Puoluetta ei voi mainostaa kuin tuotetta
Puolue käyttää mittavan osan budjetistaan mainontaan ja ilmoitteluun. Ei ole lainkaan yhdentekevää, millä periaatteilla tätä mainontaa tehdään. Mainostoimistotaustani antaa tähän paljon pohdittavaa.
Ihmisiin vaikutetaan viestinnällä valtavan paljon. Suuren mediakoneiston tarkoitus ei ole ainakaan Suomessa pitkään aikaan enää ollut välittää tietoja puolueettomasti, vaan vaikuttaa ihmisten ajatteluun. Tarkalleen ottaen en usko, että mitään puolueetonta mediaa on koskaan ollutkaan, ennen media vain uskalsi tunnustautua aatteelliseksi nykyistä rohkeammin. Puolueeton media on itse asiassa täysin mahdoton ajatus, sillä jo pelkkä päätös jonkin asian uutisoinnista tai uutisoimatta jättämisestä on kannanotto suuntaan tai toiseen.
Toiminta uutisotsikoiden – siis ns. ansaitun median kautta on aina ollut meille Perussuomalaisille vaikeaa. Tätä asianlaitaa voidaan parantaa ymmärtämällä median toimintalogiikoita ja reagoimalla asioihin nopeammin, kuten toimenpideohjelmassani olen ehdottanut. Kovastakin skarppaamisesta huolimatta ansaittu media tulee kuitenkin aina olemaan meille haastava työkalu.
Tässä tilanteessa maksetun mainonnan rooli korostuu. Jos oman viestin haluaa perille muuttumattomana, se täytyy kuljettaa itse.
Äskettäin jättämässäni mainostoimistossa työskentelimme ensisijaisesti palvelu-, tapahtuma- ja brändimainonnan parissa. Poliittinen mainonta onkin mitä suurimmassa määrin brändimainontaa – ja itse kutsun sitä aatemainonnaksi.
Puoluetta kun ei voi mainostaa kuin tuotetta. Äänestyspäätös tehdään usein tunneperustein, eikä tuotekeskeinen ”tässä ovat ehdokkaat, vertaile ja äänestä” -mainonta juuri tunteita herätä. Tällainen mainonta on tuulahdus 30-luvulta, jolloin saippuamerkit kilvan kehuivat oman tuotteensa ominaisuuksia. Jos ominaisuudet olivat samat kuin kilpailijalla, keksittiin niitä päästä lisää.
Kuntavaalien radiomainoksilla päästiin jo lähelle tavoiteltua tasoa, mutta vielä pidemmälle on mentävä. Mainonnan on purtava kunnolla tunteisiin, ja sen on vähintäänkin aiheutettava Kallion internationaalissa unettomia öitä.
Millaisia ne mainokset sitten olisivat?
Tätä tarkoitusta varten on tietysti olemassa mainostoimistoja, joissa ihmiset keksivät ideoita työkseen. Puoluetoimiston ei todellakaan tarvitse saati kannata keksiä kaikkea itse. Idea-aihioita voi kuitenkin maalailla vapaasti. Heitän ilmaan yhden.
Tapasin joitakin viikkoja sitten muutaman Iranista paenneen kurdin, jotka olivat jo pitkän aikaa sitten kotoutuneet Suomeen. He olivat valtavan huolissaan islamin aseman vahvistumisesta maassa, sillä juuri islamia he olivat pakoon lähteneet. Yhtä odotti islamin oppien kyseenalaistamisesta 16 vuoden vankilatuomio, toista teloitus. Heidän kaltaisiaan on kuulemma paljon, mutta vaikeasta aiheesta ei uskalleta puhua, sillä monet uusista turvapaikanhakijoista tiedetään islamilaisten hallitusten tarkoituksella lähettämiksi vakoojiksi. Islamin opit hylänneiden liikkeistä ja tekemisistä raportoidaan kuulemma suurlähetystöille hyvin tarkkaan.
Ja se mainos:
Tummin sävyin väritetty arabialainen mies seisoo suuressa metromainoksessa. Länsimaalaisiin vaatteisiin pukeutunut etninen nainen toisessa. Tyyli mukailee veronmaksajien sponsoroimaa Päätepysäkki syrjinnälle-kampanjaa.
Suuri englanninkielinen teksti sanoo: ”Me pakenimme islamia tänne, älkää päästäkö sitä meidän peräämme.”
Alateksti: ”Perussuomalaiset – se ainoa puolue, joka ei päästäisi.”
Menikö tunteisiin? Hyvä.
Tekstin aiheet:
Tosi vaikeaa tehdä mamu-aiheista mainosta.
Mikä on tai minkä pitäisi olla asian ydin / asian viesti / tärkein ajatus. Siinäpä pulma.
Ongelma on pitkälti jo nyt ja tulevaisuudessa vielä enemmän siinä, että todelliset hätääkärsivät eivät tule tänne laumoittain, vaan värjöttelevät leireillä, jossain tilapäismajoissa tai taivasalla heikoissa oloissa. Heillä ei ole rahaa ei muutenkaan mahdollisuuksia kumivenematkoihin.
Kysymys on siirtolaisuudesta, parempien elinolojen etsimisestä, työn etsimisestä ja puhtaasti myös elintasoturismista.
Mikä tällaisten siirtolaisten osalta olisi mainoksen ydin?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Kyllä se tehtävissä on. Tästä esimerkkiä ulkomailta:
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/racist-advert-for-far-right-sweden-democrats-on-stockholm-metro-prompts-huge-protest-10438016.html
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Linkki ei aukea tässä.
Voisiko sen nostaa aloitustekstin joukkoon.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Näin esimerkiksi.
https://www.youtube.com/watch?v=pumIT31qqQQ
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Suomalainen tarvitsee turvaa ja luotettavuutta, oman tunnon arvoa ja myötätuntoa. Arvostusta omalle työlleen ja elämän tavoilleen. Ei ole mihin tarttua nykyisen ohiluisuvan suomalaisuuden edessä joka pitää hiljaisuudessa hyväksyä. Tartuntapinta suomalaisuuteen on hiottu pois ja jäljellä on liukas runko jota pitkin pitää yrittää kiivetä. Isänmaallisuus on yhteinen myötähäpeä ja kaikessa näkyy rasismin leima. Suomalaisuus on päättäjille lähinnä taloutta ja velkaa vaikka niilläkin on merkityksensä.Isänmaallisuus pitäisi olla meille kaikille samaa kuin yhteinen suomi missä veljeä tai siskoa ei jätetä. Yhteisiä asioita ja yhteistä kulttuuria, myötätuntoa ja mukaan ottamista kuin myös perään katsomista. Kansallisylpeys on menestyvien maiden tunnusmerkki jota suomessa yritetään vaientaa. Joukkovoimaa yhteisten ongelmien hoitamiseksi jossa jokainen tekee oman osansa. Yhteiset tavoitteet puuttuu suomalaisuuden menestymiseksi.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Just näin! Miksei tuollaista mainosta ole tehty jo?
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti
Mainos ei ehkä ole oikea sana kuvaamaan ajatusten kiteyttämistä lyhyeksi viestiksi.
Sebastian Tynkkysen tekemät pakkoruotsi-videot Helsingin tuomiokirkon portailla olivat hienoja. Jotain samansuuntaista muistakin tärkeistä asioista olisi hyvä juttu.
Sulje
Ilmoita asiaton kommentti