Helsinki – Perussuomalaisten dilemma
Sunnuntaina Helsingin kantakaupungista kantautui sosiaaliseen mediaan kollektiivinen ihmetys:
”EI MINUN SUOMENI!”
Monessa yhteydessä esitettiin kysymyksiä kuten ”Kuka ihme äänestää Teuvo Hakkaraista?” Myös monessa kommentissa todettiin, että jonkun isä saattoi äänestää keskustaa, mutta kuka perussuomalaisia, myös kysymys ”kuka edes tuntee yhtään perussuomalaista?” kuului arsenaaliin.
Ilmeisen hämmentynyt oli myös Putous-näyttelijä Krista Kosonen, joka monen muun taitelijan kanssa HS:n haastattelussa ihmetteli tulosta:
”Ehkä sitä elää itse sellaisessa helsinkiläisessä kulttuurikuplassa, en tunne ketään joka olisi äänestänyt perussuomalaisia”.
Saman asian totesi myös laulaja-näyttelijä Vuokko Huovinen, jonka totesi samaisessa haastattelussa ”Tämä aiheuttaa minulle ahdistusta, myös taiteen nauttijana. Haluan, että taide herättää minussa uusia ajatuksia. Sellaisia, mitä en ole ennen kokenut.”
Niin Kosonen kuin Huovinenkaan sanovat etteivät tunne ketään joka olisi äänestänyt Perussuomalaista, saatikka itse perussuomalaista.
Vastavuoroisesti perussuomalaisissa ryhmissä tämä otettiin vastaan kovin ristiriitaisin tuntein. Tyypillisiä kommentteja olivat
”Kovin rajoittunutta porukkaa nuo taitelijat, varsin suvaitsevaisia” tai ”En jaksa ymmärtää, miksi nuo suvaitsevaisuuttaan hehkuttavat, kun heidän näkemys siitä on kaikkia suvaitaan paitsi ei kuitenkaan perussuomalaisia?”
Mukana oli myös kielenkäyttöä, joka kertoo sinänsä hyvin paljon ajattelutapojen ristiriitaisuudesta. Tälläisestä voidaan esimerkiksi ottaa seuraava: ”Itserakas yläluokan narttu.”
Niin Kosonen ja Huovinen haastatteluissaan, kuin Perussuomalaiset kirjoittajat Facebookissa ovat todennäköisesti kumpikin oikeassa, omasta lähtökohdistaan. Sanan ehkä voi tiputtaa pois Kososen lausumasta. Näin sillä, että he asuvat omassa kuplassaan ja voidaan sanoa kaiketi, että Perussuomalaiset toisessa kuplassa. Molempien maailman on toisilleen hyvin vieras. Suomalainen yhteiskunta ei yksikertaisesti ole tottunut kyseisen kaltaiseen kulttuuriseen vastakkainasetteluun.
Tämä kuitenkaan ei ole mitenkään Helsinkiläinen trendi, vaan sama arvoliberaali ilmiö näky kaikkien läntisissä demokratioissa ja nimen omaan niiden suurempien kaupunkien kantakaupunkialueilla. Voidaankin hyvin todeta, että kantakaupungit ja niiden asukkaat sulkeutuvat kaikkialla Euroopassa yhä selkeämmin omaan todellisuuteensa.
Siinä missä Helsingin kantakaupunki, niin yhtälailla myös Lontoon kantakaupunki, on muuhun maahan verrattuna selvästi sosiaalisesti liberaalimpi, Helsingissä, myös sosialistisempi.
Käytännössä tämä heijastuu siinä, että niin Helsingin kuin Lontookin kantakaupungissa asuvat suhtautuvat maamiehiään innostuneemmin homoliittoihin, poliittisesti korrektiin ilmaisun, vähemmistöjen oikeuksiin, maahanmuuttoon sekä monikulttuurisuuteen.
Kuulostaako tutulta? – Ainakin pitäisi kuulostaa.
Helsingissä on usein puhuttu puna-vihreästä-kuplasta. Täsmällisesti ottaen tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan vyöhyke on laajempi. Tähän on pakko ottaa mukaan Töölön ja Kampin sininen ja keltainen vyöhyke, eli hyvin vahva RKP:n ja Kokoomuksen kannatusalueiden keskiö. Kokonaisuutena tämä näyttäisi Helsingissä mukailevan raitiovaunukiskoja.
Siellä missä Perussuomalaisten kannatus on heikointa siellä ovat vahvoilla mainittu Kokoomus, joiltakin osin RKP, mutta myös vihreät ja vasemmistopuolueet. Vasemmistopuolueista tosin demarit on hiipumassa. Onko vasemmistopuolueiden kannatus siirtymässä lopullisesti demareilta Vasemmistoliitolle, näyttää aika.
Helsinki ei todellakaan ole tässä yksin. Financial Timesin mukaan vastaava ilmiö on nähtävissä useimmissa Britannian suurkaupungeissa ja niissä nimen omaan niiden kasvavissa ja kulttuurisesti kehittyvissä ytimissä. Samoin sama ilmiö on havainnollistettu Yhdysvalloissa mm. Austinissa, New Yorkissa ja San Fransiscossa ja joissain muissa saman kaltaisissa kaupungeissa. Britannian ohella Euroopassa niin Tukholma kuin Pariisi kehittyvät samaan suuntaan, joskin vähän omilla tavoillaan.
Samasta on merkkejä myös muissa Suomen kivitalojen kantakaupunki alueilla Turussa ja Tampereella, joskin toisenlaisessa mittakaavassa kuin Helsingissä. Niissäkin eletään toisenlaisessa poliittisessa todellisuudessa kuin suuri osa muusta Suomesta. HS:n arvokartalla Helsinki onkin valittujen edustajien perusteella hyvinkin yksinäinen.
Ehkä parhaiten eroa Helsingistä valittujen ja muualta maasta valittujen kansanedustajien eroa kuvaa HS:n vaalikoneessa ollut kysymys nro 24, joka kuului:
”Perinteiset arvot – kuten koti, uskonto ja isänmaa – muodostavat hyvän arvopohjan politiikalle.”
Helsingistä valittujen kansanedustajista 36% oli samaa mieltä, kun muun maan kansanedustajista samaa mieltä oli 77%.
Hesarin arvokartasta voimme katsoa, että Helsinki on suomalaisessa politiikassa varsin vasemmistolainen vaalipiiri. Itse asiassa Helsinkiä vasemmistolaisempi on vain Lapin ja Savo-Karjalan vaalipiirit. Näin ollen Perussuomalaisten keskivertoa oikeistolaisempi poliittinen linja voi täkäläisessä kontekstissä tuntua hyvin oikeistolaiselta. Paitsi vasemmistolainen Helsinki on ennen kaikkea liberaali, liberaali millä mittarilla tahansa mitattuna. Kun tähän oikeistolaisuuteen liitetään Perussuomalaisten konservatiivisyys saadaan kulttuurinen törmäys, jota ei ymmärretä ja Kososen ja Huovisen haastattelua lukiessa ei vältytä ajatukselta ettei edes haluta ymmärtää. Mikäli tämä yhtälön ymmärretään, niin on ymmärretään mekanismin millä oikeistolainen poliittinen linja muuttuu kuplan sisällä asuvan suussa äärioikeistolaisuudeksi.
Mitä asioita tässä sinipunavihreässä -kuplassa sitten nousee esiin tai on syntymässä? Mikäli FT:tä on uskominen, niin vastaus on sama Lontoossa, Helsingissä kuin New Yorkissa. Näissä on syntymässä eräänlainen pukuhipsteri -kulttuurien symbioosi. Kuplan sisällä kovia asioita ovat mm. pyöräily, erikoisoluet, lähiruoka ja kulttuuri. Erityisen rakasta on muut pääkaupungit, ne joissa on samat elämänarvot ja -tavat kuin itsellä on.
Sähköiset viestimet, erityisesti internet on tuonut kaiken liki käsin kosketeltavaksi. Näin näiden alueiden asukkaat henkisesti lähempänä kaltaisiaan muissa pääkaupungeissa, kuin omaa maamiestään 10 km fyysisen matkan päässä.
Yksi yhteinen tekijä näille alueille on ennen kaikkea se, että ovat päässeet nauttimaan globalisaation ja avoimen talouden hedelmistä. Luovan alan uudet työpaikat, kansainväliset rahavirrat ja niiden mukana hyvinvointi kukoistavat pääkaupungeissa ja erityisesti niiden ytimissä.
Miksi niiden asukkaat siis haluaisivatkaan suitsia maahanmuuttoa tai globalisaatiota, kun suuri osa niiden hyödyistä kohdistuu juuri heille? Hyötyjen sijaan globalisaation, maahanmuuton ja monikulttuurisuuden lieveilmiöitä, kuten matalapalkka työt, halpatyöntekijät, töiden siirtyminen kolmansiin maihin, ghettoutuminen, jengiytyminen, rikollisuus tai huumeet eivät kuulu heidän todellisuuteensa. Ne ovat lähinnä paha uni josta joku moukka jossain periferiassa jankuttaa.
Perussuomalaisten puhuessa maahanmuutosta tai sen ongelmista, SoTe asioista, kehitysavusta tai monista muista yhteiskunnallisista haasteita he puhuvat asioista, jotka eivät yksinkertaisesti kuulu tämän sinipunavihreän kuplan kokemuspiiriin.
Tätä sinipunavihreää kuplaa muodostaa noin kolmannes Helsingistä. Tuo kolmannes on kova äänistä ja se ei ymmärrä perussuomalaista ajatusmaailman lähtökohtaa. Se pääsee mediaan tuomaan omaa ajatusmaailmaansa, se tekee mediaa, se hallitsee tai ainakin olettaa hallitsevansa, suomalaista kulttuuria. Se yrittää siksi demonisoida toisin ajattelevia, kuten Perussuomalaisia, käyttäen mm. rasismikorttia, onhan Perussuomalaiset heistä katsoen tavattoman kaukana oikealla. Tämä sulattaa osaltaan perussuomalaisten kannatusta, ennen kaikkea Helsingissä, mutta myös varmasti jonkin verran laajemmin. Tuo kannatuksen sulaminen on syynä, ainakin suurelta osin siihen, miksi perussuomalaisten kannatus Helsingissä on noin kolmanneksen muun maan kannatusta alempi. Vastaavia urbaaniliberaaleja kuplia kun Suomessa ei ole.
Euroopassa, myös Suomessa, on käynnissä jonkinlainen murros, jonka lopputulos on vielä arvoitus. Suomessa poliittinen kenttä näyttää jakautuvan vaali vaalilta yhä selvemmin puolueiden sijasta arvokonservatiiviseen ja arvoliberaaliin leiriin. Yhtenä esimerkkinä on se miten tämä näkyi puolueiden hajoamisena tasa-arvoisen avioliittolain äänestyksessä. Käytännössä siis kaikkien muiden puolueiden paitsi Perussuomalaisten. Olisiko siis pidemmällä ajalla viisasta siirtyä oikeisto – vasemmisto -ajattelusta, konservatiivi – liberaali -ajatteluun? Todennäköisesti olisi.
Samanlainen jakolinja on nähtävissä Ranskan Front Nationalen, Ruotsidemokraattien tai Britannian UKIP-puolueen nousussa. Perussuomalaisiin yhtymäkohtina voidaan nähdä Maahanmuutto ja eurovastaisuus, jotka ovat kaikkien näiden puolueiden pääteemoja. Sen sijaan pitäisi nähdä myös se, että pinnan alla kyse on paljon myös kulttuurieroista. Itse asiassa hyvin syvästä kulttuurierosta, suorastaan kuilusta poliittisen korrektiuden vyöhykkeen ja muiden välillä. Erot näkyvät yhtälailla Teuvo Hakkaraisen toiminnan ja sen arvostelun ja ymmärtämisen välissä, siinä kuin vähemmistöjen oikeuksienkin kohdalla, jollaisena ns. paperittomien terveydenhoito voidaan nähdä.
Internetissä ei ole kovin vaikeaa hahmottaa kansainvälistä kulttuurista arvoliberaalia yhteisöä. Yhteisöä joka ulottuu Yhdysvalloista Eurooppaan. Tämä urbaaniliberaali baywatch elää globaalia elämäänsä sosiaalisen median eri muodoissa sekä ja pääkaupunkien kuplien välisenä turistivirta, jossa kukin kupla hyödyttää lähinnä toista kuplaa. Arvoiltaan varsin yhtenäisessä Euroopassa ei ole totuttu tällaisiin kulttuurisiin vastakkainasetteluihin. Tämän saman syyn takia kulttuurinen törmäys, mikä tulee esiin esimerkiksi vaalien yhteydessä tuntuu Suomessakin niin häiritseviltä, ja omasta vyöhykkeestä etääntyvien seutujen ihmiset vierailta, suorastaan muukalaisilta.
Jos urbaaniliberaalista laitakaupunkien ja vieläkin kauempana olevien maamiesten olemus, ajattelutapa tuntuvat luontaan työntäviltä, niin vatsavuoroisesti samaa toimii toisinpäinkin. Liberaaleihin ja globalisaation hedelmistä nauttiviin kaupunkiytimiin niiden ulkopuolelta katsovat taas näkevät ne arjen ja toimeentulon ongelmista vieraantuneina saarekkein.
Tekstin aiheet:
On todella pistänyt omiinkin silmiini tuo erikoinen harhoiksi kiihtyvä viha, jolla suuri osa Suomea suhtautuu perussuomalaisuuteen. Vihaajat eivät millään kykene näkemään siinä yhtä yhteiskunnallista liikettä muiden joukossa. Sama se, demokratiassa kunnioitetaan vaalitulosta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Perusteellinen pohtiva kirjoitus. Pikkukaupungin keskustassa asuvana ja naapuruston äänestyskäyttäytymisen tuntevana oikeinosuvia oivalluksia. Täällä äänestetään sosiaalidemokraatteja, kokoomusta ja keskustaa. Mutta mitään Helsingin tapaista kuplaa ja perussuomalaisten halveksuntaa ei juuri havaittavissa. Täällä ovat tottuneet elämään vierekkäin niin kommunistit kuin maalaisliittolaisetkin, joten kyllä perussuomalaisetkin joukkoon mahtuvat varsinkin kuin lähes jokainen on samaa mieltä perussuomalaisten maahanmuuttokritiikistä. Jokainen tuntemani ihminen täällä suhtautuu maahanmuuttoon kielteisesti, johtunee suuresta työttömyydestä. Täysin erilainen on helsinkiläisten ystävieni reaktio, kun kerroin äänestäneeni perussuomalaisia. Pari heistä ihan pomppasi pystyyn kauhistuneena, lienen ollut heille ensimmäinen, joka ilmoittaa jotain niin järisyttävää. Kauhistunut huuto ”rasisti” ja hyvä, ettei pantu väliä poikki. Onneksi osasimme siirtää politiikan liian kuumana perunana sivuun. Olin ymmärtävinäni, että kulttuurin suurkuluttajaystäväni ovat Helsingin monikulttuurisuustarjonnan aivopesemiä, kykenemättömiä ajattelemaan asioita konservatiivisesta näkökulmasta. Se siitä mainostamastaan avoimuudesta ja suvaitsevaisuudesta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eikö tästä kupla-aiheesta synny minkäänlaista rehellistä itsetarkastelua persujen suunnalla?
Eihän se nyt oikeasti mitenkään voi olla niin, että vain NE MUUT elelevät kuplassa ja ME oikiat immeiset ei lainkaan. Kullakin porukalla on omat kuplansa ja siellä sitten kuullaan vain omaa autuutta ja uskoa vahvistavia viestejä. Tämä kehitys on helkkarin tyhmää ja sääli Suomen kannalta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Et puhu lainkaan samasta kuin itse plokisti tai kaksi edellistä kommentoijaa. Luulisi suvaitsevaiston sentään hallitsevan debateeraamista sivistyneesti, mutta… ei kai sitten.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ai ei ole samaa aihetta? Jos tarkoitat, että sinusta vain siitä saa puhua, että millaisia NE ovat siellä Helsingissään, niin sitten ei varmaan olekaan. Mutta lukijoissa on varmaan niitäkin, jotka kyllä kykenevät ymmärtämään mitä tarkoitin.
Suomi ei tarvitse minkäänvärisiä eristäytyneitä runkkurinkejä, joissa hekumoidaan NIIDEN kuvitellulla kauheudella ja MEIDÄN viisaudella ja oikeilla arvoilla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ajatteletko samoin muista puolueista/liikkeistä? Eiköhän jokainen niistä tavoittele suurinta mahdollista näkyvyyttä ja valtaa. Se on edustuksellisen demokratian dynamiikkaa. Tällä kertaa vain PS:n jatkojytky, jonka piti olla ”mahdoton”, on järisyttänyt vanhojen puolueiden indoktrinoimia kansalaisia niin juuria myöten, etteivät he vielä kykene hyväksymään vaalitulosta normaalina avoimen yhteiskunnan ilmiönä. Järkyttyneet ajattelevat jopa niin eriskummallisesti, että no. perussuomalaisten pitäisi hävetä saavutettuaan nyt sen mitä tavoittelivat. Tllainen isoveli-asenne ei vaan enää toimi, Suomi on moniarvoinen yhteiskunta. Sulattele asiaa, EM. Myrsky laantuu, ja kuplapuheet ovat menneen kevään lumia jo ensi syksynä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Viittaamistasi asshole-ringeistä puheen ollen en malta olla muistelematta muutaman vuoden takaisia aikojani yliopistolla. Siellä ei ole tapana politikoida avoimesti, mutta perussuomalaisuuden ivailu ja mitätöinti on tavallinen puheenparsi. Ei-perussuomalaisuutensa saa ilmaista vapaasti ohimennen, ja voi miten kaikki indoktrinoidut yhdessä nauravat tällaisille näykkäyksille! Sen sijaan perussuomalaisuudestaan on paras pysyä hiljaa tai puhua vain ehdottomasti luottamassaan piirissä, ettei tule ”merkityksi” (= syrjäytetyksi seuraavan tilaisuuden tullen). Sanoisin että puheet yliopistoista sinipunavihreinä linnakkeina eivät ole silkkaa mielikuvitusta, vaan niissä on vallinnut ylimielinen suvaitsevaiston diktatuuri — toivottavasti ei enää. Tällaisia muistoja palautuu mieleen nyt jatkojytkyn jälkeen, kun useat sinipunavihreät ovat niin havahtuneet purkamaan hätäänsä ”kuplista”. Peiliin olisi terveellistä katsella ja miettiä, olisiko kyse itse aiheutetusta ahdistuksesta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
tietää mistä tässä puhuin. Kun kiltistä tohtorista kuoriutuikin PS, alkoi järjestelmällinen tuominta, johon laitoksen johtokin tarttui ihan ”viran puolesta”. Kellekään Helsingin yliopistossa ei jäänyt epäselväksi, kenet ja mikä oli tuomittava. Viimeksi kai Neuvostoliitossa, lähimaista puheen ollen, on poliittinen ajattelu ollut yhtä itsestäänselvästi kriminalisoitua.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Arvoisa EM. En tiedä kuinka tarkkaan luit tuon, mutta nimen omaan kirjoitin ja vielä vahvensin tälläisen kohdan:
”Näin sillä, että he asuvat omassa kuplassaan ja voidaan sanoa kaiketi, että Perussuomalaiset toisessa kuplassa. Molempien maailman on toisilleen hyvin vieras. Suomalainen yhteiskunta ei yksikertaisesti ole tottunut kyseisen kaltaiseen kulttuuriseen vastakkainasetteluun.”
Tätä taustaa vasten en ymmärrä lainkaan kommentiasi. Ainut tie jota kautta voisin jollain tavalla ymmärtää kirjoittamasi on se, että halut olla itsellesi älyllisesti epärehellinen. Toivon ettei noin ole ja avaat kirjoittamaasi minulle ja muille lukijoille.
Kiitos
TS
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tänään aamulla joukkoliikenteessä kuulin, kun kaksi vanhaa rouvaa keskusteli Hakkaraisesta, että eikö nuhteettomuutta enää vaadita, ja taisivatko puhua myös perussuomalasiten äänestäjistä, en muista, mutta illalla myös joukkoliikenteessä kaksi nuorta naista jutteli, että he mahtavat itse elää omassa kuplassaan ja perussuomalasiten äänestäjät omassaan.
Asiasta puhutaan!
Pääkaupuniseudulla ihmisillä on kova kiire, ja he eivät ehdi ajatella.
Kaupunkiseuduilla ajatteluaika kuluu sosiaalisiin suhteisiin, kun muualla ehtii ajatella asioita (tämä on havaittu tutkimukissakin).
Kaupungissa parhailal alueilla ja hyvissä työpaikoissa ihmisillä menee mukavasti ja silloin heidän ei ole pakko ajatella mitään. Ihmiset eivät halua ajatella ikäviä asioita, vaan mieluummin luulottelevat itselleen, kuinka kaikki olisi hyvin. He eivät uskalla ajatella realistisesti. On kuin Titanicin viimeisellä matkalla, laulu soi, vaikka teollisuus romahtaa, lähiöt ghettoutuvat ja valtio velkaantuu. He myös haluavat uskoa sen mitä pysyäkseen k.o. hyvistä oloista nauttivassa eliitissä pitää uskoa: uusliberalistista propagandaa, ja pitää äänestää kokoomsuta tai vihreitä, tai ei muuten ole trendikäs. Olisi pelottavaa äänestää muita. Parempi olla ajatettelematta asioita. Leimautumisen pelko voi olla niin kova, että ihmiset sulkevat itseltään osan ajatteluvaihtoehdoista pois. Kun ei edes ajattele, niin ei voi edes vahingossa lipsauttaa.
Monet k.o. eliitin jäsenet ovat niin nuoria, että he eivät ole ehtineet havainnoida yhteiskuntaa eivätkä tunen puolueita tai taloutta. Heiltä myös puuttuu yleissivistystä ja erityisesti taloustietämystä. Heiltä myös puuttuu kielitaitoa, että he voisivat lukea ulkomaan lehdistä erilaisia näkemyksiä. Vaikka he voisivatkin lueka, eivät he uskalla,tai he pitäytyvät mieluummin vanhoissa uskomuksissaan, nk. uskomuskeskiössään, jota tukevat ”uutiset” he uskovat heti ja siitä poikkeavat he hylkäävät miettimättä yhtään.
Moni äänestää myös perinteen mukaan; he eivät ole ehtineet ajatella itse mitään.
Maalla hallitseva eliitti etuineen ärsyttää, samoin teollisuuspaikkakunnilla ja ghettoutuvissa lähiöissä, siksi siellä uskalletaan ajatella myös kriittisesti. Näin yleisesti puhutaan kriittisesti, ja ihmiset uskaltavat ajatella ja puhua vapaammin. Kaupungissa ihminen putoaa sosiaalisista verkostoista, jos paljastuu väärin ajattelevaksi ”juntiksi” tms.. Toki myös maalla voi näin käydä, jos vaikka äänestäisi ”väärin”.
Kun on jo huonosti käynyt, uskalletaan olla kriittisiä. Kun itsellä menee hyvin, kuvitellaan, että ei kannata muuttaa menoa. Kun potkut osuvatkin omalle kohdalle, kanta muuttuu.
Kaupungeissa ollaan kiinni hallitsevassa eliitissä, nautitaan eliititin tai sen lähelle kuulumisen eduista, sen palvelijana tai osana, ja joudutaan kumartamaan sitä. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Jos ajattelet ”väärin”, sinut potkaistaan pois tai ainakin joudut syrjityksi.
Ei kaupungissa nk. eliitin alueilla voi sanoa äänestävänsa perussuomalaisia! Kokoomuksen ja vihreiden kannattaminen ei johda syrjintään.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eläkööt kuplassaan, noista viherfemakoista ei tarvitse äijien välittää ! 🙂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti