Perussuomalaiset

Jaakko Tuononen

Harakanvarpaat eivät takaa turvallista taksimatkaa.

Perussuomalaisten ei missään tapauksessa pidä ajaa taksin ”korjaussarjaa” taas uusin harakanvarpain. Ministeri Harakka kun aikanaan korjasi taksin luotettavuutta osumatta itse asiaan, eli siihen, minkälainen kuljettaja siinä ratin takana istuu. Hän kurssitti vain taksiliikenneluvan haltijaa ja lihotti höpökurssien pitäjiä. Tämähän on se trendi kuljetusalalla. Raskaan liikenteen kuljettajakin menettää yllättäin ammattitaitonsa yhtenä yönä ja häntä pitää kouluttaa 35h viiden vuoden välein. Kurssien sisällöstä ei niin väliä, kunhan saadaan aikaa ja rahaa kulumaan.

Kuulemma perussuomalaiset ajavat hallituksessa kaikkiin takseihin pakollisia mittareita ja värillisiä rekisterikilpiä. Tämä ei ole järkevä hanke, eikä edistä millään tavalla taksien luotettavuutta. Osin päin vastoin. Ainakin täällä Helsingissä on taksiluvan haltijoita, jotka eivät odota asiakkaita taksitolpilla lainkaan, eivätkä ota asiakkaita ns. lennosta. Nämä taksiluvan haltijat ajavat vakioasiakkaittensa kyytejä etukäteen tehtyjen tilausten perusteella sovituin hinnoin. Asiakas tietää autoon astuessaan kuljetuksen hinnan. Mihin siinä mittaria tarvitaan? Kiinteä taksamittari on kallis investointi jos se tulee pakolliseksi, niin se karsii monet luvanhaltijat pois ajamasta niitä oikeasti luotettavia kyytejä. Mitä sitten tulee pimeään rahaliikenteeseen, niin sitä ei mitkään mittarit estä. Ei sitä mittaria ole pakko käynnistää. Asiakas voi aina suostua maksamaan pimeästi, varsinkin jos saa matkasta alennusta. Epärehellinen kuski voi myös tehdä ajetusta kyydistä hukka-ajon vaikka mittaria olisi käytetty. Keinoja on monia.

On paljon seniorikansalaisia ja muitakin, jotka eivät enää uskalla tai halua tilata taksia mistään tilauskeskuksesta tai sovelluksesta, kun eivät tiedä kuka tai mikä kuski sieltä porhaltaa pihaan. He haluavat sellaisen kuskin, jonka tuntevat ja jonka kanssa heillä on turvallinen olo. Tätä toimintaa ei saa vaaranttaa, jos oikeasti halutaan taksien turvallisuuteen kiinnittää huomiota. Tätä tilaustaksitoimintaa harrastavat yleensä ne taksiluvan haltijat, joille taksin ajaminen ei ole pääelinkeino. Rekisterikilpien värin muuttaminen on myös tässä turvallisen taksin hankkeessa harakanvarpaasta vedetty keino. Kun näillä autoilla ajetaan esim. oma kesämökkireissu, niin rekisterikilven irroittaminen voi aiheuttaa ikävän yllätyksen liikenteessä.

Kilpailu on tervettä myös taksialalla. Jos kilpailua estetään lisäämällä tarpeetonta ja kallista byrokratiaa, niin aina mennään metsään. Näissä korjaussarjoissa on aina kysymys perinteisen, raskaasti säännellyn ja suojatun toinnan palauttamisesta. Raskaassa henkilöliikenteessä käytetään digitaalista ajopiirturia, miksi tätä asiaa ei ole otettu esille taksiliikenteessä? Se kertoo mistä on kysymys. Taksikuski voi kirjailla itse päivittämäänsä ajopäiväkirjaan vaikka minkälaisen työaikakertomuksen, mutta se ei kiinnosta turvallisen taksin vartijoita. Oikeasti turvallisen taksin määrittelee asiakas omilla valinnoillaan. Tuttu ja turvallinen kuljettaja on monelle asiakkaalle ainoa kriteeri hyvälle taksimatkalle, ei mittarit rekisterikilvet tai muut rensselit autossa.

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


10 kommenttia
Nimetön
#1

Mutta kamelikuskista ei tule hyvää taxikuskia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Iloinen
#2

Harvinaisen monessa maassa on eri värisiä rekisterikilpiä. Suomessa tietenkin, kun ei ole haankintaosaamista virkamieskunnassa (Apotti ja Sarastia osaajat), tietenkin maksaisi moninkertaisesti kuin muualla.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Joo hyvin on paskottu ja Suomi seuraa hyvin perässä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Harakka ja marimekko berner, siinä ne taksiliikenteen uudistajat, metsään meni.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Jussi Suoverinaho
Hämmentynyt
#5

Kirjoittaja on tässä asiassa varsin hakoteillä. Jos harmaata talouutta oikeasti halutaan taksialalla torjua värilliset rekisterikilvet ja taksamittari ovat täysin oikea suunta, jota ala ja taksiyrittäjät itsekin toivovat. Rehellisiä taksiyrittäjiä ei haitta em. vaatimukset, koska moiset eivät heilauta heitä mitenkään, koska he muutenkin hoitavat asiansa kuten kuuluu.

Taksamittari on taksin kassakone, joka kirjaa paljon muutakin, kuin asiakkaan ajaman matkan. Se kirjaa mm. taksilla ajetut ns. omat ajot, koska taksiksi rekisteröidyllä autolla omien ajojen ajaminen ei ole ilmaista. Niistä yrittäjän on maksettava, koska hän saa tehdä yrittämiseen liittyvistä ostoista alv vähennyksen. Monikohan näitä 2018 jälkeen alalle tulleista tietää tätäkään.

Nyt, kun takseissa ei ole värillisiä rekisterikilpiä kuka tahansa voi iskeä autonsa katolle taksivalaisimen, jota saa muutamalla kympillä ja mitä oudoimmat hintatarrat ikkunaa ja lähteä kuokkimaan muutaman satasen viikonloppuisin eikä kukaan

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Rabbe
Vihainen
#6

Suomi takaisin suomalaisten kotimaaksi. Muilla on omat kotimaansa muualla, eikä ole meidän asia heitä sietää saati elättää omassa maassamme!!!!!!!!!!!!!!!!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000