Perussuomalaiset

Jarmo Nahkamäki

Jyväskylässä liikutaan enää kohta vain keppihevosilla

Yleinen lainkuuliaisuus murenee

Haluan nähdä sen päivän, kun Vapaudenkadulla bussit, taksit ja muut autot ajavat 30 nopeusrajoituksen mukaan. Se on jo niin alhainen nopeus, että sitä on miltei mahdotonta noudattaa. Skuutit ja pyörätkin ajavat jo ohi.

Näin alhainen nopeus pääväylillä rapauttaa jo yleistä lainkuuliaisuutta. Poliisien resurssit eivät enää riitä nopeusvalvontaan, joten 30 rajoitusmerkki on kuollut kirjain. Autoilijoiden mielestä tämä onkin jo kiusantekoa.

On ontuva perustelu väittää yleisen viihtyväisyyden parantuvan alhaisilla nopeuksilla, kun sitä vastoin liikenteen päästöt lisääntyvät pidempien matka-aikojen johdosta ja autoilijoiden pinna kiristyy ruuhkissa.

Myöskin ammattiliikenne kärsii, sillä nopeuden lasku 40:stä 30:iin lisää matka-aikaa 30%! Eivät bussit, taksit ja tavaraliikenne huvikseen ole tien päällä eikä suurin osa yksityisautoilijoistaan. Ne tekevät työ- ja asiointi matkoja. Autoilun kulut vaan kasvavat.

Jos kaupungin ja yhteiskunnan kustannuksia todella haluttaisiin säästää ja parantaa liikenneturvallisuutta niin silloin puututtaisiin sähköpotkulautojen ja pyöräilijöiden holtittomuuteen liikenteessä.

Tehdyn tutkimuksen mukaan skuuttionnettomuuksien kulut Helsingissä olivat viime vuonna noin 1,7 miljoonaa euroa. Tässä eivät olleet edes mukana yksityisen sektorin hoitokulut. Varovaisesti arvioiden kyseiset kulut ovat satoja tuhansia Jyväskylässä ja pyöräonnettomuudet päälle.

Yli puolessa skuuttionnettomuuksissa loukkaantunut oli päihtynyt. Pyöräilyonnettomuuksissa luku on olettavasti samaa luokkaa. Näihin pitäisi jo päättäjienkin herätä ja puuttua sekä kieltää päihtyneenä että yöaikainen ajo eikä näperrellä autojen nopeuksien kanssa.

Niin kauan kuin ihmiset liikkuu niin törmäyksiä tapahtuu. Kyse on siitä kuinka alas raja vedetään. Kolmekymppiä on liian alhainen nopeus, jotta se olisi edes uskottava rajoitus. Tätä menoa näemme vielä senkin päivän, jolloin Jyväskylässä liikutaan vain keppihevosilla. Näin totesi ex-kansanedustaja Kauko Tuupainen.

Jarmo Nahkamäki

Ex-kuljetuspäällikkö

Tekstin aiheet:

Osallistu keskusteluun!


29 kommenttia
Nimetön
#1

Viihtyvyys olisi kai parhaimmillaan, kun kaikki liikkuisi kävelynopeudella, ja mieluummin kiertää kaupungin kävellen kehäteitä pitkin. Se on uskomatonta, että täydellistä hiljaisuutta kaipaavat eivät siirry maaseudun rauhaan laitumille asumaan, jossa kuulee sirkkujen viserrystä ja lampaiden määkimistä. Kaupunki on elämää, ääni- ja hajumaailmaa, mutta myös vaaroja, sekopäitä mahtuu suureen joukkoon. Oli liikenne minkä muotoista tahansa, aina siinäkin on vaaransa, se kun on sama, ajaako auto ihmisen päälle 30 tai 40 kilometrin nopeudella, onnettomuudet ovat aina virheiden summa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#6

Juuri näin, mitä turvallisemmaksi liikenne jalankulkijoiden osalta ollaan tekevinään, sen huolettomammaksi jalakulkijat liikenteen seassa tulevat, ja onnettomuuksien määrä lisääntyy. Nuo eivät ole nimellisen nopeuden aiheuttamia, ottettomuuksia syntyy vaikka autojen, oli kyse henkilöauton, kuorma-auton, bussin tai vaikka roska-auton peruuttamisesta tapahtuvista alle jäämisistä, eli yleensä inhimillisten virheiden summasta. Virheiden määrä tulee lisääntymään, kun sähköautojen määrä lisääntyy, tuo kun kulkee liki äänettömästi, kun äänekäs auto on herättää enemmän huomiota. Rattijuopot ovat edelleen suuri riski myös kaupungeissa, kuten maanteiden valvonta on siirtynyt kaiketi yksinomaan kameravalvontaa, jossa humalainen uskoo selviävänsä vain ylinopeussakoilla, jos jää siitäkään kiinni.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Kake
Hämmentynyt
#2

Jarmo entisenä kuljetusalan pomona tietää mistä on kyse. Olen hänen kanssaan samaa mieltä, että kyllä 40 km/h on riittävän alhainen nopeus Jyväskylän kaupungin alueella.

Ennen ”Keppihevoskyytiin” siirtymistä, Vihreät vaativat perinteisen pyöräilynkin kieltämistä ja siirtymistä dantemiin. Tunnuslaulun “Ajetaanpa dantemila” sanoin. -Kake Jyväskylästä

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Iloinen
#3

Saako kuitenkin lentävällä matolla liikkui nopeammin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#7

Lennonjohdon ohjeiden mukaan.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Hämmentynyt
#8

Ei saa, koska Vihreät vastustavat ilmailua.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#10

Saarikon mukaan vetytalous pelastaa kaiken. Emme tarvitse enää ydinvoimaloita tai muita härpäkkeitä vetytalouteen siirryttyämme. Jo natsit näkivät, että vety pelastaa, ja Hindenburg (zeppeliini) pysyi ilmasssa vedyn avulla, aikansa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#16

Suomi tarvitsee myös vetypommit Venäjän varalta.Tosin vetypommin haittana on,että se vetää räjähtäessään hapen mukanaan avaruuteen.Ja näinollen tuhoaa äkkiseltään kaiken elämän maapallolta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#18

Veden holtiton jakaminen vedyksi ja hapeksi johtaa hapen osalta reaktiivisten happiradikaalien muodostumiseen. Nykyinen normaaliin palamiseen perustuva järjestelmä on ihmiskunnalle turvallisin, veden jakaminen vedyksi ja hapeksi kun vaatii aina lisäenergiaa, jossa hyötysuhde on huomioita. Hiilidioksidi sitoutuu luonnollisten matalapaineiden aiheuttaman veden höyrystymisen ja korkeuden kasvun johtaman lämpötilan laskun seurauksena pisaroituneeseen veteen pilvisyydessä, jossa pisaran koko ja paino kasvaa hiilidioksidin ja vesipisaran koheesiovoimien avulla, eli mitä vähemmän hiilidioksidia, sen kuivempaa. Ilman hiilidioksidin olemassa oloa maapallo menettäisi vetensä vesihöyrynä avaruuteen suhteellisen nopeasti.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#22

Juuri näin, ilman hiilidioksidin ominaisuuksia ja vähäisen hiilidioksidin aikana pisaroituminen vähenee, josta vesihöyry hajaantuu korkeammalle ja pilvisyys, kuten sateisuus vähenee, kuten pinnan lämpötila nousee. Kivihiilen poltossa syntyy sekä vesipilvien syntyyn tarvittavaa hiilidioksidia, että pinnan lämpötilan alenemiseen tarvittavaa rikkiä, jota ilman maapallon kasvillisuus kärsii rajusti, ja jota ilman maapallon sienirihmasto kuolee, ja samassa kuolee myös maapallon sienirihmastosta riippuvainen puusto. Jos maapalloa meinataan pitää asuttavana, meidän on lisättävä kivihiilen polttoa, eikä kyse ole todellakaan pilasta, vaan on totisinta totta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
Iloinen
#13

Lentävällä matolla liikkuva Jyväskylän suurvisiiri ei aiheuta hiilijalanjälkeä. Ja vihreistä ei ole ongelmaa sen jälkeen kun Suomen kalifi on asian ratkaissut.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#4

Tässä on todellisuudessa ainoastaan yksityisautoilun haittaamisesta ja hidastamisesta. Vihervasemmiston tavoitteena on yksinkertaisesti tehdä autoilusta ajokokemuksena niin helvettiä että ihmiset vaihtaisivat autoilusta kävelyyn, pyöräilyyn, ehkä sähköpotkulautoihin. Vaihtoehtoisesti julkisiin kuten bussi, juna.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#5

Päästöjen vähentämiseen on todellinen keino. Se on uusiutuvat polttoaineet kuten etanoli, butanoli, metanoli, etanoli-diesel, biodiesel/kasviöljy. Fossiiliset polttoaineet ovat polttomoottoreiden pahimpien pakokaasupäästöjen aiheuttajat jos huomioidaan muutkin päästöt kuin hiilidioksidi, eikä itse polttomoottoritekniikka. Jos olisimme minimoineet fossiiliset polttoaineet tieliikenteestä ja korvanneet niitä uusiutuvilla polttoaineilla jo yli 20 vuotta aiemmin niin automme olisivat olleet nykyistä halvempia, luotettavampia, vähäpäästöisempiä, kevyempiä, paloturvallisempia, fyysisiltä mitoiltaan hieman pienikokoisempia kuitenkaan tinkimättä autojen käyttökelpoisten sisätilojen koosta. Lisäksi Suomalaisten työllisyysastekin olisi ollut nykyistä suurempaa.

10% etanolipitoisuus bensan joukossa on niin pieni, että iso osa sen moottoreiden pakokaasupäästöjä vähentävistä ominaisuuksista jäävät hyödyntämättä. Etanolipitoisuuden pitäisi olla vähintään 15% että tämä hyöty saataisiin käyttöön.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Hiilenkiertoa ehdottomasti lisättävä
#9

Öljy on vetypolttoaine, palotilanteessa palaa öljyn vetyainekset, josta muodostuu näkyvää vettä, ja vesikaasua, kuten vapautuu kasvillisuuden tarvitsemia hiilidioksidia ja rikkiä suuressa kuvassa. Maapallon kaasukehä ei ole vain ihmiskuntaa varten, vaan on koko elikunnan tarvitsemia seoksia ja alkuaineita. Mitä enemmän mustaa lähtee taivaalle, sen enemmän palautuu eri muodoissa luonnon tarvitsemia partikkeleita, myös kivihiilestä vapautuvia alkuaineita, rautaa, sinkkiä ja kuparia jne.. Maapallo ei ole siis vain ihmistä varten, hiilidioksidin kiertoa olisi jopa lisättävä, ja kaivettava vanhojen hiilimetsien jäänteitä kiertoon, se on totuus, vaikka kommunistit koettavat vääntää asian miten tahansa. Hiilidioksidipitoinen sadevesi kulkeutuu maan uumeniin, josta siitä happi kuluu maankuoren hapettuviin materioihinm, josta vety- ja hiiliainekset vapautuvat, joka tarkoittaa sitä, että ns. fossiiliset eivät käytännössä lopu ennen kuin maapallon veden kierto päättyy.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#11

Juuri näin, nyt on korkea aika rakentaa Inkooseen uusi kivihiilivoimala, jotta emme jää ilman sähköä. Nyt on oikea hetki lopettaa pelleily maamme energiahuollossa, siihen ei ole todellakaan varaa. Vihreuiden kakaroiden aiheuttama maamme hyvinvoinnin romahdus on väärin valtaväestöä kohtaan, vaikka maahan muuttaneet afrikkalaiset tuskin jäävät nuolemaan näppejäään tässä järkyttävässä maamme katastrofissa.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#15

Muuten ok vastauksia. Mutta viestinumeroiden 9, 11, 12,14 väitteet eivät siltikään kumoa viestinumero 5 kirjoittamaa faktaa siitä, että fossiilisten bensan ja dieselin määriä on vähennettävä tieliikenteestä että polttomoottoreiden pakokaasuista vähenisivät esim. pm2.5, pm10, CO, NOx, HC päästöjen pitoisuudet. Nämä pakokaasupäästöt joita fossiiliset polttoaineet korkeina pitoisuuksina polttomoottoreissa aiheuttavat ovat pääsyynä siihen miksi nykyajan autoissamme ovat käyttövoimasta riippuen esim. EGR venttiili, DPF suodatin, GPF suodatin, urearuiskutus(SCR järjestelmä), kalliita katalysaattoreita pakollisina. Nämä pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmät muodostavat uusien autojen hinnoista yli 3000 euroa. Vanhentuvissa autoissa näiden järjestelmien vioittumisesta aiheutuva korjaaminen/uuteen vaihtaminen ei ole mitään halpaa työtä.

Suurempina pitoisuuksina uusiutuvia polttoaineita tieliikenteessä emme tarvitsisi näin paljoa pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmiä autoihimme.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#17

Maapallon kaasukehä on pelkkiä päästöjä elämän ja kemiallisten reaktioiden seurauksena. Tulivuoritoiminta jo sellaisenaan päästelee kaikkea mahdollista maankuoren historiasta, myös mannerjalustojen öljyä ja muuta muinaisten hiilimetsien jäännöksiä. Maapallo on siis pelkkää maailmankaikkeuden ajan jätettä, ja siihen on sopeutuminen. Pelkästään mannerlaattojen saumojen merenalaisia tulivuoria on reilut miljoona, jotka tupruttavat häkäpäästöjä, joka ei suuremmalti liukene veteen, mutta hapettuu ilmakehässä hiilidioksidiksi.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#21

Lisään vielä, elämme tällä hetkellä jääkauden jälkeisen ajan lämpöhuippua, josta suunta on kohden seuraavan jääkausisarjan ensimmäinen vaihe aluillaan, jossa perihelikiertymän (sykli noin 21 tuhatta vuotta) argumentti on 0,27 astetta/100 vuotta. Pohjoinen jääkausi on elämän kannalta merkittävä, onhan se suuren mannerkokonaisuuden jääkausi. Tuo merkitsee äärimmäisiä ilmastoja (kylmää), mm. merenpinnan lasku tulee olemaan merkittävää, mannerjäätiköiden sitoessa valtavan määrän vettä. Kaiken lisäksi sykliä seuraa rinnakkainen sykli, prekessioliike, joka pyörittää omalla aikataulullaan jäätikkökeskittymiä prekessioliikkeen akselin kallistuman säteellä. Jo jostain on syytä olla huolissaan, se ei ole diesel tai bensamoottorit, vaan miten ruokahuolletaan kasvava väestö, kun valtaosa viljelystä tapahtuu pohjoisella pallonpuoliskolla. Kaiken lisäksi meidän on pidettävä huolta siitä, että hiilidioksidia riittää ilmakehässä, se takaa myös hapen tuotannon.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#24

Lisään vielä vähän tuohon happeen, mikäli vähennämme vähänkin hiilidioksidin tuottoa, hapen alenema voi olla korkeintaa noin 3%, josta voidaan alkaa laskea vuosia ihmiskunnan kuolinkamppailuun, muistuttaen permikauden hapen katastrofista tasosta, joka oli luokkaa 16,5%. Mitä vähemmän happea, sen vähemmän luonto itse tuottaa mikrobien avulla hiilidioksidia, ja alle 10% hapessa ei sitten pala mikään, eli maapalloa ei voida enää käynnistää
edes kasvikunnan avulla. Kaiken lainen palaminen on elämän edellytys, vaikka asian voi ymmärtää myös väärin päin.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#12

Laskennallisesti sadevedet tuovat hiilidioksidia alas noin 405 miljardia tonnia vuositasolla. Toisaalta merenpinta ei pysty nousemaan, johtuen Välimeren valumasta, jossa Bibraltarinsalmen virta Välimeren suuntaan on noin miljoona kuutiometria sekunnissa, eli yksi sv. Tuo johtuu Välimerialtaan haihtumisesta, joka pitää Välimerenpinnan keskimäärin 1,5 metriä Atlanttia alempana, huolimatta suolaisen pohjaveden paluusta Atlantille. Välimeri toimii näin valtamerien ylivuotopaikkana, jossa haihtuminen toimii systeemin moottorina. Muutoinkaan valtamerenpohjan vertikaalisia liikkeitä ei ole huomioitu ilmastopropagandassa, mutta tulkoon se tässä nyt viimeistään esille. Kun merenpohja laskee, laskee usein myös alueelle rakennettu ihmisasumus, kuten Malediivit tai Kiribati, jotka ovat atolleja, jotka eivät ole pysyviä ilmiöitä, vaan kuluvat aikanaan pois, joko ihmisen aiheuttaman eroosion (mm. kaivostoiminta) tai geologisten tapahtumien seurauksena.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ilmastonmuutos puheet pelkkää roskan jauhamista
#14

Se on täsmälleen näin, Giraltarinsalmen virtaus kiihtyy, mikäli merenpinta kohoaisi, eli systeemi toimii hyvin pitkälle suihkulähteen periaatteella. Myös jäätiköt pohjoisella pallonpuoliskolla toimii kuin pari Etelämantereen jäätiköiden kanssa, eli jäätiköt etelässä edelleen kasvaa, kun jäätiköt Grönlannissa sulaa, perihelikiertymän seurausta. Jyväskylän, kuten muunkin liikenteen rajoittamista perustellaan monin syin, kuten jäätiköiden sulamista ja merenpinnan nousua, lämpenemistä, ilmastopakolaisuutta, veispula, ruokapula ja ties mitä, miljoonat joutavat perustelut kaikessa, mitä ihminen tekee.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#19

Lisäksi ilmakehän lämpö ei koskaan voi painua meren syvyyksiin, eli hiilidioksidin teoreettinen lämmitys ei lämmitä valtameriä. Tuo on käytännössä mahdotonta, ja johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että lämpimän pintaveden tilavuus on suurempi kuin viileämmän veden. Se on absoluuttinen tosi asia, ja kaikki propaganda ilmaston lämpenemisen seurauksena lämpenevä meri on täyttä vihreää roskaa. Suora auringon säteily, sen eri muodot, joissa hiilidioksidilla ei ole tekemistä, lämmittää pintavesiä, jossa tapahtuu yöaikaan myös vastaavasti lämpökuolemaa, ja kaikki muu roskan jauhaminen on jo tasoa ikiliikkujan keksimistä. Kun tiedetään, että auringonsäteily ulottuu kirkkaissa vesissä jopa noin 60 metrin syvyydelle, on helppo ymmärtää, miksi esim. Suurten valliriuttojen korallit kärsivät säteilystä, korallit kun kasvavat tällä hetkellä vertikaalisesti nopeammin, kuin merenpinta nousee jääkauden aiheuttamasta alkutilanteesta. Näitä vanhoja atolleja löytyy tuhansittain ympäri maapallon.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#20

Totuus merenpinnan noususta on taruakin ihmeellisempi. Pohjoisen pallonpuoliskon jääkausi aiheutti merenpinnan laskua jopa noin 130 000 mm, josta palautuminen jatkuu yhä. Keskimäärin palautuminen olisi noin 13 mm/vuosi, mutta on käytännössä enää noin 1,5 mm/vuosi. Isostasiasta johtuva merenpohjan vertikaaliset muutokset eivät ole meren tilavuuden muutoksia, vaan ylemmänn vaipan massaliikkeistä johtuvia muutoksia, josta tyypillinen esimerkki löytyy ihan Perämereltä: merenpohja nousee, syrjäytäen vettä valtameriin. Valtamerillä merenpohja paikoin nousee ja toisaalta merenpohja laskee. Korallien kasvu vertiaalisesti on tällä hetkellä nopeampaa, kuin merenpinnan nousu, joka johtaa siihen, että pinnan läheisyydessä atollit ovat tulleet tiensä päähän, vaikkakin ihmisten tuottamat myrkyt ja maatalouden humus rajoittaa myös korallien kasvua. Syvänmeren korallit kyllä pärjää, ja niistähän ne atollien korallitkin ovat periytyeet.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#23

Baffin Bayn läntisellä osalla Kanadan saaristo-osalla on runsaasti alueita, jossa merenpohja nousee jäätiköiden sulettua, joissa vettä on siirtynyt valtameriin, jopa enemmän, kuin Välimerialtaan tilavuus. Prosessi ei tietenkään ole vielä päättynyt, palautumista tapahtuu jatkuvasti, kuten kertoo Baffin Bayn alue on Itä-Kanadan alueen seismisesti aktiivisin alue, jossa osa selittyy prekessioliikkeen sykleistä. Pelkästään Välimeren kuivaminen aikoinaan Gibraltarin salmen sulkeuduttua johti valtamerenpinnan nousuun noin 12 metrillä. Merenpinnan noususta ei voi tehdä mitään päätelmiä, jossa ihminen olisi sen aiheuttaja. Suomessakin voitaisiin ottaa tiede käyttöön ilmastohöyryämisen sijaan, ainakin olisi jo aika kypsä siihen.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Nimetön
#25

Plantonisen puolen vuoden kuluttua ollaan taas jääkaudessa perihelikiertymän pohjalta.

Lue koko kommentti Tämä kommentti on ilmoitettu asiattomaksi Näytä kommentti

Sulje

Ilmoita asiaton kommentti

Ota kantaa

Heräsikö ajatuksia? Ota kantaa. Muista kuitenkin, että lyhyet ja napakat kommentit menevät paremmin perille kuin polveileva tajunnanvirta. Pitäydy asiassa ja salli muille keskustelijoille mielipiteenvapaus. Tutustuthan pelisääntöihin.

Haluatko mielipiteellesi kasvot? Rekisteröityminen mahdollistaa keskustelun oikealla nimellä ja oikeilla kasvoilla. Rekisteröityneenä käyttäjänä saat myös automaattisen ilmoituksen aina, kun kirjoittamaasi kommenttiin vastataan. Rekisteröidy tai kirjaudu sisään.

Kommenttisi

1000 / 1000