Markkinointia, hiilineutraaliutta ja korulauseita
Lappeenranta on rajakaupunki, hyvässä ja pahassa. Meillä on Euroopan ulkoraja ja meillä on vertaansa vailla oleva historia. Meillä on metsää silmänkantamattomiin ja puhdas Saimaa – matkailu on siis yksi valteistamme. Osaammeko hyödyntää sitä tarpeeksi? Muistammehan markkinoida venäläisten turistien lisäksi myös kotimaisille matkailijoille?
Uudet opiskelijat pitävät Lappeenrannan niukasti ainoana muuttopositiivisena kuntana maakunnassa. Emme valitettavasti pidemmän päälle pärjää sillä, että koulutamme opiskelijoita jotka valmistuttuaan häipyvät maailmalle. Ymmärrämmehän pitää kiinni täällä asuvista tulevista ja nykyisistä osaajista, sekä luoda edellytyksiä kaupungin ja maakunnan elinvoiman kasvulle? Lappeenranta on iso kaupunki, sen halkaisija on nelisenkymmentä kilometriä. Työssäkäynnin perusedellytys on yksityisautoilu, jota tukee joukkoliikenne. Liikkuminen tänne ja täällä on yksi Lappeenrannan ja Etelä-Karjalan elinvoiman edellytyksistä, sen sujuvuudesta huolehtiminen on yksi tulevan valtuuston tärkeimmistä tehtävistä.
Miten sitten huolehtia liikenteen sujuvuudesta näinä hiilineutraaliutta vaativina aikoina? Lappeenranta on vihreäksi julistautunut kaupunki. Lappeenrannan LUT-yliopisto tekee ensiluokkaista työtä uusien ympäristöinnovaatioiden parissa, ja sen hedelmistä toivottavasti myös kuntalaiset pääsevät jatkossa yhä enemmän nauttimaan. Meillä on varaa olla esimerkkinä. Jos kuitenkin haluamme aidosti kantaa vastuumme ympäristöasioissa, vastaus ei hiilineutraaliutta hakiessa ole kiinalainen aurinkopaneeli tai sähköbussi. Voi tulla sekin aika eteen, että akkumetalleja louhitaan meille tärkeistä maisemista ja sitä en halua.
Uskon, että tavallinen lappeenrantalainen haluaa lopulta vain turvallisen ympäristön, sujuvan arjen, kohtuulliseen verorasituksen ja säädylliset elämisen kustannukset. Ei korulauseita, vaan yksinkertaisia hyviä asioita.
Tekstin aiheet:
Lappeenrannassa ei kannata hikoilla hiilidioksidin suhteen, Venäjältä tulee vain minuuteissa korvaavaa hiilidioksidia tilalle monikertainen määrä, kun tuulet osuu kohdalleen. Sama koskee rikki ym. muitakin, kuten metsäpalojen savuja. Venäjälle ei kannata olla mallimaana, sillä ei ole mitään merkitystä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yksi keino voisi olla vanhojen autokauppojen purkaminen, sitten uusien autokauppojen rakentaminen kaksikerroksiseksi tai neljäkerroksiksi samaan tapaan kuin ne olisivat parkkitaloja. Tämä olisi periaatteessa helppo keino järjestää lisää tilaa luonnolle(hiilinielun lisäämiseksi) tai muille rakennuksille.
Lappeenrannassa ja useimmissa muissakin kunnissa, useimmat nykyiset autokaupat ovat maanpinnalla(ilman toista kerrosta) ja niiden ympärillä on isot parkkipaikat jotka ovat täynnä autokaupan myynnissä olevia autoja. Raha toki on sitten asia erikseen.
Toinen olisi uusien ravintoloiden rakentaminen niin, että niiden kattojen päällä olisi ravintolaterassit. Näin maanpinnalle jää enemmän tilaa luonnolle tai muille rakennuksille.
Autokannan uusiutuminen vähentää liikenteen päästöjen määrää riippumatta siitä, että ovatko ne sähköautoja vai polttomoottoriautoja. Nykyajan polttomoottoriautoissa on jo paljon parempi hyötysuhde kuin 2001 ja vanhemmissa autoissa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ajatuksena ihan hyvä, ongelma on siinä, että autokaupoilla usein myös huoltotoimintaa, eli näitä yhdistelemällä vaikka maahantuojien kohdalla taloista tulisi valtavia, ja maahantuojat ovat vastuussa myös autotehtaille, merkkihuollot. Totta kai jobbareita voidaan tiivistää, josko ne ovat niin varakkaita, että alkavat osakkaaksi johonkin miljoona rakennusprojektiin, ja vuokralaisena on katsottava halvempia kaupunkien laitamien käytöstä poistettuja rakennuksia, joilla muutoin ei olisi käyttöä. Sama ”ongelma” on muissakin maissa, laitakaupunkien laidat ovat täynnä autokauppoja ja muuta sekalaista kauppiasta. Elämme nyt tällaista aikaa. Kun tila käy vähiin, vanhaa puretaan ja uutta tilalle.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sähköautoihin verrattuna muita hyviä vaihtoehtoja ovat biokaasulla(bifuel autot) toimivat autot. Toinen hyvä vaihtoehto olisi Flex fuel autot=FFV eli E85 (jotkut jopa E100) polttoaineella toimivat autot jotka kykenevät toimimaan tarvittaessa pelkällä bensallakin. Päästöt ovat etanolilla vähäisempiä kuin bensalla tai dieselillä vaikka etanolia kuluukin enemmän. Etanolia on helppoa valmistaa useista kymmenistä erilaisista raaka-aineista mukaanlukien myös uusiutuvista raaka-aineista.
Lappeenrannan seudulla on paljon maatiloja. Lehmien lannasta olisi mahdollista valmistaa biokaasua(metaania) mitä pystyisi hyödyntämään liikenteen lisäksi myös sähköntuotannossa, lämmön tuotannossa, ruoan valmistuksessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti