Taksialan sääntelyn höllentäminen on hyvä asia maaseudulla
Ensi vuonna voimaan tuleva laki vapauttaa taksialan kilpailua ja poistaa lupakiintiöt. Asian käsittelyn yhteydessä oppositio huuteli Eduskunnassa kurkku punaisena syrjäseutujen kärsivän uudistuksesta, kun päivystysvelvoitteet loppuvat. Tämä lähinnä huvitti, sillä demarit eivät ole aikaisemmin mitenkään noteeranneet maaseudun ihmisten tarpeita.
Tällä hetkellä maaseudun taksiyrittäjät ovat useimmiten ikääntyneitä, ja heillä on liian vähän työtä. Siksi usein käy niin, että taksiyrittäjälle ei löydy työn jatkajaa.
Uusi laki mahdollistaa nykyistä helpommin, että muutkin kuin päätoimiset taksiyrittäjät voivat lisätyönä kuljettaa ihmisiä. Näin saadaan kuljetuspalveluja myös sinne, mistä ne jo nyt puuttuvat tai loppuisivat, jos nykyinen käytäntö olisi jatkunut.
Olen varma, että jatkossa erityisesti harvaanasutuilla syrjäseuduilla taksipalveluja tarjoavat ovat useimmiten monitoimiyrittäjiä. He toimivat kiinteässä yhteistyössä kuntien sosiaali-ja terveyspalvelujen kanssa esim. jakamalla vanhuksille ruokaa ja lääkkeitä. Postimyynnin lisääntyessä myös pakettien kuljetustarve lisääntyy. Myös varsinaisen postin jakelu sopisi osaksi taksiyrittäjän arkea.
Uusi käytäntö lisää palvelujen tarjoajien määrää. Siksi uskon, että kilpailu pitää hinnat kohtuullisina sekä maaseudulla että kaupungeissa.
Tekstin aiheet:
Vähän kuin entisaikojen (ei niin kaukaisten) postiautojen uusi syntyminen: posti kulkee, tavarat kulkee, ihmisiä kuljetetaan.
Uusi systeemi entistä ehompana, koska nyt kuljetus tapahtuu ihan kotiovelle asti.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Maaseudulla ei ole kuin koulukyytejä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hienoa, että teikäläisellä on uskoa. No katsotaan sit tulevaisuudessa keltä usko loppuu. Toivottavasti ei harvaanasutuilla syrjäseudun asukkailla.
Kovasti on persujen kanta TÄMÄNKIN asian osalta vaihtunut, mutta ihmekkös tuo.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti