Vastaus Pekkariselle biokaasubusseista
Kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.) vastasi ansiokkaasti (Ksml 24.3) puolustaessaan biokaasubusseja. Näinhän se menee, että tekniikka kehittyy ja käyttökokemusten myötä mahdollisia heikkouksia korjataan. Näin myös kilpailukyky paranee dieselautoja vastaan.
Mikään ei estä Jyväskylän busseja ja jäteautoja tälläkään hetkellä käyttämästä voimanlähteenä maa- tai biokaasua. Ei sitä tietääkseeni ole kielletty liikennöintisopimuksessa. Silloin, kun kilpailutalous toimii niin taloudellisin vaihtoehto ohjaa päätöksentekoa myös kuljetusyrityksissä. Ei siihen poliitikkoja tarvita.
Lähienergia on kannatettava vaihtoehto ja päästöjen vähentämiseksi on tehtävä töitä. Tästä tuskin kukaan on eri mieltä. Biokaasun saatavuuden lisääntyminen voi osaltaan ratkaista nyt muna-kana-ongelman ja saadaan ns. pää auki kaasuautokannan mahdollistavalle kasvulle kaasujakelun helpottuessa. Tässä esimerkiksi Jyväskylän Liikenne toki voi olla edelläkävijä niin halutessaan.
Pitääkö Jyväskylän kaupungin kuljetusten toimeksiantajana seuraavissa kilpailutuksissa edyllyttää kalustolta tiettyä määrää biokaasuautoja on sitten enemmänkin sitä poliittisista päätöksentekoa ja kaupungin imagon rakentamista. Hintalappu tästä on kuitenkin tiedettävä etukäteen. Hyvä, että keskustelua käydään.
Jarmo Nahkamäki
Kuljetuspäällikkö, eläkkeellä
Kuntavaaliehdokas (ps.)
Jyväskylä
Ps. Pekkarisen kirjoitus Keskisuomalaisessa 24.3.2017: http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitus/Vaasan-malliin/953831
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia