Valinnanvapaus hyvää vai huonoa?
Eduskunnan päätöksellä asiakkaan valinnanvapaus astuu voimaan näillä näkymin 2019 vuoden alusta. Asiakkaan valinnanvapauden tulee tarkoittaa juurikin asiakkaan valintaa eikä julkisen ja yksityisen valintaa, eli mitä ne haluavat hoitaa.
Kolikolla on kaksi puolta.
Hyvää on se, että jokin taho oikeasti koordinoi avainasiakkaiden eli paljon palveluja kuluttavien asiakkaiden saamaa hoitoa.
Nämä ihmiset eivät itse syystä tai toisesta välttämättä osaa arvioida palvelujen tarvettaan, saati sitten palvelujen tuottajaa tai sen laatuakaan.
On hyvä, että joku ottaa heistä ”kopin”.
Toisaalta tuttu ja turvallinen pitkä potilassuhde avainasiakkaille voi olla juuri se mitä he tarvitsevatkin.
Huonoa on se, että julkinen taho joutuu koville. Käykö niin, että yksityinen sektori kuorii vain rusinat pullasta?
On eri asiakasryhmiä, jotka tarvitsevat eri pituisen vastaanottoajan ja näinkö ”nopeat ja helpot asiakkaat” menevät juuri yksityiselle vastaanotolle esim. ajokorttitodistusta hakemaan.
Todella iso ongelma on tasa-arvo ja yhdenvertaisuus tämänkin maakunnan alueella. Edelleen jää se tilanne, että vertaillaan julkista ja yksityistä, kun ”sinne pääsee niin helpolla”. Totta kai pääsee, kun kaikki raskashoitoiset paljon aikaa vievät jäisivät taaskin julkiselle puolelle!
Resurssoidaanko nyt vihdoinkin kunnallista puolta riittävästi ja asiakaskunnan mukaan oikein? Miten lasketaan kustannukset, jaetaanko ne nyt oikeudenmukaisella tavalla? Mitä EU:n yhdenvertaisuuden periaatteet tästä sanovat?
Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia!
Tekstin aiheet:
Osallistu keskusteluun!
0 kommenttia