Koulutie johtamassa pysyvästi harhaan
Oppilaiden väliset erot ovat kasvaneet, eikä tasa-arvo toteudu suomalaisessa peruskoulussa. Koulussa ei myöskään viihdytä. Muun muassa vanhempien koulutustausta vaikuttaa lasten oppimistuloksiin kaikissa oppiaineissa ja ensimmäisen polven maahanmuuttajat ovat 2,5–3 vuotta samanikäisiä kantasuomalaisnuoria jäljessä. Taustalla on ennen muuta kielellisiä vaikeuksia. Näin kertoilee Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja, professori Jouni Välijärvi.
Kuinkas tässä näin kävi? Meillähän piti olla maahanmuuttajissa hyvä osaajien kaarti. Mikäli näin todella olisi ollut, niin maahanmuuttajataustaisista olisi voitu täsmäkouluttaa esim. koulunkäyntiavustajia jo ajat sitten. Tämä on ollut ilmeisesti vaikeaa, koska todellisuudessa suuri osa heistä ei osaa lukea eikä kirjoittaa edes omaa äidinkieltään. Tämäkään ei olisi ollut ongelma, jos annetut lupaukset olisi pidetty ja maahanmuuton todelliset kustannukset tunnustettu. Maahanmuuttajien sijoittamista kuntiin markkinoitiin kunnille helposti saatavalla ja riittävällä rahalla. Vakuuteltiin kuorossa ELY keskusten koordinaattoreiden kautta, kuinka resurssit tulevat riittämään. KAIKKI maksetaan. Totuus on tietenkin toinen. Miltei jokaisella maahanmuuton kotouttamisen osa-alueella ja nimen omaan sivistystoimessa rahaa ei ole ollut riittävästi, vaikka maahanmuuttajaoppilas tuo kaksinkertaiset valtiontuet kuntiin. Tämä rahoituksen harhautus on johtanut useassa koulussa myös viihtyvyysongelmiin. Opetuksen erityisluonne ja vaativuus, esim. traumatisoituneiden lasten tuomien haasteiden kautta, on muuttunut voimakkaasti viime vuosina. Kun esimerkiksi järjestyshäiriköintiin ei ole ollut voimavaroja puuttua, on seurauksena myös jatko opiskeluihin suhtautumisessa asenneongelmia. Opiskelut ja oppilaitokset nähdään ongelmineen helposti samankaltaisina. Eriarvoisuuden poistamisen ensimmäinen peruste on opiskelurauhan turvaaminen. Professori Välijärvi sanoo myös, että pitäisi harkita entistä yksilöllisempää perusopetuksen järjestämistä. Tämä tuleekin ennen pitkää olemaan lopputulema. Kun valtiovalta ei ota lusikkaa kauniiseen käteen, tämä koulutie johtaa yksityskouluihin, joihin valikoituu parhaimmat ja motivoituneimmat oppilaat ja opettajat. Tästä syystä mikäli vanhat askelmerkit pitävät yhtään paikkansa, niin eriarvoisuus tulee entisestään lisääntymään. Lapsiin ja nuoriin satsattu raha on hyvää sijoitustoimintaa. Valtiovallan on taattava resurssien riittävyys lupaustensa mukaisesti.
Lähde: YLE, kotimaa
REIJO PAUNONEN
Tekstin aiheet:
Suomen opetusjärjestelmä leikkaa tieteellistä opetusta ja tutkimusta, suomenkielen oppitunteja, ja eurooppalaisten kielien opetusta voidakseen opettaa jopa yliopistoissa somaliaa, arabiaa, ja muita kieliä joita laittomasti maahantulleet puhuvat äidinkielenään!
Näille henkilöille pitäisi opettaa vain Suomen kieltä ja kulttuuria mutta kasvava osa väheneviä resursseja riistetään suomalaisilta oppilailta!
Halvemmaksi tulisi lähettää koko sakki opiskelemaan äidinkieliään vaikka pohjoiseen somalimaahan, Egyptiin, Jordaniaan, Iraniin tai Pakistaniin!
Hallitus lupasi että 70% laittomista maahantulijoista karkotetaan mutta laki sanoo että heidät olisi kaikki palautettava välittömästi Ruotsiin ellei sitä ole luokiteltu turvattomaksi sotaakäyväksi maaksi!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Voisiko Persu Ministerit tehdä aloitteen Eu:ssa että Myös Israel otetaan mukaan Eu:n yhdessä turkin kanssa ?
Sillä keinolla saisi varman miljoona viran Brysseliin Tmolle ja Sota-Jussille !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tuliko taaskaan luettua itse tutkimusta vaiko vain ”vihervasuri” Ylen artikkeli ? Jos luet tutkimuksen, niin huomaat varmaankin miksi niin moni mies joutuu lukiessaan tukeutumaan vain lyhyisiin, iskevästi ja selittävästi kirjoitettuihin lyhennelmiin.
Tuo tutkimus ei ollut tehty arvioimaan kouluavustajien löytymistä, siksi sitä ei kannata sen arvioimiseen käyttääkään. Luitko muuutama päivä sitten paljonko oli haettu opettajiksi ja kuinka monta prosenttia hakijoista oli palkattu ? Esimerkiksi sekin otanta pitäisi analysoida ennen johtopäätösten tekemistä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kun ”matupartalapsijengejä” ruvetaan siirtämään vokeista Suomen koululaitoksen vaivoiksi niin kyllä riemu repeää, kustantaako opetusministeriö kantasuomalaisille tyttökoulukkaille henkivartijat ja pojille suojelutaskurahaa?
Kouluista tulee muodostumaan järjestäytyneen rikollisuuden keskuksia joissa matujengit taistelevat reviireistä ja käyvät englannin mallin mukaan vaikkapa huumekauppaa, kiristävät lapsia rikoksiin ja prostituutioon muslimien pedofiilirinkien kerätessä tukirahaa terroristeille!
Siinä on suomalaisen kansan karu tulevaisuus joka leviää koko suomalaiseen yhteiskuntaan muslimien ja matujen mukana!
Suvaitsevaiset syyllistyvät itsepetokseen tai suomalaislapsien raakaan heitteillejättöön jos väittävät matumokutuksen tuovan kouluihin muuta kuin rikollisuutta, oppimistason romahdusta ja pakkokäännytystä islamiin!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Väestö vaihdetaan vähä-älyisempään, sotaisaan ja oikeasti rasistiseen porukkaan. Suomi muuttuu Bagdadiksi ja Mogadishuksi. Mihinköhän voisi paeta?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti