Perussuomalaiset

Kai-Ari Lundell

Tiedonanto: Vastustamme yhä Vantaan ratikkaa

Vantaan ratikan rahoituspäätöstä ei ole vielä tehty, ilmeisesti päätöksenteko on paraikaa kuumimmillaan. Emme ole vielä luovuttaneet. Vantaan Perussuomalaisten valtuustoryhmä teki asiasta tiedotteen.

Kai-Ari Lundell: Vastustamme yhä Vantaan ratikkaa (kaiarilundell.blogspot.com)

* * *

Vastustamme yhä Vantaan ratikkaa

Helsingin Sanomat uutisoi otsikolla ”Kaatuuko Vantaan ratikka?” (5.6.2024). Perussuomalaisten Vantaan valtuustoryhmä on johdonmukaisesti koko valtuustokauden ajan vastustanut Vantaan ratikan rakentamista.

Tulevat maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset eli MAL-neuvottelut ratkaisevat ajautuuko Vantaa vuosikymmenien taloudelliseen ahdinkoon. Vantaan valtuusto teki ehdollisen päätöksen ratikan rakentamisesta toukokuussa 2023, mikäli valtio osallistuu rakentamisen kustannuksiin 30 % osuudella eli 170 miljoonalla eurolla.

Vantaan ratikka on Väyläviraston laskentaperusteiden mukaan liikennetaloudellisesti kannattamaton.

Ratikan kannattavuus Vantaan taloudelle laskelmissa perustuu ratikan lisärakentamismahdollisuuksien tuomiin kiinteistötaloudellisiin maanmyynti- ja kaavoituskorvaustuloihin. Kustannuksiksi arvioitiin tulevalle 25 vuodelle 826 miljoonaa euroa ja tuloiksi seuraavalle 40 vuodelle 836 miljoonaa euroa.

Kun ratikkahanketta käynnistettiin v. 2019, väitettiin, että ratikkaa käyttäisi 80 000 matkustajaa vuorokaudessa. WSP Group tarkisti laskelman v. 2022 ja julkaisi uuden raportin ”Vantaan ratikan matkustajamääräennusteet”. Raportin mukaan v. 2030 matkustajia olisi 31 000 vuorokaudessa ja v. 2050 matkustajia olisi 46 000 vuorokaudessa. Ratikkavaihtoehdossa esitetyn kasvun tuoma joukkoliikenne voidaan tarkistetun laskelman mukaisesti hoitaa huoleta runkobusseilla.

Vantaan Ratikan rakentamispäätös ei ole vielä lainvoimainen. Päätös on valitusten takia hallinto-oikeuden käsittelyssä. Ratikan päätökset ovat syntyneet virheellisessä järjestyksessä päätöksenteossa esiintyneiden esteellisyyksien takia. Ratikan päätöksenteon tuoman lisärakentamisen tarkastelut ja laskelmat perustuvat ratikan kaavarunkoon. Maankäyttö- ja rakennuslaki ei tunne kaavarunkoa. Sisällöltään esitetty rakentaminen on osittain tuoreen yleiskaavan vastaista. Tätä ei ole voitu varmentaa, koska kaavarungoista ei suunnitelmana voi valittaa.

MAL-sopimusten solmiminen kaupunkikeskusten kanssa on tietojemme mukaan tulossa hallituksen päätettäväksi lähiaikoina. Päätös on asuntopoliittisena- ja kaavoitusasiana ympäristöministeriön valmistelussa. Valtion osallistuminen MAL-sopimukseen perustuu kuitenkin liikennehankkeiden rahoittamiseen, joka kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön sekä valtiovarainministeriön toimivaltaan.

Olisi valitettavaa, jos valtion 170 miljoonan ”ilmaisella rahalla” käynnistettäisiin Väyläviraston laskentaperusteiden mukaan liikennetaloudellisesti kannattamattoman ratikan rakentaminen.

Vantaan PS-valtuustoryhmä

Niilo Kärki, puheenjohtaja

Kai-Ari Lundell, varapuheenjohtaja

Osallistu keskusteluun!


28 kommenttia
Maamies
Utelias
#1

Vantaalle pitää rakentaa asuntoja muuttajille (viulut veronmaksajille asumistuen kautta). Ulkomaisten sijoittajien rahat vaativat kasvavaa asukasmäärää.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Ei ne lähde sinne pellonreunaan ,meri näköalat ne pitää olla.
Kyllä itähelsingissä rannoilla vielä tontteja on kun vaan kaavoitetaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#2

Kaikesta on tullut sellaista ”hällä väliä” meininkiä.
Ratikka sinne tai ratikka tänne, mitä väliä! Rahat on loppu, ollu loppu jo kauan ja elätti mamuja vaan lappaa sisään koko ajan enemmän ja enemmän.
Ei kukaan tavis enää oikeesti välitä mistään mitään.
Miks välittäiskään? Parempia aikoja ei ole näkyvissä. Paitsi ehkä mamuille, jotka saa kaiken ilmaseks.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#8

Ei kannata mitään ratikoita laitttaa eikä mitään muutakaan turhuuksia ,Ukrainaan nekin rahat pitää lähettä !
Sotahan muuten hyytyy jos ei sinne saada lisää rahaa nopesti.
Mikä sota se semmoinen on joka hyytyy? joka lisä euro mikä sinne lähetetään tuo lisää verta ja Politikoille hyvä palkkaisia virkoja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ryssä on ryssä vaikka glukoilin öljyssä paistaisi.
#18

Moscovaan ne pitää laittaa ja St-Petersburgiin ohjuksina ja suoraan siviilikohteisiin/kerrostaloihin.Niin alkaa ryssän kansalaisetkin saamaan käsitystä siitä,mitä on roistovaltionsa roistjohtajat harrastaneet Ukrainassa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#22

Siis roistojohtajat.sorry!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#26

Merkel (EU ) se Ukrainan sodan aloitti 10,5 v. sitten !
Huumehörhö Junkkeria ei voi syyttää koska se oli Merkkelin sätkynukke ,lisäksi aineissa
kokoajan ettei tajunnut maailman menon päälle mitään.

https://www.kaleva.fi/ukrainan-janukovitsh-ei-osoittanut-taipumisen-merk/1725527

Tästä syystä Eu (Natsit) provosoi Ukrainan kansan ajamaan maan pakoon vaalilla valitun Presitentin alkuvuodesta 2014 kun Putin istui Shotsin talvi Olympialaisissa ,koska Ukraina ei liittynyt Eu :n ehdoilla millä hyvänsä,se yritettiin viedä väkisin vaihtamalla presitentti ja tätähän Venäjä ei tietenkään hyväksynyt.(Koska Ukraina on Venäjän kallis Huora elätti maa)

Myöhemmin Ukrainaan on valittu juutalais Presitentti joka on Natsien kanssa täysiin samalla puolen.
Eli Natsit ja Juutaiaset on yhdistyneet niin Ukrainassa kuin Israelissa ja hulluuden loppumislle ei ole loppua näköpiirissä.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#27

Natsi on natsi ja juutalainen on juutalainen vaikka voissa paistaisi

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#3

Vantaa on muuttunut täysin 40 vuoden aikana. Varsinkin väestörakenne on suuntautunut maahanmuuttajiin.
Myyrmäki on kansoitettu kolmansista maista tulleilla maahanmuuttajilla, valitettavasti. Kierrän kaukaa.
Iltaisin ei paljon viitsi liikkua ulkona, varsinkaan yksin.
Missä on päättäjien vastuu? Kyproksella valitetaan, jos maahanmuuttajien määrä nousee yli 6%. Paljonko se on Vantaalla?
Ratikka Vantaalla on täysin turhake, rahat voitaisiin käyttää paremmin.
Esim. kanppanjoimalla: auta somalia pääsemään kotimaahansa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Näin, Helsingin asukastiheys on 2741 henkeä/neliökilometri, kun Tampereen asukastiheys on 486 henkeä/km2. Vantaan väki lisääntyy rajusti nimenomaan ulkolaisten maahanmuuttajien toimesta, ja on nyt noin 1004 henkeä/km2. Tampereen ratikkaa on vaikea ymmärtää taloudellisessa merkityksessä, mutta sen tarkoitus olikin imeä porukkaa muulta Suomesta. Autoistunut Vantaa ja laajalla levinnyt ei ole eduksi ratikalle, kun niitä raiteita pitäisi vetää pitkin ja poikin Vantaata. Kunnossapitokin on huomioitava, hintaa tulee, ja tappiollisia linjoja riittää vuosikymmeniksi. Parasta olisi pitää nyt suunnitelmat kaapissa, kunnes oikea aika koittaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#16

On kyllä harvaan asuttua seutua ! Kerran lentokoneessa istui Amerikkainen vieressä ikkunapaikalla sanoin laskutumisvaiheessa että tuossa on meidän pääkaupunki.
Niin se nauroi ihan kippurassa ja sitten kun lopetti,se katsoi ulos ikkunasta uudelleen ja taas hörötys jatkui.
Ei ois kannattanut aukaista suutansa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#21

Monacossa on noin 28000 henkeä neliökilometrillä, sinne voi tarjota vaikka ratikkaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#25

Monacossakaan ei ole ratikkaa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#28

Mutta Ferrareita on senkin edestä
(uusia ,eikä mitään vanhoja romuja)

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#17

Oikea aika ei koita enää ikinä.
Vantaa ei enää ole suomalaisten kaupunki.
Miksi mamu-kaupunkia pitäisi parannella suomenkielisten veronmaksajien rahoilla?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#24

Onko Vantaalla tulevaisuutta? Suomalaista tulevaisuutta?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#9

Auta somalia palaamaan kotimaahansa! Jonkun pitäis aloittaa tästä näyttävä kampanja.
Auta somalia palaamaan kotimaahansa Somaliaan!
T-paitoja tällä tekstillä! Ja muuta kamaa tällä tekstillä!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

ei ne päärynäpäät mihinkään poistu, on sen verran fiksua porukkaa, häh

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#13

Se se hassua on kun Ausraliassa on maailman kovin pakoalis maahan muutto politiikka vaikka asukkaista yli 90 % on maahanmuuttajia.
Aborginaaleja ei ole kuin pieni osa ja nekin on juoneet ja narkanneet itsensä hengiltä.

Viher-Vasemmisto yrittää tehdä Persuista aborginaaleja .siis polkea alimpaan kastiin kun aborginaalit (Alkuperäisväestö) on Australiassa poljettu.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

MIKÄ ON EPÄASIALLISTA?
Vihainen
#4

Kirjoitan uusimpaan blogiin koska vanhat kommettikentät jo täynnä. Vihreät sekä SDP yhtymässä ministeri Rydmannia vastaan tehtävään epäluottamuslauseeseen. Pohjana Helsingin Sanomien vuonna 2022 kirjoitus, jossa väitettiin Rydmannin käyttäytyneen epäasiallisesti nuoria naisia kohtaan. Lyhyesti, ei syytettä, ei tuomiota joten ei RIKOSTA/RIKKOMUSTA! Syyttäjän perustelut erittäin oudot koskien HS:n toimittajien vapauttamista. POLIITIKOT OVAT SIIS PAS..A lehdistön ”vapaata riistaa”! Pääministeri Orpoltä hyvin kuvaava kommentti, ”Rydman ei voisi olla Kokoomuksen ministeri”!
Pahaa tahtovien ihmisten, heidän väitteisiin yhä hanakammin tarttuvan ”puolueettoman” median, oikeudentajun menettäneen oikeuslaitoksen sekä koko kokonaisuutta hyödyntävän, vihervasemmistolaisen ”loanheittopolitiikan” suhteen TULISI VAARAN MERKIT NYT TUNNISTAA!
Lainsäädännön muutoksella POLIITIKON YKSITYISELÄMÄLLE ENEMMÄN SUOJAA SEKÄ LEHDISTÖLLE ENEMMÄN VASTUUTA KIRJOITUKSISTA!
Kuka on seuraava uhri??

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#10

Tais mennä Saramon päähän, kun pääsi lihapatojen ääreen Brysseliin.
Tuppurainen ja Harjanne komppaavat ja yrittävät kerätä pisteitä.
Lukekaa:
https://www.verkkouutiset.fi/a/viikosta-toiseen-sama-show-kyselytunnilla/#352ac01b

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Vetelällä maksamakkaralla paljon töitä
#19

Saramo kähisee kuin vihainen kyykäärme.No onko tuossa nyt sitten paljon eroa,tuskin?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Vihainen
#11

Vihervasemmisto natsit ovat vallannet tämän maan ja yhteiskunnan,ja nyt tuo mädännäisyys on näkyvissä.Tuhon tiellä ollaan!

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#20

Sitä ne tekee yhdessä alien husujen kanssa, mätää mätää lisää mätää

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Parempi siemen syöksyssä kuin tuhat pusseissa
Utelias
#23

Juu u,tulee mätää kun entisen bussikuskin”jugurtti tykistä”päätepysäkin metsikössä.Liekö bussikuski nähnyt hyvännäköisen amazonin,kun piti tykkinsä tyhjentää?

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#14

Aika onnetonta on vasemmiston ja vihreiden politikointi.
Ei muuhun pysty kuin henkilöön käyvään osoitteluun.
Milloin on ravatti ollut liian täynnä pesukarhun kuvia, milloin on joku liikkunut vuosia sitten liian nuorten tyttöjen kanssa.
että voi, voi sentään.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Vihervasemmistolaiset, HSL ovat ikävä kyllä päässeet pilaamaan yksityisautoilua haittaavalla politiikalla. sieltä sopimuksesta löytyy esimerkiksi uusien asuntojen rakentaminen alhaisella määrällä parkkipaikkoja.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#15

”Vihervasemmistolaiset, HSL ovat ikävä kyllä päässeet pilaamaan yksityisautoilua haittaavalla politiikalla. sieltä sopimuksesta löytyy esimerkiksi uusien asuntojen rakentaminen alhaisella määrällä parkkipaikkoja.” Sisältää myös ajokaistojen kaventamisen. Tämä siis koskee tuota MAL sopimusta joka jostakin kumman syystä ei tullutkaan aiempaan viestiin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000