänekosken tiestön väylähankkeeseen osoitettu potti on noin 8 tuhannesosaa. Edelleen vertailun vuoksi samassa talousarvioissa osoitetaan Kehä III parannuksen 2. vaiheelle 110milj.€, Vt 6 Lappeenranta –Imatra 177 milj.€ ja E18 Haminan ohikulkutielle 180 milj.€ – siis yli kymmenkertaisia investointeja Vt 4:een nähden.
Äänekosken mahdollinen biotuotetehdasinvestointi edellyttää kuljetusten häiriöttömyyttä ja kustannustehokkuutta. Olisiko 4-tien valoisa tulevaisuus kuitenkin enemmän tämän valtakunnan tasolla elinvoimaa tuovan jätti-investoinnin ansiota kuin Sinuhen hehkuttaman Stubbin hallituksen (ja Sinuhen) halun puolustaa Keski-Suomen etua?
No, niin tai näin, onneksi valtion linjaus ”liikennejärjestelmän tehtävästä palvella elinkeinoelämän, talouden, työllisyyden, hyvinvoinnin ja alueiden kehittämisen tarvetta” on lopulta tuomassa meille nuo tarvittavat resurssit vaaralliseksi muuttunen 4-tien korjaamiseen.
Liikenteen turvallisuusvisiossa hallitus maalailee, että ”kenenkään ei tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti liikenteessä. Tieliikenteessä tavoitteena on jatkuva turvallisuuden parantaminen.”
No eipä ole ollut Vt 4 kohdalla vaikka kovaa ääntä sen vaarallisuudesta on käyty jo pitkään suurella kirkolla pitämässä. Siniset vilkut ovat valaisseet keskisuomalaista pääväylää liian usein viimeaikoina. Surullisissa merkeissä. On se ihmeellistä, että hengellä ei ole hintaa.

Osallistu keskusteluun!


1 kommenttia
Jyväskyläläinen
Utelias
#1

Kaakonkulmalle näköjään pitää vaan rakentaa leveämpää baanaa että venäläiset rekat saa kulutella suomen teitä ILMAISEKSI. Suomalaisilta kuljettajilta vaaditaan kaikenmaailman kurssit ja lisenssit ja virkavalta valvoo mm. lepoaikojen noudattamista. Luulen (kun tietoa ei ole) että samat koulutus- ja pätevyysvaatimukset ei koske idästä tulevia kuskeja. Minkähän takia ulkomaan rekisterissä olevilta rekoilta ei voi periä tiemaksuja? Kaikki annetaan ilmaiseksi ulkomaalaisille ja ollaan vaan iloisia jos kelvataan. Ja omat asiat säännellään ja kiristetään kuoliaaksi.

4-tie on aika karmeassa kunnossa päällysteen kunnon osalta. Myöskin liikennemäärä juurikin esim. Jkl-Äki välillä on hurja. Käsittämätön 60 km/h sumppu Puuppolan kohdalla, ja vaarallisia risteyksiä kosolti. Moottoritie Palokka-Äänekoski välille pitäisi olla valtakunnan ykkösprioriteettina kun idän kauppakin nyt sakkaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Kommenttisi

Kommentointi vain kirjautuneille käyttäjille.

Tähän ketjuun kommentoiminen edellyttää rekisteröitymistä tai sisään kirjautumista.