Kun suomea ei osata kunnolla
HS 20.1.2023
Opettajat kertovat koulun arjesta: Pienetkin oppilaat puhuvat keskenään englantia Helsingissä
Helsinkiläiset opettajat niin peruskoulussa kuin ammatillisessa opetuksessa ovat huolissaan oppilaiden suomen kielen osaamisesta.
Suomessa on toisen polven maahanmuuttajalapsia, jotka oppivat suomen korkeintaan kohtalaisesti, kertovat HS:n haastattelemat opettajat.
Etenkin maahanmuuttajataustaisista perheistä tulevien lasten keskittyminen yhä enemmän tiettyihin kouluihin näyttäisi johtavan siihen, että osa lapsista ei välttämättä joudu kovin paljon tekemisiin suomen kielen kanssa koulussa.
HS:n haastattelemat opettajat esittävät lisäksi huolen siitä, että osa lapsista ei opi mitään kieltä niin hyvin, että se mahdollistaisi vaikeiden koulussa opeteltavien käsitteiden tasolle.
Tiistaina julkaistu Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tutkimus nosti esille, että joissakin kouluissa osa suomea toisena kielenään käyttävistä oppilaista (s2-oppilaat) ei kolmannen luokan alussa yltäneet edes sille tasolle, jolla osa heidän luokkatovereistaan aloitti koulunkäynnin.
HS kertoi lisäksi S2-oppilaiden epätasaisesta sijoittumisesta eri Helsingin kouluihin.
* * *
Suoraa puhetta ei pidä pelätä. Voidaan ajatella, että vaikeneminen joissakin asioissa on moraalirikos. Peitteleminen voidaan joskus rinnastaa valehtelemiseen.
On hienoa, että nyt puhutaan.
Vantaalaisena opettajana Hesarin uutinen ole minulle mikään uutinen, vaan arkipäivää. Vantaan kouluissa noin 25 % oppilaista on vieraskielisiä ja suurin osa heistä käy segregaatioalueiden kouluja. Pian joka kolmas vantaalainen oppilas on vieraskielinen.
Ensimmäisen kerran havahduin S2-opetuksen ongelmiin, kun sitä ei edes vielä ollut. 1980-luvulla Suomeen tuli Vietnamista ns. venepakolaisia. Kouluun tuli isohko vietnamilainen perhe, josta yksi tyttö putkahti luokalleni.
Kysyin rehtorilta, että onko minkäänlaista opetusmateriaalia. Ei ollut, piti parilla tukiopetustunnilla hoitaa homma. Hain koulun kirjastosta, jonka hoitaja olin, jonkun Richard Scarryn kirjan ja siitä lähdettiin liikkeelle.
Vietnamilaiset lapset olivat hyvin käyttäytyviä ja koulumyönteisiä. Juttelin isän kanssa, hän totesi, että nokkimisjärjestys on Jumala, isä, vanhin poika, jonka jälkeen tulee opettaja. En tiedä, kuinka yleinen perheenisän kertoma marssinjärjestys Vietnamissa on.
Toisen kerran mietin asiaa, kun luokalleni tuli tummaihoinen poika kuudennelle luokalle joulun jälkeen. Lähtömaata en muista, mutta aika oli 90-luvun alkua. Silloinkaan ei vielä ollut S2 opetusta saatikka valmistavia luokkia. Pojan oman kielen taidot olivat heikot, suomea hän ei osannut ollenkaan, englantia piti alkaa opiskella. Nurkan takana häämötti jo yläkoulu, jossa piti kohta alkaa opiskella ruotsia, neljää kieltä heti kärkeen. Armoa ei annettu. Olisi kiva tietää, miten hän pärjäsi elämässään.
”Olen huomannut, että pienetkin oppilaat puhuvat keskenään englantia, vaikka se ei ole lasten kotikieli. Englantia kuulee etenkin ruokalassa ja välitunneilla”, opettaja kertoo. (HS)
Hesarin artikkelissa segregaatiokoulun opettaja totesi, että arkitilanteissa kaikki oppilaat eivät puhu suomea juuri lainkaan, vaan jo pienetkin oppilaat puhuvat keskenään tönkköenglantia. Toisaalta venäjänkieliset puhuvat keskenään venäjää, arabiankieliset arabiaa, somalialaiset somaliaa jne.
On selvää, että segregaatiokouluissa välituntisin lapset puhuvat omia kieliään tai sitten englantia, mutta oppitunneilla pitää ilman muuta puhua suomea. Kotoutumisen kannalta suomen kielen hallinta on äärimmäisen tärkeää. Olisi kauhistuttavaa, jos toisenkaan sukupolven lapset eivät oppisi kunnolla suomea sopeutuakseen ja työllistyäkseen. Epäonnistumisen malleja ei Euroopasta tarvitse kaukaa hakea.
Segregaatioalueilla puhutaan myös jonkinlaista palikkasuomea tai -slangia. Kyseinen slangi on jo osin tarttunut alueen vähemmistössä oleviin suomenkielisiin lapsiinkin.
S2-opetuksesta on tehty jonkinlainen muiden aineiden hanttitukioppiaine. Opiskellaan esim. maantiedon tai historian sanastoa, mikä on sinänsä ymmärrettävää, koska muuten lapset jäävät jälkeen ko. oppiaineissa. Onneksi ainakin alussa luokilla 1-4 S2-opetuksessa keskitytään myös suomen kielen alkeisiin ja perusteisiin, mutta ei niitä pitäisi unohtaa jatkossakaan.
Todella kurjaa ja lyhytnäköistä on, että juuri muuttaneet ekaluokkalaiset tungetaan eli inklusoidaan suoraan normiluokkiin. Segregaatioalueiden kouluissa suoraan normiluokkaan tunkeminen on erityisen tuhoisaa, kun juuri tullut lapsi ei suomenkieliestä vertaistukea saa. On hämmentävän lyhytnäköistä, kun esim. Helsingissä ja Vantaalla ekaluokkalaisia lapsia ei laiteta valmistaville luokille.
Yleensä alakouluissa on yksi valmistava luokka 2-6 luokkalaisille, kun pitäisi olla kaksi valmistavaa luokkaa 1-3 sekä 4-6.
”Pelkkä koulu ei riitä kielitaidon oppimiseen. Jos leimautuu vain omaan kotikieleen ja -kulttuuriin, suomi jää helposti heikoksi.” (HS)
Suomessa vastaanottokunnissa maahanmuuttajat eivät kauaa asu, vaan he tulevat mieluummin pääkaupunkiseudulle työpaikkojen tai maanmiestensä perään. Esim. Vantaan muuttovoitto viime vuosina on koostunut lähes täysin maansisäisestä vieraskielisten muutosta.
Silloin käy niin kuin Ruotsissa tai Englannissa, alkaa muodostua vieraskielisten ihmisten asuinalueita, kun samalla niissä asunut maan äidinkielinen keskiluokka on muuttanut pois.
Vierailin Tukholman Rinkebyssä, lähes kaikki olivat maahanmuuttajataustaisia, muutaman ruotsin- tai suomenkielisen vanhuksen näin. Kun kävin katsomassa jalkapalloa Birminghamin liepeillä olevassa West Bromwichissa, huomasimme torilla käydessämme, että olimme ainoat eurooppalaista alkuperää olevat ihmiset. Tori oli täynnä ihmisiä.
Päivittäinen keskustelu oppilaan kanssa sujuu suomeksi, oppilas osaa vaikkapa kertoa mitä on syönyt. Mutta kun eteen antaa koulupaperin, jossa on jokapäiväisiä kuulumisia vaikeampia kysymyksiä, nuori on pulassa.
”Kun katsoo niitä vastauksia, niin tulee sellainen olo, että herranjumala tämäkö se taso on. Ei sitä välttämättä arkisessa keskustelussa huomaa.” (HS)
Koulun kerhotoimintaa pitää elvyttää. Liikunta-, shakki tai kuviskerhojen lisäksi pitänee segregaatioalueiden koulussa lisätä suomenkielenkerhoja. Kaikilla lapsilla on sisäsyntyinen halu oppia.
Suomi toisena kielenä tuntien määrän voi huoleta tuplata. Samalla voitaisiin täsmentää S2:n sisältöjä, ettei S2 oppiaineen opettajat ole enää muiden oppiaineiden hanttimaikkoja. Mallia voitaisiin ottaa taannoisesta suomenkielisten oppilaiden luki-opetuksesta, joka on melkein tapettu sukupuuttoon. Laaja-alaiset erityisopettajat pyörivät monissa kouluissa samanaikaisopettajina, mikä voi viedä opettamisen kohdentamisesta tehon.
”He ovat pärjänneet peruskoulussa ja koulun ulkopuolella tietyissä tilanteissa suomeksi. Koulusta on päästy läpi armovitosten avulla, mutta täällä ei enää ole sellaista systeemiä”, opettaja sanoo.
Ammattikoulussa käy ilmi, että abstraktit käsitteet ovat opettajien mukaan jopa mahdottomia, eikä kokonaisia lauseitakaan aina saada aikaiseksi. (HS)
Kaiken lisäksi ammattikoulussa oppilaiden pitäisi oppia opiskeltavan alan erikoissanastoa, mikä on vaikeaa, kun suomen kielen perusteetkaan eivät ole hallussa.
Ammattioppilaitosten keskeyttämisprosentit ovat olleet korkeita. Olisi kiva tietää, kuinka moni oppilas keskeyttää suomen kielen ongelmien takia.
Vantaalla on uusi ainakin minua järisyttävä ongelma. Kaikki lukioon juuri tulleet eivät hallitse suomea edes välttävästi.
Kävin keskusteluja yhden lukion rehtoreiden ja opon kanssa. Keskustelu oli suoraa ja rehellistä. Todettiin, että varsinkin reaalioppiaineissa on valtaisia vaikeuksia. Moni oppilas jäi ensimmäisten kokeiden jälkeen lähtötelineisiin eikä päässyt läpi, kun he eivät osaa suomea kunnolla.
Ajattelin, että voisiko oppilaille tehdä heti kärkeen suomen kielen testit. Oppilaille, jotka eivät läpäise testiä, rakennettaisiin neljän vuoden lukiopolku. Ensimmäisenä vuotena olisi suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen kursseja, sanaston laajentamiskursseja sekä oppimistekniikan kurssi.
Keskustelin asiasta myös kaupungin toisen asteen johtajan kanssa. Hän totesi heti kärkeen, että lainsäädännöllisesti esittämäni lukiopolku ei ole mahdollista. Mutta ongelmaan on hienosti reagoitu, sillä lukiossa aletaan järjestää ylimääräisiä suomen kielen kursseja oppilaille, joiden suomen kielen taito ei ole edes välttävällä tasolla lukion läpi käymiseksi.
Kuluneena lukuvuonna Vantaalla siirryttiin TUVA-koulutukseen eli yhdistettiin perusopetuksen lisäopetusta antava kymppiluokka, lukioon valmistava LUVA-koulutus ja ammattillisiin oppilaitoksiin valmistava VALMA-koulutus. Odotan mielenkiinnolla TUVA:n tuloksia.
Olen itse ajatellut niin, että olisiko ollut parempi rakentaa kaksi linjaa, linja suomenkielisille oppilaille ja linja vieraskielisille oppilaille? Vieraskielisten oppilaiden linjalla voitaisiin keskittyä suomen kielen opiskeluun.
”Niiden oppilaiden määrä, joilla on paljon ongelmia, on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana”, opettaja sanoo. (HS)
Pääkaupunkiseudulla on alkanut esiintyä jo muiden maiden mallin mukaisia ongelmia, tosin mittakaava esim. Ruotsiin nähden on vielä pieni. On tullut etnisiä jengejä, julkista nöyryyttämistä, nuoret ryöstävät toisiltaan merkkivaatteita jne.
Silloin kun ongelmat ovat orastavia, niihin voidaan vielä puuttua.
1. Peruskoulun perusopetusryhmien luokkakokoa on pienennettävä max 16 oppilaaseen. Silloin opettaja pystyy kohtaamaan oppilaansa yksilöllisesti.
2. Tietenkin ykkösasia on suomen kielen hallinta ja siihen panostaminen, jotta kotoutuminen voisi onnistua. Joka luokka-asteella on panostettava lisää suomen kielen opetukseen, siitä hyötyvät myös suomenkieliset lapset.
3. S2 opetus kuntoon.
4. Ekaluokkalaiset juuri maahan muuttaneet lapset on otettava myös mukaan valmistavaan opetukseen. Alakouluissa on perustettava kaksi erillistä valmistavaa luokkaa 1-3 ja 4-6.
5. Segregaatioalueiden kouluihin on palkattava myös maahanmuuttoproblematiikkaan perehtyneitä erityisnuoriso-ohjaajia.
6. Segregaatioalueille on palkattava nuorisopoliiseja, jotka jalkautuvat kaduille nuorison pariin. Hommaa ei saa jättää yksityisten vartijayritysten harteille.
Tekstin aiheet:
Miten voi olla mahdollista että tässä maassa on niin sivistymättömiä ihmisiä ettei ne osaa Suomea eikä Ruotsiakaan ?
Vaikka virallisesti ovat Ruotsin kielisiä ?! Oikeat Ruotsalaiset , Ruotsalaiset ei ymmärrä mitään siitä sönkötyksestä se on aivan hepreaa niille.
Sen vielä ymmärrän jos ei Suomea osaa,kun en itsekkäänRuotsia osaa vaikka pakko Ruotsin tunneilla olenkin istunut.
muutako , (et öökönplit venska tittare ) en tiedä yhtään mitä tarkoittanee sitä ne vaan Venska voi tarkoittaa ehkä Ruotsin kieleisiä uutisia luultavasti ? Rantaruotsalaiset televisiossa kun on vuosikymmenet sitä hokeneet ,siitä päättelisin.
Kaiken huippu on että kerran näin Rantaruotsalaisen joka oli jollakin kepuli konstilla saanut ylioppilas lakin vaikka ei osannut yhtään Suomea? Miten sekin voi olla mahdollista ,varmaan sukulainen ollut opettajana.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onhan meillä yksi Ministerikin joka sössöttää eikä osaa kunnolla Suomen kieltä !!! En tiedä onko tahallista pelleilyä vai onko Pullonhenki osallisena siihen ?
Eräs Suomen kielinen meppi on ainakin nauttinut miestä väkevämpää niin että että sössöttää samanlailla !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei vaan yksi ministeri, vaan kaksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mihinhän se on kadonnut se Ministeri Pöljä-Pekonen ?
Silmät oli suurena kuin pölöllä ja järki seisoi kuin pässillä ! eikö aasilla.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Olikohan tableteilla osuutta asiaan ?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos Suomessa ei osata kunnolla lukea , niin ei Suomessa osata , talouttakaan hoitaa !?! Suomen Pankin puheenjohtajakin , vain tumput suorana , ihmettelee velkaantumista !!!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Hakkarainen sössöttää myös silloin harvoin kun on selvinpäin
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
No ei ihme onhan se vuosikausia Brysselissä Sipen kanssa juonut ,en tiedä saiko ne eduskunnan räkälään molemmat portti kiellon ?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Koko peruskoulu virhe?
Lahjakkaille oppilaille Superperuskoulu?
Jos ei suomea (ruotsia) osaa, ei voi päästä läpi peruskoulusta.
Maahanmuuttajille omat yksityiskoulut (jotka maksavat itse).
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tänään taas Suomi ( -KOMMUNISTI-HALLITUS)lahjoitti 400 Miljoonaa Euroa Ukrainan tuhoamiseen ja ihmisten tappamiseen !!!
Kuka helvetti nänmä valtion velkarahalla kustennattavat rahat oikein viimme kädessä maksaa ????
PERSUJEN ON VIHELLETÄVÄ TÄMÄ PELI POIKKI !!!
Sanottava että ei enää euroakaan ! Muutehan Ryssät hermostuu meille ja pommittaa meidätkin maan tasalle !!!
Me olla pikku maa tämä on muutamassa päivässä maan tasalla jos ryssät haluaa !
Ukraina on 8 isompi maa ja sen armeijan vahvuus on 8 kertainen Suomeen nähden + Koko Läntinen maailma on seillä kaverina sotimassa Venäjää vastaan eikä ne pärjää siltikään.’
Siitä voi päätellä miten Suomelle kävis jos….
PERSUT NYT JÄRKI KÄTEEN JA RAUHA MAAHAN SAATANA !!!
JA TALOUS KUNTOON JA VELAT MAKSUUN !!!!!
Tähänä on aivan hullua hommaa tuhota yksi maa näin ! kun Suomi on vaarassa mennä siinä mukana !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Keltä ne leikataan???
Eihän niitä politikoilta saa kaikkia Miljardeja mitenkään leikattua jotka on syyllisiä tähän hommaa???
Pakoaliset voidaan ajaa maasta pois mutta ei siitäkään montaa Miljardia tule mistä loput ????
Leikataanko vienti teollisuudesta että tämä maa menee lopullisesti konkurssiin vai mistä ????
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Voi, voi, pakolaisten kotiinpaluu tuottaisi suomalaisille voittoa ainakin 10 miljardia euroa vuodessa.
Suomen 140 miljardin valtionlainat selittyvät lähes kokonaisuudessaan maahanmuuttajien ja kehitysmaalaisten muualla meille aiheuttamista kustannuksista.
Jos EU olisi ollut kannattava hanke, niin Suomen olisi pitänyt rikastua tähän mennessä 130 miljardilla, eikä velkaantua saman verran lisää ennen EU:ta olleelta velan tasolta (10 miljardia).
En vain ymmärrä, miksi yhä olemme mukana eurossa??!
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Peruskoulu luotiin tavallisille suomenkielisille lapsille suomenkieliseen Suomeen.
Siirtolaisten tulo on ollut katastrofi. Suomi ei kestä tällaista. Mikään länsimaa ei kestä tällaista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialasta vastaava apulaispormestari on afganistanilainen Nasima Razmyar. Ei ihme, että mamulapset ovat etusijalla. Koko ala on täysin sekaisin ja Razmyar pyrkiikin jälleen eduskuntaa. Kuka siivoaa sotkut?
Senaatintorin mielenilmauksessa selvisi, että päiväkotien työntekijöitä uhkaillaan, jotta he eivät puuttuisi näkemiinsä epäkohtiin
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5664562
Muualla olisi ymmärretty erota, muttei sdp:ssä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos pestinä on huolehtia kaikkien lasten asioista ja itse on maahanmuuttaja ja lapset ruotsinkielisiä, niin riittääkö energiaa suomenkielisten lasten asioihin, varsinkin, kun kertoo kokevansa enemmän yhteyttä ruotsinkielisiin kun suomenkielisiin. Hyödyllinen lisä Folktingetin hallitusohjelman toteuttamiseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Tämä Nasima on ilmeisesti integroitunut pelkästään hurrien maailmaan, heidän asioidensa hoitoon.
Onkohan Nasima rekisteröinyt itsensä ruotsinkieliseksi?
Lapset kai ainakin, todennäköisesti on.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei ihme, että hoitajien palkat on, mitä on.
Helsingin uudeksi varhaiskasvatusjohtajaksi on valittu Miia Kemppi. Palkka 9 350 euroa kuukaudessa määräytyy tehtävän vaativuuden ja kokemuksen mukaan. Valinnasta päätti kaupunginhallitus maanantaina.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4610612
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä suomalainen lastenhoitaja, opettaja ym. on oikeutettu käyttämään omaa äidinkieltään Suomessa työssään. Moni ehkä turhautuu, kun aika menee kieltä ymmärtämättömien lasten (ja varsinkin vanhempien) opastamiseen.
Rasismin pelossa tätä asiaa ei kukaan alalla työskentelevä uskalla tuoda julki.
Laulut, sadut ym. ovat suomeksi, ei arabiaksi, dariksi, somalinkielellä.
Kielikoe jotta peruskouluun pääsee.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Lehtikatsaus; Länsiväylä; Hallitus on panostanut kouluihin. Yksi lisätunti ruotsia on lisätty ohjelmaan. Espoossa kustannukset yli 4 milj. RKPn pomo tyytyväinen,
Hbl & Svenskayle; Folktinget on julkaissut hallitusohjelman. Se uskoo ohjelman toteutuvan, koska kaikki puolueet ovat Folktingetissä mukana, ja he pitävät huolta ohjelman toteutuksesta. Usko peilattuna aikaisempiin kokemuksiin on perusteltua.
Ohjelmasta; yksi lisätunti suomenkielisille ruotsia ei riitä. Ruotsi pakolliseksi ylioppilasaineeksi. Viroista pois vaatimus erinomaisesta suomen kielestä. Valtio ja kunnat eivät saa julkaista mitään suomeksi ennen ruotsia. Kaksikielisen terveydenhuollon rinnalle on luotava svenskaylen kaltainen yksikielinen ruotsalaisten terveydenhuolto
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jatkoa, ruotsinkielisiin koulukirjoihin pitää panostaa. (sillä, että suomenkielisillä ei ole paikoin edes uusia tehtäväkirjoja ei ole väliä, kunhan ruotsalaiset.)
Toistaiseksi Folktingetin hallitusohjelmaa ei ole käsitelty muualla kun omiensa parissa. Ohjelmaa voi kutsua suomen kieli ja suomenkieliset vihamieliseksi, sen on laatinut RKP+Ahvenanmaa+muiden puolueiden ruotsinkieliset tai bulvaanit.
Miksi suomenkielinen media ei kerro ohjelmasta?
Miksi suomenkieliset eivät yli puoluerajojen yhdisty puolustamaan esim. suomenkielisten lasten oikeutta hyvään koulunkäyntiin. Miksi suomenkielisillä ei valtiotasolla ole puolustajia, lapsivaltuutettu keskittyy tänne muuttaneisiin, yhdenvertaisuusasiat ovat tiukasti folktingetin hanskassa, ja tulos on sen mukaista.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mitä opetusta on S 2 en ole oikein tietoinen , että miten siinä opetetaan ?!?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Milloin tämä S2 opetus alkoi?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyseessä on suomi toisena kielenä opetus 👍
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Voitko valaista, milloin tämä S2 opetus alkoi ja kenen aloitteesta.
Miksi suomea pitäisi opettaa toisena kielenä?
Kuka oli opetusministeri?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ruotsin kielen oppitunteja lisää peruskouluihin – Hinta: 4,1 miljoonaa euroa
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5667295
Ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtaja, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson on tyytyväinen siihen, että Rkp:n pitkän aikavälin tavoite on nyt toteutumassa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Persut poistaa heti ensi töikseen nuo rahat ensi Keväänä !
Kun eilen KOKOOMUS LAHJOITTI PÄÄMINISTERIN PAIKAN PERSUILLE TARJOTTIMELLA !
Kun Kokoomus lähti Kommunsiti Hallitukssen homostelu hommaa mukaan ja Ihmiskauppaan ja ihmisten silpomiseen ja mielentervyden lopulliseen tuhoamiseen.
Hoitoohan ne pitäs laittaa mielisairaalaan sellaiset jotka tulee mulukku haarojen välissä lääkärille höpöttää että pitäs pilluksi se muuttaa !!! Miten Kokoomus tällaista pervo hommaa oikein alkoi puoltamaan ihmettelen !!!
Saatanan isopalkkaiset lääkärithän leikkaa tietekin jos/ kun rahaa saa ja kalliita hormooni reseptejä samalal kirjottaa joista tulee hyvät Provikat.. ja valtio ottaa velkaa ja maksaa kaiken !!!
Hullua hommaa !!!
Persujen pitää luvata että tämä laki kumotaan välittömästi myös !
Persuihin tulee paljon äänestäjiä Kokoomuksesta eilisestä eteenpäin joten niidenkin takia tämä lupaus pitäs tehdä !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Voihan se lääkäri teko pillun ommella vaikka vanhasta karva lakista ,mutta sitä hajua siihen onkin vaikempi saada !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Folktinget ei tyytyväinen, haluaa lisää tunteja ja pakollisen yoruotsin. Tyytyväisyys hämäystö, kootessa voimia uuteen kyykytykseen.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Eilen eduskunnan kyselytunnilla Li Andersson tarjoutui jo tulevalle hallitukselle (kumarsi Orpoon päin?) jatkamaan tekemäänsä työtä.
Voi hyvät hyssykät.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Jos kansa antaa luvan Orpolle muodostaa kommunistihallitus, on kansa hallituksensa ansainnut.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri näin, rysseliläinen leninismi toimii kuin korona, ja aikanaan me kansa saadaan siihenkin joku immuuni. Saattaa olla, että pohjan kautta mennään, ja velkaa hipoo pilviä. Orpo ei ymmärrä, että sosialistit tulevat kiristämään monenlaisia asioita matkan varrella, tai hallitus kaatuu, joka olisi Orpolle kunnia-asia, kuin sodan lopettaminen Putinin toimesta. Kun iso laiva uppoaa, sitä ei estä mikään. Liimautuminen viherkommunisteihin on maamme historian suurin virhe.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
EU on kuin paskasieni, mätänee syksyä kohden, täysin kommunistinen yhteisö, jota tuntuu enää harva ymmärtävän.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kokoomuksen pojat ovat silti innoissaan, kuin naudat kevätlaitumella.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti