Vantaan kouluväkivallanteoista
Aloitin eilen blogisarjan ”Uutta oppimisympäristöä metsästämässä”. Kirjoitukseni kommenttiosiossa kyseltiin minulta parista Itä-Vantaan vakavasta kouluväkivaltatapauksesta, jotka sattuivat Havukosken ja Kytöpuiston kouluissa. Väkivallanteot ovat saaneet kovasti julkisuutta, koska Kytöpuiston teko laitettiin nettiin kiertämään.
Todettakoon, että olen toiminut Vantaalla luokanopettajana 36 vuotta ja nyt eläkkeellä ollessani olen sijaistanut viidettä vuotta Lounais-Vantaan kouluissa lähellä Espoon ja Helsingin rajoja.
Olen myös kaupunginvaltuutettu ja Opetuslautakunnan ainoa perussuomalainen jäsen. Voin olla oman kaupunkini Opetuslautakunnan jäsen, koska en ole enää vakituisessa virkasuhteessa, vaan olen keikkatyöläinen. Opetuslautakunta ei ole vielä kokoontunut väkivallantekojen jälkeen, mutta varmaa on, että asiasta tullaan seuraavassa kokouksessa puhumaan paljon.
En ole jäsen Opetuslautakunnan yksilöasiain jaostossa, jossa käsitellään mm. kouluissa tapahtuneita väkivallantekoja yksityiskohtaisesti nimineen kaikkineen. Jaos perustettiin sen jälkeen, kun koulujen johtokunnat lopetettiin. Johtokunnat käsittelivät esim. koulusta erottamiset, nyt sen tekee Opetuslautakunnan yksilöasiain jaos, kokoukset ja pöytäkirjat ovat luonnollisesti täysin salaisia.
En tiedä yksityiskohtia kummastakaan Vantaan väkivallanteosta. Kaikki mitä tiedän, olen lukenut lehdistä tai netistä, ja kaikenmaailman sosiaalisen median postauksiin ei ole luottamista.
Tutkimustulosten mukaan lasten ja nuorten väkivalta on vähentynyt koko ajan, mikä näkyy kouluissa. Välituntisin harvoin joutuu enää tappeluita setvimään, mikä oli hyvin yleistä, kun aloitin opettajan työt 1980-luvun alussa.
Lounais-Vantaan kouluissa, joissa nyt sijaistan, olen neljän vuoden aikana törmännyt yhteen lujaan tappeluun, silloin lyötiin todella lujaa. Onneksi olin aivan lähistöllä ja sain tappelun loppumaan, kun sanoin tiukasti, että nyt loppuu. Nahistelutilanteita näkee silloin tällöin.
Yleisesti ottaen myös koulukiusaaminen on vähentynyt. On harhaluulo, että kiusaaminen saadaan kouluissa tai työpaikoilla täysin loppumaan. Mutta oleellista on, että kiusaamismäärät saadaan mahdollisimman lähelle nollaa.
Onneksi kiusaamis- ja väkivaltatapausten ilmoittamiskynnys on madaltunut. Salailu tai häpeily on vähentynyt, lapsetkin uskaltavat kertoa asioista vanhemmilleen tai opettajilleen.
Ongelma on, että pääkaupunkiseudulla alueet ovat alkaneet eriytyä, tietenkin niin käy myös kouluille. Keskiluokka on hiljalleen alkanut vältellä isoja vuokrakerrostaloalueita, joissa asuu paljon myös vieraskielisiä perheitä. Esim. nyt esillä olleet vantaalaiset koulut Havukoski ja Kytöpuisto sijaitsevat Havukoskella.
Havukoski on yksi Vantaan kaupunginosista, jotka saavat tukea ns. segregaation ehkäisyyn. Muut tukea saavat alueet ovat Länsimäki, Hakunila, Mikkola ja Martinlaakso. Alueet eivät ole raunioituneita ghettoja, vaan tavallisia kerrostalolähiöitä luonnon keskellä. Myös Myyrmäki on vapaassa pudotuksessa, vaikka sinne ei kaupungin segregaation ehkäisytukea jaetakaan. Tähän mennessä tuki on ollut kosmeettista, ehkä parasta on ollut, että joihinkin kouluihin on voitu palkata lisätyövoimaa.
Ko. alueiden kouluissa on aivan yhtä hyviä opettajia kuin muissakin Vantaan tai Suomen kouluissa. Kansainvälisten vertailujen mukaan suomalainen opettajien koulutus on aivan maailman kärkiluokkaa, ja koulutus tuottaa tasalaatuisen hyviä opettajia. Toisin kuin monissa muissa maissa, opettajienkoulutus vetää nuorisoa puoleensa, ja pyrkijöitä on hyvin paljon.
Aamu-Hesarissa oli hieno artikkeli, mitä Helsinki aikoo tehdä Kontulan suhteen, kannattaa klikata ja lukea:
On paljon puhuttu, että Vantaa on palkkaamassa Kytöpuiston koululle vartijoita. Vartija on uusi ammattinimike tavallisille kouluisännille, koska kouluisännillä ei ole lain mukaan oikeutta tutkia valvontakameroita. Vartijat eli entiset kouluisännät on koulutettu niin, että heillä on nyt oikeus tutkia valvontakameroita.
Kytöpuiston rehtorin päätä on vaadittu vadille, koska hän ei ole tuonut nimiä tai väkivaltatapauksen yksityiskohtia julkisuuteen. Lain mukaan hän ei saa niin tehdä, koska koululla on salassapitovelvollisuus. Ei oppilaiden nimiä tai heidän selkkauksiaan saa julkisesti levitellä. Repostelu ei kuulu opettajan etiikkaakaan.
Jos kiinnostaa, lue:
Opettajan ammattietiikka ja eettiset periaatteet (OAJ:n julkaisu)
Yleisen oikeustajun mukaan ei voi ymmärtää, miksi kiusattu kiusaamisen pelosta voi jäädä kotiin, kun kiusaaja saa käydä koulua. Pahimmassa tapauksessa kiusattu voi vaihtaa koulua.
Mitä voidaan tehdä, jotta kiusaaminen saadaan loppumaan?
Kiusaaja pitää panna määräajaksi pois koulusta ja pahimmat kiusaajat on laitettava toiseen lähikouluun. Silloin kiusaaja viimeistään tajuaa, että nyt on tullut raja vastaan, kiusaaminen on lopetettava siihen paikkaan.
Vakavat koulukiusaamistapaukset tai -väkivallanteot on AINA ilmoitettava poliisille.
Ennaltaehkäisy on tärkeintä kiusaamisen torjunnassa.
Kiusaamiseen on puututtava heti ja tiukasti. Jo päiväkodissa on vaadittava lapsilta, että kiusaaminen on kiellettyä, ja että toista lasta ei saa lyödä tai potkia.
Opetusryhmät eivät saa olla liian isoja. Kiusaajat löytävät toisensa helpommin isossa luokassa kuin pienessä. Luokkakokoja ei saa enää paisuttaa.
Nyky-inkluusio pitää häiriköt ja kiusaajat normiluokissa. On vakavasti harkittava tarkkailuluokkien paluuta. Koulun on taattava koskemattomuus ja työrauha kaikille oppilaille.
Opetuksessa on painotettava nykyistä enemmän sosiaalisia taitoja ja hyvekasvatusta. Tavoitteena on kasvattaa nuorisosta vastuuntuntoisia kansalaisia. Iloiseen, hyviä tapoja korostavaan opetukseen tulee pyrkiä yhteistyössä huoltajien kanssa.
Kouluihin olisi hyvä palkata erityisnuorisotyöntekijöitä, jotka voivat tukea lapsia kokonaisvaltaisesti sekä koulussa että vapaa-aikana koulun jälkeen.
Vantaan västö kasvaa rajusti. Nyt kohta joka neljäs peruskoululainen on vieraskielinen, varhaiskasvatuksessa joka kolmas. On laskettu, että v. 2050 joka toinen vantaalainen on vieraskielinen.
Jos mitään ei tehdä, Vantaallekin muodostuu Ruotsin mallin mukaisia ongelmalähiöitä, joihin poliisitkaan eivät uskalla mennä. On ehkäistävä jengiytymisen kehitys, kierre on katkaistava jo alakouluista.
Lopuksi on todettava, että koulu ei ole yhteiskunnan automaatti, joka ratkaisee kaikki mahdolliset ongelmat. Ei koululla ole siihen resurssejakaan. Koulun pääasiallinen tehtävä on opettaa lapsia ja nuoria ja kasvattaa heistä vastuullisia kansalaisia yhdessä vanhempien kanssa. Päävastuu lasten kasvattamisessa on tietenkin vanhemmilla, lasten kasvatusta ei voi eikä saa ulkoistaa.
https://kaiarilundell.blogspot.com/2020/09/vantaan-kouluvakivallanteoista.html
Tekstin aiheet:
Hyvä kirjoitus.
Tarkkikset olisi ehdottomasti saatava takaisin. Nopeasti. Niiden lopetus oli tyhmä teko.
Jos joku lautakunnan erikoisosasto päättää koulusta erottamisesta, niin siinä on ihan liian pitkä viive. Pahoinpitelijä ja kiusaaja olisi saatava erotettua heti asioiden käsittelyn ajaksi, ei mitään vain kolmeksi päiväksi juttua, se ei riitä mihinkään.
Rehtorille pitää antaa oikeus erottamiseen heti, viivyttelemättä.
Tämän asian nyt kai ainakin voi ottaa esille lautakunnan kokouksessa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
On ollut suuri virhe antaa mamujen/matujen pakkautua vieri viereen samoihin kortteleihin muutamaan lähiöön.
Valkoinen pako tulee voimistumaan ja tilanne vain pahenee.
Vantaan virkamiehet ovat olleet varsin hiljaa tapahtumista. Mitä nyt töksäytelleet välillä jotain kummallista.
Oliko se nyt koulutoimen johtaja vai kuka, joka sanoi, että Kytöpuiston koulun pahoinpitelijät ovat ”tavallisia suomalaisia lapsia”. Tota ei nyt usko sokea Kreettakaan, vaikka ei voi nähdä, minkä värisiä ja näköisiä nämä ns. ”tavalliset suomalaiset lapset” ovat luonnossa.
Kytöpuiston mamupitoisuus on kai jotain yli 70 % oppilaista. (tai onko tarkkaa tietoa asiasta).
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Taitaa vanha sanonta ”samankaltaiset lapset leikkivät parhaiten keskenään” pitää edelleen paikkansa. Täysin toisistaan eroavien kulttuurien pakkoyhdistäminen ei välttämättä tuota parhainta tulosta.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lundellilta erittäin hyvä kirjoitus ja kiitos kun vastasitte mielipiteenne tiedusteluuni. Tällaista syvällistä kokemustanne koulumaailmasta ja etenkin sieltä Vantaalta pitäisi osata ottaa huomioon paremmin päättävissä toimielimissä. Totta tietenkin on, että koulut ovat osa yhteiskuntaa ja yhteiskuntamme ongelmat heijastuvat myös kouluihin vaikka mitä tehtäisiin. Siksi myös hallituksella on oma vastuunsa koulumaailmamme ongelmien ehkäisyssä. Toivotan Teille erittäin paljon voimia ”keikkahommissanne” ja rohkeutta tuoda esille käsityksiänne siitä mitä vantaalaisissa kouluissa pitäisi tehdä. En epäile lainkaan rohkeuttanne puuttua asioihiin, mutta pitkän kokemuksen omaavana ja niin todella selväjärkisenä saatatte ehkä joskus tuntea olonne yksinäiseksi. Voin hyvin kuvitella, että oppilaat tykkäävät Teistä ihan hirveästi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kiitos kannustuksesta 🙂
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Yksityisiä kouluja tulee syntymään.
Palaamme takaisin luokkayhteiskuntaan.
Ennen oli oppikoulut, joihin pyrittiin kokeiden kautta neljännen luokan jälkeen. Tiesi vanhemmille jonkin verran kustannuksia, oli lukukausimaksut ja kaikki oppimateriaali piti itse kustantaa.
Uudet syntyvät yksityiskoulut tarkoittavat koulun aloittamista jo 1. luokalta alkaen yksityiskoulussa. Kirpaisee, mutta varmasti moni vanhempi on valmis näihin kustannuksiin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näillä näkymin yksityiskouluja ei tule, koska lainsäädäntö estää sen.
Ruotsissa koulujen jakautuminen julkisiin ja yksityisiin kouluihin ei tuottanut ollenkaan hyvää tulosta, mikä on Suomessa hyvin tiedossa.
Harva tietää, että Wallenbergien mahtisuku on yksi Ruotsin yklsityiskoulujen suuromistajista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onko yksityiskoulujen perustamiseen liittyen tehty viime vuosina uusia lakeja?
Ajatellaan esim. steinerkouluja. Alun perin ne olivat kai täysin yksityiskouluja, mutta ovat ajan saatossa saaneet eräänlaisen kunnallisen aseman.
Voiko steinerkouluja perustaa edelleen?
Entä kristillisiä kouluja, joista joskus on ollut mediassa puhetta?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Joka kerta, kun esim. Steiner- tai kristillinen koulua aiotaan perustaa, lupa pitää hakea erikseen.
Päätös kristillisistä kouluista aikoinaan oli typerä, koska kaikilla suomalaisilla kouluilla on eurooppalainen yleiskristillinen arvopohja. Ei olisi pitänyt antaa lupaa perustaa yksityisiä kristillisiä kouluja, ihmettelin kovasti, kun lupia alkoi herua. Samalla periaatteella voitaisiin aivan hyvin perustaa Suomeen moskeijakouluja, tai saatananpalvonnan kouluja. Silloin olisimme suossa, josta ei enää nousta.
Pitää myös muistaa, että steinerilaisuus perustuu melkoisen hämärään antroposofiaan. Kannattaa tutustua Steinerin ajatuksiin huolella.
Helsingissä on jäljellä muutamia entisiä oppikouluja, jäänteitä siis, esim. Munkkiniemen yhteiskoulu. Pyrky ko. kouluihin on yleensä kova. Keskiluokan lasten kouluja siis.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mitä höpötät?!
Kristillisen koulun opetussuunnitelma mukailee norminoulujen opetussuunnitelmaa. Sama tuskin toteutuisi, jos muslimeilla olisi omat koulunsa. Pai otukset olisivat aivan toiset.
Mitä Steiner-kouluihin ja antroposofiaan tulee, näihin tutustumista suosittelee mitä suurimmalla todennäköisyydellä henkilö, joka itse kannattaa ko. aaatetta.
Mainittakoon vielä, että kristinuskon näkökulmasta antroposofiaan on harhaoppi, vaikka jotkut antroposofit kuuluvat myös ev.lut. kirkkoon.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tässä vakava varoitus Steiner-kouluihin ja antroposofiaan liittyen:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/johannasirenkaplas/265641-rokotuksia-vai-keijuhyppelya-ja-hopeavetta/
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Steinerkoulu perustuu tietynlaiseen pedagogiikkaan, jossa tietoaineille, taideaineille ja kädentaitoja edustaville oppiaineille annetaan tasapuolinen asema.
Steinerkouluissa ei opeteta antroposofiaa.
Oppilaat ovat eri uskontokuntien edustajia ja heille järjestetään uskonnonopetus samalla tavalla kuin kunnallisissakin peruskouluissa.
Steinerkouluihin liittyy turhia virhekäsityksiä, väärinymmärrystä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Steiner-kouluissa on paljon himmeää. Esimerkiksi joka päivä pakollinen eurytmiä, joka on Auringonjumalan palvontatanssia.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
”Mitä höpötät?!
Kristillisen koulun opetussuunnitelma mukailee norminoulujen opetussuunnitelmaa. Sama tuskin toteutuisi, jos muslimeilla olisi omat koulunsa.”
Vastaus kysymykseesi, jos opetussuunnitelma mukailee normiopsia, mihin sitten yksityisiä kristillisiä kouluja ylipäätään tarvitaan?
Ja selvää on, että kristillisiin kouluihin hakeutuu hyvin uskonnollisia ihmisiä. Uskonnollisuus leviää silloin joka oppiaineeseen.
Esim. kouluissa ei saa opettaa tunnustuksellista uskontoa ollenkaan, ei rukoilla tms. Uskonnolliset päivänavaukset ovat sallittuja niitä haluaville.
Yksityisiä kouluja ei tarvita ollenkaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tottakai kristillisiin kouluihin tulee oppilaita kodeista, joissa kristilliset arvot ja hyveet ovat kunniassa. Ja toimintaympäristö sen mukainen. Sehän se idea on.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Vaikka Steiner-kouluissa ei opeteta suoraan antroposofiaa, tietenkin arvopohjana on antroposofia. Muutenhan Steiner-kouluja ei olisikaan.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Steinerkoulujen ihmiskäsitykseen vaikuttaa toki antroposofinen ajattelu. Siitä lähtee ajatus, jonka mukaan opetussuunnitelman pitää koostua tasapuolisesti tiedollisista, taiteellisista ja kädentaidoista. Liikunta luonnollisesti on myös tärkeää.
Peruskoulut ovat saaneet paljon vaikutteita steinerkouluilta. Esim. steinerkouluissa korostetaan oppilaiden omaa tekemistä, itsenäistä työskentelyä tuetaan. Lapset eivät kilpaile keskenään, vaan lapsen omaa kehitystä tuetaan.
Numeroarvostelu korvataan sanallisella palautteella. Tähänhän peruskouluissakin on nykyään alaluokilla pyritty.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hei. Kiitos Kai-Arikin. Miksi; kun olemme parhaan jättäneet taaksemme: Kukistaisi ylpeyttämme ja palaisi; ”Tietä” takaisin; mistä tulimme, ja ottaisi ”tiepuolesta”; sinnejätettyä; Opettajaamme mukaan; yhteiselle Elämämme pituiselle matkallemme; joka päättyy; vasta Taivaassa. Kiitos. Siunaten, Lasse. Isä Kiittää ja meidät: Toisiimme liittää.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti