Suomalainen koulumaailma rimankaivuuhommissa
Toisen asteen oppilaitoksessa opettajana toimiva ystäväni kirjoitti seuraavan pamfletin suomalaisen koulumaailman tilanteesta. Ilman sen pidempiä johdantoja, kehotan lukemaan ja toimimaan kaikilla tasoilla sen eteen, että pelastumme totaaliselta katastrofilta.
Tasot on, vai tasoton – koulumaailma rimankaivuuhommissa
Suomi on YK:n mukaan maailman onnellisin maa (https://worldhappiness.report/ ), seitsemättä kertaa perätysten. Olemme tehneet kansakuntana oikeita, viisaita ratkaisuja.
Tällä hetkellä onnela on kuitenkin uhan alla. Pisa-tulokset ovat vain jäävuoren huippu, vaikka osaltaan samaa tarinaa nekin kertovat. Itse ongelmainen jäävuori lymyilee sisällä koulutusmaailmassamme, vakavana ja kasvavana uhkana.
Kansan pitää olla jotain erityistä, jotta se voisi menestyksekkäästi asuttaa Suomea, YK:n mallimaata. Asiat eivät tapahdu sattumalta ja kaikelle on syy. Ollakseen erityinen, kansan on oltava niin osaava ja tiedostava kuin voi. Ollakseen osaava ja tiedostava, kansan on oltava koulutettu.
Suomalainen koulutusjärjestelmä on jatkumo, joka alkaa varhaiskasvatuksesta ja jatkuu aina korkeakoulututkintoihin saakka. Vuosikaudet koulutusjärjestelmä on tuottanut taitoa ja sivistystä. Tuloksena on ollut poikkeuksellinen menestystarina – alkeellisesta feodaalivasallimaasta vauraaksi sivistysvaltioksi reilussa vuosisadassa, yhteiskunnan tarjoamalla elämänlaadulla mitattuna yhdeksi maailman kärkivaltioista.
Päätöksentekomme on aidosti demokraattista ja läpinäkyvää, ilman korruptiota ja nepotismia. Suomessa osaavat, koulutetut ja tiedostavat ihmiset päättävät yhdessä yhteisistä asioistaan, suurimman yhteisen hyödyn periaatteella. Vain siten voimme saavuttaa parasta demokratiaa ja aitoa järkeä päätöksentekoon.
Suomalaista koulutusjärjestelmää ihailtiin vielä viime vuosituhannella ja sitä tultiin opiskelemaan monista muista maista, kunnes sitä alettiin uudistamaan aivan vääristä lähtökohdista. Haluttiin korjata jotain, mikä ei ollut rikki. Koulutuksemme on tehtävässään epäonnistunut viime vuosina. Vastuunkantajia ei ole missään. Nyt järjestelmä todella on hajalla ja se pitää korjata. Tulokset heikkenevät jatkuvasti, kuten saamme tiedotusvälineistäkin seurata. Seuraukset näkyvät jo nyt, lisääntyvänä pahoinvointina yhteiskunnassa, sekä kasvavina julkistalouden kustannuksina.
Alhaisen syntyvyyden maassa, jossa väestö ikääntyy kovaa vauhtia, ainoat selviytymiskeinot ovat pääoman ja työn tuottavuuden paraneminen, sekä työperäinen maahanmuutto. Joko tai, mieluiten molemmat, mutta muita vaihtoehtoja ei ole. Kaiken kannattelu on jatkuvasti harvempien hartioilla. Kannateltavien joukkoon puolestaan olisi tunkua. Jatkuvasti velaksi ei ole mahdollista elää, eivätkä muut valtiot halua suomalaisia elättää. Koulutuksen alennustilasta tulee velkaista hintaa, jonka maksaa tulevat sukupolvet.
Me emme tule jatkossa menestymään, jos koulutusjärjestelmä ei toimi. Tällä hetkellä trendi on selvä. Suomi on nyt tiellä, joka johtaa hyvinvointivaltion alasajoon, kiihtyvällä nopeudella. Ongelmat ovat olemassa ja onneksi niistä kirjoitetaan ja puhutaan. Valitettavasti puhutaan ja kirjoitellaan paljon myös vääristä asioista ja syyllisiä haetaan vääristä paikoista.
Ongelmana ei ole rahan tai opettajien osaamisen puute. Rahaa koulutukseen kaatamalla vaikeudet eivät myöskään mene pois. Tarvitaan parasta tietoa ja osaamista päätöksentekoon. Samoja virheitä ei ole varaa enää jatkaa.
Suomalaiseksi synnytään ja suomalaiseksi tullaan. Jokainen voi olla suomalainen. On kuitenkin tarpeen muistaa, että suomalaisena oleminen ja menestyksemme on erityinen juttu. Se vaatii erityisosaamista, jota ei voi saada ilman yhteistä koulutusta ja koulutuksen arvopohjaa. Globaalissa menestyvässä valtiossa asukkaat ovat yhtenäinen joukko eritaustaisia ihmisiä, jotka voivat olla erimielisiä asioista, mutta kunnioittavat edustuksellista parlamentarismia.
Suomessa toteutetaan koulutuspolitiikkaa, joka perustuu vääränlaiseen ihmiskuvaan: lapset ja nuoret ovat vain harvoin itseohjautuvia ja omatoimisia. Lähestulkoon kaikki eivät ymmärrä kantaa huolta huomisesta, tai rakentaa omaa tulevaisuuttaan. He eivät ymmärrä enää riittävästi oman tekemisen yhteyttä omaan tulevaan sosioekonomiseen asemaan, uramahdollisuuksiin, tai elämänlaatuun ylipäätään. Nuoret ovat usein näköalattomia ja päämäärättömiä ja juuri siksi he tarvitsevat meidän apuamme. Vastuu oppimisesta ei voi olla pelkästään oppijalla, vaan yhdessä myös kodeilla ja kouluilla.
Vaatimustason lasku on ollut myrkkyä koulutuksen tuottamalle osaamiselle. Olemme antaneet liiaksikin vallan lapsille ja nuorille itselleen. Osaamisella ei ole enää niin väliä, kunhan on jotain. Hyvä jos on edes yrittänyt, tai ollut yrittävinään. Oppijat saavat pitkälti päättää itse omasta osaamistasostaan, ja opettajat joutuvat olemaan kiitollisia kaikista tuloksista.
Hyvät opiskelijat pärjäävät aina, mutta erot heikoimpiin repeytyvät parhaillaan ylipääsemättömiksi railoiksi. Kaikkien ulottuvilla olevaan koulutukseen perustuva mahdollisuuksien tasa-arvo on pian muisto vain. Tuloksena tulee olemaan eriarvoisuuden lisääntyminen ja uudenlainen luokkayhteiskunta.
Ongelma ei ole vain 2. asteella ammattikouluissa tai lukioissa, vaan koko järjestelmässä. Juurisyyt ovat siinä, että lapsi etenee toistaitoisena vuodesta toiseen, ilman todellista osaamista.
Säälivitoset ovat tämän ilmiön, ruton, näkyviä paiseita. Asiat monimutkaistuvat ja ongelmat kertaantuvat. Eteneminen ilman osaamista on väärä viesti. Niin heikosti on vaikea edes suorittaa, etteikö se riittäisi vitoseen.
Lapsen kasvaessa haasteet lisääntyvät. Luokkien vaihtuessa varhaiskasvatuksesta ja eskarilta ala-asteelle ja edelleen yläkouluun, lapsen minäkuva alkaa rakentua sen ajatuksen päälle, että minä en osaa ja minä olen huono. Tämä vaikeuttaa muun muassa kielitaidon ja sosiaalisten taitojen oppimista, koulutaitojen kehittymistä ylipäätään. Tämä puolestaan on vain inhimillistä kääntää niin, että koulutus ei kiinnosta ja järjestelmä on vihamielinen, sekä tietenkin ihan paska. Yhteiskunta ei ole minun puolellani -ajatusmalli on ymmärrettävä defenssi itsensä ulkopuoliseksi tuntevalta. Ja mikä erityisen huolestuttavaa, samanhenkiset löytävät toisensa, saaden toisiltaan hyväksyntää ja turvaa.
2. aste tuottaa tasaisena virtana uusia merkonomeja ja muita ammattilaisia. Nuoria, joiden pitäisi olla valmiita siirtymään työelämään, tai jatkamaan korkeakouluopintoihin. Tämä on se kaunis ajatus, mutta tosiasiassa ongelmien juurisyy: 2. asteen rahoitusmalli ruokkii väärää ajatusta. Rahaa tulee valmistuneiden tutkintojen lukumäärän perusteella, ei objektiivisilla laadun ja onnistumisen mittareilla.
Yhtälö on huonoin mahdollinen ratkaisu laadukkaan koulutuspalvelun tuottamiseen. Ja samalla minkä tahansa julkishyödykkeen tuottamiseen. Valmistuneiden lukumäärä takaa rahoituksen ja tuotteen laadusta päättää tuottaja ilman objektiivista laadunvalvontaa? Rimaa voi rauhassa laskea alas.
Kaikkein ongelmaisimmat nuoret eivät enää vaivaudu käymään koulussa, ja jos tulevatkin kouluun ovat tunneilta jatkuvasti myöhässä. Tunneilla ei kuunnella, vaan levottomina häiriköidään opetusta. Osaamista ei synny. Samalla työrauhaongelmien kanssa tuskailevat opettajat joutuvat pinnistelemään säilyttääkseen edes jotain tasoa opetuksessa. Hyvätkin opiskelijat turhautuvat.
Nämä asiat eivät kuitenkaan enää muodostu esteeksi etenemiselle, tai edes valmistumiselle. Ratkaisuksi asioihin on valittu tässäkin ”hyväksi” havaittu riman laskeminen. Lähiopetuksessa ei ole pakko käydä, riittää että on kurssilistalla. Koska arviointi perustuu osaamisen arviointiin ja alin läpimenevä taso virallisten kriteerien mukaan on ”osaa ohjatusti -taso”. Tämä ongelma koskee nimenomaan ammatillisia taitoja ammattikoulussa.
”Osaa ohjatusti” on yleisenä ratkaisuna ja arviointiperusteena melkoinen paholaisen keksintö, mahdoton yhtälö hyvälle tulokselle. Sitä ei tulisi yhteisen edun, tai liioin yksilönkään edun nimissä käyttää, kuin aivan tarkoin harkiten ja poikkeustapauksissa. On hyvä muistaa, että melkein kuka tahansa osaa melkein mitä tahansa ohjatusti.
Yhä useampi nuori valmistuu avuttomana ja tietämättömänä. Puutteita on kieli-, luku- ja kirjoitustaidoista lähtien lähestulkoon kaikissa kriittisissä taidoissa. Ammattiosaaminen on isolla joukolla valmistuneita hyvin rajallista ja sitä murheellisesti täydentää puutteelliset elämänhallintataidot. Kaikkien nuorten jatko ei tule olemaan niin ruusuista, kuin se voisi olla. Yhteiskunta eriarvoistuu ja pahoinvointi lisääntyy.
Rahoituksesta päätettäessä pitäisi tiedostaa alenevan rajahyödyn käsite ja vaatia toimijoilta parempaa tuottavuutta, eikä pelkästään määrällisillä, vaan myös laadullisilla mittareilla. Jos toimitaan viisaasti, säästämme paitsi koulutuksesta, myös huonon koulutuksen seurannaiskustannuksista.
Rahoituksen tulee perustua opiskelijamääriin, eikä valmistuneiden määrään. Tällä hetkellä eniten kouluja työllistävät kaikkein haastavimmat nuoret, joista kuitenkaan rahoitusta ei tule, jos ei heitä saada valmistumaan. Tämä on se paradoksaalinen asetelma, joka johtaa rimojen laskemiseen. Ja lopulta, kun ei voi enää laskea, maahan kaivuuseen.
Yksi ratkaisu voisi olla antaa kokonaisten tutkintojen sijaan osatutkintoja. Se on todistus suoritetuista opinnoista 2. asteella. Niitä voidaan sitten hyväksi lukea, kun henkilö palaa opiskelijaksi opiskelutaidoiltaan valmiimpana tai motivoituneempana.
Hyvä kuitenkin muistaa, että mitä enemmän haasteita lapsella tai nuorella on, sen paremmin meidän pitää onnistua auttamisessa. Aina ei opettajien oma osaaminen riitä ja näihin tilanteisiin tarvitsemme erityisosaamista ja resursseja. Erityisen tuen todellinen tarve tulee kuitenkin pystyä tunnistamaan nykyistä paremmin, jotta resurssit voidaan kohdentaa sinne, missä niitä eniten tarvitaan. Esimerkiksi kännykkäriippuvuus, tai ylipäätään puutteelliset elämänhallintataidot, eivät voi olla automaattisesti erityisen tuen perusteita, vaan vastuuta lasten ja nuorten kasvatuksesta on syytä palauttaa takaisin kouluista koteihin. Erityinen tuki väärässä paikassa on kuin vääränlaista rakkautta – karhunpalvelus, joka hoitaa oireita, mutta ei itse sairautta.
Kun vaaditaan enemmän, saadaan enemmän. Rimat pitää kaivaa maasta ja korjata samalla suomalainen koulutusjärjestelmä sen alennustilasta. Apuna viisaus ja osaaminen, jotka meillä on jo vuosikymmenet ollut, mutta joita emme jostain syystä enää kunnioita.
”Non scholae, sed vitae discimus” – emme opiskele koulua vaan elämää varten. Pelkillä todistuksilla ja tutkinnoilla ei ole mitään arvoa, jos niiden takana ei ole todellista osaamista. Olemme matkalla tilanteeseen, jossa koulutusjärjestelmä tuottaa lisää tutkintoja ja titteleitä, mutta samalla jatkuvasti vähemmän ja vähemmän varsinaista osaamista.
Tutkinnot ilman osaamista ovat kuin keisarin uudet vaatteet: kaikki ihastelevat, kuinka paljon ja hienoja tutkintoja meillä onkaan. Vaarana on tutkintoinflaatio, tutkinnon arvon alenema. Oppivelvollisuuslaki määrää oikeuden ja velvollisuuden osallistua opetukseen. Se ei takaa oikeutta tutkintoon. Tutkinto ei voi olla pelkkä todistus, jonka saavat kaikki. Se pitää ansaita.
Suomalaisuus on erityinen juttu. Sitä voi opettaa ja se pitää oppia.
Tekstin aiheet:
-Kuri ja järjestys kouluun
-Kännykät pois kouluista !
-Homotus pois kouluista !
-Suomessa on yksi virallinen uskonto Kirkko sitä ei tarvitse korostaa eikä kieltää (maassa maan tavalla ,jos ei kestä kuunnella niin laittakoot sellainen kädet korvien eteen) Mutta jos niitä juttuja on tuhansia vuosia höpötetty niin antaa höpötyksen jatkua vaan…
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Unohtui vielä muuta ma tärkeä juttu
– Ilmaston muutos Propakandan höpötys myös pois Kouluista.
Turha niitä on pikku pentuja sellaisilla asioilla sekoittaa ja elokapinalle lisä jäseniä hankkia ja huume maailmaan näin heitä ajaa
-Lapsille pitäs ensimmäiseltä luokalta asti tehdä kunnollinen yhteiskunta tiedon opetus missä opetetaan miten omatalous,kuntien talous,valtion talous houdetaan niin ettei velkaannu ja tule konkurssia.
-Lapsille pitäs opettaa mistä sähkö tulee
-lapsille pitäs opettaa mistä öljy tulee ja miten puhtaasti nykyajan polttomoottori autot polttoaineen polttaa ja ssasteet talteen ottaa.
Jos ei lapsille totuutta kerrota niin niistä tulee näitä paska perse kommunisti huume hörhöjä ja sosiaali pummeja ja elokapinallisia
PITÄS OPETTAA MORAALIA,TALOUTTA JA MITEN ELETÄÄN SOTIMATTA.
Nyt tehdään kaikki päin vastoin.
sitä saa mitä tilaa….ei ihme että sosiaali kulut nousee ja huume kuolemat lisääntyy ja valtio velkaantuu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos Opetaan lapsille MORAALIA ! se ehkäisee kaikilta lieve ilmiöiltä mm.
-Viher-kommunismilta
-Homostelulta
-Valaksi elämiseltä
-Sosiaali pummaukselta
jne……
Tämä maa menee konkurssiin jos lapsille ei opeteta moraalia !
Kun on moraaali päässä lapsikin tajuaa että vientituotteita pitää tehdä enemmän että saamme valuutta tuloa maahamme jotta voimme maksaa valtion velat ja että julkisen sektorin kuluja ja sosiaali kuluja on leikattava ,että saamme lisää investointeja vientituote teollisuuteen jne… Tajuaahan ne Kiinalaisetkin tämän !
Viher-Kommunismi sateenkaari -elokapina ideologia takoo juuri päinvastaista moraalin kadotusta lasten päähän !
Tähän on saatava muutos !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tärkeintä on oppia suomea (tai ruotsia).
Pakollinen suullinen kielikoe ennen ykkösluokalle menoa.
Mamujen tehtävä on itse opetella kieli, jos tänne tunkevat. Ei ole suomalaisten tehtävä opettaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jotain, kuria / järjestystä on pakko, alkaa löytymään !?!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Voiko Suomi Euroopan jalan jäljissä jatkaa lasten Homotusta ja Yleistä moraalin rapppeutumista jos Trump voittaa vaalit ja Amerikkaan tulee moraali ja järki vallelle .
Pitää muistaa että Brick maissa joka edustaa yli puolta maailman väestöstä on moraali käsityksen paljon paremalla mallilla kuin Suomessa ja Euroopassa.
Tämä moraali menetys on paljon suurenpi asia kuin lasten uhraus.Se aiheuttaa sodat ja maiden talousten romahamisen ja valtioiden velkaantumisen ja sitä kautta kaikki sote säästöt ym. mitä Suomessakin nähdää jo nyt .
KAIKKI ON MORAALIN RAPPEUTUMISEN SYYTÄ !
Se on perus syy mistä kaikki paska johtuu.
Ei Venäjäkään halua että Sateenkaari liputtajat (Eu) saisi Ukrainan jossa väestöstä 30 % on Venäläisiä .
TOIVOTAAN ETTÄ TRUMP VOITTAA JA SUOMIKIN PALAA MORAALIN TIELLE ILMAN SOTAA
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Trump saattaisi saada rauhan aikaan Ukrainassa. Pitäköön Putin Itä-Ukrainan siellä majailevat venäläiset. Ja antaisi Ukrainan elää rauhassa sen jälkeen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vanha kunnon kansakoulu takaisin ja elokapina vankileirille telttamajoitukseen ravintona vettä ja ruisleipää. Vuoden istuskelu saattaisi tuoda järkeä kalloon
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Myös tyttöjen pakkohuputus kiellettävä. Jokainen voi kotonaan pukeutua vaikka lakanaan ja päärätteihin, mutta ei kouluissa (eikä työpaikoilla).
Uskonnolliset symbolit
EU-oikeus: Työnantaja saa kieltää islamilaiset päähuivit
EU:n tuomioistuimen päätöksellä voi olla suuri merkitys uskonnollisuuden näkyvään ilmaisuun Euroopassa.
https://yle.fi/a/3-9509355
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Huivikielto Suomen kouluihin.
https://www.suomenuutiset.fi/purra-suomen-seurattava-itavaltaa-huntu-huivikiellon-maaraamisessa/
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tässä on pohjanoteeraus Yhdenvertaisuusvaltuutetulta:
Yle: Jeesus yllätti perheenäidin koulun konsertissa – kaupunki joutuu maksamaan 1 500 euron korvauksen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010801991.html
Tuhannet Suomen koululaiset joutuvat päivittäin katsomaan luokassaan muslimityttöjen ”uskonnollista” pukeutumista (vaikka Koraani ei sanallakaan puhu pakkohuiveista).
Eikö tämä ole syrjintää?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Toivottavasti Yhdenvertaisuusvirasto ja tasa-arvovastaava yhdistetään.
Ainakin nykyinen yhdenvertaisuusvaltuutettu Kristina Stenman tuskin jatkaa ja toivottavasti tilalle saadaan joku suomalaisia suosiva henkilö.
Itse olen sitä mieltä, että lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen oli väärä valinta Leena Mereltä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Myös sisäministeriöön on tulossa uusi kansliapäällikkö nykyisen Vihreiden nimittämän Kirsi Pimiän jälkeen. Ja Pimiän jälkiä sitten korjaamaan.
Toivotaan, että tulee henkilö, joka saa rotia Migriin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sisäministerin tulisi johtaa ministeriötään ja kansliapäällikkö on hieman sama kuin armeijaorganisaatiossa esikuntapäällikkö.
Kansliapäällikkö ei lähtökohtaisesti vaihdu vaalituloksen perusteella, ja jos kyseessä on heikko ministeri, vaaleissa vaihtumaton kansliapäällikkö johtaa muiden virkamiesten kanssa ministeriötä, ministerin ollessa kumileimasin. JA JÄLKEEN KERRAN MITÄÄN MUUTOSTA EI TAPAHDU! TÄMÄKÖ ON DEMOKRATIAA, JOSSA KANSAN TAHTO TOTEUTUU ÄÄNESTÄMÄLLÄ?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Uutta ei ole vielä valittu, mutta virkaan hakijalista on nähtävillä.
1.2.2025 astuu uusi virkaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tässä lista:
https://intermin.fi/-/sisaministerion-kansliapaallikon-virkaa-hakee-26-henkiloa
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eipä näy Kirsi Pimiää listalla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sama valtuutettu Homottaa Lapsia !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Persujen on vaadittava että tuollaisten sateenkaari ideologiaa ihannoivien valtuutettujen virka lopetataan ja syytetään pedofilian lietsomista heitä.
voidaan epäillä että ne käyttää homotusta keppi hevosena pedofiliaan ja Huume hörhöyteen !
Tilastoista voi tarkistaa helposti onko näillä yhteyttä vai ei ? (vaikka tilastojen tekokin on kielletty)
Voidaan esim. tutkia ylittääkö homo-pedofiilien määrä hetero -pedofiilien määrän Kanta suomalaisten keskuudessa .
Tukimus on helppo tehdä lasketaan onko pedofiilin määrä tapauksissa jotka on kohdistunut samaan sukupuoleen suurempi kuin >Homojan määärä väestössä siis jos homoja on esim. 3 % kansasta
niin jos samaan sukupuoleen kohdistuvat pedofilia tapaukset ylittää tämän prosentti määrän niin silloin pedofilia on yleisempää homojen keskuudessa. Näin helppo tutkimus on tehdä.
Tietenkin näitä tutkimusten tekoa on haitataan lailla ja salataan ja julistetaan salaisiksi oikeudenkäyntejä yms..
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tällaisen tutkimuksen teon jälkeen persut voisi vaatia lakia lapsille homo prokandan kiletävästä laista Suomeen.
Eikö joku nuori Persu voisi väitellä tohtoriksi tästä aiheesta ?
Vaikka aihe on tabu ,eikä siitä saisi puhua niin onhan se yhteiskunnalllisesti ja moraalisesti tärkeä asia jos sillä saadaan ehkäistyä rikollisuutta ! Pedofilia on rikos !
ja huumeiden käyttö myös.
Se on selvää että Viher-vasemmistolainen ideologia suojelee näitä rikoksia siksi tutkimuksen tekijä pitäisi olla puolueeton siis Persu !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Helsingissä heterojen synnyttämät hetero lapset joutuvat kuuntelemaan homo Propakandaa koulussa jälki istunnon uhalla !
Vain pieni osa lapsista sateenkaari liputtaa !
(Siis ihmis paskaa haistattaa heteroilla)
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei pitäisi tästä seksuaalikysymyksestä hirvittävästi ”meluta”. On aivan sama, onko ihminen hetero, bi vai homo. Lähtökohtaisesti kaikki jollain tasolla bi. On hyvä, että vihervasemmisto ei pysty omimaan ihmisten seksuaalisuutta!
Mitä tulee kouluopetukseen, sen tulisi kaikilla aloilla perustua faktaan. Itsestään selvyys, joka valitettavasti ei ole nykyää itsestään selvyys.
Seksuaalikasvatus tulisi jättää vanhemmille. Sitä ei tulisi ”tuputtaa” ja ei ehkä kuulu vielä ala-asteelle. Myöhemmässä vaiheessa kouluilla ehkä tärkeintä valistus koskien suojautumista sukupuolitaudeilta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mankuta maaraa,kannatettava ehdotus.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Pistäydyin aamulla Lidlissä. Heti ovella oli vastassa langanlaiha n. 1,20 m somalityttö. Luulin ensin, että kyseessä oli Halloween tapahtuma, kunnes näin tytön selässä Lidl sanan ja kait oli kyseessä Tettiläisten työhön tutustumistapahtuma. Reippaita nuoria koululaisia purkivat tavaroita iloisena hyllyihin, mutta tällä tytöllä oli valtava, musta huivi pään ympärillä ja jatkui polviin asti. Työnteosta ei tullut mitään, kun jatkuvasti täytyi taitella huivin kanssa. Huivi oli koko ajan tiellä. Herää kysymys, kuinka nämä muslimitytöt/naiset pärjäävät työelämässä.
Mikse työnantaja puutu vaatetukseen, joka ei vastaa oikeaa työnkuvaa?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei virallinen, vaan suurin uskonto.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tänään oli uutinen että Jeesus laulusta korvauksia lapselle !
-Samaan aikaan saa homottaa kouluissa lapsia homoja kiertää puhumassa paskaa lapsille palkan edestä,lapsille jotka ei saa naida edes hetero seksi ikänsä puolesta ! Miksi niille pitää persesilmään nussimista mainostaa yhteiskunna rahoilla?
-Koulut järjestää konsertteja joissa esiintyy tunnettu Huumehörhö
Näin ainakin Helsingissä menetellään,tämä hulluu on vaarassa levitä koko Suomeen jos mitään ei tehdä !
On tämä Saatanan sairas maa
PERSUT NYT NYRKKI PÖYTÄÄN TÄMÄ HULLUUS ON LOPUTTAVA !
LAPSET PITÄÄ JÄTTÄÄ RAUHAAN, PERSUJEN ON VAADITTAVA !
Ei se ihme ole että sota on tulossa ! Selkä saunan tällainen maa tarvii jos ei itse tajuta järkiin tuleen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On se kumma, että kristinusko on niin ”vaarallinen”. Armeijassakin ennen paraateihin kuuluvaa saarnaa saavat ateistit poistua muodosta.
Asia nyt vain on niin, että saarna kuuluu paraateihin ja rukoilkaamme sekä amen ovat sulkeisharjoitusohjesäännön komentoja.
Silloin kun armeija oli vielä ARMEIJA eikä aikuisten lastentarha eräs kirkkoon kuulumaton esitti kysymyksen osallistumisesta paraatin kirkolliseen osioon. Jääkärille vastattiin, että: ”Kun tulee käsky RUKOILKAAMME, kantapäät yhteen ja katse maahan. Se on velvollisuutenne sotilaana. Se taas on oma asianne jos mieluummin kuin kuuntelette sotilaspastorin puhetta, unelmoitte edessä olevan tupakaverinne hyvännäköisestä takapuolesta!”
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nykyiseltä opetusministeriltä on turha odottaa yhtään mitään. On täysin mamuttaja ja haluaa lisää maahanmuuttajia kehitysmaista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tuskin tästä alennustilasta edes päästään, ellei rehellisesti ja avoimesti analysoida sitä, miten tähän on tultu. Siis minkä ideologian suurenmoisessa ja erehtymättömässä valossa ennen niin mainiosti toiminut opetus- ja kasvatusjärjestelmä pilattiin tai suorastaan tuhottiin. Ja siinä analyysissä ei todellakaan ole syytä sääliä ketään tai mitään tahoa. Kyse on kuitenkin ihan omasta tulevaisuudestamme.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Peruskoulu. Se on se ongelma. Ajateltiin, että jokaiselle tarjotaan tasapuolinen oppiminen, mutta kun kaikki eivät opi tasapuolisesti.
On ongelmia kielellisesti (maahanmuuttajataustaiset), on ongelmia motivaatiossa ym.
Jos ei pärjännyt ennen, sai ehdot tai jäi luokalleen. Nyt kaikki päästetään läpi, vaikka kirjoitustaito, lukeminen ja laskeminen on hukassa.
Ongelmat ovat syntyneet viimeisten 30 vuoden aikana. Ja mitä silloin tapahtui? Haittamaahanmuutto alkoi ent. Neuvostoliitosta. Ja lisää tulee päivittäin kehitysmaista ja tietystä uskonnosta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kuinkahan paljon Suomen valtio maksaa ja kenelle,tuosta onnellisuus tutkimuksesta.Minulta eikä varmaan monelta muultakaan,niinkutsuttuun vähävaraisiin kuuluvalta ei ole kysytty,että oletko onnellinen elämääsi ja sen nykytilanteseen?Jos kysyttäisiin,niin palaute olisi niin arkaluonteista,että sitä ei tutkimuksessa käytettäisi hyväksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei ole olemassa mitään pysyvää suomalaisuutta, jota opetetaan. Ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan. Se tietysti on kaikille ns. selvää pässinlihaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tulee aina olemaan kaltaisiasi typeryksiä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jäi vaivaamaan tuo lause, että suomalaiseksi voi oppia ja suomalaiseksi tullaan. Meillä on jo nyt rinnakkaisyhteiskuntia, jotka ovat täynnä ihmisiä, joista ei koskaan tule suomalaisia, heidän maailmansa on teokratia, heidän lakinsa tulevat allahilta, eivät he osaa oppia demokratiaa, koska heidän ns. uskontonsa asettaa heidät kaikkien muiden yläpuolelle. Islam tuhoaa kansallisvaltion ja demokratian.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Siksi pitää ihmetellä Migrin toimintaa. Miksi Migri päästää maahan niin paljon muslimeja? Ympäri Eurooppaa on nähty, että muslimit eivät sopeudu kristittyyn yhteiskuntaan ja silti muslimien määrä senkun kasvaa.
Turvapakanhakijoita muslimimaista? Mikseivät hae turvapaikkaa islam maista?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos hiiri syntyy hevostallissa, siitä ei koskaan tule hevosta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onneksi sitä vastoin seimessä syntynyt voi olla Jumalan poika ja kertoa suvaitsevaisuuden ja moniarvoisuuden ainutlaatuisesta tarpeesta ja positiivisesta merkityksestä ihmiskunnalle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Valitset mieluummin islamin ”suvaitsevaisuuden” ja islamille kuuluvat erityisoikeudet. Kristinusko puhuu yhdenvertaisuudesta Jumalan edessä ei kuten Allah muslimien erityisasemasta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sisälukutaito on hyväksi. Kokeile sinäkin. Siis vielä kerran, josko kertaus auttaisi ymmärtämään suomen kielen sanoja: ’Onneksi sitä vastoin seimessä syntynyt voi olla Jumalan poika ja kertoa suvaitsevaisuuden ja moniarvoisuuden ainutlaatuisesta tarpeesta ja positiivisesta merkityksestä ihmiskunnalle.’
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
JORE,
Aurinko paistaa ulkona, mene pienelle happihyppelylle ensilumeen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
🙂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On se joskus ollut mahdollista, liitukaudella noin 100 miljoonaa vuotta sitten otuksien esi-isät ovat voineet risteytyä eri suuntiin, joku hiireksi ja toinen hevoseksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, ja ihmislajistakin voi kehittyä nautoja tai muita märehtiviä tulevaisuudessa, etenkin ne, jotka ovat siirtyneet vegaaneiksi. Muinaisia luurankoja, hautalöydöksissä, voidaan ruokavalio voidaan määritellä luuston isotooppien avulla. Vahvimman muinaisen sotilaan luuston isotooppi tutkimukset osoittavat suurempaa typenisotooppeja, joka kertoo liharavinnon syönnistä jne. Vegaanisuus kertoo siitä, että ollaan menossa pedosta mieluummin saaliseläimen suuntaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin on, muinaiset luurangot kertovat myös luuntiheyden avulla, ketkä ovat saaneet kunnollista ruokaa, ja luuston hauraus on seurausta vähäravinteisesta kasviruoasta, joka näkyy varmasti jo tänä päivänä ihmisten kunnosta, joskaan luuston kuntoa ei juurikaan erota päältä päin, perästä kuuluu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mutta jos hevonen syntyy hiirenpesässä,niin siitä tulee silti hevonen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti