Vantaan ratikkaprojekti syöksyy kohti rotkoa osa 2
Kirjoitin aiemmin tällä viikolla Vantaan ratikkaprojektista, joka luisuu kovaa vauhtia raiteiltaan. Kirjoitus aiheutti kovaa keskustelua ja hyvä niin.
Puhutaanpa nyt rahasta!
Ratikan rakennuskustannukset nousivat 100% viimeisen arvion pohjalta. Ratikan menoiksi väitetään 826 miljoonaa euroa. Väite on väärä. Luku ei pidä sisällään valtion osuutta, joka on arviolta 177 miljoonaa euroa. Todellinen summa on siis 1,003 miljardia euroa alv 0 %.
Kirjoitin 16.5.2022 nousevista rakennuskustannuksista ja esitin ratikan loppuarvioksi 900 miljoonaa euroa alv 0 %. Valtuustossa laskelmilleni naureskeltiin. EI naureskella enää.
Vantaan ratikkareitti on 19 km pitkä. Metrihinnaksi tulee 52 789,47 euroa. Tällä summalla perustettaisiin uusi kaupunki asuntoineen ja infroineen tai pelastettaisiin Vantaan jo ennestään vaappuva talous. Arvovalintoja siis kaikki.
Verotuloja on turha odottaa
Vantaa arvioi saavansa rakentamisesta palautuvaa verotuloa 43,5 miljoonaa euroa. Verotulojen arvioinnit ovat täysin ylioptimistiset. Mikäli ratikka Vantaalle tulee, niin suomalaiset rakentajat ovat harvassa. Kiskoja ja maata muokkaavat suurella todennäköisyydellä itäeurooppalaiset rakennusmiehet ja alihankkijoina toimivat puolaiset ja virolaiset rakennusalan yritykset.
Yhteisöveroja ja alv-tuloja ei juurikaan ole odotettavissa. Välilliset tulotkin ovat vähissä, sillä työmiehet asuvat usein kommuuneissa ja ylimääräiset rahat lähetetään kotimaahan.
5 kiireellistä vinkkiä virkamiehille ja valtuutetuille!
Ratikkahankkeen riskikartoituksen teettäminen muuttuneen taloustilanteen takia.
Valtiovarainministeriöstä tilattava lausunto hankkeen kannattavuudesta.
Väylävirastolta tilattava uusi lausunto liikennejärjestelyistä ja rautateiden näkökulmasta (Tikkurila tunneli)
Kiinteistötaloudelliset selvitykset tilattava vähintään kahdelta eri yhtiöltä.
Verotuloarviot ja matkustajamääräennusteet arvioitava uudelleen.
Vasta tehtyjen selvitysten pohjalta voidaan tarkastella hankkeen taloudellisesta kannattavuutta ja tehdä tarvittavat toimenpiteet muuttuneiden talousnäkymien takia.
Tekstin aiheet:
Ratikka ja metrot on tarkoitettu tiheään asutuille metropolialueille, jota Vantaa ei todellakaan ole. Mikään ei voi enempää olla tyhmempää, kuin kuunnella gryndereitä ratikan tarpeellisuudesta, kun tarkoitus on vain lisätä vaikutusalueen arvoa, ja sen jälkeen laittaa kiinteistöt lihoiksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Asian ympärillä toimii äärimmäinen korruptiojärjestelmä, tuskin mitään uutta alalla, jossa yleisesti liikkuu jopa miljoonia euroja muodossa tai toisessa. Harvassa on poliitikot, joilla on selkärankaa ison rahan edessä, demareilla pelkät kumiletkut
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Taitaa olla peräti selkärangan tilalla polkupyörän venttiilikumiletku?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Persuillapa on kumiletku perseessä, ähäkutti!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei sentään toisen m….u niinkuin monella vihervasemmistolaisella.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
ESPOON METRO OLI KAIKKIEN AIKOJEN SUURMUNAUS ESPOOSSA!
Työmatkat tuplaantuivat, hidastuivat, vaivaloituivat ja pelkokerroin on suuri varsinkin illalla ja yöllä. Ennen mentiin mistä päin tahansa Espoota hienosti rauhassa kauniissa merimaisemissa bussila suoraan Kamppiin. Nyt ensin mennään bussilla, sitten ahtaasti metrolla maan alla ja lopuksi usein taas bussilla ja sama toisinpäin. Tämäkö on sitä joukkoliikenteen kehittämistä? Kehitystä se ainakaan ei ole!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Velkainen Espoo mamuttuu pääkaupunkiseudun toiseksi Lähi-Itä-keskukseksi ja velat senkun kasvavat. Ei hjuva.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Demarien touhuja pohjimmiltaan koko ratikka.
Kokkarit komppaa, kun on se ratikka niin hieno homma.
Ajatella nyt ; idästä Länsimäestä ja Hakunilasta mamujen kasaumat pääsee vaivatta ja nopeesti hengailemaan Tikkurilaan ja lännemmäksi ostareille ja helposti lentokentälle, kun pitää lomailla vanhoissa kotimaissa, kun niissähän on nyt vaan niin turvallista nykyään. Rahat tietysti otetaan kelasta.
Ratikka on kaikkien ihanin lahja mamuille.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hei! Tekstissä on asiavirhe. Tuo valtion osuus eli 177 miljoonaa euroa sisältyy jo tuohon 826 miljoonaan, joka siis on kokonaisumma. Kaikki tiedot löytyvät täältä: https://www.vantaa.fi/fi/asuminen-ja-ymparisto/liikenne/vantaan-ratikka/ratikan-tulot-ja-menot
Ratikka on Vantaalle iso investointi. Kun siitä kirjoitat ja kun olet Vantaan asioista valtuustossa päättämässä, olisi hyvä että tutustuisit asioihin huolellisemmin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
826 miljoonaa on jo vanha summa, kaikki on kallistunut paljon tuon laskelman jälkeen. Loppusumma on jo paljon isompi.
Valtionosuus vain ei ole kasvanut.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti