Suomen tiestön korjausvelka rapauttaa taloutemme
Suomen perunapeltojen, joita toisinaan hauskasti myös tiestöksi kutsutaan, korjausvelka on 2,5 miljardia eli nuppia päälle laskettuna 450 euroa. Tilanne ei parane vaan pahenee, koska tälle vuodelle Väylä-virasto päällystää vain 1 500 kilometriä eli 40% vähemmän kuin viime vuonna. Rahassa tuo tekee 105 miljoonaa euroa.
Tienpidon rahoista päätetään eduskunnassa. Valtion talousarvioesityksestä päätettäessä eduskunta lyö lukkoon myös perusväylänpidolle varatut määrärahat. Päällystystyöt ja tiemerkintöjen uusiminen ovat osa perusväylänpitoa.
Tiestö on jaettu 79 urakka-alueeseen. Alueurakoitsijat vastaavat maanteiden hoidosta Väylän määrittelemän palvelutason mukaan. Tiet on jaettu käytön mukaan hoitoluokkiin, joilla toimenpideajat esimerkiksi lumen auraamisen suhteen vaihtelevat.
Valistunut lukija tajuaa heti, ettei tästä mitään tule.
Suomen tieston kunto heikkenee vuonna 2019 enemmän kuin milloinkaan aiemmin. Perusväylänpidon rahoitus putoaa merkittävästi jo tänä vuonna. Tämä johtaa väistämättä korjausvelan lisääntymiseen myös vilkasliikenteisemmällä tieverkolla.
Suomi on harvaan asuttu maa ja teiden kunnon heikkeneminen näkyy nopeus- ja painorajoitusten lisääntymisenä. Joillakin moottoritieosuuksilla voidaan tulevaisuudessa joutua pitämään talvirajoitukset voimassa kesään saakka. Näin kävi jo viime vuonna Lahden moottoritiellä.
Alussa mainitsemani kokonaissumma, 2,5 miljardia, on helppo säästää.
Tiedätte kyllä mistä.
Jollette tiedä, kysykää Pauli Vahteralta.
Tekstin aiheet:
Jos tiestön korjausvelka lisääntyy tai mikä korjausvelka vaan , niin samallahan se vaikuttaa myös valtionvelkaan rasittavasti !!? Vaikka puhutaan että velanotto on taittunut mutta näinhän aian laita ei ole !?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onneksi sentään hakataan miljarditolkulla rahaa ”tunnin juniin”. Onko tamperelaisilla ja turkulaisilla niin hiton kiire päästä Hesasta pois, että tuon pakokauhun minimoimiseen on pakko ryhtyä?
Epätasa-arvoisintahan on, että noiden unelmien rahat kerätään erilaisin pakkoveroin ja pakkomaksuin, kohta kai seurantalaittein, noilta kurapolkujen kulkijoilta.
Noita valtavia investointeja eivät todella maksa, niistä ehkä jotain hyötyvät, heillä on nautintaoikeus, muilla maksuvelvollisuus.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ilmankos autoilua halutaan vähentää.
Ja väheneehän se, kun ei ole varaa ajella eikä ostaa autoa sen enempää kuin bensaakaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti