Autoton keskusta vie asiakkaita Jyväskylässä
Kehitys kävelykatuineen on pitkään jo johtanut siihen, että kun autoliikennettä hankaloitetaan niin se näkyy kauppojen myyntimäärissä. Tyhjiä liikehuoneistoja on enemmän kuin aikoihin ja myös Sokoskin on aloittanut yt-neuvottelut.
Nyt, kun Sepän liikekeskus valmistuu Seppälään uuden Prisman viereen niin on jopa pelättävissä, että Jyväskylän ns. keskus siirtyy sinne. Siellä on vieressä ilmaista pysäköintiä ja eikä kävelymatkat ole pitkiä. Myöskin Palokan ja Keljon marketit houkettelevat asiakkaita.
Minusta on uskomatonta, että Väinönkadun laajentaminen kävely- ja pihakaduksi Yliopistonkadun ja Hannikaisenkadun välille maksaa kahtena seuraavana vuonna n. 1,8 miljoonaa euroa. Päätös tehtiin viime syksynä valtuustossa budjetista päättämisen yhteydessä. Olen kysynyt, että eikö kävelijät ole sitten mahtuneet jalkakäytäville Väinönkadulla. Tämä kysymys on jäänyt vastausta vaille.
Kukaan autoilija ei myöskään enää halua ajaa Kauppakadun ns. yläpäähän. Sehän muutettiin pihakaduksi.
Jyväskylä on myöskin visioinnut Rantaväylän muuttamista Bulevardiksi ja puistomaiseksi. Tätä voi vain kauhulla odottaa, kun näin kaupungin ohitustien liikenne puuroutuu.
Kaupunginvaltuustosta ja lautakunnista puuttuu automiehen näkemys. Siksi myös olen ehdolla vaaleissa.
Tekstin aiheet:
Ei sillä ns. autoliikenteen huonontamisella ole vaikutusta. Ei ihmiset vaan halua nykypäivänä ravata paikasta toiseen kun on mahdollista saada. 2-3 km keskustasta olevasta kauppakeskuksesta, kaiken mitä ruokakaupoista ja erikoisliikkeistä voi saada. Huonekalu-autokaupat tien toisella puolella. Kuka enää viitsii lähteä keskustaan. Meillä päin keskustan erikoisliikkeet lopettavat, kun kaikki käyvät mielummin yhdenkaton alla tekemässä ostoksensa. Keskustassa pysäköinti on muutettu autoille ilmaiseksi, jolla ei mitään merkitystä.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti