Skuuteille promilleraja, toteaa Lulu Ranne - riittääkö se?
Helsingin Sanomat haastatteli liikenne- ja viestintäministeri Lulu Rannetta.
Itse pidän skuutteja tappovehkeinä.
Näin vanhana en nousi sen päälle mistään hinnasta – elastisuuteni on jo kadonnut.
Ne ovat liikkumisvälineinä etenkin nuorten aikuisten suosiossa.
Kova vauhti yhdistettynä vähäiseen liikennekokemukseen ja liikennesääntöjen tuntemattomuuteen sekä mahdollinen päihtymys ovat pelottava yhdistelmä.
Lisäksi skuuttien pysäköinti miten sattuu aiheuttaa kaupungilla epäjärjestystä.
Suomi ja Ruotsi ovat Euroopassa poikkeuksia siinä, ettei promillerajoja ole.
En mitenkään jaksa uskoa, että poliisi kykenisi valvomaan sähköpotkulautailijoiden päihtymystä – resurssit eivät riitä ja autoilijoiden sakottaminen tuntuu olevan mieluisampaa.
Suomessa sähköpotkulautailijoita koskevat tällä hetkellä samat säännöt kuin polkupyöräilijöitä.
Pyöräily humalassa eli tankojuoppous on kiellettyä, mutta promillerajaa siinä ei ole.
Sähköpotkulautailijan ei ole pakko tällä hetkellä pakko puhaltaa poliisin alkometriin.
Vielä ei ole tiedossa, mitä kaikkia liikkumisvälineitä uusi promilleraja tarkalleen koskisi, sillä eri liikkumisvälineitä tuntuu olevan pilvin pimein.
Lisäksi promillerajaa ei ole vielä päätetty, mutta se olisi todennäköisesti 0,5%.
Se vaihtelee tällä hetkellä maittain.
Tänä kesänä Suomessa on tapahtunut kolme kuolemaan johtanutta sähköpotkulautaonnettomuutta ja päivittäin sattuu loukkaantumisiin johtavia onnettomuuksia.
Tekstin aiheet:
Kaikki liikenteessä kännäily, vaikka kävelemällä, pitäisi johtaa sanktioihin vahingon sattuessa, etenkin jos vaaraa aiheutetaan ulkopuolisille. Eihän siinä ole mitään järkeä, että vaikka polkupyörällä ajetaan toisen yli. Liikennevälineet polkupyörää myöten vakuutusvelvollisiksi, ja sille tiukat sääntönsä. Jos skuutti on tarkoitettu yhden hengen käytettäväksi, niin siitä tuntuvat sakot jos sääntöä rikotaan. Ihmishenki ja tapaturmat ovat aina yhtä kalliita, tapahtui se millä tahansa menopelillä. jonkun asteinen liikennevakuutus kaikkiin kaksi tai useampi pyöräisiin, kun yksipyöräiset tuskin on muussa kuin sirkuskäytössä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Nämä skuutit pitää yksinkertaisesti kieltää. Ei mitään järkeä koko vehkeessä ja varsinkin, kun niillä suhaavilla ei ole minkäänlaisia käsityksiä liikennesäännöistä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
No olisi kai noiden käyttöön tarvittava ainakin mopokortti, kun se on puhtaasti koneella liikkuvia laitteita. Ennen kaikkea koosta riippumatta vain moottorivetoisilla laitteilla pitäisi olla ainakin kevyt vakuutus ja kilpi osoittamaan vakuutuksen olemassaolon. Muutoin asiallisesti käyttäen kätevä laite, mutta väärin käytettynä vaarallinen lelu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Joutavan päiväisiä vehkeitä !?! Ei liikuntaa ei kuntoilua, ei mitään !!?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei todellakaan mitään sähköpotkulautojen kieltämistä. Ne ovat erittäin kätevä tapa siirtyä paikasta toiseen, vievät vielä vähemmän tilaa kuin vaikka polkupyörät. Se että jokin asia on hieman vaarallista ei ole yhtään mikään perustelu sen kieltämiselle. Jos oikeasti jotain pitäisi kieltää niin se on kieltohimoisten ja ylisuojelevien ihmisten syntyminen maapallolle. Sähköpotkulaudat ovat selvästi vähentäneet liikenneruuhkia omalla paikkakunnallani.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti