Vantaan koulujen hätkähdyttävät rikosluvut
HS 2.12.2024
Tiettyjen kaupunkien koulut ovat väkivaltaisimpia
Oppilaitoksissa rikollisuutta yleisesti esiintyy eniten pääkaupunkiseudulla, kaupungeissa ja kaupunkien läheisellä maaseudulla. Vähiten kirjauksia on raportoitu maakuntakeskuksissa sekä ydinmaaseudun ja harvaan asutun maaseudun kunnissa.
Tutkimuksen mukaan erot ovat merkittävät tilastollisesti.
Suomen suurimmista kaupungeista Vantaalla rikoksia tehdään kouluissa eniten. Vähiten puolestaan Joensuussa.
Kouluissa tapahtuva väkivalta on rikollista toimintaa, ei koulukiusaamista, paljastaa tuore tutkimus Vahingontekoja ja väkivaltaa.
Käytännössä se tarkoittaa, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä eli kiusaajien toimintaan viitataan rikosnimikkeillä kuten pahoinpitely, laiton uhkaus, vahingonteko, vainoaminen tai seksuaalinen ahdistelu.
”Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tapahtunut asenne- ja koulutusmuutos ja on tietoisesti tehty töitä sen eteen”, oikeustieteen tohtori, dosentti ja tutkimuksen yksi tekijöistä Henri Rikander sanoo.
* * *
Koulukiusaamista ja -väkivaltaa on ollut aina, rikoksiakin kouluissa on tehty aina. Hyvä, että väkivalta kouluissakin luokitellaan väkivallaksi, ei koulukiusaamiseksi tai poikien väliseksi nahisteluksi.
Kotikaupunkini Vantaan kouluissa tapahtuneiden rikosten määrä hätkähdyttää. Vantaa on määrillä mitattuna Suomen ykkönen. Mitä on tapahtunut?
Muiden kaupunkien käytäntöjä en tiedä, mutta yksi syy Vantaan kärkipaikkaan voi olla, että Vantaalla niitä rikosilmoituksia koulun toimesta oikeasti tehdään. Enää ei väkivaltaa tai muita rikoksia kuitata pelkällä jälki-istunnolla. Rikosilmoitus voi pysäyttää lapsen tai nuoren miettimään, mitä tuli tehtyä. Kotiin rikosilmoitus on selvä signaali, että kotonakin on mietittävä, mitä tehdään.
Opettajia on kehotettu myös merkkaamaan ja yksilöimään kaikki häiriköinnit, kiusaamiset ja tappelut Wilmaan. Tietyissä levottomissa luokissa homma on opettajille melkoinen, koska kirjanpitoon voi mennä hirmuisesti aikaa. Usein on vielä soitettava kotiin ja pyydettävä vanhemmat kouluun keskustelemaan.
Opettajan päätehtävä on opettaminen. Kun aika menee järjestyksenpitoon ja kaiken maailman asioiden setvittelyyn, opettaja voi turhautua tai väsähtää. Oppimistulokset ovat muutenkin laskusuunnassa.
En ole nähnyt Vantaan koulukohtaisia rikostilastoja. Varmaa on, että rikokset eivät jakaudu tasaisesti eri koulujen kesken. Viime vuosina opetin paljon isossa yhtenäiskoulussa. En nähnyt koko aikana yhtään tappelua. Luokissa ei häiriköity.
Vantaalla on satsattu peruskouluun paljon. Oppimisongelmiin on pureuduttu mm. seuraavasti:
– vuosiviikkotuntilisäyksillä (alkuopetuksen äidinkieli 1 vvt ja matematiikka 1 vvt)
– lisäämällä erityisopettajia luokille 1–2 ja 7–9
– kota-rahoituksella (valtion ja kaupungin oma rahoitus)
– laajalla koulutustarjonnalla ja keskitetyllä tuella (mm. tutorit, hankkeiden resurssiopettajat)
– kolmiportaisen tuen mallin jalkauttamisella
Varsinkin kota-rahoitus eli erityisavustus koulutuksellista tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin on ollut merkittävä. Esim. Vantaan esi- ja perusopetus sai lukuvuodeksi 2022–23 tasa-arvorahaa 6 281. 041 euroa. Raha vastasi perusopetuksessa noin 127 opettajan ja 179 avustajan palkkaa.
Kota-rahoitus on tullut tarpeeseen, sillä Vantaa on Suomen vieraskielisin kaupunki. Vantaalaisista vieraskielisiä on n. 30 %. Joissakin vantaalaisissa kouluissa vieraskielisten lasten osuus on 70-80 %.
Nyt kehitetään myös turvallisuuden kehittämistä: ehkäistään kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää yhdessä hyvinvointialueen, poliisin ja kaupungin muiden toimijoiden kanssa.
Kaikkiin 7.–9.-luokkien opetusta antaviin kouluihin (19) palkataan kouluvalmentajat.
Kun aloitin opettajat työt v. 1980, keskityttiin paljon yhteisöllisyyteen. Jossain vaiheessa heiluri hyppäsi miltei yltiöyksilöllisyyteen.
Yhteisöllisyys tarkoittaa, että oppilas kokee osallisuutta kouluyhteisössä. On tärkeää, että jokainen oppilas tulee kohdatuksi. Ruokaillessa tai vaikkapa käsityötunneilla opettaja voi istua oppilaan vieressä ja kuunnella.
Koulujen luokkakokoa pitäisi pienentää. Silloin opettajilla olisi enemmän aikaan opettaa per oppilas. Kun oppilaita ei ole liikaa, oppilaantuntemus lisääntyy.
Vantaalla keskimääräinen luokkakoko on 20,5, joka tuntuu pieneltä verrattuna entisaikojen 42 oppilaiden luokkiin. Nyt luokissa on paljon erityisen tuen oppilaita ja paljon vieraskielisiä lapsia, jotka vaativat paljon henkilökohtaista tukea.
Luokkakoon pienentäminen kerralla on mahdotonta, koska hintalappu on liian korkea. Olisi hyvä aloittaa luokkakoon pienentäminen vaikka niistä segregaatiokouluista, joissa oppimisongelmat ovat suurimpia. Edettäisiin vaikka koulu kerrallaan.
Päivän selvää on, että kouluissa suoritettu väkivalta on laaja yhteiskunnallinen ongelma, jota koulu ei yksin pysty ratkomaan.
Tekstin aiheet:
Kouluissa pitäisi olla vakiona 2-4 järjestysmiestä, koulun koosta riippuen.
Joka päivä järjestysmies paikalla, kiertelee välitunneilla pihaa, kulkee käytävillä, tarvittaessa on luokassa.
Järjestys pitää saada aikaiseksi.
Näin opettaja voi keskittyä opettamiseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tätä kehitystä on nähty jo muutama kymmenvuosi, eikä pelkästään kouluissa, vaan myös kaduilla.
Tähän on vai yksi vastaus: haittamaahanmuutto kehitysmaista.
Ongelma ei ole pelkästään Suomen, vaan koko Euroopan, jossa tietyt kansalaisuudet tietyistä maista keikkuvat kärjessä.
Seuraan itse paljon ulkomaan uutisia ja päivittäin saa lukea raiskauksista, ryöstöistä ja jopa murhista. Syyllisinä afgaanit, syyrialaiset, turkkilaiset, somalit ym.
Miksi ihmeessä me vapaaehtoisesti haalimme Suomeen ongelmia?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ihan hyvää pohdintaa blogistilta tietenkin. Harmi vain, että valtakunnan huipulla ja eduskunnassa kiusaamisesta, huonosta kielenkäytöstä ja rasismista näytetään tieten tahtoen esimerkkiä. Huippuna Vornasen aseväkivalta. Ja Purra pahoittelee ja selittää kannatuslukujen laskua ps:n liian vähäisellä räyhäämisellä ja öykkäröinnillä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tule sieltä Keravalta vaikka Myyrmäkeen katsomaan menoa. Laske montako mamua kulkee kaduilla ja montako kantasuomalaista.
Et tiedä, oletko Mogadishussa vai Kabulissa.
Ja mamujen kieliä osaavana, erotat varmaan heidän rasistiset ja huonot kielenkäytöt.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Niinhän sitä lasketaan, että kun joku tekee huonoja, niin asia korjataan tekemällä itse tuplapahasti. Ja pieleen on mennyt ps-laskelmat. Toimivat vain unelmissa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei se uskalla tulla kun mamut vetäis turpaan sitä kumminkin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ja huvittavinta ehkä se, että Myyrmäkeä pidettiin kauan Vantaa ”parempana alueena”, ja nyt se on lähes huonomaineisin.
Muutos on tapahtunut nopeasti.
Uskaltaako Myyrmanniin tai Artsiin mennä enää edes päivällä?
Niinpä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Myrtsin ”kehitys” oli valtaisan nopeaa. Alue segregoitui noin viidessä vuodessa. Malliesimerkki, miten ei pitäisi tehdä….
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Asylum-mamut ihastui Myrtsiin. Al-taee ilmeisesti vaikutti osaltaan mamujen ryntäykseen alueelle.
Asylum-mamut on kyllä ihastuneet koko Vantaaseen.
Mamujen sisällä kilpailua siitä, kuka ottaa johtoaseman milläkin alueella, tai koko Vantaalla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mamu-lähiöitä on toistaiseksi Vantaalla käsitelty silkkihansikkain. Samoin pitkälti myös Helsingissä ja Espoossa.
Ei ole avattu (tutkittu) klaanien merkitystä/keskinäisiä suhteita ja valtarakenteita lähiöissä. Tekeekö edes poliisi jotain tutkimuksia tai kartoituksia näistä asioista?
Mamujärjestöt ovat hyvin organisoituneita, osaavat hakea avustuksia kaikista mahdollisista paikoista. Etenkin somalijärjestöt ovat jo tosi taitavia mielistelemään viranomaisia, viranhaltioita, verkostoituvat ahkerasti.
Rahan jakaminen ylitsevuotavan runsaasti mamujärjestöille on suora tuki rinnakkaisyhteiskuntien muodostumiselle.
(koskee afrikkaislähtöisiä ja lähi-itälähtöisiä muslimimamuja lähinnä)
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kannattais herätä tähänpäivään.Vornanen ei ole ollut enää aikoihin persu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Koulujen rikostilannetta ei voi käsitellä irrallaan mamujen vaikutuksesta kouluelämään.
Kouluissa, joissa paljon rikollisuutta, niin paljonko on mamu-oppilaita?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti