Työssäkäyvien yksityisautoilijoiden kurittaminen lopetettava
Keski-Uusimaa -lehti julkaisi tiistaina 25.5.2021 kirjoitukseni koskien ruuhkamaksuja, joiden käyttöönoton mahdollistavaa lakia hallitus ajaa voimaan tällä kaudella. Ruuhkamaksuilla tuskin tulee olemaan mitään vaikutusta ilmastoon, ainakaan mitään mitattavissa olevaa, vaikka nimenomaan ilmastolla niitä koitetaan puolustaa. Olen itse huolissani, mikä vaikutus ruuhkamaksuilla tulee olemaan pieni- ja keskituloisiin päivittäin kehyskunnista omalla autolla Helsinkiin töihin liikkuviin asukkaisiin. Arviolta heidän työmatkakulunsa kasvaisivat yli 100 € kuukaudessa.
Tähän päälle vielä jatkuvat polttoaineiden hintojen korotukset, niin kohta on kannattavampaa jäädä kotiin. Niitäkin lienee luvassa johtuen muun muassa suunnitellusta vaatimuksesta lisätä polttoaineisiin ei-fossiilisia biokomponentteja sekä kaavaillun myyntilupajärjestelmän myötä. Uskon, että veronkorotuksetkin ovat mahdollisia, vaikka Keskusta henkseleitä taannoin paukutti, etteivät enää niitä tulisi hyväksymään. Katsotaan vaalien jälkeen, kun hallitus alkaa pohtimaan, miten asettamansa suurudenhullut päästötavoitteensa saavuttavat.
Emme vielä tiedä ruuhkamaksujen osalta, miten päätöksenteko tulee etenemään. Meitä kehyskuntien asukkaita asia tulee kuitenkin eniten koskettamaan. Todennäköistä on silti, että meiltä pyydetään korkeintaan lausunto, tai sitten saamme asian tiedoksi median välityksellä.
Huolestuttavaa on, että Iltasanomien vaalikoneisiin vastanneista kuntavaaliehdokkaista suurin osa kannatti ruuhkamaksujen käyttöönottoa. Mahtavatko kansalaiset olla samaa mieltä? Ainakin ruuhkamaksuja vastustava kansalaisaloite on ollut suosittu, eikä ainakaan omaan oikeustajuun mahdu, miksi työssäkäynnistä pitää rangaista. Kaikilla ei ole omassa arjessaan mahdollisuutta liikkua joukkoliikennevälineillä.
Toivon tuleville valtuustoille viisautta ja rohkeutta puolustaa työssäkäyviä kuntalaisiaan istuvan hallituksen ”maailmanpelastus”-fantasioilta. Kuntavaalien selvällä tuloksella voi vielä olla vaikutusta niiden toteutumiseen.
Tekstin aiheet:
Tämä on sellainen ristiriitainen asia, toki yksityisautoilun kurittaminen on paha juttu. Mutta olen toisaalta sitä mieltä, että kaikkia niitä autoilijoita jotka vieläkin ajavat vanhemmalla kuin 2002 vuosimallin polttomoottorillisella autolla pitäisi ehdottomasti kurittaa maksimaalisesti joko lisäveroilla- tai ajokielloilla kaupunkien keskustoihin pilaamasta myrkyllisillä saasteillaan kaupunkien ilmanlaatua, sekä haittaamasta ihmisten elämää liiallisella moottorimelulla. Saasteita vähentäviä omaisuuksia on paljon muitakin kuin katalysaattori ja polttoaineen ruiskutusjärjestelmä.
Sama juttu myös mopojen, moottoripyörien kohdalla.
2010 ja uudemmissa autoissa on jo niin hiljaiset moottorit, ettei pienillä kierroksilla niiden ääntä juurikaan enää kuule useimpien asuntojen sisäpuolelle.
2019 ja uudemmissa bensamoottoreissa on jo niin hyvä hyötysuhde, että kehittyneimmät näistä kuluttavat jo vähemmän polttoainetta kuin monet 10-12 vuotta vanhat diesel moottorit.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lisäksi uudemmissa autoissa on rajoitin joka estää polttomoottorin huudattamisen lähelle maksimikierroksia, jos vaihde on vapaalla tai kytkinpoljin pohjaan painettuna. Esim. 2019 ja uudemmat Toyotan polttomoottorit eivät nosta lainkaan kierroksia, jos kaasupoljinta painaa samaan aikaan kun jarrupoljin on pohjaan painettuna. Vähentää hyvin turhaa meluamista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos meillä olisi järkeä käyttävä hallitus niin se päättäisi soiden olevan uusiutuvia hiilinieluja joillaisia ne oikeasti ovat. Sillä Suomen liikenne muuttuisi kerralla hiilineutraaliksi. Hallitus voisi myös leikata biopolttoaineiden verotusta joka myös auttaisi päästöjen pienentämistä. Sähköautoja käyttäkööt ne jotka niitä haluavat, ilman tukia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suo on hiilinielu juuri niin kauan kun turpeeseen ei kosketa. Turpeen nosto vapauttaa valtavasti hiiltä ja lisäksi sameuttaa vesistöt.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Liikenneratkaisuja jotka eivät rasita kuluttajien kukkaroa tai mahdollisimman vähän, pitää hakea ja tuoda käyttöön. Ei yksityisautoilua pidä vaikeuttaa. Ja verolähteitä pitää hakea myös muualta. Suomi on laaja maa eikä vaan Helsinki. Joukkoliikenne vain täydentää liikkumista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suurin ongelma on siinä, että useimpia yksityisautoilun päästöjä aidosti vähentäviä biopolttoaineita ei edes myydä läheskään kaikkialla Suomessa. Esim. Koillismaan seudulta Lappiin on paikkakuntia paljon jossa ei myydä lainkaan E85/RE85 polttoainetta, joka sisältää 85% suomalaista etanolia, on polttoaineasemalla hinnaltaan halvempaa kuin bensa ja diesel.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1cwkeibqLjLAbQoHcc3UotKX4hDg&ll=68.7098179668185%2C25.97747808256937&z=7
Siksi monien suomalaisten on pakko tankata pelkästään fossiilisia polttoaineita autoihinsa ja ulkomaiden öljy-yhtiöt kiittävät. Tämän takia voi hyvin ymmärtää miksi nykyinen suomen liikenneministeri haluaa korottaa biopolttoaineiden sekoitevelvoitetta suurentaen biopolttoaineiden määriä fossiilisten polttoaineisiin sekoitettuna.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Neste My dieseliä joka on täysin uusiutuvaa polttoainetta, mutta on hieman kalliimpaa kuin fossiilinen diesel. Ei myöskään myydä läheskään kaikkialla suomessa.
https://nestemy.fi/asemat
Persujen pitäisi ottaa esille eduskunnassa ja paikkakuntien hallituksissa nämä ongelmat uusiutuvien polttoaineiden myynnin puuttumisesta useilta Suomen paikkakunnilta. Eikä vain typerästi öyhöttää kuinka biopolttoaineiden sekoitevelvoitteen kasvattaminen on väärin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yksi keino myös vähentää autoilun päästöjen määrää olisi nykyistä tiukempi laki siihen, minkälaisia renkaita autoille saisi myydä suomessa. Vuodesta 2018 rengastekniikka on kehittynyt niin paljon, että markkinoilla on enemmän vaihtoehtoina hiljaisempia renkaita, joissa on matala vierintävastus ja paremmat pito-ominaisuudet kuin vanhemmissa renkaissa. Nastarenkaat ovat kehittyneet niin hyvin, etteivät enää kuluta tiestöä lähellekään niin paljoa kuin vanhemmat nastarenkaat. Uusien renkaiden valmistusmateriaaleissa hyödynnetään aiempaa enemmän uusiutuvia raaka-aineita.
Suomen markkinoilla on myynnissä halparenkaita jotka ovat meluisampia, enemmän vierintävastusta niin pahasti, että auton polttoaineen kulutus nousee jopa 0.9l/100km normaalia suuremmaksi. Silti heikommat pito-ominaisuudet.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/halpa-kesarengas-lisaa-kulutusta-lahes-litran-sadalla-moottorin-kesarengastesti-2021/
Tällaisia renkaita pitäisi verottaa tiukemmin- tai kiellettävä markkinoilta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hei. Kiitos Laurakin. Olet aivan Taivaallisen Isämme Tahdossa kirjoituksessasi. Belsebuulaiset, puhuvat Ja kirjoittavat Aivan Toista. Onneksi, Emme enää ole hevosajassa. Hallitus yrittää säästää tätä maanpiiriä tuleville sukupolville, Mutta Eihän tämä : ”Ressukkahallitus”, osaa, Edes säästää Meidän, lastemmelasten Rahoja, Heidän ❤️ tulevien päiviensä tarpeisiin. Isällämmehän voi olla ajatus: Että polttaa tämän koko maanpiirin, Meidän syntisten ihmisten tähden, Ja käyttäen apunaan niitä vuohien-näkoisiä Miehiä avustajinaan, Ketkä siellä kapistelevat: Ydinohjelmiensa kanssa Israelin ” naapurostossa”, hävittääkseen: Jumalan Isämme: Silmäterä kansan. Lukisi Jo viimenään Tuo Meidän pääministerimmekin Raamattua, Ja ottaisi opikseen, Ennenkuin pahat päivät TULEVAT. Työlästä, On hänenkin tunkea pyllyään samalle ”tuolille” ISÄMME kanssa. Kiitos. Siunaten, LASSE HIETANEN.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hei. Kiitos Laurakin. Olet aivan Taivaallisen Isämme Tahdossa kirjoituksessasi. Belsebuulaiset puhuvat, kirjoittavat, aivan toista. Onneksi, emme enää ole: Hevosajassa. Hallitus yrittää säästää, tätä Isämme, maanpiiriä tuleville sukupolville, mutta eihän tämä: ”Ressukkahallitus” osaa, edes säästää lastenlastemmekaan rahoja, heidän tarpeisiinsa. Isällämmehän, voi olla ajatus: Että poltaa tämän koko maapallon: Syntisten ihmisten tähden, ja niiden kahden, vuohien-näköisten miehien avulla, jotka vaan kyhäävät asioita hävittääkseen maanpäältä: Isämme silmäteräkansan: Israelin. Lukisi jo viimenään tuo Pääministerikin, Raamattua, ja ottaisi opikseen. Työlästä on hänenkin tunkea pyllyään, samalle ”tuolille” Isämme kanssa. Kiitos. Siunaten, Lasse.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti