G12 - Vantaan vaihtoehtobudjetti 2026
G12 vaihtoehtobudjetti 2026:
https://vantaa.perussuomalaiset.fi/…/g12…/
Vantaan G12-ryhmittymä eli Perussuomalaiset, Keskusta ja Kristillisdemokraatit tarjoavat 3.11.2025 käytäviin talousarvioneuvotteluihin kestävän vaihtoehdon.
G12:n tänään julkaistu vaihtoehto sisältää vaihtoehtoisen investointiohjelman, tasapainoisen talouden ja velkakaton vuosille 2026–29. Samalla G12 esittää ratikkainvestoinnin lykkäämistä, kunnes kaupungin taloustilanne on tasapainotettu ja saatu hallintaan.
G12 mielestä kaupunginjohtajan esitys taloussuunnitelmaksi 2026–29 on ylioptimistinen. G12 varoittaa, että edessä voi olla merkittävästi kaavailtua suurempi sopeutusohjelma varsinkin, jos reitiltään typistetty ja kustannuksiltaan ylittyvä ratikkainvestointi toteutetaan.
Mika Niikko, Perussuomalaiset:
”Vantaan velkaisuus näkyy ensi vuoden budjetissa leikkauksina ja asiakasmaksujen korotuksina. Velkaa on jo yli miljardi euroa, ja ratikan toteuttaminen kasvattaisi sitä kahteen miljardiin vuoteen 2029 mennessä, jolloin pelkät korkokulut olisivat 55 miljoonaa euroa vuodessa. Talouden kiristäminen ratikkainvestoinnilla ei siksi ole perusteltua juuri nyt, varsinkin kun sen hyötylaskelmien perusteet ovat kadonneet.”
Petri Roininen, Keskusta:
’’Teimme vaihtoehdon, koska haluamme turvata vantaalaisten toimeentulon ja palvelut sekä välttää veronkiristykset. Torsoksi jäävä patikka-ratikaksi nimeämäni miljardihanke muodostaa näille valtavan riskin. Se vie turvallisuuden, koulutuksen, työllisyyden ja hyvinvoinnin vaatimat varat. Vaihtoehdossamme ihmisten tarpeet tulevat ennen megaprojekteja. Toivon, että muut puolueet ja valtuutetut voisivat yhtyä esittämäämme vaihtoehtoiseen suunnitelmaan’’.
Loviisa Kaartokallio, Kristillisdemokraatit:
’’Meille tärkeää on vahvistaa hyvinvointia ja turvata vantaalaisten laadukkaat lähipalvelut. Meidän on vastattava kasvavaan palvelutarpeeseen, vahvistettava turvallisuutta, työllisyyttä sekä koulutus- ja osaamistasoa. Tässä taloustilanteessa kustannuksiltaan paisuvaa ja reitiltään typistyvää ratikkaa ei tule rakentaa. Ratikkainvestoinnista aiheutuvat kulut heikentävät kykyämme turvata palveluja ja jarruttavat muita tarvittavia investointeja ja kehittämistä.”
Tekstin aiheet:
Hyvä veto.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tilaustilataksi systeemi palvelee paremmin, ja joustavuutta riittää, ja ennen kaikkea harvaan asutulla alueella mahdollistaa palvelun ilman miljardisijoituksia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jospa palattaisiin hevoskärryaikaan, vossikoihin.
Vantaallahan on tilaa hevosille ja talleille.
Kun rahat ihan oikeesti loppuu, niin sitten tähän vaihtoehtoon on pakko turvautua.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kepun kimppaan lähtemistä pitäisi varoa
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tikkurilan keskusta on täynnä kuoppia. Mitä niille sitten tapahtuu, jos ratikan rakentaminen nyt keskeytetään?
Tai kun rahat oikeesti loppuu, niin jääkö kuopat kököttämään paikoilleen, vai täytetäänkö ne maa´aineksella?
Joku katastrofi tässä on edessä, joka tapauksessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti