Perussuomalaiset

Kai-Ari Lundell

G12 - Vantaan vaihtoehtobudjetti 2026

G12 vaihtoehtobudjetti 2026:

https://vantaa.perussuomalaiset.fi/…/g12…/

Vantaan G12-ryhmittymä eli Perussuomalaiset, Keskusta ja Kristillisdemokraatit tarjoavat 3.11.2025 käytäviin talousarvioneuvotteluihin kestävän vaihtoehdon.

G12:n tänään julkaistu vaihtoehto sisältää vaihtoehtoisen investointiohjelman, tasapainoisen talouden ja velkakaton vuosille 2026–29. Samalla G12 esittää ratikkainvestoinnin lykkäämistä, kunnes kaupungin taloustilanne on tasapainotettu ja saatu hallintaan.

G12 mielestä kaupunginjohtajan esitys taloussuunnitelmaksi 2026–29 on ylioptimistinen. G12 varoittaa, että edessä voi olla merkittävästi kaavailtua suurempi sopeutusohjelma varsinkin, jos reitiltään typistetty ja kustannuksiltaan ylittyvä ratikkainvestointi toteutetaan.

Mika Niikko, Perussuomalaiset:

”Vantaan velkaisuus näkyy ensi vuoden budjetissa leikkauksina ja asiakasmaksujen korotuksina. Velkaa on jo yli miljardi euroa, ja ratikan toteuttaminen kasvattaisi sitä kahteen miljardiin vuoteen 2029 mennessä, jolloin pelkät korkokulut olisivat 55 miljoonaa euroa vuodessa. Talouden kiristäminen ratikkainvestoinnilla ei siksi ole perusteltua juuri nyt, varsinkin kun sen hyötylaskelmien perusteet ovat kadonneet.”

Petri Roininen, Keskusta:

’’Teimme vaihtoehdon, koska haluamme turvata vantaalaisten toimeentulon ja palvelut sekä välttää veronkiristykset. Torsoksi jäävä patikka-ratikaksi nimeämäni miljardihanke muodostaa näille valtavan riskin. Se vie turvallisuuden, koulutuksen, työllisyyden ja hyvinvoinnin vaatimat varat. Vaihtoehdossamme ihmisten tarpeet tulevat ennen megaprojekteja. Toivon, että muut puolueet ja valtuutetut voisivat yhtyä esittämäämme vaihtoehtoiseen suunnitelmaan’’.

Loviisa Kaartokallio, Kristillisdemokraatit:

’’Meille tärkeää on vahvistaa hyvinvointia ja turvata vantaalaisten laadukkaat lähipalvelut. Meidän on vastattava kasvavaan palvelutarpeeseen, vahvistettava turvallisuutta, työllisyyttä sekä koulutus- ja osaamistasoa. Tässä taloustilanteessa kustannuksiltaan paisuvaa ja reitiltään typistyvää ratikkaa ei tule rakentaa. Ratikkainvestoinnista aiheutuvat kulut heikentävät kykyämme turvata palveluja ja jarruttavat muita tarvittavia investointeja ja kehittämistä.”

#perussuomalaiset #Vantaa

Osallistu keskusteluun!


5 kommenttia
Nimetön
#1

Hyvä veto.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Tilaustilataksi systeemi palvelee paremmin, ja joustavuutta riittää, ja ennen kaikkea harvaan asutulla alueella mahdollistaa palvelun ilman miljardisijoituksia.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Jospa palattaisiin hevoskärryaikaan, vossikoihin.
Vantaallahan on tilaa hevosille ja talleille.
Kun rahat ihan oikeesti loppuu, niin sitten tähän vaihtoehtoon on pakko turvautua.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Kepun kimppaan lähtemistä pitäisi varoa

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Tikkurilan keskusta on täynnä kuoppia. Mitä niille sitten tapahtuu, jos ratikan rakentaminen nyt keskeytetään?

Tai kun rahat oikeesti loppuu, niin jääkö kuopat kököttämään paikoilleen, vai täytetäänkö ne maa´aineksella?

Joku katastrofi tässä on edessä, joka tapauksessa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000