Perussuomalaiset

Nina Strandén

Peruskoulu - mahdoton ideologia?

Riikka Purra mainitsi kirjoituksessaan Hesarin mielipidekirjoituksen, jossa opettaja tuo esille huolestuttavia epäkohtia.

Eriytymiskehitys on selvästi nähtävissä, toisaalta pitää muistaa, että tarvitaan erilaisia tukimuotoja, kouluja tai ainakin luokkia erilaisille oppilaille.

Opettaja ei voi toimia samanaikaisesti kielenopettajana, perhetyöntekijänä, sosiaalityöntekijänä sekä erilaisten traumaattisten kokemusten, psykologisten ja kehityshäiriöiden erityisopettajana ja asiantuntijana.

Opettajien on saatava keskittyä opettamiseen ja he ovat asiantuntijana oppimisvaikeuksien ehkäisemisessä ja oppimisen edistämisessä, mutta ei ole opettajan tehtävä hoitaa kaikkia niitä syvimpiä syitä, joista nämä vaikeudet johtuvat. Ne kuuluvat muiden asiantuntijoiden työnkuvaan, toki yhteistyössä koulun kanssa.

On turhaan puhua erilaisista tuki muodoista, joiden tarve ja tukisuunnitelmat kyllä kirjataan erilaisiin dokumentteihin, kun tuen toteuttamisen keinot ja resurssit eivät kohtaa.

Taas ollaan tilanteessa, jossa puhutaan kauniisti, julistetaan ja kirjataan tärkeitä asioita paperille, mutta todellisuudessa tuki jää liian heikoksi ja oppilaat eivät saa sellaista tukea kuin mitä heidän dokumenttien mukaan olisi pitänyt saada.

Näyttää samalta kuin hienot havainnekuvat uusista asuinalueista, joissa rakennukset ovat kauniita, suuret puut ja avoimet kävelykadut iloisine lapsineen ja tyytyväisine aikuisineen kauniissa auringonpaisteessa. Kun rakennukset on saatu rakennettua, on jäljellä betonislummi asvalttipihoineen, muutama istutettu pensas siellä täällä.

Asioita on lähdettävä kehittämään ruohonjuuritasolta, on kuunneltava opettajia, koulun henkilökuntaa, oppilaita sekä vanhempia ja palautettava päätösvalta käytännön tasolle. Työtä tekevien opettajien on oltava mukana päätöksenteossa, vaikuttamassa ja kehittämässä koulussa tehtäviin ratkaisuihin.

Peruskoulu ei saa jäädä pelkäksi säästökohteeksi ja mahdottomaksi ideologiseksi unelmaksi.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007825954.html?fbclid=IwAR3VLPbybFQY9m6uJImgXPEetCgDY1W0zPsgXSvfg-NhdFSfTjZ9L7uZ4HY

Riikka Purran kirjoitus
https://www.facebook.com/108379644250296/posts/244432120645047/?d=n

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


2 kommenttia
Nimetön
Utelias
#1

Kuinkas peruskoulu on muuttunut , niin paljon , että siitä on ote päässyt lipeämään ?!?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nina Strandén Pj. PerusNaiset Helsinki ry
#2

Niin kuin on käynyt monissa yrityksissä ja yhtiöissäkin, myös varhaiskasvatukseen ja koulurakenteisiin on muodostunut yhä enemmän erilaisia hallinnollisia tasoja sekä kehittämis- ja konsultointipalveluita, joiden työntekijät eivät välttämättä ole koskaan olleet töissä koulussa tai varhaiskasvatuksessa, pahimmassa tapauksessa heillä ei ole alan koulutusta tai pedagogisia opintojakaan suoritettuna.
Tämä johtaa siihen, ettei käytännöntason realistista arkea ymmärretä ja suunnitelmia tehdään ideologisesti ilman realiteetteja resurssien ja keinojen riittävyydestä.
Tästä esimerkkinä juuri tämä inkluusio, jota ei voida näillä resursseilla toteuttaa niin kuin se oli ajateltu.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000