Liikennepoliittinen haaste ministereille ja kansanedustajill
Pariisin ilmastosopimus asettaa tiukat päästörajat ja niiden saavuttamiseksi hallitus on linjannut energia- ja ympäristöstrategiassaan, että 2020-luvulla Suomessa olisi oltava liikenteessä 250000 sähköautoa ja 50000 kaasuautoa. Tämä tavoite näyttää kaukaiselta, sillä esimerkiksi nyt sähköautoja on vain alle tuhat. Jotta tavoitteeseen voitaisiin päästä niin jotain asian edistämiseksi olisi kiireesti tehtävä.
Valtioneuvoston kanslia hankki viime vuoden aikana kaikkiaan 13 uutta autoa, joista 8 henkilöautoa on varattu ministerikuljetuksiin.
Ministereitä kyyditään jatkossa Audeilla, BMW:illä ja Mercedes-Benzeillä.
Nyt hankitut autot olivat koriltaan sedan-mallisia BMW 525d A xDriveja, joiden hinta on valtion maksamalla nollan prosentin arvonlisäverolla noin 66 000 euroa. Väriltään ne ovat tummia.
Kyseisessä Bemarin mallissa on 218 hevosvoimaa ja sen yhdistetty kulutus on 5,1 litraa sadalla kilometrillä ja päästöt 142 g/km.
Ministerien käytössä ei ole yhtään sähkö-, hybridi- eikä kaasuautoa.
Jos tässä tosiaan aletaan liikenneministerin sanoin keksimään autoa uudestaan niin ministerit voisivat antaa esimerkkiä vähäpäästöisiin ja päästöttömiin autoihin siirtymisessä. Kuka on ministereistä se ensimmäinen, joka ottaa käyttöön valtioneuvostolle hankittavan sähköauton ministerin tehtävissä liikkumiseensa?
Yleensä sellaista johtajuutta arvostetaan eniten, joka johtaa joukkojaan edestä ja esimerkillä.
Ps. Eduskunnan puhemies sekä kaksi varapuhemiestä saivat juhannukseksi 2016 allensa nelivetoisen BMW 530d Business Exclusiven. Auton tarkka malli on BMW 530d A xDrive Business Exclusive Edition.
Tekstin aiheet:
Ministerin auton muka pitää olla iso ja turvallinen sekä niin, että sinne pitää mahtua kyytiin appivanhemmatkin perheen lisäksi. No, ei pidä sitten ihmetellä miksi asetettuihin 250000:n (sähkö)ajoneuvo- ja päästötavoitteisiin ei päästä, jos se asennemuutos ei onnistu ministeriltä/kansanedustajalta itseltäänkään.
Tässä on esimerkiksi tänä vuonna markkinoille tuleva Renault Zoe. Sen ajomatka yhdellä latauksella on jopa 400 km. Myyntihinta 32000€. https://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Minusta muutenkin oli järjetön hankinta vanhentunut korimallinen Bmw kun samaan aikaan Volvo s 90 ja Mb E sarja esittelivät uutuudet.
Sehän on kuin ostaisi kaupasta vanhentunutta makkaraa ja sitä paitsi Bmw :stä puuttuu arvokkuus se on pikkupoikien unelma auto.
Mutta Pääminiseri ja Presitentti ajaakin Mersulla ja vielä parhaalla S mallilla vaikkakin sekin on jo vanhaa korimallia mutta paljon edustavammalla kuitenkin kuin Ministereiden uusi Bmw.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ei ole tarvetta veroalein uudistaa autokantaa. PK seudulla voisi rajoitaa ha likkumista ja koko maassa lisätä kevyenliikenteen etuja mm sama km korvaus/veroväh, kuin ha. Päästöt pienenee huomattavasti.
Sähkö/diseli = sama poltoaine lämmitettäissä, jopa kivihiilisähkö päästötöntä? on meillä ministeriöt huijareita?
Autot pienempitehoisiksi ja ruostumattomiksi.
Sähköauto siten käyttöön, kun on keksitty 10-20v kestäviä akkuja.
Kaupunkien keskustoihin sähkö-vety joukkoliikennevälineet jo sillä saadaan suuret päästövähennykset.
Puolittamalla turhat lentelyt ja maailmanmatkat, tilalle kotimaan LUONTOMATKAT, maailama ja oma kansa voi paremmin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Sähköakuston kestävyydelle takuu 10-20 vuotta, energiasisältö ylös ja paino alas.
Vetypolttokenno ja vetytalous lienee pitkällä tähtäimellä parempi tai rinnakkainen sähköakkuteknologialle etenkin kylmissä olosuhteissa.
Ehkä posti voisi ottaa palveluvalikoimaansa myös maaseudun henkilökuljetuspalvelut autonomisilla minibusseilla ja helikoptereilla jotka olisi vapautettu tiemaksuista 😉
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä järkevintä käyttää kohduudella korjattavissa olevaa kalustoa
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Onko hybridi järkevin tai puhdas sähkömoottoriauto + energiatehokas generaattori joka minimoi akkutarpeen ja tuottaa käydessään lämpöäkin.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Joo ….samaa mieltä Suomen kansaa pitäisi kyykyttä lisää ja nostaa autoveroa vain Uusi Lada voitaisiin tehdä vero vapaksi !
Eu politikot tykkäin ja se palkittaisiin meidän suurille politikoille Brysselin virkoina !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Ajatelkaa kuinka paljon se työllistää kun kansa ajaa vanhoilla autonromuilla !
Korjaamoja.hinaus yrittäjiä lääkäreitä kun vanhat on turvattomampia, tuomareita kun niiden myynnin jälkeen käydään oikeutta, jne….kukaan ei osaa edes laskea kuinka paljon se työllistää !
Tätä systeemiä ei saa purkaa on mahtava systeemi kun Saksastakin pitää tuoda yli 200 tkm ajetut autot tänne koska silloin vero on halvempi (siis valmiiksi loppun ajetut romut jotka työllistää ) tällaista järjstelmää ei saa purkaa !
MAHTAVAA PERSUT ETTÄ VASTUSTATTE AUTOVERON POISTOA !
Vaikka sen poisolla Hallitukeen pääsittekin.
ps. tämä on kansan taloudellisestikin merkittävää liiketoimintaa,ei meidän kannata mitään vienti tuotteita tehdä josta saisimme valuutta tuloja kun korjaamme vanhoja romuja ja otamme velkaa (korot on halpoja)
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Juuri niin Suomen pitäisi otaa mallia Kuubasta !
Siellä on pieniä autokorjaamoja sadanmetrin välein jotka työllistää !
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Peruuttamalla ei pääse eteenpäin. Toimeliaisuus on oikeanlaista energiaa.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti