HSY – Vesimaksut nousevat pääkaupunkiseudulla
Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) tiedotti tänään, että vesihuollon kustannukset nousevat ensi vuonna 8–13 % ja sekajätekustannukset 7 %. Nousu on huomattava, vaikka vanheneva infrastruktuuri ja EU:n uudet kierrätysdirektiivit otettaisiin huomioon.
Kustannusnousujen taustalla ovat Vantaan ratikan HSY:n aiheuttamat lisäkustannukset. Olen analysoinut Vantaan ratikan allianssisopimuksen vaikutuksia HSY:n talouteen, ja kustannukset on arvioitu selvästi alakanttiin. HSY:n johto on tietoinen siitä, että sopimuksen ennakoidut kustannukset, noin 50 miljoonaa euroa, tulevat todennäköisesti vähintään kaksinkertaistumaan, elleivät ylity jopa enemmän. Kustannusarviot on laadittu ennen inflaatiota ja koronapandemiaa, ja todelliset kustannukset HSY:n osalta ylittävät jo nyt 100 miljoonaa euroa.
Myös Tikkurilatunnelin kustannukset ovat epävarmat. Väylävirasto, joka hallinnoi tunnelin maita, on skeptinen hankkeen onnistumisen suhteen nykyisellä kustannusarviolla. Vantaan väylät ovat täynnä HSY:n viemäreitä, jotka kaikki on siirrettävä ja tarvittaessa korjattava.
Vantaan ratikka vie tuhkatkin pesästä
Jo vuonna 2021 esitin, että Vantaan ratikan todelliset rakentamiskustannukset tulevat ylittämään miljardi euroa. Väitettäni vähäteltiin Vantaan kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa. Nyt ollaan hiljaa, eikä totuutta haluta kohdata. Saimen oli jälleen oikeassa.
Vantaan kaupungin budjettitilaisuudessa 30.9.2024 kysyin uudelleen, kuinka suuret ratikan aiheuttamat rakentamiskustannukset todellisuudessa ovat julkiselle sektorille. Vastaus vahvisti aiemmat arvioni. Apulaiskaupunginjohtaja esitti samat kustannukset kuin olin ennustanut jo vuonna 2021. Kun lasketaan mukaan rakennuskustannukset, varikko, vaunut, korot, Vantaan Energian ja HSY:n kustannukset sekä jo tehdyt ja suunnitellut tietöiden muutokset, miljardin euron raja rikkoutuu varmasti.
Lisäksi tulevat vielä käyttökustannukset, budjetin ylityksistä aiheutuvat kulut, vakuutusmaksut, markkinointikulut, suunnittelukustannukset ja monet muut muuttuvat kulut, joita ei ole laskettu mukaan ja jotka piilotetaan kaupungin tuhansiin eri kustannuspaikkoihin.
Suomalaisen rakenteellisen korruption vuoksi ratikan todelliset kustannukset eivät koskaan tule julki.
Tekstin aiheet:
Vantaalle ei kannata rakentaa mitään erillistä raitiovaunusysteemiä, vaan integroida Helsingin raitiotieverkosto pikaratikoineen järjestelmään, jos halutaan asia hoitaa taloudellisesti ja tehokkaasti.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Täsmälleen näin, suuri osa vantaalaista käy töissä Helsingissä ja suoraraitiotieyhteys Vantaalta Helsinkiin vähentäisi autoiluruuhkia tähtitieteellisen paljon, jos saa tuollaista rinnastusta käyttää.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vantaalla on jo kaksi ratayhteyttä Helsinkiin, päärata ja kehärata.
Jos ratikkaa halutaan, niin se olis syytä rakentaa jonnekin maanpäällä kulkevaksi. Nykyinen linjaus on ihan sairas.
Ei tunnelille.
Jos tarvis, niin sitten silta johonkin kohtaa linjaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ilmasto-, EU- ja Natohulluus nielevät myös paljon, mutta eniten on Suomelle maksanut mamutus, jota toki ei ilman EU:ta edes olisi – kuten ei ennen 1990-lukua ollutkaan!
VELKAKELLO.FI
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vesi, sähkö, kaivokset ja muut luonnonvarat takaisin Suomen kansalle eli valtiolle!!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sama koskee kaikkia luonnollisia monopoleja ja yritystoimintaa yleisemminkin. Miksi lahjoittaisimmekaan verot ja voitot pois kotimaasta, ellei isänmaanrakkaudettomuudesta ja ahneudesta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Blogisti syyttää taas suomalaisen yhteiskunnan virkamieskuntaa vakavista tavallisiin – ja ehkäpä nimenomaan juurikin niihin oikeisiin ja isänmaallisiin suoraselkäisiin ps kansalaisiin kohdistamista korruptiorikoksista. Täytyy tässä jo vähitellen – rikossyytöksiä on näillä blogisivuilla esitetty jo kymmeniä – ihmetellä miksi blogisti kuitenkin näitä em. rikollisia suojelee eikä kerro nimiä, päivämääriä, lahjuksissa ja korruptiossa liikkuneita rahasummia jne…. Pakko todeta, että loppujen lopuksi blogisti kuulunee tuohon huuliaan tuulessa heilutteleviin tyhjää mesoaviin murrosikäisiin nuorisohuligaaneihin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomi on täynnä korruptiota.
Hyvä, että se vähitellen tulee kansalaisten tietoon ja näkyväksi.
Pakkoruotsi on kuuluisin korruption tuotos. Vallan kabineteissa väännetty uloste, jota on vaikea siivota pois, kun se on jo saastuttanut kaikki kulmat haisevaksi seokseksi.
Pakkoruotsi on paskan keskellä elämistä, kuin jossain kehitysmaassa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kannattais tutustua pakkoruotsin syntyyn peruskoulun alkumetreillä. On tästä paljonkin historiallista materiaalia olemassa.
Asiantuntijat ehdottivat englantia kaikkien yhteiseksi kieleksi ruotsin sijaan. Nyt oltaisiin todella hyvässä tilanteessa, jos silloin olis saatu pakkoenglanti hyödyttömän ja turhan pakkoruotsin sijaan.
Poliittinen korruptio tuhosi asian.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ethän sitten Tuukka vain vahingossakaan hyväksy sellaista vesilakia, jota nyt virkamiehet valmistelee.
Kuuntele kansan ääntä , että et menetä kansan luottamusta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kaikki maksut nousee, alkaen terveyskeskusmaksuista ja päättyen johonkin bussilippujen hintojen korotukseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Joku Putinin lakeija taas päästelee aivopieruja.
Olet väärällä sivustolla, mene omiesi pariin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti